onko se nyt sitten niin kamalaa menettää ne luottotietonsa / velat ulosottoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietinpäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietinpäs

Vieras
jos on asunto ja työpaikka, rahaa tulee ja uolle voi maksella pikkuhiljaa kaikkia velkoja pois. kuin että joka kk kituuttaen maksaa isosti kaikille sinne sun tänne...?
ja jos on varaa uolle edes noin 300e maksaa 10 000 veloista, niin eikai ne voi asuntoa viedä?

luullakseni suomessa ja muuallakin maailmassa? luottotietonsa menettäneitä on, mutta miksi heidät haukutaan alimpaan kastiin?? räyh

No ei haukuta, mutta kaikessa olet b-luokan kansalainen. Kun menetät yhden laskun takia luottotietosi saattaa käydä niin, että kaikki muukin menee maksuun samantien. Jokainen haluaa osansa heti!

[QUOTE="vieras";24236633]No ei haukuta, mutta kaikessa olet b-luokan kansalainen. Kun menetät yhden laskun takia luottotietosi saattaa käydä niin, että kaikki muukin menee maksuun samantien. Jokainen haluaa osansa heti![/QUOTE]

mitenkä?

Mäkin ajattelin silloin kun ne meni, olin töissä ja oli asunto, ei tarvinut huolehtia kuin itsestään niin ajattelin että mitä niillä luottotiedoilla tekee. No nyt kun olen hieman vanhempi ja luottotiedot menneet muutaman hölmön laskun takia ja mulla on lapsia ja ois muitakin suunnitelmia, kuten joskus oma talo. (Nyt asutaan vuokralla ja tämänkin asunnon saaminen oli todella vaikeaa luottotietojen takia.) Niin kyllä harmittaa että olen ollut tyhmä ja antanut niiden mennä. Kyllä se vaikuttaa moneen asiaan.

• Tykkää
Reactions: dechs
[QUOTE="niin";24236663]Mäkin ajattelin silloin kun ne meni, olin töissä ja oli asunto, ei tarvinut huolehtia kuin itsestään niin ajattelin että mitä niillä luottotiedoilla tekee. No nyt kun olen hieman vanhempi ja luottotiedot menneet muutaman hölmön laskun takia ja mulla on lapsia ja ois muitakin suunnitelmia, kuten joskus oma talo. (Nyt asutaan vuokralla ja tämänkin asunnon saaminen oli todella vaikeaa luottotietojen takia.) Niin kyllä harmittaa että olen ollut tyhmä ja antanut niiden mennä. Kyllä se vaikuttaa moneen asiaan.[/QUOTE]

miksi oli vaikea saada vuokra asunto?
haluaisin vain kokemuksia.

Itselle olisi edullisempaa pitää ne luottotiedot kunnossa. Jos velat menee ulosottoon, niin niille joutuu maksamaan kallista korkoa. Jos velat pystyy hoitamaan itse esim. pankkilainalla, niin se tulee halvemmaksi. Lisäksi tulee muut ongelmat esim. laskulle ostaminen ei onnistu, vuokra-asunnon saaminen hankalaa yms. Suurin osa vuokranantajista vaatii, että luottotiedot ovat kunnossa.

[QUOTE="höpsis";24236742]Eihän se vuokra asunnon saaminen voi olla niiin vaikeaa? eihän lapsiperheet voi kadullakaan asua?? kyllähän nyt kaupungilta on asunto saatava?[/QUOTE]

jos luottotietojen menetys johtuu vuokravelasta, ei ole annettava asuntoa.

Samoin vaikeutuu vakuutusten ottaminen, puhelinliittymät jne. Monissa työpaikoissakin luottotiedot tarkistetaan jos työn kuva on sellainen että käsitellään rahaa tai olisi mahdollisuus hyötyä taloudellisesti tai vuotaa esim yrityssalaisuuksia rahasta.

[QUOTE="höpsis";24236742]Eihän se vuokra asunnon saaminen voi olla niiin vaikeaa? eihän lapsiperheet voi kadullakaan asua?? kyllähän nyt kaupungilta on asunto saatava?[/QUOTE]

ei saa kaupungiltakaan aina ihan helposti. me jouduttiin tappelemaan pitkään, että saatiin.

Alkuperäinen kirjoittaja tahtoisintietää;24236696:
miksi oli vaikea saada vuokra asunto?
haluaisin vain kokemuksia.

Siksi, että kukaan järkevä ihminen ei halua vuokrata omaisuuttaan sellaiselle henkilölle, joka on jo aiemmin osoittanut, ettei kykene käsittelemään rahaa normaaliin tapaan ja maksamaan maksujaan kunnollisen kansalaisen tavoin.

Ja vuokra-asunto on yhdyssana.

Ja vielä vastauksena ap:n esittämään kysymykseen: en tajua, voiko joku ihan tosissaan ajatella noin. Onhan se nyt todella iso juttu, jos menettää luottotietonsa. Hankaloittaa elämää ja leimaa ihmisen pitkäksi aikaa - sehän on valtavan suuri häpeä.

Mä oon käsittäny, että luottotiedot on voimas vaan tietyn aikaa. Muistan selkeesti kun yläasteella opettaja sanoi, että kyllä ne jonkun ajan päästä häviää. Ja käsitin että olisi vaan muutaman vuoden voimassa. Kaikki oltiin siis tyrmistyneitä että miten laskujen maksaminen on niin vaikeaa että menettää luottotiedot. Joten äh oon tainnut saada silloin väärää tietoa enkä ole jaksanut selvitellä asiaa.

Eli onko siis teillä ollut sen jälkeen kun mentetitte luottotidot, niin aina se leima sitten? :O

kyllä kaikki on hankalampaa jos ei ole luottotiedot kunnossa.. Vuoka-asunnon saa toki kaupungilta, mutta ei siinä paljon valinnanvaraa itsellä ole. Yksityiset vuokranantajat ei vuokraa. Mistä saat auton? Mitään et voi erissä maksaa.. Kaikkialla siihen törmää.. Hävettää ja harmittaa tosiaan että joskus ne on menny, eikä ketään kiinnosta miksi ne meni ja milloin ja mikä on maksukyky nyt. Jossain tosin voi auttaa se, että on esittää todistus siitä että kaikki velat on maksettu...

kyllä kaikki on hankalampaa jos ei ole luottotiedot kunnossa.. Vuoka-asunnon saa toki kaupungilta, mutta ei siinä paljon valinnanvaraa itsellä ole. Yksityiset vuokranantajat ei vuokraa. Mistä saat auton? Puhelinliittymän ja nettiliittymän yms. hankkiminen voi olla hankalaa.. Mitään et voi erissä maksaa.. Kaikkialla siihen törmää.. Hävettää ja harmittaa tosiaan että joskus ne on menny, eikä ketään kiinnosta miksi ne meni ja milloin ja mikä on maksukyky nyt. Jossain tosin voi auttaa se, että on esittää todistus siitä että kaikki velat on maksettu...

Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä;24236659:
mitenkä?

Maksuaikaa/-kortin myöntäneet tahot (ellos, Neste, tililuottopaikat) blokkaa samantien sut eli leikkaa kortti kahtia ja maksa loppuvelka kerralla tietyn ajan sisällä, kiitos ja kumarrus. Ja tämä on ihan etukäteen siellä pikkutekstissä mainittu eli sallittua toimintaa.

Se on HELVETTI, joka kestää vuosia! Itse käyn sitä elämää tässä nyt läpi nuoruuden tyhmäilyjeni takia!En suosittele! Se on yhtä velkakierrettä sen jälkeen kun uo-mies vie palkasta osan...

[QUOTE="vieras";24236829]Maksuaikaa/-kortin myöntäneet tahot (ellos, Neste, tililuottopaikat) blokkaa samantien sut eli leikkaa kortti kahtia ja maksa loppuvelka kerralla tietyn ajan sisällä, kiitos ja kumarrus. Ja tämä on ihan etukäteen siellä pikkutekstissä mainittu eli sallittua toimintaa.[/QUOTE]

Ja kuinkas usein nämä kyseiset tahot tarkistaa niitä tietoja että onko mennyt luotot?Päivittäinkö.....

[QUOTE="vieras";24236849]Ja kuinkas usein nämä kyseiset tahot tarkistaa niitä tietoja että onko mennyt luotot?Päivittäinkö.....[/QUOTE]

Useimmilla isoilla firmoilla on automaattiset ajot eli saavat aineiston suoraan Suomen Asiakastiedolta (joka rekisteröi ne maksuhäiriöt) ja ajot on firman valinnan mukaan joko öisin, kerran-pari viikossa tai jotain muuta.

Nesteeltä tulee ainakin välittömästi kirje jossa kortin tuhoamiskehoitus ja loppulasku. (Sama juttu jos yrityksen nimi vaihtuu, eli suora yhteys myös prh:n aineistoon. Meilä riitti puhelinsoitto ko tapauksessa kun y-tunnus ei vaihtunut)

Kyllä se mulle olisi pienoinen katastrofi ja suuri häpeän aihe, ja tunne epäonnistumisesta.

Minut on kasvatettu siten, ettei pidä tuhlata enemmän kuin tienaa. Laskut on maksettava.

Enkä henk.koht. haluaisi laskea etten tienaa "liikaa" koska ulosotto vie suojaosuuden ylimenevän osuuden. Enkä haluaisi olla sidottu asumaan (kunnan) vuokra-asunnossa loppuikääni. Haluan että voin halutessani ottaa pankista lainaa. Jne.

Mulla on luottotiedot menny, ulosotossa ja perintätoimistoissa on velkaa. Silti elän ihanaa elämää. On aviomies, kaksi lasta, unelmien omakotitalo.
Nuo velat on tullu nuoruuden typeryyksistä. Olen muuttunut ihmisenä hyvin paljon ja olen vihainen senaikaiselle itselleni; miten saatoinkaan olla niin tyhmä ja ajattelematon?
Mutta tehty mikä tehty, asiaa ei voi enää muuksi muuttaa.
En anna velkojen kuitenkaan pilata elämääni! Olen saanut esim. vakuutukset ihan normaalisti. Mitään lainoja tai osamaksuja ym. ei "irtisanottu" luottotietomerkinnän tullessa.
Olen asioinut pankin kanssa ihan normaalisti ja minua on kohdeltu hyvin.
Tällä hetkellä en lyhennä uo-velkaani, sillä olen kotihoidontuella. Kun tuloni nousevat, lyhennän taas. Tosin minulla ei ole uo:ssa kuin muutama satanen, suurin osa veloista on perintätoimistoilla ja niihin minulla on maksusuunnitelmat.
Luottotietomerkinnässä on myös hyvät puolensa: en pysty tekemään lisää velkaa! Tuon olen kääntänyt positiiviseksi asiaksi. Muutamiin paikkoihin pystyn ostamaan tilille (ellos, h&m, klarna) noihin joskus jotain ostan ja lyhennän velkaani asianmukaisesti.
Eli elämä voi olla hyvää ilman luottotietojakin. Toki minua auttaa se, että mieheni luottotiedot ovat puhtaat, meillä oli omakotitalo jo ennen luottotietomerkintääni (toisaalta olemme saaneet pankista remonttilainaa merkinnästä huolimatta) ja velkani eivät ole suurensuuret.
Eli täyttä elämää tässä eletään, onnellista ja tyydyttävää. Ajattelen aina, etten voi muuttaa mennyttä, mutta nyt voin elää viisaasti. :)

Yhteistyössä