onko pakko ottaa tarjottu hoitopaikka

19.01.2004
377
0
16
Hei!
Kysyisin, josko jollakulla olisi tietoo, että onko pakko ottaa ja suostua sellaiseen hoitopaikkaan, mitä ei ole hakenut ja joka on aivan toisella puolella kaupunkia. Hain hyvissä ajoin ennen työn alkua hoitopaikkaa (10 kuukautta ennen), kahdesta eri paikasta, jotka olivat työpaikan lähellä ja nyt kun työt lähestyy ja mitään ei ole kuulunut (kaksi viikkoo työn alkuun), niin soitin hakemaani hoitopaikkaan ja sieltä kerrottiin, että sinne ei mahdu vaan joutuisin viemään lapsen eri kaupungin osaan. Eli aamuisin matka hoitopaikkaan n. 10km, sieltä työpaikalle saman verran ja sama taas töistä päästyäni. Ongelma on se, että hoitopaikan pitää olla vuoropäiväkoti ja niitä on aika vähän. Eli, onko mahdollista kieltäytyä ja vaatia saada hoitopaikka , sieltä mistä on hakenut. Tuntuu töihin lähtö jotenkin turhalta, kun lisäksi työ on osa-aikainen. Kiitos neuvoista.

Kunta on velvollinen järjestämään hoitopaikan, mutta ei sieltä, mistä vanhemmat sen haluavat. Eli kunta on tehnyt oman osuutensa ja tarjonnut hoitopaikkaa. Teidän ei tietenkään ole pakko ottaa sitä vastaan, mutta kunta ei ole velvollinen järjestämään toistakaan paikkaa. Voitte tietenkin jäädä jonottamaan haluamaanne paikkaan.

Otapa selvää alueenne yksityisistä hoitopaikoista.

Näin asia tosiaankin menee. Kunnan on vain tarjottava hoitopaikka ja on erittäin yleistä, ainakin helsingissä, että lapsia joutuu kuskaamaan toiselle puolelle kaupunkia.... et silleen...

meillä ihan sama juttu.Hain hoitopaikkaa jo tammikuussa ja menen elokuussa töihin.Sain nyt päätöksen ja hoitopaikka on perhepäivähoitaja vaikka hain päiväkotipaikkaa ja minun on kuskattava poikaa kolmella eri bussilla.Kaikki lähialueen paikat on kuulemma täynnä.Kuitenkin hiukan kummastuttaa tämä paikkojen jako, koska samanikäisen pojan äiti sai paikan läheltä, vaikka laittoi hakemuksen paljon meidän jälkeen.Arpapeliäkö???Meilläkään ei kai muuta mahdollisuutta kuin hakea muutosta tai etsiä sitten joku yksityinen paikka.Plaah!

Tuossa olikin jo hyviä vastauksia ap:lle. Täällä maaseudulla on tilanne vähän toinen, joten tuollainen 10 km ei tunnu kuin "naurettavalta valitukselta" ;). Mä olen töissä tässä omassa kylässä, mutta lapsen hoitopaikka on 25 km päässä. Eli aamulla ajan viemään lapsen hoitoon ja sitten takaisin tänne kodin viereen työpaikalle, ja iltapäivällä sama juttu.... Eli hoitopaikan takia viikossa 500 km ajoa. Jos saisin viereiseen päiväkotiin paikan, pystyisimme liikkumaan kävellen. Arvatkaa vaan kyrsiikö. :headwall:

Tietääkö kukaan, kuinka usein lapsen voi jättää hakematta hoidosta myöhässä ennen kuin sossuihin otetaan yhteyttä?
Täällä pääkaupunkiseudulla kun menee työmatkoihin ainakin tunti suuntaansa ja jos kertakaikkiaan ei ehdi töistä hakemaan lasta ennen kuinn päiväkoti menee kiinni?
Pyrin kyllä menemään töihin klo 6:ksi mutta aina ei pääse lähtemään ennen klo 17:a. Lapsen isä on iltatöissä ja hän vie lapsen, hoitopäivän pituus ei siis ole ongelma.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 06:09 kaupunkilainen kirjoitti:
Tietääkö kukaan, kuinka usein lapsen voi jättää hakematta hoidosta myöhässä ennen kuin sossuihin otetaan yhteyttä?
Täällä pääkaupunkiseudulla kun menee työmatkoihin ainakin tunti suuntaansa ja jos kertakaikkiaan ei ehdi töistä hakemaan lasta ennen kuinn päiväkoti menee kiinni?
Pyrin kyllä menemään töihin klo 6:ksi mutta aina ei pääse lähtemään ennen klo 17:a. Lapsen isä on iltatöissä ja hän vie lapsen, hoitopäivän pituus ei siis ole ongelma.

Voi hyvänen aika, kaiken näköistä sitä ihmetellään. Mitä ihmettä teet työksesi jos menet töihin jo kuudeksi, silloin minusta sinun pitäisi päästä töistä jo kello 18, ja vielä klo 17.00 olet töissä? Prioriteettinä täytyy olla lapsi! Ja jos päivä venyy, järjestät jonkun toisen hakijan, sukulaisen tai vaikka palkatun hoitajan.

Niillä päiväkodin tädeilläkin on oma elämä, ja omat lapset noudettavana, kun et hae omaasi ajoissa, menee heidänkin elämänsä sekaisin.

Minulla on ollut lapsia päiväkodissa jo vuodesta 1998, ja yhden ainoan kerran olen myöhästynyt, silloinkin soitin ja ilmoitin, että tulen ruuhkan takia myöhässä. Oli siis valtava lumimyräkkä, ja 20 minuutin työmatka kestikin miltei tunnin. Myöhässä olin noin 10 minuuttia.

Ymmärräthän, että myös lapsesi huolestuu, kun kaikki muut lähtevät ja äitiä ei näy.

Jos mikään muu ei onnistu, niin sitten lapselle haetaan paikkaa vuorohoitopäiväkodista.

\

Ihanko oikeasti mietit tuollaisia, siis että jättäisit lapsesi hakematta määräajan puitteissa? Itse mietin syyllisyyttä tuntien sitä, että lapseni on usein viimeisten joukossa, kun työmatkaan menee minullakin 50 minuuttia ja ehdin päiväkodille 16.50. Kun katsoo niiden lasten ilmeitä, jotka sinne vielä jäävät, niin surkeaahan se on olla aina viimeinen. Puhumattakaan siitä, että äiti tai isä ei tule.

Vuoropäiväkoti lienee ainoa vaihtoehto tai sitten vaan sovit työnantajasi kanssa, että lähdet klo 16. Näin olen itse ilmoittanut, ja asia on ymmärretty hyvin.

\

Lyhennä hyvä ihminen työaikaa. Veroprosentti ja hoitomaksu pienenee ja ei työaika veny + ei tarvitse tuollaisia miettiä. Jos työnantajasi on ihan pelle eikä ymmärrä että sinulla on lapsi haettavana hoidosta, niin ala etsiä uutta paikkaa. Tai sitten jos itse vapaaehtoisesti teet päivistäsi ylimittaisia, on aika miettiä arvojärjestystä elämässä.

Yhteistyössä