onko se nyt sitten niin kamalaa menettää ne luottotietonsa / velat ulosottoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietinpäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse menetin luottotietoni opiskellessa,houkutus luottokortteihin ja luottoihin oli suuri ja naiivina kuvittelin, että selviän niistä valmistuttuani ja töihin päästyäni. No eihän se töihin pääsy ihan niin helppoa sitten ollutkaan ja postista tipahteli perintäkirje toisensa jälkeen. Nyt olen maksellut näitä nuoruuden virheitä pois jo monenmonta vuotta ja vielä monta maksuvuotta on edessä.

Hävettääkö? -kyllä. Vaikeuttaako elämääni? -Eipä juuri. Juurikin lainojen ja luottojen takia minulla meni ne tiedot,joten en todellakaan halua enää osamaksuja tai luottokortilla elämistä.

Kuinka moni luottotiedollinen voi sanoa elävänsä oikeasti vain omalla ansaitulla rahallaan,ilman luottoja ja velkaa? Jos tahtoo ostaa jotain kalliimpaa,niin säästäminen on myös yksi vaihtoehto!

[QUOTE="vieras";24236829]Maksuaikaa/-kortin myöntäneet tahot (ellos, Neste, tililuottopaikat) blokkaa samantien sut eli leikkaa kortti kahtia ja maksa loppuvelka kerralla tietyn ajan sisällä, kiitos ja kumarrus. Ja tämä on ihan etukäteen siellä pikkutekstissä mainittu eli sallittua toimintaa.[/QUOTE]

ei pidä paikkaansa.

Kuinka moni luottotiedollinen voi sanoa elävänsä oikeasti vain omalla ansaitulla rahallaan,ilman luottoja ja velkaa? Jos tahtoo ostaa jotain kalliimpaa,niin säästäminen on myös yksi vaihtoehto! Puhut asiaa. kaikkea EI OLE PAKKO SAADA NYT HETI.

menee luottotiedot päivänä minä hyvänsä...toisaalta ahdistaa, toisaalta helpotus. Päästän kaiken ulosottoon ja makselen sitten sinne. Ehkä opin tästä jotain. Ja kaikista parasta tässä on se, etten voi tehdä velkaa enää yhtään mihinkään ja jonain päivänä olen ehkä velaton ja sellaista ihmettä tässä elämässä ei ole montaa vuotta ollut.

Asunto, liittymä, vakuutukset on. Maksan ne kunnialla, niin vaikeuksia ei pahemmin pitäisi tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Höps;24237052:
Kuinka moni luottotiedollinen voi sanoa elävänsä oikeasti vain omalla ansaitulla rahallaan,ilman luottoja ja velkaa? Jos tahtoo ostaa jotain kalliimpaa,niin säästäminen on myös yksi vaihtoehto!

Mistä se luottotietonsa menettänyt säästää, kun ulosotossa on vaikka mitä ja ulosotto vie kaiken "ylimääräisen" mitä tilille tulee?

Ja harva meistä kai pystyy säästämään esim. asuntoon tarvittavan rahasumman, tai uuteen autoon vaadittavan summan. Lisäksi luottokortti tuo ainakin minulle turvaa; vaikka en käytä sitä, niin tiedän että sen avulla voin lähteä mökiltä taksilla sairaalaan jos lapsi sairastuu, tms, vaikkei sattuisikaan olemaan sillä hetkellä tarpeeksi rahaa tilillä. Myös ulkomaanmatkalla se on kiva olla olemassa, varmuuden vuoksi.

[QUOTE="vieras";24236633]No ei haukuta, mutta kaikessa olet b-luokan kansalainen. Kun menetät yhden laskun takia luottotietosi saattaa käydä niin, että kaikki muukin menee maksuun samantien. Jokainen haluaa osansa heti![/QUOTE]

Äläs puhu paskaa. Kannattasko ottaa selvää ennenkuin lauot mitä et tiiä

Itselleni on keskisuuri mysteeri, miten joku edes onnistuu menettämään luottotietonsa nyky-yhteiskunnassa. Luottoa reilulla maksuajalla saa tuhansia euroja, jos nyt ylipäänsä käy töissä. Mitä on ne yllättävät monen tuhannen euron kulut, joihin se homma kaatuu? Ja miksei niitä varten vaan haeta pankista kulutusluottoa?

Mistä se luottotietonsa menettänyt säästää, kun ulosotossa on vaikka mitä ja ulosotto vie kaiken "ylimääräisen" mitä tilille tulee?

On olemassa sellainen asia kuin suojaosuus. Minä olen maksanut yli puolet palkastani sinne sun tänne lyhennyksiä. Ulosotto ei vie kuin kolmanneksen eikä sitäkään, jos suojaosuuden jälkeen ei ole mistä ottaa. Ja kyllä minä sillä suojaosuudella elän paljon paremmin kuin makselemalla noita osia sinne sun tänne. Lisäksi ulosotossa on pienempi korko kuin mun monissa uo:hon menevissä luotoissa. Tosin kyllä se summakin kasvaa ihan kivasti kulujen myötä, mutta ei enää auta itkut markkinoilla kun tyhmä ollut.

Kaikilla luottotietonsa menettäneillä ei ole enää velkaa ulosottoon tai perintätoimistoihin. että tiioksi vaan. Luottotietomerkinnät on voimassa esim 3v vaikka olet maksanut velan pois. Kun luottotietomerkintä tulee niin velka on maksettava kokonaisuudessaan sinä aikana mikä siihen on merkattu voimassaoloajaksi. sitten merkintä häviää jos et ole pystynyt maksamaan tulee jatkoa merkinnälle. FAKTAA

Alkuperäinen kirjoittaja Höps;24237052:

En tajua, miksi pitäisi, jos ne luottotiedot kerran on kunnossa? Ei lainan ottaminen (esim. asuntolainan) ole häpeä, vaan se, että ottaa lainaa tyhmyyttään sellaisia määriä, ettei kykene niitä maksamaan.

Ja harva meistä kai pystyy säästämään esim. asuntoon tarvittavan rahasumman, tai uuteen autoon vaadittavan summan. Lisäksi luottokortti tuo ainakin minulle turvaa; vaikka en käytä sitä, niin tiedän että sen avulla voin lähteä mökiltä taksilla sairaalaan jos lapsi sairastuu, tms, vaikkei sattuisikaan olemaan sillä hetkellä tarpeeksi rahaa tilillä. Myös ulkomaanmatkalla se on kiva olla olemassa, varmuuden vuoksi.

niin,ulosotto vie minulta 1/3 palkasta. Suojaosuus on myös olemassa jos on pienituloinen, ja lasten määrä vaikuttaa myös. Ihan olen itse säästänyt meidän ulkomaanmatkat etukäteen,ei ole tarvinnut ostella velaksi ja maksaa jälkeenpäin takaisin ja rahaa on säästössä aina senverran että pääsisi sinne sairaalaan vaikka limousinilla jos tarve tulee. Ei luottotiedoton tarkoita välttämättä sitä,että olet KÖYHÄ,sossun elätti tms. En mä rikas ole,en sitä väitä,mutta omavarainen kyllä ja olenpa oppinut sen,että lainakierteeseen en enää lähe!
Eiköhän mulle jää käteen ihan saman verran ulosoton jälkeen kuin teillä lainoja ottaneilla,kun ensin maksatte ne autolainat ja osamaksut.

Think about it.

Luottotiedoton en ole, mutta esittäisin tähän väliin sen toisenkin osapuolen:

Olet tilannut joltain pikkuliikkeeltä tavaraa, tai useammaltakin etkä maksa. Tai jätät vuokrat rästiin. Siinähän se mahdollisesti perheellinen yksityisyrittäjä sitten yrittää saada oman elantonsa kasaan kun asiakkaat antavat laskujen mennä ulosottoon asti ja sieltä saadaan rahat takaisin ehkä vuonna kivi ja papu.

Eli minulle olisi suuri häpeä tahallaan hankaloittaa jonkun toisen elämää, vaikka maksamattomien laskujen kautta.

[QUOTE="Piparnakkeli";24237281]Luottotiedoton en ole, mutta esittäisin tähän väliin sen toisenkin osapuolen:

Olet tilannut joltain pikkuliikkeeltä tavaraa, tai useammaltakin etkä maksa. Tai jätät vuokrat rästiin. Siinähän se mahdollisesti perheellinen yksityisyrittäjä sitten yrittää saada oman elantonsa kasaan kun asiakkaat antavat laskujen mennä ulosottoon asti ja sieltä saadaan rahat takaisin ehkä vuonna kivi ja papu.

Eli minulle olisi suuri häpeä tahallaan hankaloittaa jonkun toisen elämää, vaikka maksamattomien laskujen kautta.[/QUOTE]
Mutta kun minäminäminäminä? :|

Mulle se olisi suunnilleen maailman loppu, todella nöyryyttävää ja häpeä olisi valtava.

Mut on kasvatettu siten, että laskut on maksettava ajallaan, turhia lainoja ei oteta, on elettävä omien tulojen mukaan jne.

[QUOTE="Piparnakkeli";24237366]Sori, nyt voin sanoa että meni ohi?[/QUOTE]
Tarkoitin, että näiden "tilaan verkkokaupasta laskulle, jätän maksamatta" -apinoiden mieleen tuskin tulee muille aiheuttamansa hankaluudet. Oma napa lähin.

• Tykkää
Reactions: Piparnakkeli
Ei ole kokemusta, mutta kyllä ajattelisin että olis kamalaa! Oli sitten mikä tahansa luotto, niin kyllä musta tuntuis pahalta jos luotto menis. Etenkin jos menee parin maksamattoman laskun takia, niinkuin on joillekin kavereille käynyt.

No ei kauheasti ole ollut haittaa vaikka luottotiedot on mennyt. Suojaosuuskin on sen verran iso, että rahaa jää riittävästi elämiseen. Vuokria joutui muutamat maksamaan etukäteen, kun muuten olisi riittänyt 1kk.
Ja en ole sen huonomi, kuin muut. Tyhmyyttäni tein bisnestä toiminimellä, kun jollain muulla yhiömuodolla luottotiedot olisivat säästyneet.
15 vuotta säilyy merkintä ja sitten velat on vanhenruneet.
Ei tarvi hävetä mitään, kun en ole kaikille ilmoittnut, että tiedot mennneet. Eihän se otsassa lue. Rahan käytössä olen kyllä tarkempi, kuin moni muu, mutta silti kävi näin.
Ja tosiaan kyllä mullakin on saatavia joita en tule koskaan saamaan, että tiedän sen velkojana olo puolen myös.

Nuorempana mulla meni luottotiedot omaa tyhmyyttä, lisää merkintöjä tuli avioeron jälkeen kun exä päätti olla maksamatta minun takaamiani lainoja..
Niitä sitten makselin vuosikausia takaisin ja lopulta sain takaisin luottotiedot.

Mutta..
Sain vuodelta 2009 aivan järkyttävät veromätkyt. Tein veroviraston kanssa maksusuunnitelman ja lyhentelin niitä kiltisti.
Nyt keväällä tipahti postilaatikkoon yrityksen ennakkoveromaksut. Koska yritykseni ei tällä hetkellä toimi, hain vapautusta.
Vapautuksen käsittely kesti niin kauan että sain huomautuslaskun ja sen vuoksi myös aiempi maksusuunnitelmani verovirastoon raukesi ja verot siirtyivät ulosottoon.

Soitin ulosottomiehelle ja selitin tilanteeni, hän lupasi ettei tee mitään siirtoja ennen elokuuta että minulla on aikaa järjestää maksu kuntoon.
Olen hakenut lainan saadakseni verot pois ulosotosta mutta nyt sitten ulosottomiehen lupauksen vastaisesti postista tupahtikin palkan ulosmittauslappuset. Puhelustani ulosottomiehelle on vasta 2 viikkoa joten aika pian unohti.

Joten saapi nähdä saanko sittenkään tuon lainan ulos, josta oli jo alustavasti tehty hyväksytty päätös, en tiedä näkyykö tuo palkan ulosmittaus muualle..
Yksinkertaisesti meillä ei kyllä ole varaa siihenkään että palkastani meille jää vain suojaosuus, siinä vaiheessa uusi velkakierre on valmis kun ei olisi varaa maksaa laskuja.

Onko muuten kellään tietoa, lasketaanko suojaosuus vain arkipäiville vai myös viikonloput?

Luottomerkintää tästä ei vielä ole tullut onneksi, sillä syksyn aikana pitäisi hakea lainaa uutta kotiakin varten. Toivotaan että tämä soppa selviää ennen sitä.

Kaiken aiemmin kokemani jälkeen luottotiedot on mulle kunnia-asia ja mikäli ne vielä menee, menee multa jotakin muutakin olennaista: iso pala itsetuntoa, sillä kokisin jälleen epäonnistuneeni ja varmasti hävettäisi.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä