Onko päiväkodin hoitaja myös asiakaspalvelija?

Ajattelin tuossa, kun olen seuraillut kahden lapsen päiväkotitoimintaa. Itse olen asiakaspalvelun ammattilainen ja pohdiskelin tässä, että kuuluuko päiväkodissa työskentelevälle ihmiselle asiakaspalvelun säännöt? Mielipiteitä kaipaan. Millaisissa tapauksissa asiakaspalvelua tarvitaan? Palautteen saaminen ja palautteen antaminen, kuinka ne tilanteet hallitaan hyvän tavan mukaisesti?
 
Viimeksi muokattu:
Vertaisin päiväkodin asiakaspalvelua ehkä liikkeeseen, jossa myydään kinkyjä alusasuja erittäin rumille ihmisille. Eli tarkkaa kuin hyttysen n*****minen.

Omat lapset ovat yleensä arin paikka mitä on. Hoitoalalla ylipäätään ollaan tekemisissä sellaisten asioiden kanssa, että kyllä saa olla kieli keskellä suuta.
 
Ennen kaikkea päiväkoti on mielestäni kasvatuksen ammattilaisten työpaikka. Kuten mihin tahansa työelämään, kuuluu tähänkin että pystyy ottamaan vastaan palautetta ja antamaan palautetta asiallisesti. Nolaaminen ei ole asiallista.
 
  • Tykkää
Reactions: Calissa
Olen kuullut tapauksia, joissa kyllä on jonkun lapsen asioista keskusteltu yhteisessä vanhempainillassa ja yleensä ne asiat ei ole niitä positiivisa mainintoja.
Tarkoita juuri tällaista julkisella paikalla ripittämistä. Enhän minäkään huuda kaikkien kuullen negatiivisia asioita ja töksäyttele mitä sattuu. Asiat ovat arkoja, joten mielestäni ne täytyisi puhua ihan privaatisti, eikä ladella aamulla hoitoon viedessä kaikkien muiden kuullen.
 
Ehdottomasti on!

Mielestäni monilta tuo asiakaspalvelun taito puuttuu. En tiedä saavatko riittävästi koulutusta ko. asiasta.

Lapsi on päiväkodissa se pieni asiakas jota palvellaan antamalla laadukasta hoitoa.
Vanhemmat saavat hyvää asiakaspalvelua kun lapsi on hoidettu erinomaisesti, ja myös kommunikaatio vanhemman, ja lapsen hoitajan välillä sujuu hienosti ja mutkattomasti.
(ja tarvittaessa privaatisti)

Päiväkodin tädin ei tule nolata lasta, eikä vanhempaa, tai tehdä muitakaan epäasiallisia tekoja. Sehän jo suorastaan viittaa kehnoihin käytöstapoihin, ei pelkästään ammattitaidottomuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
"virpsu"
Kyllähän ne lapset ja perheet on päivähoidon asiakkaita, eli asiakaspalvelutyössä ollaan. Salassapitovelvollisuus on muistettava aina ja tarkkana saa olla myös niiden vaikeampien asioiden kohdalla. Asioista pitää voida puhua, mutta niin, ettei loukkaa ketään.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja rops
"hoitaja"
Voihan sitä asiakaspalvelutyönä ajatella, mutta ei missään nimessä verrattavissa esim. kaupan asiakaspalvelijoihin.

Ennenkaikkea me teemme yhteistyötä vanhemman kanssa, ja kaikkea toimintaa tulisi aina ohjata ensisijaisesti lapsen paras. Ja meidän toimintaa ohjaa pitkälti myös lait ja erilaiset säädökset. Eli ei me sillä tavalla kyllä olla niinkään miellyttämisvelvoisia, niinkuin taas se kassantäti :)
 
"vieras"
Hyvät tavat ja maalaisjärki käyttöön, niillä pääsee jo pitkälle. Tämä koskee siis sekä päiväkodin henkilökuntaa että lasten vanhempia.

Asikkaitahan päiväkodissa hoidettavat lapset perheineen ovat, mutta ei ehkä samalla tavalla kuin esim. asiakas ruokakaupassa. Eikös päiväkodin VASU-keskustelussakin puhuta kasvatuskumppanuudesta. Ongelmat pitää tuoda esille, mutta asiallisesti, rakentavasti ja perheen yksityisyyttä kunnioittaen.
 
"mie vaan"
Se on hoitotyötä, ei asiakaspalvelua varsinaisesti. Samoin kuin sairaanhoitaja tai lääkäri. Asiakkaiden kanssa ollaan tekemisissä, muttei "palvelijoina" vaan nimen omaan hoitajina (ihan niinkuin nimikin sanoo). En koe fysioterapeuttiakaan asiakaspalvelijaksi vaan joksikin muuksi.
 
halipupu harmaana
No kyllähän sitä ns. asikaspalvelutyötä joutuu päiväkodissa tekemään, mutta ennemminkin meillä käytetään termiä kasvatuskumppanuus. Jos vanhemmat antavat palautetta jostain asiasta, niin se pitäisi ottaa asiallisesti vastaan ja vastata jotain sellaista että vanehmmat ovat tyytyväisiä. Ihan kaikkia vanhempien vaatinmuksia me enne voi päiväkodissa totuettaa ja näistä asioista keskustelemme kasvatuskumppanuuden nimissä ja muistutamme että lapsen ensisijaiset kasvattajat ovat vanhemmat.

Mitään nolaamista päiväkodin henkilökunta ei saa tehdä ja jos näin käy, niin asiasta kannattaa jutella, jotta sellaista ei tapahtu enää. Päiväkodeissa on kasvattajia joka lähtöön, niin päteviä ja asiansa kunnolla joka käänteessä osaavia ja hermonsa kovassa paineessa hallitsevia, kuin niitä joilla palaa päreet helpommin ja joilla ei ole vielä kokemusta ns. vaativista vanhemmista ja siitä miten heidän kanssaan tulee toimia missäkin tilanteessa.
 
ggff
On asiakaspalvelija. Nolaaminen ei kuuluu hyvää asiakaspalveluun. Tietysti asiakaspalveluun kuuluu myös osata sanoa että "tämä asia ei kuuluu toimenkuvaani", "en voi viedä tätä asiaa eteenpäin, paremmin asia etenisi tavalla xx" jne.
 
Voitko kertoa minkä tyyppisestä asiasta hoitaja puhui muiden kuulleen? Voiko olla että hoitajalle on ihan arkipäivää puhua kaikkien kuullen lapsien käytöksestä, päivän tapahtumista tai vaikka vatsavaivoista. Hoitaja ei siis ajattele että kyseiset asiat olisi niin privaatteja, että vaatii kahdenkeskistä juttelua. Vanhempi taas voi ajatella toisin.
 
Lastenhoitaja otti minut ja lapseni "puhutteluun" eteisessä aamulla, jonne lapsia tuotiin kokoajan hoitoon. Hän tuli paikalle ja sormella osoittaen pyysi meitä hänen kanssaan, mutta silti me jäätiin siihen kaikkien näkyville. Puhuttelu oli negatiivissävytteinen ja hämmennyin yksityisyyden puuttumisesta ja muiden vanhempien kysyvistä katseista. Olisin halunnut nämä asiat hoitaa privasti, en kaikkien nähden ja kuullen.
 
"Minttu"
[QUOTE="mie vaan";28105321]Se on hoitotyötä, ei asiakaspalvelua varsinaisesti. Samoin kuin sairaanhoitaja tai lääkäri. Asiakkaiden kanssa ollaan tekemisissä, muttei "palvelijoina" vaan nimen omaan hoitajina (ihan niinkuin nimikin sanoo). En koe fysioterapeuttiakaan asiakaspalvelijaksi vaan joksikin muuksi.[/QUOTE]

No tässä asiassa olen kanssasi eri mieltä. myös lääkäri on asiakaspalvelija. Lääkärit puhuvat asiakkaista ei potilaista. Ei toki samalla tavalla palvella asiakkaita kuin ruokakaupassa, mutta kyllä, ollaan asiakaspalvelutyössä. Lapset ja niiden vanhemmat ovat asiakkaita. Vanhemmat maksavat palvelusta eli lapsen päivähoidosta. Ja todellakin kuuluu asiakspalvelun periaatteet. Asiakas on pääasia. meidän työtä on hoitaa näitä pieniä asiakkaita ja olla yhteistyössä vanhempien kanssa.
 

Yhteistyössä