onko nuo iittalan kipot ja kupit nyt jotenkin erikoisia?

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Enpä ole ikinä pitänyt niitä erityisen kalliina. Mulle on kerätty 16-vuotiaasta asti keltaista Teemaa ja nyt kun sitä ei enää saa, täydennetään valkoisella. Vain yksi lautanen on mennyt rikki, vaikka ovat olleet koko ajan arkikäytössä. Samoin mulla on Kiltaa ja Kastehelmeä 60-luvulta priimakunnossa.

Ja en todellakaan allekirjoita, että halpisastiat olisivat yhtä kestäviä. Meillä oli Saksassa kalustettu kämppä, jossa oli myös IKEAn astiat valmiina ja ne hajosi suurinpiirtein käsiin.

kfkfkf
26cm lautaset ja isot syvät lautaset ei ainakaan pysyneet. Meinas käydä hassusti kun yks kaatui ja kaatoi sitten kaikki mukanaan, ei onneksi menneet rikki. Meillä on kyl tosi pienet välit astiakaapissa

"vieras"
Eipä nuo Iittalan tai Arabian astiat kovin kalliita ole ihan jotain erityisyyksiä lukuunottamatta. Aika peruskamaa ovat.

Yksiin juhliin erehdyttiin ostamaan ikean halpoja valkoisia lautasia mehulasien kaveriksi juhliin, että saatiin kaikille vieraille kakkulautaset. Niitä on käytetty vähän, mutta ovat niin järkyn näköiset jo, ettei niitä kehtaa seuraavissa juhlissa käyttää. Mietin juuri, mahtaisiko joku ostaa ne halvalla kirpparilla, roskiin en viitsisi laittaa.

"KoKo"
No oli minusta hassua, että Rollo osti silloin juhla-astiat rippijuhliin, kun samaanaikaan ei olisi muuta raaskinut ostaa. Muistan, koska meillä oli juhlat samoihin aikoihin. Mutta jokaisella on vapaus ostaa makunasa mukaan asitiat. Minä hommasin just ekan oikean astiaston ( aikasemman Ikeaa ja Anttilaa). Mulla on KoKo lautaset ja mukit ja Kartio lasit. Tykkään, mutta ei muiden tartte tykätä.

pöööööööö
Mä tunnistan iittalan ilman merkkiäkin ja itse revin ne aina pois. Pidän modernista ja hillitystä muotoilusta. Meillä on myös perintönä saatua vanhaa arabiaa joka on tunnearvoltaan korvaamatonta.

kfkfkf
Alkuperäinen kirjoittaja pöööööööö;28529843:
Mä tunnistan iittalan ilman merkkiäkin ja itse revin ne aina pois. Pidän modernista ja hillitystä muotoilusta. Meillä on myös perintönä saatua vanhaa arabiaa joka on tunnearvoltaan korvaamatonta.
Näin muuten kirpparilla yks päivä mustia lautasia jotka olivat aivan kuin teemaa, vain euron kappale. Mutta niissä ei ollut mitään leimoja ja pohjassa meni sellainen rannu mitä teemoissa ei mene

Miten voikaan olla niin samannäköisiä :O

"poikia3"
Meillä käytetään päivittään Arabian Teema Sarjaa (osia tuosta sarjasta on ollut mulla jo vuodesta 1995), astioita on ostettu lisää, koska alunperin mulla oli esim. 6 ruokalautasta, niitä on hankittu sitten vieraiden vuoksi toinen vastaava määrä lisää.

Parasta noissa on nimeomaan se, että samaa astiasarjaa saa pitkään aikaa. Teema mielestäni yksivärisenä kestää hyvin aikaa, ja se on helppo kattaa juhlavaksi lautasliinoilla, pöytäliinalla tai vaikka kattamalla sekaan arabian värikkäitä astioita. Mun teemani ovat mustaa, lisäksi löytyy muutama keltainen ja muutama punainen osa.

Meillä on myös toinenkin Arabian astiasarja, sekin arkikäytössä ja arkisemman näköisenä. Sitä olen itse ruvennut keräilemään jo ennen kuin täytin 18. Eli tuolla astiasarjalla on ikää jo vähintään 27 vuotta.

Tuosta on mennyt 1 tai 2 lautasta rikki. Muuten on kunnossa ruokalautaset, leipälautaset kahta eri kokoa, mukit, teekannu ja iso tarjoilulautanen.

Kuinka monta astiaa Rollolaisella on ehyenä 27 vuoden takaa siten, että niistä voi kattaa pöydän samalla sarjalla kaikki.

Laseissa on vähän toinen tarina, mellä käytettiin Iittalan kartio-sarjaa, kunnes niitä rupesi menemään tiskikoneessa rikki vähän väliä. On siirrytty halpis laseihin, kun nuo tulivat vähän turhan kalliiksi.

Mutta multa löytyy juhla-astioina iso sarja Iittalan Ultima Thulea, ja se on hyvä astianpesukoneenkin kestävä astiasarja.Tuosta on erilaisia laseja, lautasia, jälkiruokakulhoja, tarjoiluastioita (kulho, iso kulho, kakkulautanen), sokerikko, kermakko ja jopa kynttilänjalat.

Arvostan näitä kotimaisia sarjoja.

Ja Ruutiukolle tiedoksi, meiltäkin löytyy Pentikiä, ei tosin siinä määrin kuin Iittalaa / Arabiaa.

"vieras"
Mie en kyllä ymmärrä kippojen ja kuppien keräämistä perinnöksi...? Mistäs jos kasvatus meneekin vituralleen ja se mukelo kanittaa ne heti tilausuuden tultua vaikka huumerahoiksi? Olipa hyötyä pistää omaisuus kiinni niihin, kun olis voinu ne vaikka itseenkin käyttää...

[QUOTE="vieras";28529869]Mie en kyllä ymmärrä kippojen ja kuppien keräämistä perinnöksi...? Mistäs jos kasvatus meneekin vituralleen ja se mukelo kanittaa ne heti tilausuuden tultua vaikka huumerahoiksi? Olipa hyötyä pistää omaisuus kiinni niihin, kun olis voinu ne vaikka itseenkin käyttää...[/QUOTE]

keräähän jotku perinnöksi osakesalkkuakin

Minulla on lasiset lautaset, ei hajuakaan mitä merkkiä ovat. Mies pelasti ne sukulaisensa jäämistöstä, kaatopaikalle olisivat muuten joutuneet. Hyvin ovat kestäneet kymmeniä vuosia sukulaisellaja useita vuosia meidän käytössämme, ei naarmuja eikä yksikään ole hajonnut vaikkeivat mitään merkkikamaa olekaan :D Uusia osia tuskin saa mistään, mutta meidän astiakaappimme elää muutenkin jatkuvasti kirpparilöytöjeni mukaan. Ei kaiken tarvitse olla samaa sarjaa :)

Blue
[QUOTE="vieras";28529869]Mie en kyllä ymmärrä kippojen ja kuppien keräämistä perinnöksi...? Mistäs jos kasvatus meneekin vituralleen ja se mukelo kanittaa ne heti tilausuuden tultua vaikka huumerahoiksi? Olipa hyötyä pistää omaisuus kiinni niihin, kun olis voinu ne vaikka itseenkin käyttää...[/QUOTE]

??

Ihan yhtä lailla se vinksalleen mennyt kakara voi pistää talot, mökit yms. sileäksi heti kun niihin pääsee käsiksi.

"poikia3"

Joku kerää perinnöksi, joku ihan omaan käyttöön. On kyllä aika paljon näppärämpää, kun esim. rippijuhlissa kaivaa ne kahvikupit ihan omasta kaapista, eikä joudu ostamaan jotain halpissarjaa, josta on vain rippeet jäljillä, kun perheen seuraavia juhlia juhlitaan.

äiti keräs mulle pentikin viinimarja sarjan lautaset yms kikkeet 12hlö. kaikki on, paitsi se puutarjotin puuttuu :D poppana, servetit, kannut ja tarjoilukulhot on :) samaan sopivat lasit iittalasta ja marskoolit :D itte olen ostanu yhen viinimarja kulhon. muut on tulheet lahjoina.

Fre
Ei ne mitenkään erikoisia mielestäni ole, kaikillahan niitä näkyy olevan. Edullisia peruåusastioita, jos minulta kysytään. Erkoisempia astioita löytyy kyllä ihan muilta valmistajilta.

"vieras"
Eihän ne erikoisia ole, Suomessa ainakaan. Käytännöllisiä arkisia astioita suurin osa. Eikä niistä tarvi tykätä, ei muotoilun vuoksi eikä suomalaisuuden vuoksi. Ostaa sitten jotain muuta, jos ei tykkää tai ole varaa tai muuten ei vaan halua.

ok
Meillä on ruoka-astiat Arcticaa ja Teemaa, aterimet Savoniaa ja laseja on Iittalaa + mitä sattuu. Joitain aterimia on jotain halpissarjaa, joka on kestävämpää kuin Savonia (Savonia saattaa taipua, ne ei) ja yhtä kaunista/rumaa. Laseissa yhtä kestäviä Iittalat että nuo jotkut "merkittömät", samoin on jotain vanhoja kuppeja jotain halpiksia (tyyliin lapsena saatu kaverilta Tiimarin muki), kestäviä ovat. Ainoa muki jonka muistan viime aikoina hajonneen, on Teema.

Mulle ihan sama mitä astioita muilla on. Ei Iittalan kipot ja kupit ole mitään erikoisia mielestäni, eivät erityisen kestäviäkään. Kai pitäisi jotain peltikuppeja hankkia jotta kestäisivät ;)

Yhteistyössä