Onko pillu mielestänne ruma nimitys tyttö lapsen alapäästä?

  • Viestiketjun aloittaja Kyselee ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kyselee ihmeissään;30035088:
Mistä ihmeestä päättelet, että olen Porvoolainen? En ole koskaan edes käynyt Porvoossa. Sen verran olen kiinnittänyt huomiota ympäröivään maailmaan, että monet häpeää tyttöjen alapäästä puhumista. Ei meilläkään jatkuvasti pillusta puhuta, mutta saatan esim. sanoa tytölle, että pesehän pillu kunnolla. Tyttö luetteli pienempänä kenellä on pillu ja kenellä kikkeli, niinkuin monet muutkin lapset tekee.
No, varmaan tiedät mitä tällä palstalla tarkoitetaan, kun puhutaan Porvoosta tai porvoolaisista. =)

Minusta on kyllä ihan fantastisen eri asia hävetä alapäästä puhumista kuin puhua siitä alatyylisillä ilmaisuilla.

Millä tavalla asioiden kutsuminen fiksuilla ja kauniilla tavoilla tarkoittaisi, että häpeää kyseisiä asioita? Ja kääntäen: miten ronskisti ja alatyylisesti puhuminen olisi merkki siitä, että ei hävetä vaan ollaan jotenkin avoimia ja vapaamielisiä? :O
 
Kyselee ihmeissään
No, varmaan tiedät mitä tällä palstalla tarkoitetaan, kun puhutaan Porvoosta tai porvoolaisista. =)

Minusta on kyllä ihan fantastisen eri asia hävetä alapäästä puhumista kuin puhua siitä alatyylisillä ilmaisuilla.

Millä tavalla asioiden kutsuminen fiksuilla ja kauniilla tavoilla tarkoittaisi, että häpeää kyseisiä asioita? Ja kääntäen: miten ronskisti ja alatyylisesti puhuminen olisi merkki siitä, että ei hävetä vaan ollaan jotenkin avoimia ja vapaamielisiä? :O
En ole niin paljon täällä palstalla vieraillut, että tietäisin mistään Porvoo jutuista.
 
Pojalla pippeli, tytöllä pimppi ja pymppy. Jotenkin kuulostaa kornilta sanoa lapsille peskää pillunne ja mulkkunne hyvin. Tai mitä seksimaanikko sanoisi tyttölapselle, pesethän lemmeluolasi huolella ja kehoittaisi poikaa pesemään herkkumutterinsa. Lapsille termit mitkä yleisesti käytössä lapsien keskuudessa niin ei tule turhaa hämmennystä ei suuntaan eikä toiseen.
 
näin..
No on ruma sana, en kyllä todellakaan käyttäis ikinä noin rumaa sanaa lapsen alapäästä, en myöskään sano lapselle, että pyyhi perseesi kun käyt pas*alla.. sanon, että pyyhi pyllyn kun oot käyny kakalla... ja pimppi on tytöillä ja pojilla pippeli.
 
"huh"
Pojalla pippeli, tytöllä pimppi ja pymppy. Jotenkin kuulostaa kornilta sanoa lapsille peskää pillunne ja mulkkunne hyvin. Tai mitä seksimaanikko sanoisi tyttölapselle, pesethän lemmeluolasi huolella ja kehoittaisi poikaa pesemään herkkumutterinsa. Lapsille termit mitkä yleisesti käytössä lapsien keskuudessa niin ei tule turhaa hämmennystä ei suuntaan eikä toiseen.
pymppy on kyllä yksi typerimmistä vastaan tulleista nimityksistä.
 
Vieras ss
Oletan, että tässä aloittaja on porvoolainen. Tai oikeastaan toivon, että on.

En ole elämän ikänä kuullut, että sivistyneet (tai vähemmänkään sivistyneet) kutsuisivat tuolla nimellä tyttönsä ruumiinosaa. Onko ap tullut kiinnittäneeksi huomiota ympäröivään maailmaan? Jos sitä pidettäisiin normaalina nimityksenä, niin varmasti sitä joku muukin arkipuheessa käyttäisi? Onneksi näin ei ole asia.

Järkyttävää, sanoisin. Tuli ikävä olo tytön puolesta.
Kirjoitinkin jo tuolla aiemmassa ketjussa, edetä tunnen ihan oikeesti yhden perheen jossa käytetään (lapset alle kouluikäiset ja aikuiset), sanoja pillu, kusi ja paska....olin ihan kauhuissani kun n.5v tyttö sanoi omalle samanikäiselle, että meen kuselle....meijän tyttö ei ees ymmärtänyt mitä tuo tarkoittaa!
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Kyselee ihmeissään;30035051:
Pillu ei kuitenkaan ole vi**uun verrattava sana. Vi**u, ku**i, ky**ä ja mul**u on samaa sarjaa.
Kyllä se on ihan samaa sarjaa, ehkä ihan himpun verran lievempi, mutta kuitenkin ihan verrattava.
 
Ei se nyt näin ole. Pillu on vanha ja oli yleisesti käytössä,josta sitten on hienostellusti mukamas siistitty "pimpi". Samoin on kullin laita. Ei mitään pahaa vanhoissa kunnon suomalaisissa nimityksissä ole. Toista on sitten vittu ja kyrpä, vaikka nekin jo esiintyy Elias Lönnrotin teksteissä, esim. Kanteletar.

Ruotsissa jopa koulukirjoissa puhutaan tytön ja pojan eroavaisuuksista nimillä fittan ja kuk. Ja eikös kaikki tykkää, että ruotsalaiset on fiinimpää porukkaa, niin eikö voisi palata vanhaan ja olla kuten naapurit.

Lisään hieman mallia Eliaksen keräilytuotosta:
Elias Lönnrot kirjoitti kuitenkin ylös myös rivosanaisia lauluja, kuten seuraavat säkeet vuonna 1837 (Suomen kansan vanhat runot, osa XIII, 3167):

Täss' on kulta kulkenut, täss on istunut kivellä; Kivi on tullut kirjavaksi, paasi painunut pahaksi. Täst' on mennyt märkäkyrpä, kulkenut kusisaparo.

Ja paljon muuta
no kyllä mielestäni edelleen. Ja Ruotsista olen, ei olla fiinimpää sielläkään, eikä suomessa biologian kirjassa lue pillusta ja kyrväsä, vaan emätin ja siitin, jos tarvii naapurimaahan verrata
 
hämmentäväähän se olisi
Ronskilta kuulostaa. Voi vain miettiä tilanteen, jos on esim. uimahallissa pukukopeilla kun vieressä tuntematon äiti huutaa suihkun puolella oleville polven korkuisille lapsilleen, että "muistakaa pestä ne pillut". Kyllähän siinä hieman hämmentyisi ja ajattelisi että mitäs sitä nyt oikein tuli kuultua..
 
Huutelen puskista
Pillu sopii minusta vain tietynlaisten miesten puheisiin kontekstissa "sain pillua" tms. Ei sovi mun mielestä sitä vähääkään merkityksessä tyttölapsen pimppi.

Tosi alaluokkaisen ja sivistymättömän kuuloista.
 
Ihan niin ruma, kuin lapselle opetetaan. Nimitys siinä missä joku muukin, vrt. esim. kukka ja kukkanen. Jos lapselle opetetaan, että kukka on ruma, kukkanen kauniimpi nimitys, niin näinhän lapsi sen jälkeen ajattelee.

Yleisesti ottaen nimityksen laatu käy ilmi tästä ketjusta. Moni sanoo, että lapsen alapäästä käytetään nimityksiä pimppi ja pippeli. Meillä lapset itse ovat nimenneet elimensä itse, pojilla on ollut kikkeli ja tytöllä pillakka tai pimpsara. Mun lapsuudessa puhuttiin vain pissapyllystä ja kakkapyllystä, jotka mielestäni nyt ovat ällöttäviä nimityksiä.
 
Huutelen puskista
Ihan niin ruma, kuin lapselle opetetaan. Nimitys siinä missä joku muukin, vrt. esim. kukka ja kukkanen. Jos lapselle opetetaan, että kukka on ruma, kukkanen kauniimpi nimitys, niin näinhän lapsi sen jälkeen ajattelee.

Yleisesti ottaen nimityksen laatu käy ilmi tästä ketjusta. Moni sanoo, että lapsen alapäästä käytetään nimityksiä pimppi ja pippeli. Meillä lapset itse ovat nimenneet elimensä itse, pojilla on ollut kikkeli ja tytöllä pillakka tai pimpsara. Mun lapsuudessa puhuttiin vain pissapyllystä ja kakkapyllystä, jotka mielestäni nyt ovat ällöttäviä nimityksiä.
Ei se nyt ihan noin mene. Sanat eivät ole luonnostaan kaikki samalla viivalla ja samalla tavalla neutraaleja. Kyllä niillä on sivumerkityksensä yms. Tuolla logiikallahan vitun hokeminenkin on ihan jees, jos on opetettu, että vittu on ok sana.
 
"Ilmi"
Meillä päin "pillu" on ronskia kieltä, todella alatyylinen nimitys naisen alapäästä. En ikinä maailmassa sanoisi tytölleni, että hänellä on pillu. Ylipäätään koko sana on niin rivo, että en pysty sitä omassa puheessani mitenkään käyttämään. Ja kyllä veikkaan, että aika hitaita katseita saisinkin osakseni jos menisin vaikkapa neuvolassa tai puistossa äiti-kavereiden kanssa sitä sanaa käyttämään tytön alapäästä.

Mikä siinä onkin, että poikien kanssa ihan luontevasti on heti alusta lähtien käytetty sanaa "pippeli", mutta tytön kohdalla jouduttiin muutama hetki arpomaan, että mikäs se nyt onkaan korrekti ilmaisu. "Pimppiin" päädyttiin, koska sitä olen kuullut useimmin käytettävän lapsen kohdalla. Nyt meillä 3v tyttö on kylläkin itse keksinyt että hänellä on "pimppeli", eli jonkinlainen yhdistelmä pippelistä ja pimpistä. Aika hauska minusta.
 
Ei se nyt ihan noin mene. Sanat eivät ole luonnostaan kaikki samalla viivalla ja samalla tavalla neutraaleja. Kyllä niillä on sivumerkityksensä yms. Tuolla logiikallahan vitun hokeminenkin on ihan jees, jos on opetettu, että vittu on ok sana.
Siinä olet oikeassa, että sanat eivät ole samalla viivalla, valitettavasti, koska ympäröivä yhteiskunta määrittää niitä omalla tavallaan. Mutta lapselle voi opettaa ihan minkä sanan vaan olemaan tietyn asian tai esineen nimi, ei lapsi itse niitä arvota kauniiksi tai rumiksi sanoiksi, tai miksikään muuksikaan. Alueellisia eroja suomen kielen murteissa ja sanojen merkityksissä on, sitä ei varmaan kukaan kiistä, joten pillu voi olla myös pikkutytön alapään nimitys, eikä merkitykseltään ollenkaan roisi tai likainen. Sitä se on vain omissa mielikuvissamme, samoin kuin vittukin.
 
Huutelen puskista
Siinä olet oikeassa, että sanat eivät ole samalla viivalla, valitettavasti, koska ympäröivä yhteiskunta määrittää niitä omalla tavallaan. Mutta lapselle voi opettaa ihan minkä sanan vaan olemaan tietyn asian tai esineen nimi, ei lapsi itse niitä arvota kauniiksi tai rumiksi sanoiksi, tai miksikään muuksikaan. Alueellisia eroja suomen kielen murteissa ja sanojen merkityksissä on, sitä ei varmaan kukaan kiistä, joten pillu voi olla myös pikkutytön alapään nimitys, eikä merkitykseltään ollenkaan roisi tai likainen. Sitä se on vain omissa mielikuvissamme, samoin kuin vittukin.
Ja niistä erilaisissa kulttuurisissa konteksteissa (ja mielikuvissa) syntyneistä sivumerkityksistä on tullut normi. Näin se vain menee. Vittu ja pillu ovat alatyylisiä ilmauksia henkilökohtaisista mielipiteistä huolimatta. Luepas joskus huviksesi Kielikelloa, Nykysuomen sanakirjaa tai Kotuksen julkaisuja.
 
Ja niistä erilaisissa kulttuurisissa konteksteissa (ja mielikuvissa) syntyneistä sivumerkityksistä on tullut normi. Näin se vain menee. Vittu ja pillu ovat alatyylisiä ilmauksia henkilökohtaisista mielipiteistä huolimatta. Luepas joskus huviksesi Kielikelloa, Nykysuomen sanakirjaa tai Kotuksen julkaisuja.
Kyllä kyllä, niinhän se menee ja oikeassa olet edelleen :D Lapselle voi silti opettaa sanan kuin sanan ja jos sen yhteydessä opetetaan sanan olevan ruma, niin siten lapsi sen ajattelee. Eri asia on, kuka opettaa lapselleen alapään nimitykseksi vittu, ei varmaan kukaan - onneksi :) Kovin moni ei opeta sitä vaginaakaan, tai emätintä. Pillu on mielestäni asteen tai muutamankin verran kevyempi nimitys, mutta se nyt vain on se minun mielipiteeni, jota ap alussa kyselikin.
 
Huutelen puskista
Kyllä kyllä, niinhän se menee ja oikeassa olet edelleen :D Lapselle voi silti opettaa sanan kuin sanan ja jos sen yhteydessä opetetaan sanan olevan ruma, niin siten lapsi sen ajattelee. Eri asia on, kuka opettaa lapselleen alapään nimitykseksi vittu, ei varmaan kukaan - onneksi :) Kovin moni ei opeta sitä vaginaakaan, tai emätintä. Pillu on mielestäni asteen tai muutamankin verran kevyempi nimitys, mutta se nyt vain on se minun mielipiteeni, jota ap alussa kyselikin.
Toivottavasti ei kukaan, huh! Toisaalta meitä mahtuu niin moneen junaa, että eiköhän sellainenkin vanhempi löydy, jonka mielestä on vain hauskaa ("hyvä läppä"), kun lapsi hokee vittua.

Lähden tästä nukkumaan. Öitä :).
 

Yhteistyössä