Onko se niin, että lapsi perii ''tummemman'' vanhemman piirteet (silmät & hiukset)?

  • Viestiketjun aloittaja "AlP"
  • Ensimmäinen viesti
No ainakin meillä on kummallakin muksulla silmät ruskeat kun miehelläkin on, mutta, toinen muksuista on punapää!Vaikka mä en ole, eikä ole mieskään, mutta mun isän puolella on punapäisiä ja sepä tulikin sitten sieltä!Toinen lapsi on taas todella tummatukkainen, kuten isänsä.

Geenit on veikee juttu.. :D
 
ei ole varmaan
Miehen isä on tummahiuksinen ja tummasilmäinen, kuin mustalainen vaikka ei ole. Silti mieheni ja kaksi sisarrusta ovat vaaleahiuksisia ja sinisilmäisiä kuten äitinsä. Samoin mun äidillä on tummat hiukset mutta itse olen perinyt isältäni värit.
 
"..."
Meillä mies tosi tummapiirteinen suomalaiseksi. Näyttää siis aika eksoottiselta, kun kasvattaa parran niin menee aivan jostain terroristista ;) Hiukset tummat, silmät tummanruskeat, kulmat tummat, iho tummempi.

Minä olen sinisilmäinen, maantienvärinen, hiukan punaiseen vivahtava tukka, pisamia. Vaalea iho.

Esikoinen on sinisilmäinen, vaaleahiuksinen ja pisamanaamainen :) Vaalea, herkästi palava iho (kuten mulla). Muutenkin piirteet on mun puolelta. Kuopus on ruskeasilmäinen, tummempi iho, ei pala ikinä. Kulmat ei ole vielä niin tummat kuin isällään ja ihoa lukuunottamatta on vähän hailakampi versio isästään.
 
"vieras"
Meillä yksikään ei ole perinyt miehen ruskeita silmiä, on anopin geenit pääseet vallalle tuossa silmänväri perimässä. Eivätkä ole niin tummahiuksisiakaan, tosin en tarkkaan tiedä miten tumma mies on ollut lapsuudessa.
 
"Mie"
Meillä, mulla on tumman ruskeat hiukset ja vihreät silmät. Miehellä taas aivan vaaleat hiukset ja siniharmaat silmät. Meidän pojalla on blondi tukka ja siniharmaat silmät ja ihon sen värinen ettei tarvitse kuin aurinko sanoa, niin jo palaa. Tytöllä taas tummanruskea tukka ja siniharmaat silmät ja iho sen värinen kuin olisi pikkasen päivettynyt kokoajan. Jotenkin olisin toivonut jommallekummalle lapsista mun vihreitä silmiä :)
 
-vierailija
Mulla kans mietityttää. Mulla ja miehellä molemmilla ihan tummanruskeat silmät ja hiukset. Että tuleeko meidän vauvalle siniset silmät vai ruskeat?:) On kai se kuiten mahdollista että tulee jokin muukin väri kun ruskea? :)
 
"vieras"
Meidän naapurissa on viisi lasta, ja jos en olisi nähnyt joka kerta kun äiti on raskaana, ja jos jokaisessa lapsessa ei olisi vähän myös isänsä piirteitä, niin epäilisin kyllä että eivät voi kaikki olla samoista vanhemmista! Isä on suht tumma, ruskeasilmäinen, helposti ruskettuva jne. Äidillä semmoinen suomalainen perusväritys, tummanvaaleat hiukset ja siniharmaat silmät. Lapsista yhdellä on piikkisuorat tummat hiukset, ruskeat silmät, tumma iho, ei näytä yhtään suomalaiselta. Toisella on vitivalkoiset, kiharat hiukset, siniset silmät ja hyvin vaalea iho. Yhdellä maantienväriset suorat hiukset vihertävillä silmillä, yhdellä maantienväriset kiharat hiukset ruskeilla silmillä. Kaikki vähän erilaisia siis. Ei mitenkään yksiselitteisen suoraviivaista siis tuo periytyminen.
 
"kolmen äiti"
Meillä mies hyvin tumma ja minä hyvin vaalea. Yksi lapsi on tumma, ilmetty isänsä, ja kaksi aivan yhtä vaaleita kuin minä. Eli meillä vaalea on "voittanut", vaikka ehkä toisin olisin toivonut.
 
Meillä on poika joka on ihan tumman isänsä näköinen mutta ihan minun väriseni, eli vaalea.

Sitten on tyttö joka on myös ihan isänsä näköinen, ja myös värinen.

Näin suomalaispohjalta toi tummuus siis silti.
 
"vieras"
minulla on vihreät silmät ja vaalea tukka.

mies on Etelä-Eurooppalainen, suht vaalea iho, mustat hiukset ja ruskeat silmät (koko suku ruskeasilmäisiä, osalla vaaleampi tukka, mutta ei ihan blondeja kuitenkaan).

lapsemme on ruskeasilmäinen, hiukset oli pienempänä vaaleat, nyt tummuneet.

onko niin että kaikkilla tulevillakin lapsilla on ruskeat silmät? hiustenväri varmaan voi vaihdella vaaleasta tummaan?
 
"emilia"
mulla on kaveri jolla on rotunsa takia kaakaonvärinen iho,musta tukka ja tummanruskeat silmät.Sai kaksoset,toinen tumma kun äitinsä,toinen vaaleatukkainen ja siniset silmät.
 
"Muurarin Vaimo"
Meillä kolme tyttöä, minä maantienharmaa sinisilmä, mies tumma ruskeasilmäinen. Eka tyttö tummatukkainen, mutta siniset silmät. Toinen vaalea vihreäsilmäinen ja kolmas taas tumma ja ruskeat silmät. Sopivia sekoituksia siis, eikä ruskeat silmät olleetkaan se dominoiva vaikka miehen suku lähes läpeensä ruskeasilmäisiä.
 
"tiitu"
voiko parikunnalla joista toinen on ihan musta(rumasti sanottuna neekeri)ja toinen vaalea skandinaavi saada lapsen joka on ihan vaalea,vai tuleeko aina mulatti tai yhtä musta kun toinen vanhempi.Onko mahdollista tulla vaaleaihonen ja vaaleatukkainen?
 
"vieras"
Meillä on 3 sinisilmäistä lasta, vaikka molemmilla vanhemmilla vihreänruskeat silmät. Kasvojen piirteet korvalehtiä ja kulmakarvojen asentoa myöden kyllä periytyneet tasapuolisesti äidiltä ja isältä. :)
 
[QUOTE="tiitu";25803525]voiko parikunnalla joista toinen on ihan musta(rumasti sanottuna neekeri)ja toinen vaalea skandinaavi saada lapsen joka on ihan vaalea,vai tuleeko aina mulatti tai yhtä musta kun toinen vanhempi.Onko mahdollista tulla vaaleaihonen ja vaaleatukkainen?[/QUOTE]

En usko, että mahdollista. Kun sillä tummalla osapuolella ei ole periyttää muuta kuin niitä mustia geenejä. Ei siis piilevää vaaleutta millään saralla.

Olisiko sitten mahdollista, jos toinen vanhemmista olisi mulatti ja toinen vaaleaverikkö? Ainakin oli se joku tapaus, jossa toinen kaksosita oli lähes musta ja toinen vaaleaverikkö. Eikös isä ollut mulatti, vai muistanko väärin?
 
mun äidillä on ruskeat ja isällä siniset, minulla sinivihreät silmät. Olen lukenut että ruskeasilmäisellä on aina vihreä pohjavärinä, ettei ruskea ole "vain ruskea", vaan siinä on vihreäkin aina mukana...

Meidän perheessä minä olen vaalea, miehellä hieman punertava/vaaleanruskea tukka ja siniset silmät. Meidän tytöllä on isänsä hiusväri ja minun silmienväri, että kyllä tuo aika ristiin menee :D Vauvalla on (vielä?) siniset silmät ja vielä vaaleat hiukset, mutta vaikuttaa sille että nuokin tuosta tummenee...
 
"vierailija"
Kaverilla on kaksi tyttöä, toinen on perinyt äidiltään tummat silmät ja ruskean tukan. Toinen tytöistä muistuttaa isäänsä, hänellä on kirkkaansiniset silmät ja vaalea tukka.
 
"huu"
Omalla miehelläni vissiin vihreät silmät, ruskeat hiukset, ja itse olen puoliksi aasialainen, tummanruskeat silmät, mustat hiukset. Tytöllämme on tooodella siniset silmät ja vaaleanruskeat hiukset. Välillä mietin että onko se sama vauva kun synnärillä :O
 
Ei sellainen maantienharmaa tukka ole yhtään niin dominoiva ruskea kuin joku kunnon afro tai aasialaisperäinen melkein musta ruskea. Ja tukanväri on monimuotoisempi asia kuin silmienväri, joka sekään ei tosiaan noudata ihan sitä kahden geenin kaavaa, joka meille on yläasteella opetettu.

Minäkin tunne perheen, jossa isä on ruskeasilmäinen ja -tukkainen ja äiti on vaalea ja sinisilmäinen. Kaikki lapset on vaaleita, ja yhdellä heistä ruskeat silmät. Usein sellainen pellavapehko tuntuukin perityvän aika voimakkaasti.

On myös mahdollista, että kaksi tummaihoista ihmista saa vaaleaihoisen lapsen. Todennäköisyydet sille on todella olemattomat, mutta joskus näitä sattuu. Kun molemmilta vanhemmilta periytyykin juuri kaikki ne vaaleimmat geenit.
 

Yhteistyössä