Viimeinen käyttöpäivä oli jo ja meni...paljonko teillä heitetään ruokaa pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolimaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolimaton

Vieras
Paljonko teillä menee haaskuuseen ruoka-aineita, esim. jauhelihat, broileri, kala...siksi että viimeinen käyttöpäivä oli ja meni? Meillä käy nykyään tosi usein niin, että jääkaapista löytyy vanhaksi mennyttä ruokaa ja joudutaan heittämään pois. Ei vaan aina huomata, että päiväykset menee pian, ehkä viikon ruokalistaan on tullut muutoksia esim. lähdetäänkin ravintolaan syömään tms. Harmittaa tuo ja vaikka kuinka päätetään, että nyt tarkistellaan niitä päiväyksiä, silti aina jotain pahentuu.

Korkeintaan kerran kuukaudessa menee ruokaa roskiin.
Teen yleensä sen verran mitä kerralla syödään ja jos jotain jää yli niin rasiaan ja pakastimeen (miehelle työevääksi).
Tuorelihaa meillä on harvoin mut nekin pussitetaan ja pistetään pakastimeen.
Ja sieltä sitten sulatetaan tarpeen mukaan.

Mutta joskus kun vielä "market lihaa" syötiin niin siltikään ei menny ku 1-2krt kuukaudessa roskiin. Jos päivämäärä oli lähestymässä ni heitin lihan pakkaseen.

Tosi vähän. Muutaman päivän yli päiväyksen olevat syödään tietenkin. Pilaantumaan ehtii hurjan vähän. Joskus joku homeinen leivänkannikka löytyy ja se heitetään menemään.

Todella vähän. Mä vaan inhoon heittää ruokaa pois. Ostan tosi harkiten ruokaa, en paljoa kerralla ja käynkin joka päivä kaupassa niin varmaan senkin takia ei sitä jää poisheitettäväks. En tiedä sitten jos kävis vaan kerran viikossa kaupassa ja joutuis ostaa koko kaapin täyteen.

Menee liikaa. Ja harmittaa kun tosiaan syynään hintoja kaupassa tarkkaan ja sitten jääkin joku liha kokonaan käyttämättä! Välillä muistetaan heittää pakastimeen sellaiset, mitkä pystyy ja tiedetään että ei ehditä käyttämään niitä ennen päiväystä, mutta esim. eilen oli kiva yllätys kun sulatettiin kananfileesuikaleet pakkasesta ja ne olikin mennyt huonoksi.. haisi ihan järkyttävälle pannulla.

Hyvin vähän. Kerran pari kuussa joudun jotain laittamaan pois. Viimeksi oli kaksi chilipalkoa mennyt vanhaksi :)

Olen vähävarainen opiskelija niin ei ole varaa ostaa ruokaa pois heitettäväksi.

Todella vähän. Mä vaan inhoon heittää ruokaa pois. Ostan tosi harkiten ruokaa, en paljoa kerralla ja käynkin joka päivä kaupassa niin varmaan senkin takia ei sitä jää poisheitettäväks. En tiedä sitten jos kävis vaan kerran viikossa kaupassa ja joutuis ostaa koko kaapin täyteen.

No meillä varmaan on ongelmana tuo, että käymme ruokaostoksilla vain kerran viikossa. Toisaalta siinä säästää kyllä rahaa kun ei tule tehtyä heräteostoksia ja viikon ruoat on suunniteltu, mutta sitten välillä tulee suunnitelmiin muutoksia. Ja sitten yksi tekijä on varmaan sekin, että meillä on 3 pientä lasta ja joskus vaan käy heidän kanssaan niin ettei ole mahdollisuuksia alkaa hauduttelemaan jotain lihoja, vaan on pakko kaivaa jotain nopeasti valmistuvaa kaapista.

Tosi vähän, ei hamstrata ruokaa vaan ostetaan se mitä tarvitaan ja mistä aijotaan ruokaa tehdä. Joskus on jäänyt tosiaan joku leivänkannikka tai muutamia perunoita pilaantumaan, mutta vähän.

Jämäruokia heitän välillä pois, mutta mitään raakaa jauhelitaa tms. ei kyllä heitetä roskiin koskaan. Mies on meillä parempi jänäruokienkin käyttäjä kuin minä ja voi syödä sekaisian vähän sitä sun tätä jämäruokaa väittämättä siitä sopiiko ne yhteen. Miksi et ap laita jauhehaa yms. pakastimeen, jos päivys on menossa umpeen tai et ehdi laittaa siitä ruokaa?

Mulla on maidot ja jogurtit sekä makkarapaketit yms. päiväysjärjestyksessä jääkaapissa, etummainen/päällimmäinen on aina se, jossa on vähiten päiväystä jäljellä. Niitä ei mene hukkaan. Leipää pääsee usein homehtumaan miehen loma-aikoina, kun siitä ei menekään suurta osaa evääksi. Kanat ja lihat tarkastan jo kotiin tullessa. Mulla on ruokalista aina viikolle, joten näen siitä, ehdinkö käyttää raaka-aineet vai kannattaako pakastaa. Hedelmiä lötsähtää joskus.

Vajaita jugurttipikarillisia menee roskiin ja puolikkaita lasillisia maitoa, kun lapset eivät jaksakaan, enkä aio laittaa lämmenneitä maitotuotteita takaisin kaappiin. Koira saa lautasilta ruoantähteet. Isoin menekki tulee edellispäivän säästetyistä ruoantähteistä, esim. lapsi saattaakin mennä mummolaan ja lounastaa siellä eikä annos riitä kuitenkaan miehen päivälliseksi. Laitan siis miehelle uutta ruokaa. Lapsi syö sitä seuraavana päivänä lounasaikaan ja se silloin jo toissapäiväinen annos unohtuu kaappiin. Olen tosi laiska ottamaan niitä kaapista ja parin päivän päästä ne eivät käy edes koiralle.

Pikkuisen puolustan itseäni sillä, että olen opetellut jalostamaan tähteistä seuraavan päivän ruokaa, mutta eihän se aina onnistu.

Hyvin vähän mitään lihaa tms. Ostan niitä aina tarkasti parin päivän tarpeisiin, kun en tykkää pakastella ruokia. Mutta jogurtteja meillä menee herkästi vanhaksi, samoin kasviksia. :( Tuo viileäkaappi on jotenkin vihoviimeinen keksintö, kun sinne helposti unohtuu kasvikset ja hedelmät! Muistuu useamman päivän päästä, että ainiin ostin niitä mandariinejä...

Jämäruokia heitän välillä pois, mutta mitään raakaa jauhelitaa tms. ei kyllä heitetä roskiin koskaan. Mies on meillä parempi jänäruokienkin käyttäjä kuin minä ja voi syödä sekaisian vähän sitä sun tätä jämäruokaa väittämättä siitä sopiiko ne yhteen. Miksi et ap laita jauhehaa yms. pakastimeen, jos päivys on menossa umpeen tai et ehdi laittaa siitä ruokaa?

Koska ne vanhaksi menneet huomataan usein liian myöhään. En tykkää pakastella enää mitään viimeisen käyttöpäivän kanoja, kaloja tai jauhelihoja. Ja meillä ollaan tosi tarkkoja sen suhteen, että mitään viimeisen käyttöpäivän yli menneitä ei enää syödä. Parasta ennen -päiväysten suhteen taas ei niin nöpönnuukaa ole.

[QUOTE="aloittaja";25792690]Koska ne vanhaksi menneet huomataan usein liian myöhään. En tykkää pakastella enää mitään viimeisen käyttöpäivän kanoja, kaloja tai jauhelihoja. Ja meillä ollaan tosi tarkkoja sen suhteen, että mitään viimeisen käyttöpäivän yli menneitä ei enää syödä. Parasta ennen -päiväysten suhteen taas ei niin nöpönnuukaa ole.[/QUOTE]

No, kannattaa sitten varmaan vähän tsempata tuon parasta ennen päivyksin kanssa eikä ostella ns. turhia ruokia jääkaappiin. Itse ostan aika usein aletuotteita kaupasta joissa päiväys on menossa umpeen, koska tiedän että teen ruokaa siitä vaikka huomenna, joten on vielä ihan käyttökelpoista.

Yhteistyössä