Onko oikeutta loukkaantua; yhden esimerkin valossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olenko ainut syyllinen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

olenko ainut syyllinen?

Vieras
Tämä on tosiaan vain YKSI esimerkki JATKUVASTA "v-tuilusta" minua kohtaan, tai joksi itse ainakin asian koen. Lapsen mummua (oman sukuni puolelta) näemme usein kun lähekkäin asumme. Joka ikinen kerta toistuu sama asia:
Kylään mennessämme lapsi (pian 2v) on sisätiloissa paljasjaloin, kun kokemuksesta tiedän, etteivät jarrusukat kauaa jalassa pysy, sillä lapsi tempoo ne heti tilaisuuden tullen jaloistaan. Syytä en tiedä, niin vain on. Joka ikinen kerta mummu kauhistelee asiaa ääneen, kokeilee lapsen jalkoja ja jo valmiiksi "tietää" että lapsi tulee vilustumaan. (On tosin ollut väärässä.) Tänään sitten mummu jätti sanallisen vihjailun vähemmälle (kerran asiasta sanoi), mutta laittoikin minun huomaamattani lapselle villasukat jalkaan, ja vilkas lapsi kun on, niin eipä lapsi kauaa villasukat jalassa pystyssä pysynyt, vaan liukastui sillä seurauksella, että pää kolahti lattiaan. Minua alkoi niin tympäistä että sanoin suorat sanat, että ottaa jo päähän kun ei minun päätöstäni oman lapseni pukemisesta kunnioiteta, kun itse oman lapseni kaiketi kuitenkin parhaiten tunnen, vaan joka ainut kerta tavalla tai toisella halutaan asiaa muuttaa, ja nyt sitten tuolla tavalla, että lapsi jo itsensä satuttaa. Varsinkin pään kolauttaminen on jo hieman seuraamista vaativa asia, ja tällä kertaa kyllä niin turhan takia tapahtunut haaveri! No, mummun puolelta tuli sitten marttyyrisaarna siitä, miten ne sukat (hänen kutomansa) eivät itsestään valmistu vaan vaativat hänen vaivannäkönsä yms. Ja tuo liittyy asiaan miten??? Nythän oli kyse siitä, että minun päätöstäni sukatta olosta ei kunnioitettu ja sitten sattui haaveri, eikä siitä, etten olisi kiitollinen kudotuista sukista! *huoh*
Tämä ei siis ole suinkaan ainut asia josta vääntöä tulee, mutta tämä nyt oli tuorein tapaus ja sellainen, joka minua vain suututtaa niin paljon!

Inhottavaahan tuo on että ei kuunnella. Mummo tarkoitti varmastikin hyvää vaan. Tuo puhe kiitollisuudesta sukkia kohtaan oli varmastikin sanottu vahingossa.

En vähättele ollenkaan sinun tuntemuksiasi. Kyllä minuakin ärsyttäisi. Jos se mummo nyt tajuaisi.

taitaa olla jääräpäinen mummo. Hän on saanut päähänsä, että lapsi vilustuu ilman sukkia ja kauhistelee sitä joka kerta. Ehkä vilustuisikin, jos elettäisi 50-100v aiemmin, mutta tänä päivänä asunnon lattiat ovat aika lämpimiä. Ei taida olla paljon muita vaihtoehtoja kuin hyväksyä mummon ajatusmaailmansa: antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos sukattomuus-sanomiset, mutta olla päättäväinen lapsen sukattomuudesta kylässä.

Ymmärrän, että mummosta on ollut outoa, että lapsi on paljasjaloin talvella. Mielestäni oli hyvä, että sanoit villasukista mummolle. Mummun marttyyrisaana on sekin ymmärrettävää tuossa tilanteessa. Kuka tahansa loukkaantuisi jos saa moitteita, kun tarkoittaa vain pelkkää hyvää.

Voi hyvää päivää taas teidän kanssanne! Eikö turhemmasta enää riitaa saisi aikaiseksi? Provo taitaa tämäkin olla. Laita lapselle sukkahousut jalkaan, tai anna niiden sukkien olla jalassa siihen asti kunnes lapsi alkaa itse kiskoa niitä pois. Lapsihan toistaa vain sinun antamaasi esimerkkiä, eli sisään tullessa kuuluu sinun oppisi mukaan ottaa sukat pois jalasta.

Lapsella hikoilee jalat kengissä sen verran, että sukkahousuja vähemmän yleensä käytämme. Pitkiksiä ja erillisiä sukkia siis lähinnä.

Kyllä tuo kiitollisuus-juttu ihan "sydämestään" tuli, on nimittäin ennenkin vetäytynyt vastuusta: Jos jotain on tapahtunut tavallaan "mummusta johtuen", niin on saattanut sanoa "No eipä minulla pientä lasta enää ole, joten en minä mistään vastaa." Että lienee tuo sooloilu hänen puoleltaan aika lyhytnäköistä touhua, kun ei vastuutakaan ota, ja vielä loukkaantuu kun hänelle sooloilusta ärähdetään.

No onhan tuossa oikeutta loukkaantua. Oli syy mikä tahansa, niin vanhemman kasvatusperiaatteita pitäisi minusta isovanhempien oppia kunnioittamaan. Puhumattakaan sitten siitä, että vaikka kuinka olisi kutonut ihanat sukat, niin taapero ei tosiaan sellaisilla pystyssä pysy liukkailla lattioilla. Olisi pitänyt se mummon tajuta, vaikka hyvää varmasti tarkoittikin.
Mutta minä myös ihmettelen tuota, että opetat lapsesi ottamaan ne sukat pois kun tullaan sisälle, ottamalle ne itse pois. Miksi et vain odota, että lapsi itse kiskoo jos kiskoo? Jonain päivänä ei nimittäin välttämättä kisko. :)

No ei ole kyllä provo, vaikka saattaakin kovin "vitsikkäältä" kuulostaa, kun eripura aiheutuu SUKISTA! Kyse on kuitenkin laajemmasta kuviosta, sillä kuten jo alussa mainitsin, niin tuota samaa minun väheksymistäni lapseni vanhempana ilmenee monissa muissakin asioissa. Tämä nyt vain on ollut kestoaihe, ja lopulta käy sitten näin. Jos lapsi ei olisi loukannut itseään, niin voisi sanoa, että saipa mummu kerrankin itsekin nenilleen. Mutta tuo lapsen turha pään kolauttaminen harmittaa.

Hahaa, ihan niinkuin meidän isomummo :)

Siis mun mummoni, kohta 80 v. On ihan täpinöissään sukka- ja kaulahuiviasioiden kanssa, ja aina kun lapsi sairastuu, on vakuuttunut siitä, että syynä on se, ettei käytä sisällä sukkia tai ulkona kaulaliinaa kypärämyssyn kanssa.

Oon jättänyt mutinat ihan omaan arvoonsa, osa johtuu varmaan siitä, että olen aika nuori ( alle 30 v. ) ja mummun mielestä en ole ihan välmis äidiksi vielä.

Meillekin tulee joka joulu- ja syntymäpäivälahjaksi itse kudottuja villavaatteita, ihan pikku vinkkinä huolettomalle äidille.

nojoo. Villasukkien pitäminen sisällä on yhtä kuin varma kaatuminen, se nyt on selvää.
Päänsä lapset nyt lyö tuhansia kertoja, sukilla tai ilman.

Kuten yllä, tosiaan vähän kuin olisit itse opettanut lapsen riisumaan sukat, ja se on vähän outoa.
Miksi jarrusukat noin isolla? Laita tavalliset! mä en nuorimmaisella käyttänyt ollenkaan jarrusukkia, tosin opetteli kävelemään kesällä paljainjaloin, mutta sitten kun sukkakausi alkoi, niin tavallisissa se meni.

Muista, että mummot on kuitenkin kovin arvokkaita kun tarvitset lapsenvahtia (viimeistään kun lapsi hoitoikäisenä tarvitsee nopeasti hoitajaa sairastuessaan ja itse ei voi olla töistä pois tms), niitä ei passaa suututtaa...

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Muista, että mummot on kuitenkin kovin arvokkaita kun tarvitset lapsenvahtia (viimeistään kun lapsi hoitoikäisenä tarvitsee nopeasti hoitajaa sairastuessaan ja itse ei voi olla töistä pois tms), niitä ei passaa suututtaa...
Just. Monia mummoja ei vois vähempää kiinnostaa hoitaminen.
Niin, mun isä saarnaa pukemisesta jatkuvasti. Ihan sama mitä on päällä. Ja jos muksuista ei keksi sanottavaa, huutaa mulle väärästä pukeutumisesta...

laita mummolan villasukkiin jarrut sillä "jarrusukkaaineella", myy jokin askartelukauppa. Meillä ei lapset käytä sukkia koskaan sisällä, mentiin minne vaan, niin sukat lentää jalasta kun kengät riisutaan. Eipä tuo mua haittaa, saapahan mummot jotain tekemistä kun pukee sukkia takaisin, ne nimittäin lentää taas samantien pois, samoin kuin sukkahousutkin. Ja meidän lapset sairastaa hyvin harvoin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ei ole kyllä provo, vaikka saattaakin kovin "vitsikkäältä" kuulostaa, kun eripura aiheutuu SUKISTA! Kyse on kuitenkin laajemmasta kuviosta, sillä kuten jo alussa mainitsin, niin tuota samaa minun väheksymistäni lapseni vanhempana ilmenee monissa muissakin asioissa. Tämä nyt vain on ollut kestoaihe, ja lopulta käy sitten näin. Jos lapsi ei olisi loukannut itseään, niin voisi sanoa, että saipa mummu kerrankin itsekin nenilleen. Mutta tuo lapsen turha pään kolauttaminen harmittaa.

kuulostaa kuule niin tutulta. minun mieheni mummo, on jo yli 70-vuotias kauhistelee aina miten "vähän" lapsella on päällä. Ihan normaalit talvitamineet muksulla on kun olemme pihalla.

Ei ikäihmiset oikein ymmärrä sitä että tänä päivänä esim. toppahaalarit ovat vähän eri luokkaa mitä talvivaattet ovat olleet silloin kun sillä ikäluokalla oli pieniä lapsia ja villavaatetta sai pukea monta kerrosta.

Tässähän nyt on enemmänkin kyse siitä, että mummun täytyy saada runnottua oma kantansa läpi vaikka sitten väkisin, ja natista ylipäätään asioista, jotka eivät ole hänen päätettävissään, ainakaan mikäli hiemankin kunnioittaisi lapsen OMIA vanhempia. Kuitenkin ne vanhemmat loppuviimeksi ovat lapsestaan vastuussa, ja ei ole sanottua, etteikö tuollainen mummujen (tai muiden) sooloilu joskus voisi olla jo ihan oikeasti lapselle vaaraksikin, jos ei suostuta hyväksymään niitä lapsen perheen omia toimintatapoja. Enkä nyt puhu yksistään sukista, vaan ihan mistä vaan asiasta.

Yhteistyössä