Onko "parasta ennen" teillä aina viimeinen käyttöpäivä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pamppelsson
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tike:
Aika usein on. No ei missään kuivajutuissa ehkä, mutta maidot ja lihat on ehdottomia....justa laitoin lihan uuniin missä on tämä päivä päiväyksenä ja nuuhkin kyllä tarkkaan kun laitoin sen uuniin.

Tosin mulla on hysteerinen mahatauti kammo, ja en luonnollisestikkaan halua mitään ruokamyrkytyksiä ainakaan pilalle menneiden tuotteiden takia :D

Mut eikös lihoissa olekin viimeinen käyttöpäivä eikä parasta ennen?

Mulla oikeastaan samoin kuin ap:llä, kuivatuotteiden kanssa en niin tarkka ole. Eikä kuulemma maitotuotteissakaan ole parilla päviällä väliä jos tuotteen kylmäketju ei ole katkennut.

Mua ottaa myös päähän kuin kaupoissa myydään juuri vanhaksi menevää tai jo vanhaa tuotetta. Aina en muista katsoa päivämääriä ja sitten kotona huomaakin että ai nää pinaattiletut meni vanhaksi sitten jo kaksi päivää sitten, vaikka tänään ne kaupasta toin :/

Melkein kaikkea voin käyttää viel sen parasta ennen jälkeen. Joku jauheliha tms on mitä en enää käytä.
Maitotuotteista sen verran (mies ajaa niitä kauppoihin), että ne säilyy kyllä useammankin päivän parasta ennen jälkeen jos ovat olleet kylmässä.
Täällä esim paikallisen meijerin maitopurkissa on 2 päivää lyhyempi päiväys kuin isojen meijereiden. Ja vain sen takia et se maito on varmasti tuoretta. Vaikka pitäis varmaan olla toisinpäin kun tuon paikallisen meijerin maitoa ei kuskata ensin toiselle puolen suomea pakattavaksi ja tuoda sit purkissa takaisin sieltä.

Tosin mulla on hysteerinen mahatauti kammo, ja en luonnollisestikkaan halua mitään ruokamyrkytyksiä ainakaan pilalle menneiden tuotteiden takia :D

Mulla on kerran ollut ruokamyrkytys homeisen leivän takia. Ei kiitos enää :x

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

Mulla on kerran ollut ruokamyrkytys homeisen leivän takia. Ei kiitos enää :x [/quo

Siis mulla on ollut broilerin, eikä ollut edes päiväys mennyt :x

Entäs lääkkeet? Itse olen ottanut lääkkeitä, joissa tuo parasta ennen (vai onko se sitten lääkkeissä käytettävä ennen) päiväys on.
Ihan lääkärin luvalla. En toki kamalan vanhentuneita.

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Parasta ennen... tarkoittaa, ettätuote on parhaimmillaan ennen kyseistä päivämäärää. Mutta ei käyttökelvotonta senkään jälkeen. Viimeinen käyttöpäivä tarkoittaa viimeistä käyttöpäivää, mutta ei se tuote siltikään tiedä keskiyöllä, päivämäärän vaihtuessa, että nyt pitää pilaantua.
Maalaisjärkeä peliin! Ja monesti kaupunkilaisjärjelläkin pärjää.

Näin juuri!

Muoks. Viimeisen käyttöpäivän jälkeen en yleensä käytä tuotetta, mutta tosiaan kun ei se liha esimerkiksi tiedä että "jaha, kello on yli puolenyön ja nyt onkin jo 15. pvä, nyt olen pilalla". :D
Parasta ennen- merkinnällä varustettuja tuotteita voi käyttää ihan huoletta joitakin päiviä päiväyksen jälkeen, tuotteesta sitten riippuu kuinka kauan.

Alkuperäinen kirjoittaja erin-:
Parasta ennen... tarkoittaa, ettätuote on parhaimmillaan ennen kyseistä päivämäärää. Mutta ei käyttökelvotonta senkään jälkeen. Viimeinen käyttöpäivä tarkoittaa viimeistä käyttöpäivää, mutta ei se tuote siltikään tiedä keskiyöllä, päivämäärän vaihtuessa, että nyt pitää pilaantua.

Näin juuri!

JUURI NÄIN!

Näin juuri!

Näin juuri!

JUURI NÄIN!

Riippuen tuotteesta. Maitotuotteissa ja lihoissa yms oon tarkempi, mut esim. tee, jauhot, mausteet ja muut saattaa mennä kuukausia yli päiväyksen. Nojoooooo, tarkistan ettei oo menny pilalle ennenko käytän.

Ei ole. Parasta ennen päiväys on aivan eri asia, kuin viimeinen käyttöpäivä. Parasta ennen päiväys ei todellakaan tarkoita sitä, että tuote olisi silloin jo pilalla. Viimeisen käyttöpäivän suhteen meillä taas on aika tiukka linja. B)

No ei oo.. Kermaviilit ym. säilyy monta kuukautta parasta ennen päiväyksen jälkeenkin ja niitä käytän silti. Lihatuotteissa kyl yleensä oon tosi tarkka.. Ja maitopurkkikin säilyy avaamattomana vaik päiväys olis menny..

Yhteistyössä