Onko ok jos menen neuvolaan vasta rv 22-24?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoli

Vieras
Olen käynyt rv 10 ja tällä välillä käyn neljässä ultrassa yksityisellä. Mittautin myös hb:n ja verenpaineen viikko sitten.

Monen tilanteen summa ja pelkään raskauden menevän kesken.
 
Mihinkäs mennessä siellä piti käydä,että saa ne äitiyspakkaus, äitiyspäivärahapaperit.. eikös niissä ollut joku rv jonka aikana ne piti neuvolasta hommata?
 
no neuvolahan ei oo millään tavalla pakollinen. äitiys ja vanhempainrahan saamiseksi sun pitää käydä joko neuvolassa tai lääkärissä ennenkuin neljä kuukautta on täynnä, ja tarviit jonkun kirjoittamaan todistuksen että raskaus on kestäny yli (onkohan se?) 154 päivää. tuo todistus voidaan kirjoittaa yhtä hyvin privaatista.
synnytyksen jälkeen tarviit kelaan todistuksen jälkitarkastuksesta, mutta senkin voi käydä muualla kuin neuvolassa.
 
Näkyy sitten riittävän. :) Vaan en käsitä miksi ei voi käydä neuvolassa vaan pitää mennä yksityiselle. Mutta kai tämä on taas niitä,että jokainen tekee niinkuin parhaaksi omalla kohdalla näkee.
 
Neuvola on aika paljon muutakin kuin ultra ja aivan loistava palvelu, mitä ei kannata pitää itsestäänselvyytenä. Mites sun pissanäytteet, sisätutkimukset, yms, entä henkinen puoli? Toki vapaaehtoinenhan se on, ei ole pakko käydä, mutta sitten jää kelan tuetkin saamatta.

Tuskin se raskaus neuvolakäyntien takia kesken menee, lisäksi sieltä kautta varmasti saat paremmin esim keskusteluapua, jos näin kävisi.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="meema";26203023]Näkyy sitten riittävän. :) Vaan en käsitä miksi ei voi käydä neuvolassa vaan pitää mennä yksityiselle. Mutta kai tämä on taas niitä,että jokainen tekee niinkuin parhaaksi omalla kohdalla näkee.[/QUOTE]

Minulle tehtiin kunnallisella puolella virheellinen tutkimus veren vuodon vuoksi. Tämän takia minulta on peruttu neuvolat ja neuvolan täti totesi, että katsotaan sitten ku se on aiheellista kun on niin vähän viikkoja (rv 13).
Verikokeet olivat menneet pieleen, ja niitäkään ei uusita. Olen käynyt pissakokeet yms. yksityisellä kun virtsatulehduksen tarkistustakaan ei tehdä tuon kunnallisen lääkärin lausunnon vuoksi.

Eli, kyllä minä halusin käydä neuvolassa ja kävinkin rv 10. Nyt olen raskaana ja järjestelmän ulkopuolella virheen vuoksi. Haluan kuitenkin raskauttani seurata joten siksi käyn yksityisellä.

Kunnalisen rakenteen jälkeen ajattelin varata neuvolan, jos sinne saakka päästään.
 
Mimmosen lausunnon se kunnallinen lääkäri on oikein antanut, ettei pissatulehdustakaan muka tarkistettaisi? :O

Vaikea ottaa kantaa ilman että tietää tarkemmin, kuulostaa ainakin vähän oudolta toiminnalta. Mutta jos asia on niin, että on virhe tapahtunut ja oot visusti vieläkin raskaana, niin toki soitat neuvolaan tai sitten ylemmälle taholle ja vaadit oikaisua ja neuvola-aikaa, jos asia oikeesti on tosi hc, niin ehkä jopa valitus olis aiheellinen?

Miten verikokeet menivät pieleen? Miksi niitä ei uusita?
 
Asia on totta ja tämän vuoksi eivät tosiaan ota edes pissatestiä, kunnan johtava gyne on laittanut lausunnon että luultavammin menee kesken täydellisen etisen istukan vuoksi. Istukan paikka on todettu ennen hänen tutkimusta ja hänentukimuksensa jälkeen olevan ihan toisessa paikassa. Yksityinen lääkäri sanoi, ettei etinen istukka välttämättä ole todellakaan ehdoton km.
No neuvola sanoi, että kun näillä viikoilla ei mitään asialle voi tehdä katsotaan sitten kun voi.

Ja jos pääsen loppuun saakka tämän pienen kanssa ja saamme hänet tänne, ajattelin tehdä valituksen.

Verikokeita ei neuvolan täti saanut ja labra unohti merkata päivämäärät , joten tutkiva taho ei niitä voinut tutkia. Kysyin voinko käydä ne uudestaan, sanoi siihenkin että sitten jos on aiheellista.

Tuntuu tosi turhalle ja itkettää, mutta en näe nyt muutakaan kun sen että seuraan tuolla yksityisellä puolella. Maanantaina menen taas ultraan ja toivon pikkuisen olevan elossa.
 
Sori edellinen viesti on sekava, toivottavasti saatte tolkun.

Mutta siis lyhyesti: istukka on kohtua vastapäätä, pieni reuna saattaa olla lähellä kohdunsuuta muttei päällä. Todettu nt ja yksityisessä ultrassa, ennen ja jälkeen tuota virheellistä. Näillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, kun tuo johtava on tutkinut ja sen mukaan mennään.

Määräsi minulle myös hyytymistä edistävää lääkettä, jossa olisi pitänyt tutkia hyytymistekijät ennen määräämistä ettei altista tukokselle. Minulta ei niitäkään tutkittu. Tein oman valinnan ja en lääkeettä uskaltanut syödä, toivottavasti en sen vuoksi joudu kärsimään.

Mutta näin, on todella todella turhauttavaa. :(
 
Neuvola on aika paljon muutakin kuin ultra ja aivan loistava palvelu, mitä ei kannata pitää itsestäänselvyytenä. Mites sun pissanäytteet, sisätutkimukset, yms, entä henkinen puoli? Toki vapaaehtoinenhan se on, ei ole pakko käydä, mutta sitten jää kelan tuetkin saamatta.

Tuskin se raskaus neuvolakäyntien takia kesken menee, lisäksi sieltä kautta varmasti saat paremmin esim keskusteluapua, jos näin kävisi.

Eikö yksityisen lääkärin lausunto raskaana olosta riitä? Ja jos pääsen niin pitkälle niin silloin rv 22-24 menisin neuvolaan, olen käynyt siellä rv 10. Eli kun eivät minua sinne huoli, miten voivat myös evätä kelan äitiyspäivärahat?
 
[QUOTE="aloittaja";26203217]Eikö yksityisen lääkärin lausunto raskaana olosta riitä? Ja jos pääsen niin pitkälle niin silloin rv 22-24 menisin neuvolaan, olen käynyt siellä rv 10. Eli kun eivät minua sinne huoli, miten voivat myös evätä kelan äitiyspäivärahat?[/QUOTE]

Kyllä varmaan riittää, mutta aloituksessa et puhunut että olisit lääkärillä tmv seurannassa käynyt, pelkästään ultrista mainitsit :)

Sinuna tosiaan soittaisin kunnalliselle ja sanoisin että oot ollu yksityisellä ja että mitä siellä on sanottu + paperit todisteeksi, lisäksi valitusta tehtaamaan noista selkeistä virheistä potilasasiamiehen kanssa, kunnallinen taitaa yrittää pestä kätensä nyt.

En kyllä ymmärtänyt miten istukka on kohtua vastapäätä, mutta tosiaan eikös ihan normaalia ole että se saattaa vähän liikkua, joten aika outoa, että ei mitään jatkotoimenpiteitä oo määrätty.
 
Kyllä varmaan riittää, mutta aloituksessa et puhunut että olisit lääkärillä tmv seurannassa käynyt, pelkästään ultrista mainitsit :)

Sinuna tosiaan soittaisin kunnalliselle ja sanoisin että oot ollu yksityisellä ja että mitä siellä on sanottu + paperit todisteeksi, lisäksi valitusta tehtaamaan noista selkeistä virheistä potilasasiamiehen kanssa, kunnallinen taitaa yrittää pestä kätensä nyt.

En kyllä ymmärtänyt miten istukka on kohtua vastapäätä, mutta tosiaan eikös ihan normaalia ole että se saattaa vähän liikkua, joten aika outoa, että ei mitään jatkotoimenpiteitä oo määrätty.

Yksityisellä ultrat jne.. tekee mulla ainakin lääkäri, siksi en sitä erikseen maininnut.

Mä en haluasi alkaa nyt sinne taistelemaan, kun olen kaksi kertaa soittanut ja aina samat tylyt vastaukset. Jos pääsen loppuu tässä raskaudessa, johon uskon tämä jupakka on tosin syönyt ajattelin tehdä valituksen.

Kohdun suuta vastapäätä, eli ylhäällä jäi tuo suu ensimmäisestä lauseesta pois, toisessa sen mainitsin. Tämä naistenpolin johtava totesin sen olevaan täysin etinen eli keskellä kohdunsuuta.
 
Juu siis toki lääkäri tekee ultrat, mutta ainakin ku itse varasin yksityiselle ultran, niin ei siihen kuulunu kuin se ultra ja pieni keskustelu, ettei siellä sen kummemmin mitään tutkittu tms..
Ja mitä mä oon kuullu, niin etinen istukkakaan ei ole mitkään sen kummempi riski, paitsi alateitse synnyttäessä, että on kyllä touhua kerrakseen.. Mutta mikäs siinä jos on varaa hoitaa koko raskauden seuranta yksityisellä, itse ainakin taistelisin ihan jo oikeudentajuni takia.
 
siis onko neuvola kieltäytynyt antamasta sinulle vastaanottoaikaa? soitat ja varaat ajan ja menet vastaanotolle?

vai onko kyse siitä ettet halua mennä?

sinuna ottaisin potilasasiamieheen nyt jo yhteyden vaikket valitusta haluaisi vielä tehdäkään jotta saisit neuvoja miten sinun kannattaa toimia.
 
  • Tykkää
Reactions: Minuli
Juu siis toki lääkäri tekee ultrat, mutta ainakin ku itse varasin yksityiselle ultran, niin ei siihen kuulunu kuin se ultra ja pieni keskustelu, ettei siellä sen kummemmin mitään tutkittu tms..
Ja mitä mä oon kuullu, niin etinen istukkakaan ei ole mitkään sen kummempi riski, paitsi alateitse synnyttäessä, että on kyllä touhua kerrakseen.. Mutta mikäs siinä jos on varaa hoitaa koko raskauden seuranta yksityisellä, itse ainakin taistelisin ihan jo oikeudentajuni takia.

No, mä olen tosi väsynyt. Seinä tullut vastaan jo pari kertaa, ja kun odotus on heillä että menee kesken en asiaa haluaisi lietsoa siellä mieleeni sen enempää.

Olen varannut 45min ajan ja sitä kautta sitten homma hoitunut hyvin.

En ole koko raskauden seurantaa yksityisellä hoitamassa, vaan sinne rv 22-24. Ilmeisesti sen jälkeen ottavat minut vakavasti, jos sinne edes pääsen. Kunnalisen seuranta on rv 21.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
[QUOTE="vieras";26203384]siis onko neuvola kieltäytynyt antamasta sinulle vastaanottoaikaa? soitat ja varaat ajan ja menet vastaanotolle?

vai onko kyse siitä ettet halua mennä?

sinuna ottaisin potilasasiamieheen nyt jo yhteyden vaikket valitusta haluaisi vielä tehdäkään jotta saisit neuvoja miten sinun kannattaa toimia.[/QUOTE]

Soitin ja kerroin mitä oli käynyt, katsoi tietoni ja perui ajan joka minulle oli varattu. Yritin päästä varmuudeksi pissa testiin, sanoi ettei käy. Soitin viikon päästä uudestaan ja pyysin saada aikaa, katsoi ettei lausunto ole muuttunut joten ei herunut aikaa. Sanoi, ettei näillä viikoilla voi tehdä mitään. Samalla kertoi, että verikokeet eivät onnistuneet. Olisin mennyt ottamaan ne uudestaan, sanoi laittavansa lähetteen sitten kun on aiheellista.

En ymmärrä miksi jankataan koko ajan, etten haluaisi mennä? Olen jo rv 10 käynyt ja nyt tuon naistenpolingynen päivystyslausunnon vuoksi en sinne pääse, eikä kokeita uusita jne.

Olen kaksi raskautta käynyt neuvolassa ja minulla ei ole sitä mitään vastaan. Nyt seinä noussut vastaan ja tuon rv 21 olevan naistenpolin lausunnon jälkeen ilmeisesti tilanne voi muuttua.

Summa on iso mikä menee, mutta toisaalta haluan raskauden seurata kuitenkin vaikka sitten omasta pussista.
 
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/853098-etinen-istukka-ketju/#post8322015 Esim tätä ketjua kun lukee, niin vaikea uskoa että samasta "vaivasta" kyse, toisilla paljon seurantaa, lääkitystä, sairaslomia yms ja sut on jätetty ihan heitteille.. Että todellakin nyt puolusta oikeuksiasi, soita potilasasiamiehelle ja pistä ne yksityiseen raskaudenseurantaan varatut rahat vaikka säästöön jotain kivaa varten :)

Määräsi sairaslomaa ja seuranta viikolla 21, koska sitä ennen asialle ei voida kuitenkaan tehdä mitään.

Ohjeena lepo ja jos alkaa akuutti vuoto pitää hakeutua päivystykseen.

Ja tosiaan, yksityisellä ja ntultrissa istukka on ihan eri paikassa kun missä tämän lääkärin lausunnon mukaan se on.
 
Ja äitiyspoli ei voi ottaa minua sinne, kun minut on kirjattu naistenpolin puolelle. Sitten kun vauvaa voidaan auttaa, siirryn äitiyspolin puolelle.

Mutta joo, tää tilanne on täysin syvältä ja olen tosi yksin huolieni kanssa. En halua tosiaan vielä taistella, vaan toivon vaan että pääsisin tässä raskaudessa eteenpäin.
 
Ja potilasasiamiehen kanssa sun ei tartte mitään keskenmenoriskejä pohtia, vaan kerrot tilanteen, mitä yksityiseltä on sanottu ja että sut on julkisella puolella jätetty ihan heitteille raskautesi kanssa ja kohdeltu muutenkin tylysti.
 
Toki totta sekin, että eihän sille oikein voida mitään tehdä, menee sitten kesken jos on mennäkseen.. Mutta ei sen takia odottavaa äitiä voida tiputtaa kokonaan pois seurannasta; ettei oteta pissinäytteitä, seurata verenpainetta, painoa, hb:tä jne jne jne..
Ja mitä tossa googlailin tosta etisestä istukasta, niin monet ovat olleet erityisseurannassa sen takia jo ekalla kolmanneksella, niin kuulostaa aivan käsittämättömältä, että sua ei huolita neuvolaan edes perusseurantaan. Riskinsä siinäkin, jos noissa perusjutuissa on häikkää...
 

Yhteistyössä