Onko oikeasti PAKKO ottaa kaikki leikkiin mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23821077]Ei ole muuten eka kerta kun valitat tällaisesta asiasta. Mulla herää ihan oikeasti ihmetys siitä että miten näitä ongelmatapauksia tuntuu riittävän aina siellä missä sinä olet tai missä lapsesi ovat?? Ettei vaan olisi niin että sulla Sanna pitäisi katsoa peiliin ja miettiä mistä moinen johtuu.[/QUOTE]

Se on tuo yksi ja sama tapaus. Toinenkin vastaava oli, se muutti pois onneksi.

99% lapsista täällä on ihania, kivoja.

[QUOTE="vieras";23821077]Ei ole muuten eka kerta kun valitat tällaisesta asiasta. Mulla herää ihan oikeasti ihmetys siitä että miten näitä ongelmatapauksia tuntuu riittävän aina siellä missä sinä olet tai missä lapsesi ovat?? Ettei vaan olisi niin että sulla Sanna pitäisi katsoa peiliin ja miettiä mistä moinen johtuu.[/QUOTE]

Ymmärtääkseni asuu Haritussa, tuossa YH-äitin luvatussa laaksossa hyvinkasvatettuine lapsineen.

Kyllä minä ymmärsin et kyse on samasta lapsesta,kuin mistä ap on ennenkin tehnyt aloituksia.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23821091:
Niin tai oisko kyse samasta naapurinlapsesta ja että se ongelma oliskin ihan todellinen, eikä vain Anatolian omakeksimä?

En väittänytkään omakeksimäksi vaan aidosti ihmettelen miten paljon ongelmalapsia- ja perheitä kerääntyykään Anatolian perheen ympärille. Herää kysymys että kukas se ongelma sitten loppujen lopuksi olikaan :xmas:

Yrittää, muttei voi.

No, jos suljette lapsen ulkopuolelle, hän tuntee olonsa huonoksi syrjityksi ja vialliseksi. Lapsi tuskin itse tajuaa, miltä hänen oma käytöksensä toisista tuntuu. Hän kokee vain, että ei kelpaa muille.

Jos olisi oma lapsi kyseessä ajattelisin, että satunnainen leikki hunokäytöksisen lapsen kanssa ei häntä pilaa. Korkeintaan opettaa empatiakykyä. En opettaisi lastani dissaamaan erilaisia sulkemalla heidät ulos. Yhteiskuntamme on jo valmiiksi tarpeeksi kova ja kylmä, en halua kasvattaa tänne lisää empatiakyvyttömiä kansalaisia.

Jos olette jatkuvasti samassa leikkipaikassa, vaihtakaa leikkipaikkaa ainakin vähäksi aikaa. Se on paljon inhimillisempää kuin sulkea lapsi ulos.

[QUOTE="vierastus";23821160]

Jos olette jatkuvasti samassa leikkipaikassa, vaihtakaa leikkipaikkaa ainakin vähäksi aikaa. Se on paljon inhimillisempää kuin sulkea lapsi ulos.[/QUOTE]

Eli sama kuin koulukiusaustapauksissa? Kiusatut joutuvat väistämään ja häiriköt jatkavat business as usual? Ettei häirikölle tule paha mieli? Juuri tuon vuoksi inhoan kukkahattutätejä empatialöpinöineen.

Eli sama kuin koulukiusaustapauksissa? Kiusatut joutuvat väistämään ja häiriköt jatkavat business as usual? Ettei häirikölle tule paha mieli? Juuri tuon vuoksi inhoan kukkahattutätejä empatialöpinöineen.

Kukakohan se kiusattu tässä tulee olemaan? Se tuntemattomasta syystä käytöshäiriöinen lapsi vai vai NE KAIKKI MUUT JOTKA HALUAVAT SULKEA LAPSEN ULKOPUOLELLE`?

[QUOTE="vierastus";23821160]No, jos suljette lapsen ulkopuolelle, hän tuntee olonsa huonoksi syrjityksi ja vialliseksi. Lapsi tuskin itse tajuaa, miltä hänen oma käytöksensä toisista tuntuu. Hän kokee vain, että ei kelpaa muille.

Jos olisi oma lapsi kyseessä ajattelisin, että satunnainen leikki hunokäytöksisen lapsen kanssa ei häntä pilaa. Korkeintaan opettaa empatiakykyä. En opettaisi lastani dissaamaan erilaisia sulkemalla heidät ulos. Yhteiskuntamme on jo valmiiksi tarpeeksi kova ja kylmä, en halua kasvattaa tänne lisää empatiakyvyttömiä kansalaisia.

Jos olette jatkuvasti samassa leikkipaikassa, vaihtakaa leikkipaikkaa ainakin vähäksi aikaa. Se on paljon inhimillisempää kuin sulkea lapsi ulos.[/QUOTE]

Lasta ei ole suljettu ulkopuolelle. Hänet on otettu leikkiin mukaan, ja joskus harvoin siitä tulee jotain, useimmiten ei tule.

Kyllä tuolle lapselle on selitetty asioita. Kerrottu sääntöjä ja mitä niiden rikkomisesta seuraa. Hän lupaa olla kiltisti, sanoo että osaa olla nätisti jos pääsee vaikkapa meille leikkimään - mutta ei ole kiltisti, lupaus unohtuu samantien. Hän valehtelee kovasti, ei useinkaan kuuntele aikuista vaan saattaa huutaa että "sä et määrää mua", "turpa kii vitun huora", jne. Jos kiellän repimästä istutettuja kukkia irti, hän katsoo suoraan minuun, nauraa, ja jatkaa puuhiaan kunnes pötkii pakoon.

Nyt mun lapsi on alkanut tosissaan kärsimään tästä. Eilenkin kuuntelin, kun tämä lapsi puhui todella rumasti ja ilkeästi mun lapselle. Sillä lailla, että toisen itsetunto varmasti lyttääntyy.

Tänäänkin kiersin pihapiirin katsoakseni onko tuo lapsi siellä. Ei ollut. Vasta sitten päästin omani ulos. Aika ajoin lähdetään/lapset lähtevät leikkimään muualle, mutta tuo seuraa mukana, ja ihan kovin monen kilsan päähän ei viitsitä lähteä...

[QUOTE="vierastus";23821199]Kukakohan se kiusattu tässä tulee olemaan? Se tuntemattomasta syystä käytöshäiriöinen lapsi vai vai NE KAIKKI MUUT JOTKA HALUAVAT SULKEA LAPSEN ULKOPUOLELLE`?[/QUOTE]
NE KAIKKI MUUT, jotka joutuvat kärsimään tämän käytöshäiriöisen tempauksista. Yksiselitteisesti. Yhteiskuntaamme nyt vain on rakennettu tiettyjä sääntöjä. Niitä on syytä noudattaa, tai joutuu pois leikeistä, töistä, koulusta, ääliöimmät vanhana sitten vankilaan. Niin se vain menee. Enemmistön ei tarvitse kärsiä vähemmistön toilailuista.

Lasta ei ole suljettu ulkopuolelle. Hänet on otettu leikkiin mukaan, ja joskus harvoin siitä tulee jotain, useimmiten ei tule.

Kyllä tuolle lapselle on selitetty asioita. Kerrottu sääntöjä ja mitä niiden rikkomisesta seuraa. Hän lupaa olla kiltisti, sanoo että osaa olla nätisti jos pääsee vaikkapa meille leikkimään - mutta ei ole kiltisti, lupaus unohtuu samantien. Hän valehtelee kovasti, ei useinkaan kuuntele aikuista vaan saattaa huutaa että "sä et määrää mua", "turpa kii vitun huora", jne. Jos kiellän repimästä istutettuja kukkia irti, hän katsoo suoraan minuun, nauraa, ja jatkaa puuhiaan kunnes pötkii pakoon.

Nyt mun lapsi on alkanut tosissaan kärsimään tästä. Eilenkin kuuntelin, kun tämä lapsi puhui todella rumasti ja ilkeästi mun lapselle. Sillä lailla, että toisen itsetunto varmasti lyttääntyy.

Tänäänkin kiersin pihapiirin katsoakseni onko tuo lapsi siellä. Ei ollut. Vasta sitten päästin omani ulos. Aika ajoin lähdetään/lapset lähtevät leikkimään muualle, mutta tuo seuraa mukana, ja ihan kovin monen kilsan päähän ei viitsitä lähteä...

No, sain väärän kuvan asiasta. Käsitin, että lapsi halutaan vastaisuudessa järjestelmällisesti olla ottamatta mukaan leikkiin.

Minä tekisin niin, että kertoisin lapsen äidille, että nyt pidetään taukoa teillä leikkimisessä em. syistä. Ja että määräajan päästä (vaikka aluksi 2 viikkoa) voidaan yrittää uudelleen. Tuon ajan myös veisin omat lapset leikkimään muualle, tai tekisin juuri kuten kirjoitat.Eli päästäisin muksut pihalle vain, jos häiriökäytöksinen ei ole paikalla. Voipi olla, että tällainen "aresti" tehoaa. Jos ei, en kuitenkaan järjestelmällisesti sulkisi lasta pois. Pyrkisin vain järjestämään leikkitilateet pääasiassa niin, että oman lapseni ei suurimmassa osassa tapauksia tarvitsisi altistua häiriökäytöksisen vaikutukselle. AIna joskus voisi leikkiä yhdessä.

NE KAIKKI MUUT, jotka joutuvat kärsimään tämän käytöshäiriöisen tempauksista. Yksiselitteisesti. Yhteiskuntaamme nyt vain on rakennettu tiettyjä sääntöjä. Niitä on syytä noudattaa, tai joutuu pois leikeistä, töistä, koulusta, ääliöimmät vanhana sitten vankilaan. Niin se vain menee. Enemmistön ei tarvitse kärsiä vähemmistön toilailuista.

On se jännää, että minä entisenä koulukiusattuna jaksan olla niin empatiakykyinen. Ja jaksan ymmärtää omakohtaisen pohdinnan perusteella, että ihminen purkaa varsinkin lapsena sillä häiriökäytöksisyydellään omaa pahaa olollaan. Kiusattu on kyllä se ryhmästä pois suljettu myös. Vaikka hän kuinka kiusaisi toisia.

Opettakaa lapsellenne avakatseisuutta ja empatiakykyä. Niillä taidoilla pääsee elämässä pitkälle. Empatiakyvykkyys ei ole synonyymi kynnysmattona toimimiselle. Sosiaalisia tilanteita voi hallita myös inhimillisellä tavalla, maailma ei ole mustavalkoinen.

Meillä on hiukan vastaavanlainen tapaus pihapiirissä ja olen joutunut miettimään samaa; pitääkö kaikkien kanssa leikkiä. Meillä on ajatuksena asua samalla alueella pitkään, joten olen nyt päätynyt kasvattamaan tuota naapurinkin vekaraa, tosin vaihtelevalla menestyksellä. Meillä neuvona on ollut, että ketään ei jätetä yksin paitsi jos kiusaa muita. Pihan äkäpussi on ainakin vähän oppinut siitä, että on jäänyt yksin ja varsinkin kun kaverit ovat kertoneet, että nyt ei leikitä sun kanssa, koska olet ilkeä. Mäkin olen kuullut tuon, että en voi määrätä häntä, minkä olen kuitannut sllä, että minähän määrään. Toisaalta hän on myös tullut kertomaan, kun joku päivä on mennyt tosi kiltisti eli selvästi kaipaa aikuisen kannustusta. Hyviäkin päiviä ja jopa viikkoja on ollut. Mua välillä väsyttää, mutta toisaalta uskon, että omatkin lapset oppivat samalla miten kohdella muita ja miten ei saa käyttäytyä. Oma poika on oppinut arvioimaan, että nyt naapurin käytös johtuu esim. siitä, että se ei halua leikkiä kolmestaan, kun se pelkää jäävänsä joukosta. Mäkin alkuun pelkäsin, että omat omat lapset turhaan joutuvat kärsimään jonkun muun käytöksestä, mutta toisaalta ehkäpä nuo ovat juuri siksi oppineet taitoja, jotka on taas hyödyksi kouluelämässä. Ei nämä jutut ole niin yksioikoisia. Mutta alkuperäiseen kysymykseen: aikuinen ei saa kannustaa jättämään jotain yksin ja kyllä, aikuisen pitää kannustaa ottamaan kaikki leikkiin, kunnes tulee riita. Aikuinen ei voi antaa ohjeita leikkikavereista sen perusteella, että kun se riita kuitenkin tulee.

[QUOTE="vierastus";23821280]O

Opettakaa lapsellenne avakatseisuutta ja empatiakykyä. Niillä taidoilla pääsee elämässä pitkälle. Empatiakyvykkyys ei ole synonyymi kynnysmattona toimimiselle. Sosiaalisia tilanteita voi hallita myös inhimillisellä tavalla, maailma ei ole mustavalkoinen.[/QUOTE]

Itse aion opettaa tätä Mustanaamion maanläheistä tapaa: Hyvä hyville, paha pahoille. Huonolla käytöksellä ei ansaitse päänsilitystä vaan potkun perseelle takaisin luolaan josta on tullutkin.

[QUOTE="vierastus";23821248]No, sain väärän kuvan asiasta. Käsitin, että lapsi halutaan vastaisuudessa järjestelmällisesti olla ottamatta mukaan leikkiin.

Minä tekisin niin, että kertoisin lapsen äidille, että nyt pidetään taukoa teillä leikkimisessä em. syistä. Ja että määräajan päästä (vaikka aluksi 2 viikkoa) voidaan yrittää uudelleen. Tuon ajan myös veisin omat lapset leikkimään muualle, tai tekisin juuri kuten kirjoitat.Eli päästäisin muksut pihalle vain, jos häiriökäytöksinen ei ole paikalla. Voipi olla, että tällainen "aresti" tehoaa. Jos ei, en kuitenkaan järjestelmällisesti sulkisi lasta pois. Pyrkisin vain järjestämään leikkitilateet pääasiassa niin, että oman lapseni ei suurimmassa osassa tapauksia tarvitsisi altistua häiriökäytöksisen vaikutukselle. AIna joskus voisi leikkiä yhdessä.[/QUOTE]

Tuollaista taukoa on pidetty jo parikin kertaa, mutta ei se ole auttanut. Tänään itse asiassa alkoi taas tauko. En tiedä, jaksanko tällä kertaa puhua lapsen vanhemmille. Ei puhumisesta ole ollut ennenkään apua.

Kyseinen lapsi pelmahtaa paikalle milloin mistäkin, eli vaikka tsekkaan tilanteen ennen kun päästän omani ulos, niin 3 minuutin päästä tilanne on jo toinen. Enkä kuitenkaan ala rankaisemaan omia lapsiani ulkoilukiellolla siksi, että joku toinen toimii väärin.

Kausiluontoisesti menee ihan jees; lapset ulkoilevat hieman kauempana, pihassa iso porukka saa pidettyä tämän yhden jotenkin aisoissa tai sitten tuo lapsi ei juurikaan ole ulkona syystä tai toisesta. Viime viikkoina ongelmasta on taas kasvanut todella suuri ja minä en jaksa!

Olisi hienoa, jos taikasauvan avulla voisi sulkea tuon lapsen pois. Leikeistä pois sulkeminen ei kyllä sinänsä mitään auta, kiusaamista ja kiroilua ja lelujen varastelua yms tapahtuisi silti, eli se ei tarkemmin ajateltuna taida olla mikään ratkaisu.

Uskoin ja toivoin, että ajan myötä lapsi kasvaisi ja tilanteeseen tulisi muutos, mutta ei se siltä nyt näytä. Täytyy kai vaan jaksaa jatkaa opastamista, neuvomista, ja toivoa että siitä joskus olisi edes minimaalisesti hyötyä.

Itse erityislapsen äitinä sanon, että ei.

Jokaisella on oikeus valita itse leikkikaverinsa ja jos joku ei osaa leikkiä "kunnolla", leikkikööt yksin. Ei lapsen diagnoosi ole hyväksyttävä syy sille, että saa muka käyttäytyä huonosti!! Olkoonkin asperger, tourette, adhd tai mitä tahansa.
Ja vaikka leikkii omalla/yhteisellä pihalla esim. parhaan kaverinsa kanssa, ei ole mikään pakko ottaa sitä naapurin Nico-Petteriä tai Jasmiina-Jennicaa mukaan joka kerta.

Ja empatiakykyä ollaan kyllä opetettu lapsille, niin me kuin naapuritkin.

Mutta oikeastiko lasten pitäisi ymmärtää että toisella on hankalaa syystä tai toisesta, ja jaksaa olla empatiakykyinen loputtomiin kun toinen lyttää, kiusaa, haukkuu, lyö, vie lelut...? Ei kai sentään. Tältä tapaukselta puuttuu vieläpä kyky pyytää anteeksi ja kyky olla pahoillaan. Kun toiseen sattuu, hän nauraa räkäistä naurua.

Itse aion opettaa tätä Mustanaamion maanläheistä tapaa: Hyvä hyville, paha pahoille. Huonolla käytöksellä ei ansaitse päänsilitystä vaan potkun perseelle takaisin luolaan josta on tullutkin.

Minä opetan lapset miettimään mieluummin vaikka Mahatma Gandhin oppeja. Ja toivon, että he lukevat elämänohjeikseen jotain muuta kuin sarjakuvia. Ehkä hekin pärjäävät sitten paremmin elämässä ja pääsevät asumaan alueille, joissa neliöhinnat ovat viiden tonnin paremmalla puolen ja sosiaalinen eriarvoistuminen lieveilmiöineen ei ole vaanimassa ihan joka kulman takana. Joo, potkaisin nyt sinua henkisesti perseelle. Koska kaltaisesi ihmiset suututtavat. Kiitos ja anteeksi.

Tuollaista taukoa on pidetty jo parikin kertaa, mutta ei se ole auttanut. Tänään itse asiassa alkoi taas tauko. En tiedä, jaksanko tällä kertaa puhua lapsen vanhemmille. Ei puhumisesta ole ollut ennenkään apua.

Kyseinen lapsi pelmahtaa paikalle milloin mistäkin, eli vaikka tsekkaan tilanteen ennen kun päästän omani ulos, niin 3 minuutin päästä tilanne on jo toinen. Enkä kuitenkaan ala rankaisemaan omia lapsiani ulkoilukiellolla siksi, että joku toinen toimii väärin.

Kausiluontoisesti menee ihan jees; lapset ulkoilevat hieman kauempana, pihassa iso porukka saa pidettyä tämän yhden jotenkin aisoissa tai sitten tuo lapsi ei juurikaan ole ulkona syystä tai toisesta. Viime viikkoina ongelmasta on taas kasvanut todella suuri ja minä en jaksa!

Olisi hienoa, jos taikasauvan avulla voisi sulkea tuon lapsen pois. Leikeistä pois sulkeminen ei kyllä sinänsä mitään auta, kiusaamista ja kiroilua ja lelujen varastelua yms tapahtuisi silti, eli se ei tarkemmin ajateltuna taida olla mikään ratkaisu.

Uskoin ja toivoin, että ajan myötä lapsi kasvaisi ja tilanteeseen tulisi muutos, mutta ei se siltä nyt näytä. Täytyy kai vaan jaksaa jatkaa opastamista, neuvomista, ja toivoa että siitä joskus olisi edes minimaalisesti hyötyä.

Voimia sinulle, ei kyllä ole helppo tilanne:/

[QUOTE="vierastus";23821383]Minä opetan lapset miettimään mieluummin vaikka Mahatma Gandhin oppeja. Ja toivon, että he lukevat elämänohjeikseen jotain muuta kuin sarjakuvia. Ehkä hekin pärjäävät sitten paremmin elämässä ja pääsevät asumaan alueille, joissa neliöhinnat ovat viiden tonnin paremmalla puolen ja sosiaalinen eriarvoistuminen lieveilmiöineen ei ole vaanimassa ihan joka kulman takana. Joo, potkaisin nyt sinua henkisesti perseelle. Koska kaltaisesi ihmiset suututtavat. Kiitos ja anteeksi.[/QUOTE]

Asumme jo valmiiksi seitsennumeroisen summan maksavassa merenrantatalossa, joten lapsemme tulevaisuus taloudellisesti lienee turvattu. Gandhin _lisäksi_ aion kertoa hänelle myös Sun Tzusta ja Miyamoto Musashista. Mustanaamion löytänee itsekseen.
En tule koskaan hyväksymään vähemmistön häiritsevää käytöstä enemmistön etujen edelle. Olkoon syy mikä tahansa kukkahattujen hellimä poikkeavuus.

Yhteistyössä