Onko oikeasti PAKKO ottaa kaikki leikkiin mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Haluaisin vielä lisätä että mä olen kyllä pyytänyt tätä lasta meille leikkimään, ottanut mukaan piknikille, jne. Valvonut vieressä ja ollut valvomatta vieressä (eli kurkkinut nurkan takaa miten menee). Kehunut todella kovasti, kun hän on ollut nätisti. Palkinnut hänet, kun hän löysi poikani kadonneen lelun ja palautti sen. Yrittänyt antaa positiivista huomiota ja katsonut pieniä virheitä läpi sormien koska en halua olla koko ajan mäkättämässä (esim. kun hän heittää roskat kukkapenkkiin tai sanoo kerran 'paska' niin olen teeskennellyt etten huomaa). Ollut sitä mieltä, että tämäkin lapsi oppii kyllä, se vaan vie hiukan enemmän aikaa.

On oikeasti aikamoinen pettymys, kun lapsi, joka istuu mun pihassani viltillä, syömässä mun tarjoamia eväitä, yhtäkkiä heittää kivellä mun tytärtäni naamaan, repii pari istutusta, uhkaa tappaa meidän kanin, ja kun torun asiasta niin huutaa vitun homoa, huoraa ja tapa ittes-juttuja, lisää että sä et mua määrää, ja juoksee nauraen pois.

Kun muut lapset, ihan joka ikinen paitsi tämä yksi, kiittää kauniisti niistä eväistä eikä yritä vahingoittaa mun lapsia, omaisuuttani tai meidän perheen lemmikkiä.

Ei siinä tapauksessa, että on yritetty jo aikaisemmin useita kertoja leikkiä keskenään eikä se ole onnistunut. Ja jos asiasta on useasti keskusteltu lapsen vanhemman kanssa ja jos vaikka olisi esitetty ehdot, että voi leikkiä yhdessä jos sen tekee sääntöjen mukaan... mutta ehtojen noudatus ei ole onnistunut.

Haluaisin vielä lisätä että mä olen kyllä pyytänyt tätä lasta meille leikkimään, ottanut mukaan piknikille, jne. Valvonut vieressä ja ollut valvomatta vieressä (eli kurkkinut nurkan takaa miten menee). Kehunut todella kovasti, kun hän on ollut nätisti. Palkinnut hänet, kun hän löysi poikani kadonneen lelun ja palautti sen. Yrittänyt antaa positiivista huomiota ja katsonut pieniä virheitä läpi sormien koska en halua olla koko ajan mäkättämässä (esim. kun hän heittää roskat kukkapenkkiin tai sanoo kerran 'paska' niin olen teeskennellyt etten huomaa). Ollut sitä mieltä, että tämäkin lapsi oppii kyllä, se vaan vie hiukan enemmän aikaa.

On oikeasti aikamoinen pettymys, kun lapsi, joka istuu mun pihassani viltillä, syömässä mun tarjoamia eväitä, yhtäkkiä heittää kivellä mun tytärtäni naamaan, repii pari istutusta, uhkaa tappaa meidän kanin, ja kun torun asiasta niin huutaa vitun homoa, huoraa ja tapa ittes-juttuja, lisää että sä et mua määrää, ja juoksee nauraen pois.

Kun muut lapset, ihan joka ikinen paitsi tämä yksi, kiittää kauniisti niistä eväistä eikä yritä vahingoittaa mun lapsia, omaisuuttani tai meidän perheen lemmikkiä.

niin varmaan ootkin noin tehnyt;), salli mun nauraa. Piknikilläkin mukana moinen pentu.

Kuulostaa hirveeltä...

Mä en tiedä mitä tekisin. Monen on helppo ulkopuolisena neuvoa mutta kuinka moni oikeasti osaa kuvitella tilanteen jossa vieras lapsi käyttäytyy jatkuvasti noin, on alentava ja sadisinen? Mitä tahansa sanoisin, niin se ei vie pois sitä tosiasiaa että ei, minä en todellakaan jaksaisi kerta toisensa jälkeen ymmärtää tuollaista lasta. Lapsi tarvitsee ihan oikeasti jotain hoitoa. Kun luin tuota tekstiä niin jos aikuinen käyttäytyy noin, niin mikä se on? NARSISTI. Niin loppuunkulutettu kui tuo sana onkin, niin jos tämä lapsi ei vielä ole totaalisen rikki, niin eipä näytä tulevaisuuskaan kovin hyvältä..

Alkuperäinen kirjoittaja Tsiisussentäs!;23821727:
Tuo kakarahan on ihan selkeä sosiopaatti :O Pitäkää kaukana lapsistanne! Ei ihme ettei vanhemmat pysty mitään tekemään.

Eiköhän tuollainen oppi lapsella lähde ihan sieltä kotoaan. Meillä lapset eivät kiroile, vaikka muut lapset kiroilisivat. Tietävät kirosanat ja vahingossa on päässyt suustakin, mutta siinä vaiheessa on oltu todella häpeissään.

voi ihan hyvin sanoa vanhemmille ja lapselle että niin kauan kun käyttäytyy noin niin ei tarvii tulla leikkimään. emmä ainakaan pakottaisi omia lapsia leikkimään kiusaajan kanssa.

Ei, kaikkia ei tarvitse ottaa mukaan. Se on sitten lapsen vanhempien omaa syytä, jos eivät saa taottua häirikön päähän yksinkertaisia käyttäytymissääntöjä. Jos lapsi olisi jollain lailla sairas, siitä olisi varmaan ollut jo puhetta ja pihan muut lapset suhtautuisivat ehkä vähän toisella tavalla, ja niin myös muiden lasten vanhemmat. Ilmeisesti tämä lapsi on kuitenkin vaan häiriöinen ilman diagnoosia.

Tuo vaikeiden lasten paapominen on muutenkin mennyt ihan liian pitkälle. Olkoon vaikeita ja ongelmaisia sitten muualla, mutta mun lapseni ei ainakaan tarvitsisi ryhtyä miksikään terapiavälineeksi. Itse asiassa mä en voi ymmärtää, miten joku voi sanoa, että "tuota lasta täytyy vaan ymmärtää" ja antaa sen mätkiä omaa lastaan? Jos mä olisin Anatolian tilanteessa, tekisin ihan samalla tavalla. Nytkin kun näen tietyn poikaporukan lähestyvän meidän pihaa, menen itse pihalle jos tyttö on siellä kaverinsa kanssa. Mulle riitti se, että kerran potkivat tyttöä jaloille ja repivät vaatteista.

Minä juuri kielsin 3v lastani leikkimästä parhaan pk-ystävänsä kanssa koska kaikki leikkiminen päättyy siihen että tuo ystävä satuttaa lastani. En toki toivo että tuo lapsi joutuisi leikkimään yksin, toivan vain että hän jättää oman lapseni rauhaan.

mitä... tunnen tapauksen! molemmat tämän kirjottajan ja lapsen. tai luultavasti lapsen. varma en ole mutta aika varma aavistus on! jos oon oikeessa niin picnic on valetta ja 48kg paino totta ehkä kuvitelmissa

Lueskelin muitakin näitä kommentteja Anatoliasta. Mä en tunne tätä ihmistä ollenkaan, kuten en ketään muutakaan täällä. Ihan sama kuka tämän aloituksen olisi tehnyt, kyse oli silti siitä, pitääkö kaikki ottaa leikkiin mukaan. Tää on taas näitä juttuja, mitä en täällä ymmärrä. Että ketju muuttuu yhtäkkiä jonkun tyypin parjaamiseksi. Oisko ihan mahdotonta joskus pysyä itse asiassa?

Kuulostaa kyllä ihan tismalleen aspergerin käytökseltä tuon naperon toimet.
No olkoon mitä on, on se selvää ettei tollasta käytöstä voi hyväksyä ja omia lapsia on pakko suojella mm. väkivallalta ja ilkeydeltä. Siinä onkin sitten ison oppitunnin paikka, että miten se tehdään.

Asenne kuuluu olevan oikea, tai ainakin olet yrittänyt kovin hyvällä. Et kuitenkaan ole tuon lapsen vanhempi (vaikutusmahdollisuutesi ovat rajalliset), joten voisi olla viisaampaa miettiä mitä haluat Omille lapsillesi opettaa ja miten ratkaistaan se tilanne käytännössä heidän kannaltaan. Tilaisuuksia on annettava,mutta lapsillakin on rajansa joita myös muiden on syytä kunnioittaa. Lapsille voi opettaa ilmaisemaan nämä rajat selkeästi mutta ystävällisesti: minusta tuntui ikävältä kun pilasit leikin viimeksi. Nyt minä ja Maija halutaan leikkiä tämä leikki loppuun ja sitten kohta voidaan leikkiä uudestaan yhdessä. tms
Pojalta ja omilta lapsilta voi myös tiedustella mikä meni pieleen per tilanne ja miten kukin haluaisi tilanteen korjata. Sopimuksesta tehdään sitten lupaus vaikka paperille asti. Se on hyvä pitää pienellä tasolla: lupaan etten enää ota lelua kädestä,/heitä kivellä/kiroile. (ks. http://www.ssf-ffm.com/vertaissovittelu/ tuolla hyviä ratkaisumalleja pieniin, mutta lapsille itselle merkittäviin ristiriitatilanteisiin). Kun ainakin näennäistä vastuuta annetaan lapsille itselleen, on usein ratkaisukin helpommin pidettävissä.
Omille lapsille voi myös opettaa, että tulevat kertomaan kun tämä herra saapuu leikkimään, niin että osaat pitää tilannetta paremmin silmällä.

Jos jotain positiivista haluaa hakea, niin ainakin tässä on oiva tilaisuus antaa työkaluja omille lapsille "vaikeiden" ihmisten (siis ei mikään ihmislaji, vaan ihminen joka nyt sillä hetkellä on tahallisesti hankala ja ikävä) ja vaikeiden tilanteiden hallintaan ja ratkaisemiseen. Tämä vaatii taitoa, ja keinoja voi kysellä myös mm. oman koulun erityisopettajalta ja perheneuvolan psykologilta. Tärkeää on että tilanne otetaan todellisena vastaa aina uudestaan: ei leikitä ettei ongelmaa ole tai ole ollut, eikä myöskään ennusteta tulevia.

Erilaisuus ei oikeuta toisen loukkaamiseen tai satuttamiseen ja se on hyvä lastenkin tietää. Erilaisuus, varsinkin tuollainen väkivaltainen ja negatiivinen vaatii silti konkreettisia keinoja ja työkaluja lapsiltakin, jottei leikkikentällä mätetä turpaan kohta puolin ja toisin. Syrjintä, väkivalta ja ilkeily ei ole sen paremmin erilaisen kuin muidenkaan oikeus missään tilaanteessa. Muuten alkavat pätemään viidakonlait.

Tsemppiä!

Ja niitä vaikeita ihmisiä ja tilanteita tulee vastaan maailman syli. Joten niiden piilottaminen omasta elämästä nyt ei kauas kanna: sama tyyppi (tai vastaava) tulee vastaan välitunneilla, leireillä ja kerhoissa. Tieto miten toimia toista loukkaamatta ja itseä kunnioittaen on hyvä opetella varhain...

Vaikken periaatteessa pidä ajatuksesta, että joku jätetään leikkien ulkopuolelle- olen kuitenkin sitäkin mieltä, että yhteisissä leikeissä pitää noudattaa yhteisiä sääntöjä. Jos niiden noudattamiseen ei kykene ( en nyt tarkoita pelkkiä vaikkapa kirkonrotan leikkisääntöjä) ei mielestäni toisten lasten velvollisuus ole aina ottaa riesakseen ja riippakivekseen lasta, joka käyttätyy huonosti ja aiheuttaa pahaa mieltä.

Jooh.

Päätin, että sanon vanhemmille lapsen tekosista jos ja kun on jotain syytä. Vaikka ennenkin on sanottu, ja aika monesti onkin, niin ajattelin että ehkä jotain muutosta tapahtuu jos sanon taas kun on syytä. En pikkuasioista (en ole sanonut mitään esim. siitä että lapsi huoritteli taas) vaan isommista jutuista. 99% tekemisistä katson läpi sormien, joskus huomautan lapselle (esim. kun hän eilen kiipesi korkeahkolla aidalla vaarallisen näköisesti ja siitä käveli auton konepellille, ei oma auto tietenkään vaan jonkun muun - siitäkään en jaksanut sanoa vanhemmille, muuten tulee sellainen olo että urputan koko ajan jostain) mutta joistain asioista päätin sanoa lapsen kotiinkin.

No, kävipä tässä sitten niin että illalla, kun omat lapset oli jo nukahtamaisillaan hieman ennen kello 21, niin ryykää tämä tietty tapaus takapihaamme. Kutsumatta ja luvatta. Tuosta vaan portti auki, portista sisään ja huutamaan pihaan. Herätti tottakai muksut. Leluja ja jalkkismaalia oli nappaamassa kun avasin takaoven ja sihahdin että nyt heti pois sieltä, tiedät kyllä ettet saa tulla luvatta toisten pihoihin. On sanottu ennenkin, ja muutkin naapurit ovat sanoneet. Monesti olen saanut etsiä tavaroita pitkin naapurustoa kun tuo lapsi on niitä hakenut luvatta ja sille tielleen jättänyt.

Kävelin siis lapsen ovelle ja sanoin asiasta. Lapsen äiti tai isä (ei väliä kumpi, enkä aio sitä tässä tarkemmin kertoakaan) toteaa että "sun pitää sanoa päiväkotiin siitä, ne antaa XXX:n nukkua päiväunet ja siksi se on tuollainen". Ajattelin että hä, kuulinkohan väärin. Juu, sama toistui. "Ei se mun vika ole, sano päiväkotiin ettei ne anna sen nukkua".

Totesin että en taida sanoa, kun asia ei päiväkotiin liity mitenkään vaan vapaa-aikaan.

"Sano päiväkotiin", sama toistui edelleen.

Sanoin, että en sano, kun lapsi ei ole minun ja juttelen päiväkodissa vaan omaan lapseeni liittyvistä asioista. Että jos oikeasti huolehtisit asiasta itse kun se on kerran sun lapsi.

"Kyllä mä huolehdin", oli vastaus. Ei ole lapsen vanhempia näkynyt pihassa kertaakaan, ei yhtä ainoaa kertaa istumassa ja katselemassa mitä lapsi tekee. Yksikseen se tuolla viuhtoo ja pahojaan tekee.

Kun lähdin, niin perääni huudettiin vielä kerran että vika ei ole hänen vaan päiväkodin, puhu asiasta siellä. Totesin että joopa joo, ei ole mun lapsi. Ja lähdin pois.

TOIVOTONTA.

Jos yksi päivä meneekin suht koht hyvin, niin seuraava päivä on aina kahta kamalampi.

Ja minä olen tästä naapurustosta se, joka kauneiten tuosta lapsesta puhuu ja ajattelee, joka tahtoo edelleen uskoa että tuostakin vielä saadaan ihan kiva kaveri, joka yrittää jutella vanhemmille, muu porukka täälläpäin on niin v*ttuuntunutta ettei tosikaan ja täysin syystä kyllä, sitä ei voi kiistää.

Postia varastaa, huorittelee, homottelee, kiroilee, on potkinut lemmikkieläintä, pihistää toisten leluja ja muita tavaroita, ajelee kypärättä keskellä tietä ja joku päivä varmaan vielä jää auton alle. Sekin varmaan päiväkodin vika sitten :xmas: vaan ei ole tosiaan koskaan näkynyt aikuista lapselle ohjeita antamassa, ellei meitä naapureita siis lasketa!

Ja sääntö meidän lapsille on nykyään se, että tuon kanssa ei leikitä. Kuulemani mukaan naapurustossa moni muukin on kauan odotettuaan, toivottuaan ja kantapään kautta opittuaan asettanut saman säännön lapsilleen. Olkoon syrjintää, aivan PIIP sama sitten.

Niin. Taas se on päiväkodin vika.:D
Tyhmät tätit ei osaa hommiaan.

Ei kun vakavasti ottaen aika ikävää, tai oikeastaan tosi ikävää. Kyllä minäkin vastaavassa tilanteessa jopa kehottaisin lapsiani pitäytymään poissa tuon lapsen seurasta. Rajansa kaikella, vaikka kuinka lapsi olisikin. Kuulostaa juuri sentyyppisiltä vanhemmilta, ettei puhe, ei varmaan ystävällisen asiallinen tai vähemmän ystävällinen mene perille. Tuskin Alasalmiakaan viitsisi tehdä. Oletteko miettineet naapurustossa mitä oikeasti voisi tehdä. Valittaa isännöitsijälle, lastensuojeluun ? En tiedä auttaisiko kumpikaan, mutta eihän yksittäinen lapsi saisi terrorisoida tuolla tavoin.

Karmeeta. Minkä ikäinen tää häirikkölapsi on?

Omia lapsiani en pakottais ottamaan tollasta leikkiin mukaan. Mut mitä sitä voi tehdä, jos toinen vaan tulee siihen riehumaan? Mitä tollasessa tilanteessa oikeesti vois tehdä, että se loppuis, ja lapsi sais apua???

Niin. Taas se on päiväkodin vika.:D
Tyhmät tätit ei osaa hommiaan.

Ei kun vakavasti ottaen aika ikävää, tai oikeastaan tosi ikävää. Kyllä minäkin vastaavassa tilanteessa jopa kehottaisin lapsiani pitäytymään poissa tuon lapsen seurasta. Rajansa kaikella, vaikka kuinka lapsi olisikin. Kuulostaa juuri sentyyppisiltä vanhemmilta, ettei puhe, ei varmaan ystävällisen asiallinen tai vähemmän ystävällinen mene perille. Tuskin Alasalmiakaan viitsisi tehdä. Oletteko miettineet naapurustossa mitä oikeasti voisi tehdä. Valittaa isännöitsijälle, lastensuojeluun ? En tiedä auttaisiko kumpikaan, mutta eihän yksittäinen lapsi saisi terrorisoida tuolla tavoin.

Naapurustossa osa on sitä mieltä, että lastensuojeluilmoitus pitää tehdä.

Itse en siihen lähde, yritän pitää edes jonkinmoisen keskusteluyhteyden lapsen kotiin.

Nyt tehdään vaan niin, että mä joko komennan jos jaksan kun näen jotain, tai teeskentelen etten huomaa (kuten tänään kun lapsi ajoi pyörällään keskellä tietä kypärättä). Lapset sanovat että mene pois, tai yrittävät itse lähteä pois. Yleensä siinä käy niin että tuo lapsi seuraa, ja meidän lapset tulee sitten sisälle kun eivät muuten hänestä eroon pääse.

Alasalmia en todellakaan tee, sitäpaitsi se olisi hyödytöntäkin. Isännöitsijälle on jotkut valittamassa, mä en usko että siitäkään on hyötyä.

Hankalaa, tosi hankalaa. :|
Tuskin isännöitsijälle valittaminen johtaa muutokseen. Toki perhettä voi varoittaa, mutta mahtasiko kukaan saada häätöä kuitenkaan tuollaisin perustein. Tuskin.
Eikä se kai ensisijainen tavoite oliskaan, vaikka inhimillistä olisikin toivoa perheen poismuuttoa.
Voi kun lapsi saisi jostain apua ja kykenisi muuttamaan käytöstään. Tai kai tuollaisessa tapauksessa koko perhe tarvitsee jollain lailla apua. En oikein tiedä, millaisiin toimenpiteisiin ls-ilmoitus johtaisi. Vaiko mihinkään?

:O Käsittämätöntä...
Lastensuojeluilmoitus mahdollisesti toisi avun sille lapselle, jos vanhemmat ei osaa/pysty/halua hakea sitä. Ei se ls-ilmoitus tarkoita pahaa, vaan lapsen parasta siinä haetaan. Mietis, lapsi on tollanen noin pienenä, siitä kasvaa iso, aikuinen...

Mä toivon että ihmeen kaupalla lapselle ns. kasvaisi järki päähän.

Se on varmaa, että mä en tee mitään ls-ilmoja. Jos joku toinen tekee (tai enhän mä tiedä vaikka olisi jo tehnytkin!) niin se on sitten heidän asiansa.

En tiedä myöskään onko lapsella joku diagnoosi, eikä asia mulle pätkääkään kuulukaan. Olen vain kärsivä naapuri, yksi monista.

Lastensuojeluun. Lapsen normaali kasvu ja kehitys on vaarassa, mikäli vanhemmat eivät ota vastuuta lapsen varastelusta ja väkivaltaisesta käyttäytymisestä. Melkein sanoisin, että teillä on velvollisuus se tehdä. Lapsi voi erittäin huonosti, ja tarvitsee apua.

Aspergerista tuskin on kyse, vaan turvattomuudesta, tunne-elämän kehittymättömyydestä ja käytöshäiriöistä.

Koulussa, päiväkodissa ja kyläillessä pitää ottaa kaikki mukaan leikkiin ja muuhun tekemiseen. Pihalla ja harrastukissa jokainen lapsi saa pääsääntöisesti päättää kenen kanssa leikkii.

Paikalla olevilla aikuisilla on kuitenkin kasvattajan vastuu: heidän tulee edistää sitä, että kaikilla on kivaa. Jos joku käyttäytyy huonosti/muutoin niin, että muut lapset eivät huoli häntä mukaan leikkeihin, pitää aikuisten ojentaa/ohjata tätä lasta oikeanlaiseen käytökseen. Sosiaalisesti taitavia lapsia taas täytyy ohjata ottamaan heikommat huomioon.

En haluaisi lapseni olevan missään tekemisissä moisen tapauksen kanssa, olkoon sitten vaikka syrjintää tai ei. Ja tuollaisella tenavalla ei meidän pihaan olisi niin minkäänlaista asiaa! Jos joku tytön kaveri käyttäytyisi tuollalailla (huorittelisi/ homottelisi minua, uhkaisi eläimiämme tms. "kivaa") pamahtaisi ikuinen porttikielto päälle siitä sekunnista alkaen. Jos kyse on sairaudesta, ei ole minun asia (eikä varsinkaan lapseni) toimia terapeuttina toisen tunteenpurkauksissa. Hoito tulee sitten muualta.

Ainoa, mitä ihmettelen, on tuo sinun kärsivällisyytesi asian suhteen - itse en noin kauaa olisi jaksanut olla rakentava. Yhteisleikit olisi loppuneet jo ajan päiviä sitten...

Yhteistyössä