Onko ovea pakko avata kun ovikello soi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unelmoiden
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mä en avaa jos siellä oven takana on joku jota en tunne. Jehovia ramppaa täällä ihan kiitettävästi,samoin jotain marjanmyyjiä ja ulkomaalaisia taulukauppiaita. Kurkkaan ovisilmästä ja jos ei ole kukaan tuttu niin väliovi takasin kiinni ja jatkamaan sitä mitä olinkaan tekemässä. Ihan sama mulle että kuuleeko ne mut vai ei.

Eri maissa asuneena voin kertoa etten todellakaan avaa ovea ellei mies ole kotona tai silloin kun ei erikseen ole sovittu että joku on tulossa. Suomessa ei tällaista pelkoa taida juurikaan olla mutta toimin täällä ihan samoin, mistä sitä koskaan tietää. Muualla on teräsovet useine lukkoineen, ovisilmät ja turvaketjut arkipäivää, samoin se että pihat aidataan ja ensimmäisten kerrosten ikkunoissa on kalterit. Karmeita tapauksia on saanut kuulla, vaikka epätodennäköistä niin aivan mahdollista Suomessakin jos joku sellainen tyyppi sattuu kohdalle. Se ettei avaa ovea tuntemattomille ei ole epäkohteliaisuutta tai epäsosiaalisuutta vaan siinä pitää huolta omasta ja perheensä turvallisuudesta!

En avaa ikinä ovea jos olen yksin kotona, enkä ole sopinut että joku tulee meille. Meidän ovessa ei ole ovisilmää. Jos mies on kotona niin hän avaa oven. Tosin, meillä soi ovikello noin 3 kertaa vuodessa ns. "yllätyksenä", sillä talomme alaovi on lukossa, eikä sisään pääse kuin avaimella. Jos joku on käynyt ovellamme, on se yleensä ollut joku naapureista.

Ei ole pakko avata, meillä kyllä avataan päiväaikaan, yöllä jos sattuis soimaan, niin en kyllä avais.

Eilen viimeks soi ovikello kesken isänpäiväkakun syönnin, menin avaamaan ja jehovantodistaja pyyteli anteeksi, että häiritsee kesken ruokailun, kun oli kuullut käytävään haarukoiden kilinän, (joo ei ole keittiö eteisessä ja väliovikin oli kyllä melkein kokonaan kiinni) :D pieni poika sitten ojenti mulle pienen lapun ja jatkoivat matkaa.

Minulla tuo "ongelma" myös . Eli jos joku tuntematon todellakin sattuu olemaan niin kaino, ettei astu sisään, vaikka ovessa ei ole minkäänlaista lukkoa ja se tuppaa avautumaan ensikosketuksesta... niin silti aina vastassa on joku piltti, joka "opetettuna" tuumaa jotta "Tervetuloa. Vill du ha en kopp kaffe?"

:(

:laugh:
Just näin!

Ja meillä välillä maataan myöhempään viikonloppuna, makkarin ovi luonnollisesti auki.
Ulko-ovella ollaan hakemassa meidän lapsia jo yhdeksän aikoihin ja meillä miehen kanssa molemmilla tassu nousee vaan pystyyn unensekaisena sängystä, kun kohteliaisuuttaan haluavat tervehtiä:laugh: (meidän makkari on ensimmäinen huone ulko-ovelta)

Taidan vaan kateuttani tässä marista kanssa kirjoittajille jotka tosiaan pystyvät välttämään kutsumattomat vieraat haluessaan:laugh:

Jos ovikello soi silloin kun asunto on sotkunen tai mulla on epäsoveliaat vaatteet, niin huudan oven läpi "kuka siellä?". Tilanteesta riippuen pyydän joko odottamaan hetken, tulemaan myöhemmin tai avaan oven heti. Voin kyllä kuvitella kieltäytyväni oven avaamisesta jos takana on joku kaupustelija tai tv-lupatarkastaja tai joku muu, joka kiertää ovelta ovelle.

No on kyllä outoa väkeä. Ei sitä ole pakko avata, mutta vähän omituisena ja epäkohteliaana pidän sellaista, joka ei avaa, tai edes suljetun oven läpi sitten kysele, että mitä asiaa mahtaisi olla.

Jos mulla olis tapana olla avaamatta niin en olis kihloissa nyt. Meinaan naapurin yh-setä tuli mukamas hakemaan lasta pihalle, oman lapsensa seuraksi. Kun tarpeeks monta kertaa tuli niin tajusin vinkin, mua se oli oikeasti hakemassa. ;)

Sitten nää pimpom-säikähtelijät kirjoittelee että arvatkaa onko kiva lähteä postiin asti hakemaan hobby hallin verhoja :( Vettä sataa, rattaat vinkuu, yskittää, shampookin loppu ja bussiin ei ole rahaa. Ois kannattanut varmaan avata se ovi edellisenä päivänä.

Mä en nää mitään järkevää syytä, miksi pitäisi avata tuntemattomille ovi, koska poikkeuksetta ne on joko jehovia tai kaupustelijoita.

Naapurit tunnistan ovisilmästä ulkonäöltä. Samoin muistan kyllä milloin on pakettia tai vastaavaa tulossa ja tunnistan myös postinkantajan. Paketistakin yleensä soitetaan etukäteen.

Yhteistyössä