Onko se niin, että lapsi perii ''tummemman'' vanhemman piirteet (silmät & hiukset)?

  • Viestiketjun aloittaja "AlP"
  • Ensimmäinen viesti
"AlP"
Juu, todella huono otsikko.

Eli siis olen raskaana ja olen tällainen ''perus'' siniharmaat silmät omaava nainen, vaaleanruskeat hiukset. Miehelläni on kuitenkin ruskeat silmät ja tummahkot hiukset. Onko se todella niin, että ruskea on ns. dominoiva väri? Onko suurempi mahdollisuus, että lapseni perii ruskeat silmät ja tummat hiukset isältään? En tiedä kuulostanko tyhmältä, kun kyselen tällaista, mutta olen aina vaan kuvitellut, että se ruskea todella olisi niin dominoiva väri. Lähipiirissäni ystävä on tummahiuksinen- ja silmäinen kuten isänsäkin, mutta äiti on vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen. Ja kun esimerkiksi pohdin joidenkin julkkisten alkuperää, he ovat yleensä sen tummemman vanhemman näköisiä, ainakin silmien ja hiusten puolesta. Mitenkäs on teillä?
 
Tummat geenit on tosiaan usein dominoivia, mutta jos itse on vaalea niin lapsillakin on ihan hyvät mahdollisuudet olla vaaleita, todennäköisimmin ovat jotain teidän väliltä.

Silmienvärien yksinkertaistettu kaavahan menee niin, että jos miehesi kantaa ruskean värin lisäksi myös sinistä geeniä, teidän lapsillanne on 1/2 mahdollisuus saada siniset silmät, jos taas hän kantaa vain ruskeaa geeniä, teidän lapsenne kaikki saavat ruskeat silmät.

Hiusten väri ja silmien väri vaikuttavat myös vähän toisiinsa, mutta näistä ei taida olla kovin selkää tietoa. Kuitenkin jotkut hius- ja silmäväriyhdistelmät ovat todella harvinaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Jotakuinkin noin se menee niin kuin Millenia sanoi :) Meillä päin molemmista lapsista tuli tummia niin kuin minä olen. Olen tummahiuksinen- ja silmäinen, ihokin on sellaista ''perussuomalaista'' väriä hieman ruskeampi :) Tosin esikoinen sai isänsä silmät (väriltään siniset) mutta hänellä on muuten mun tummat piirteet, kuten kuopuksellakin jolla on sitten kanssa ne mun silmätkin :)
 
"xXx"
Meillä isä "tumma", eli ihonväri hieman tavallista suomalaista tummempi, vaikka siis ihan suomalaista verta tuossa virtaa.. Tummaruskeat hiukset, mustat kulmakarvat ja ripset jne. Itse taas olen niin vaalea kun olla ja vaan voi, kaikki ihokarvat kuin porsaalla jne.

Tytöstä 2v näyttäisi tulleen isänsä kopio vaaleilla hiuksilla. Omaa siis paljon tummemman ihonvärin kuin itselläni, tummat kulmat ja räpsyripset. Piirteet muutenkin enemmän isältä, vaikka multa on peritty silmien muoto ja valitettavasti nenä :) Tosin, olipa isälläänkin tuon ikäisenä vaalea pellavapää kunnes tummui. Ja ihan vauvana ei oikein ripsistä ja kulmista pystynyt sanomaan mitään minkä väriset tulee, samoin tukka tytöllä oli vastasyntyneenä ruskea.
 
"KooKoo"
Mun miehellä on ihan vaalean vaalea ja tosi paksu tukka ja vihreät silmät, mulla ruskeat siimahiukset ja tummansiniset silmät.
Esikoisella on täsmälleen samanlainen viljapeltotukka kuin isällään ja silmätkin alkaneet vihertää.
Kuopus on vasta vuoden, joten vielä ehtii kehittyä mihin suuntaan tahansa, mutta näyttäisi olevan vähän tummemman vaalea tukka kuin isällään ja veljellään, ei kuitenkaan ruskea...

Meillä siis blondit johtaa =)
 
"hipsu"
Onko se todella niin, että ruskea on ns. dominoiva väri? Onko suurempi mahdollisuus, että lapseni perii ruskeat silmät ja tummat hiukset isältään?

Ruskea on dominoiva.
Ei ole suurempi mahdollisuus, paitsi jos miehesi KOKO suku ei ole "tummia".

Perimä ei ole niin yksinkertaista. Miehesi voi kantaa myös vaaleaa perimää (piilossa). Sopivan yhdistelmän tullen, lapsesi onkin vaalea (ja "seitsemän" muuta sisarusta tummia).
Tämä mahdollistaa sen ettei vaalea hiuksiset ja silmäiset koskaan katoa vaikka saisivat itseään tummempien kanssa lapsia.
 
"hipsu"
Äitini on selkeästi tumma hiuksinen. Sisaruksensa kaikki tummia. Isänsä kuitenkin vaalea. (Sitä kauemmas en tiedä).

Oma isäni on vaalea, kuten vanhempansa ja sisaruksensa.

Lapsista minä olen tummin maantien värisin hiuksineni. Muut kolme lapsena ihan blondeja, nyt tumman blondeja ja yksi täysblondi.
 
Minä olen ruskeasilmäinen ja tummahiuksinen, mies sinisilmäinen ja vaaleampi hiuksinen.

Kaikki meidän lapset ovat sinisilmäisiä ja kolme lasta seisemästä on myös hiuksistaan blondeja. Tämä mahdollista siksi, että minulla on peittyvänä "ominaisuutena" sinisilmäisyys ja vaaleus, koska isäni, eli lasten pappa on sellainen.
 
"vieras"
Oma isäni on melkein mustasilmäinen ja -hiuksinen. Äiti semmoinen perusmaantiehiiren värinen ;), siniset silmät ja vaaleanruskeat hiukset. Mulla on hieman äitiäni tummemmat hiukset ja siniharmaat silmät. Muut piirteet sitten ikävä kyllä ovat isältäni...
 
"Vesipeto Surku"
Näitä olen itse mietiskellyt kanssa paljon, kiehtovia asioita. :)

Mä olen itse luonnostaan sellanen perushiirenharmaatukkainen ja sinisilmäinen, mies taas on (supisuomalainen) lähes mustatukkainen ja tummanruskeat silmät, ihokin hieman eri tyyppiä kun itelläni.

Noh, esikoinen, poika, omasi pienenä sellaiset vaaleat, lähes valkoiset, enkelikiehkurat ja siniset silmät :) Hiukset on snadisti tummunu iän myötä (nyt 6-v) mutta ovat selvästi vaaleat vielä. Ja sinisinä ovat silmät pysyneet.

Sitten keskimmäinen, tyttö (nyt kolme), oli jo syntyessään ihonväriltäänkin täysin erilainen. Iho sellainen oliivin vihertävään sävähtävä (jos joku nyt tajuaa). Tyttö näyttää kokoajan siltä kuin olis auringossa lojunut. :) Hiukset on tummanruskeat ja silmät ruskeat. :)

Tämä viimeisin näyttäs olevan sellainen välimalli näistä kahdesta. Pojalla on siniset silmät mutta vaikuttas tummahkolta hiuksiltaan. Ei läheskään yhtä tummat kuin siskollaan mutta isoveikalla oli tässä vaiheessa aivan vaaleat. Ihotyyppi lienee sama kun mulla ja isoveljellä, sellainen vaalea ja esim. posket punoittavat helposti.

Olenkin vitsaillut että jos vielä saatas joskus lapsi niin mahtaisko tulla sellainen vihreäsilmäinen punapää.. ;)

Tummuus on dominoiva mutta ei tosiaan siis tarkoita automaattisesti sitä että muksut on tummia.
 
"tytsyjen äiti"
Meillä on tilanne sellainen että mieheni on tummatukkainen ja sinisilmäinen, mä olen luonnostaan blondi ja ruskeasilmäinen. Vanhempi tyttö on perinyt isänsä tumman tukan ja siniharmaat silmät. Nuorempi tyttö on mun kopio vaaleiden hiusten ja ruskeiden silmien kanssa. Nyt odotan kolmatta lasta, jännä nähdä minkä"värinen"muksu nyt on tulossa.. Mulla itselläni on neljä sisarusta, ja vaikka ollaan kaikki samoista vanhemmista lähtöisin, niin aika eri näköisiä/värisiä ollaan koko porukka. Mielenkiintoisia nuo geenien periytymiset!
 
Meillä minä ihan vaalea, ja mies todella tummahiuksinen, mutta sinisilmäinen. Kaikki neljä poikaa ovat vaaleita. :D Että hirveän dominoiva ei ole tuo miehen hiustenväri ollut. Mutta tosin vanhin pojista on alkanut hiuksiltaan tummua. Ja vain toiseksivanhimmalla on ihan niin kuin mulla, että ei ees ripsissä mitään väriä.
 
tyhte
äitini on ruskea silmäinen ja hiuksinen, me kaikki kolme lasta isän mukaan maantienharmaita ja sini/viher silmäisiä.

Miehelläni on on pikimustat hiukset ja ripset sekä vihreät silmät, lapsellamme on tummanruskeat hiukset ja ripset..
 
Khimaira
Geenit ja periytyvyys ovatkin erittäin mielenkiintoisia. Meillä esim. miehen koko suku on tummaa ja ruskeasilmäistä ( mun suvussa ennemminkin punapäitä) , mutta kuinkas ollakaan meidän nuorin lapsi on ihan blondi sinisilmä :D
Kaksi vanhempaa ovat kyllä tummia ruskeasilmiä, mutta nuorin sai geeninsä mistä lie sukuhaarasta.
 
"vieras"
Meillä mies tummahiuksinen ruskeasilmäinen, minä vaalea siniharmaasilmäinen, lapsella myös vaaleat hiukset, silmät älkaneet näyttää vihertävältä :) .
Olen itse samanlaisesta "yhdistelmästä" (isällä ja äidillä vast.värit) ja sisarukseni ovat ruskeasilmäisiä, toinen vaaleahiuksinen.
 
"Vieras"
Ei välttämättä. Mun miehelläni on vaaleahkot hiukset ja ruskeat silmät. Mä olen tummahiuksinen ja mulla on vihreät silmät. Molemmat lapset (9 ja 6 v.) ovat ainakin toistaiseksi vaaleahiuksisia. Vanhemmalla on ruskeat silmät ja nuoremmalla vihreähköt.
 
her
meillä minä olen vaalea sinisilmä ja mies mustahiuksinen ruskeasilmä. Lapsista toinen on ruskeasilmäinen ja keskivaaleat hiukset ja toinen vaalearuskeat hiukset ja siniset silmät. Saas nähdä miten hiustenväri kehittyy. Miehellä tosin toinen vanhemmista vain on mustahiuksinen ja ruskeasilmäinen ja omillani on molemmilla siniset silmät. Aina ei siis ruskeasilmäisyys ole dominoiva tekijä.
 
"vieras"
Ei, se ei oikeasti ole niin yksinkertaista kuin mitä yläasteella opetettiin.

Meillä sama lähtökohta kuin ap:llä, 2/3 lapsistamme on ruskeatukkaisia, 1 vaaleatukkainen. 1 ruskeasilmäinen, 1 tummanvihreänruskeasilmäinen, 1 sinisilmäinen.
 
"vieras"
Ei se ole noin suoraviivaista. Tumma on periaatteessa dominoiva, mutta kun nuo pigmentit eivät muodostu yhdestä geenistä vaan useista, on tilanne huomattavasti monimutkaisempi. Minulla on tummat hiukset ja miehellänikin melko tumma. Toisella lapsista on ihan valkoinen tukka ja toisella punainen. Miehelläni on lapsena myöskin ollut ihan valkoiset hiukset, mutta tummuivat murrosiässä huomattavasti. Minulla on punaista pigmenttiä runsaasti, vaikkei varsinaisesti punaiset hiukset olekaan. Eli hiusten todellinen väri muodostuu useista "sävygeeneistä" ja lisäksi väri voi muuttua vielä syntymän jälkeenkin.
 
Meillä mulla on musta kihara tukka, harmaat/ruskeat silmät. Miehellä lähes musta taipuisa tukka, harmaanvihertävät silmät.

Esikoinen: Tumma kihara tukka. Silmissä kaikki mahdollinen väri.
Keskimmäinen: Tumma piikkisuora tukka, kirkkaansiniset silmät.
Nuorin: Vaalea (blondi) kihara tukka. Sekaväriset silmät kuten esikoisellakin.

Ihonväri kuopusta lukuunottamalla kaikilla sellainen tyypillinen latinoväri. Myös mun suomalaisella miehellä. Kuopus taas on vaalea, jopa kalpea.
 

Yhteistyössä