Onko pillu mielestänne ruma nimitys tyttö lapsen alapäästä?

  • Viestiketjun aloittaja Kyselee ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti
Kyselee ihmeissään
Toisessa ketjussa kauhisteltiin kun kirjoitin, että tyttöä joutuu huomauttamaan pillun pesusta. Meillä puhuttiin pillusta kun olin lapsi, ja samaa nimitystä olen käyttänyt oman tyttöni alapäästä. Ei ole koskaan käynyt mielessä, että olisi jotenkin ruma nimitys. Jos pillu on jonkun mielestä sopimaton, niin mikä sitten on sopiva nimitys?
 
"Hanna"
On se ehkä vähän roisi. Ja paremmin sopii nimitykseksi aikuisen naisen alapäästä.
Tytöillä on pimppi tai pimppa.
Ja pojilla on pippeli tai kikkeli. Miehillä kulli.
 
noh.
Nimenomaan roisi ilmaisu.

Mulla tosin on sellainen mielikuva että jotkut/jossain päin se on ihan normaali nimitys pimpille, olenko väärässä? Ainakin täällä pkseudulla kuulostaa tosi roisilta.
 
pillu on mielestäni verrannollinen kyrpään tai kulliin, eli aikuisen sukupuolielimestä ois kyse.
Lapsella in pimppi tai pippeli.
Oma äitini kyllä puhui noilla roisimmilla nimiy´tyksillä, mutta meillä nyt oli ruokapöydässäkin mulkkuja (eli kananmunia)
 
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30034547:
pillu on mielestäni verrannollinen kyrpään tai kulliin, eli aikuisen sukupuolielimestä ois kyse.
Lapsella in pimppi tai pippeli.
Ei se nyt näin ole. Pillu on vanha ja oli yleisesti käytössä,josta sitten on hienostellusti mukamas siistitty "pimpi". Samoin on kullin laita. Ei mitään pahaa vanhoissa kunnon suomalaisissa nimityksissä ole. Toista on sitten vittu ja kyrpä, vaikka nekin jo esiintyy Elias Lönnrotin teksteissä, esim. Kanteletar.

Ruotsissa jopa koulukirjoissa puhutaan tytön ja pojan eroavaisuuksista nimillä fittan ja kuk. Ja eikös kaikki tykkää, että ruotsalaiset on fiinimpää porukkaa, niin eikö voisi palata vanhaan ja olla kuten naapurit.

Lisään hieman mallia Eliaksen keräilytuotosta:
Elias Lönnrot kirjoitti kuitenkin ylös myös rivosanaisia lauluja, kuten seuraavat säkeet vuonna 1837 (Suomen kansan vanhat runot, osa XIII, 3167):

Täss' on kulta kulkenut, täss on istunut kivellä; Kivi on tullut kirjavaksi, paasi painunut pahaksi. Täst' on mennyt märkäkyrpä, kulkenut kusisaparo.

Ja paljon muuta
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Muua
wuffwuffwuff
Alkuperäinen kirjoittaja Kyselee ihmeissään;30034428:
Toisessa ketjussa kauhisteltiin kun kirjoitin, että tyttöä joutuu huomauttamaan pillun pesusta. Meillä puhuttiin pillusta kun olin lapsi, ja samaa nimitystä olen käyttänyt oman tyttöni alapäästä. Ei ole koskaan käynyt mielessä, että olisi jotenkin ruma nimitys. Jos pillu on jonkun mielestä sopimaton, niin mikä sitten on sopiva nimitys?
Se on ruma nimitys kauniille asialle aikuisilla. Lapsista puhuttaessa se on sopimaton sana.
 
Kyselee ihmeissään
Olen tosi yllättänyt, kun niin monen mielestä pillu on ruma sana. Tyttö on jo tottunut pillu nimitykseen, joten eipä tuota alapäätä viitsi enää ruveta miksikään muuksi kutsumaan. Pillu ei kuitenkaan ole vi**uun verrattava sana. Vi**u, ku**i, ky**ä ja mul**u on samaa sarjaa.
 
Oletan, että tässä aloittaja on porvoolainen. Tai oikeastaan toivon, että on.

En ole elämän ikänä kuullut, että sivistyneet (tai vähemmänkään sivistyneet) kutsuisivat tuolla nimellä tyttönsä ruumiinosaa. Onko ap tullut kiinnittäneeksi huomiota ympäröivään maailmaan? Jos sitä pidettäisiin normaalina nimityksenä, niin varmasti sitä joku muukin arkipuheessa käyttäisi? Onneksi näin ei ole asia.

Järkyttävää, sanoisin. Tuli ikävä olo tytön puolesta.
 
Kyselee ihmeissään
Oletan, että tässä aloittaja on porvoolainen. Tai oikeastaan toivon, että on.

En ole elämän ikänä kuullut, että sivistyneet (tai vähemmänkään sivistyneet) kutsuisivat tuolla nimellä tyttönsä ruumiinosaa. Onko ap tullut kiinnittäneeksi huomiota ympäröivään maailmaan? Jos sitä pidettäisiin normaalina nimityksenä, niin varmasti sitä joku muukin arkipuheessa käyttäisi? Onneksi näin ei ole asia.

Järkyttävää, sanoisin. Tuli ikävä olo tytön puolesta.
Mistä ihmeestä päättelet, että olen Porvoolainen? En ole koskaan edes käynyt Porvoossa. Sen verran olen kiinnittänyt huomiota ympäröivään maailmaan, että monet häpeää tyttöjen alapäästä puhumista. Ei meilläkään jatkuvasti pillusta puhuta, mutta saatan esim. sanoa tytölle, että pesehän pillu kunnolla. Tyttö luetteli pienempänä kenellä on pillu ja kenellä kikkeli, niinkuin monet muutkin lapset tekee.
 
noooo
Pillu, pimppa, pimpsa ja pimpero nimitykset kuuluu aikuisille. Lapsilla on pimppi. Etupylly, pissipylly, pimpula ym. on häpeilevien aikuisten käyttämiä nimityksiä.
Mun mielestä taas pimpsa on ihan normaali nimi värkille, sellaista on esim. minun lapsuudessa käytetty. Pimpsa ja pippeli ovat kummatkin neutraaleita.

Mutta pillu on ruma, jotenkin roisi ja rietas.
 
vierass
On tosi ruma, mun mielestä se on samaa kastia kuin vittu. Sama, mitä tuolla jo tulikin, että sama kuin pojalle sanoisi, että pese kyrpäs. Pimppa ja pippeli on ne, mitä lapsien kanssa käytetään.
 

Yhteistyössä