Onko muita noin 43-v. lasta toivovaa tai saanutta?

  • Viestiketjun aloittaja kysyisin
  • Ensimmäinen viesti
voihanolla
apualla voi siis olla alkamaisillaan vaihdevuodet. Mene vaan lääkäriin, niin sitten hän voi mitata jotain hormonipitoisuuksia. Mun yhdellä kaverilla alkoi vaihdevuodet jo 40-vuotiaana. Heti raskauden jälkeen hänellä kesti kauan ennen kuin kuukautiset tulivat ja sitten taas oli monen kuukauden tauko. Kokeissa paljastui ennenaikaiset vaihdevuodet. Huom siis ennenaikaiset. Ei sulla tartte se sama olla. Kuulemma kulkee suvussa tämä vaihdevuosien alkamisikä ja tupakointi aikaistaa. Ymmärrän huolesi, jos vielä toivot lasta. Itsekään en halua vielä vaihdevuosia vaan lapsen. Minkä ikäinen olet?
 
voihanolla
Muistan jostain lukeneeni, että yleensä kierto ensin lyhenee ja sitten pitenee. Minä olen saman ikäinen kuin sinä. Meidän iässämme ei käsittääkseni vielä kovin usein ala vaihdevuodet, mutta lapsensaanti toki on hankalampaa. Joskus siis voivat alkaa ja varsinaisia vaihdevuosia eli kuukautisten loppumista edeltää sitten jotkut esivaihdevuodet, eli jotain oireita on jo.

Sitäpaitsi onneksi vielä voi tulla raskaaksi aivan vaihdevuosien kynnykselläkin, kuten sille mun nelikymppiselle kaverille kävi. Tosiaankin heti synnytyksen jälkeen tulivat ne kuukautiset erittäin harvoin. En tiedä oliko ollut häiriöitä ennen raskautta. Voi olla, ettei ollut ollut.

Toivottavasti ei sentään ole vielä vaihdevuodet, mutta tutkituta hormonisi. Se kai pitää tehdä johonkin tiettyyn kierronaikaan, luulisin.

Mulla on kierto nyt vähän lyhentynyt, mutta normaalin rajoissa vielä. En tykkää tästä ollenkaan. En taida uskaltaa mennä hormonitestiin.
 
Lisa
Minulla on 4 lasta. Sain ne 28, 29, 42 ja 45 vuotiaana. 42 ja 45 välillä oli raskas jakso 3 keskeytynyttä raskautta (tuulimuna 13vk, keskenmeno 8vk ja kromosomihäiriö 18vk). Raskautuminen ja sen jatkuminen heikentyi yli 40 vuoden rajapyykin mentäessä, ei kuitenkaan mahdotonta, mutta hyvin raskasta henkisesti. Kannattaa mennä gynelle ja otattaa FSH arvo. Se kertoo paljon munasolujen tilasta. Kun tulin viimeisen kerran raskaaksi tuo arvo oli minulla 20, eli hedelmällisyyteni oli lääkärin mukaan heikentynyt niin, ettei omia solujani kannattanut käyttää koeputkessa tapahtuvassa hedelmöityksessä. Se kuulemma oli jo niin epävarmaa. Lääkäri suositteli minulle hedelmöityshoitoa luovutus-solulla, mutta raskauduin omillani luomusti. Näinkin voi käydä. Halusin kirjoittaa tämän kannustavaksi kokemukseksi muille samaa vaihetta läpikäyville nelikymppisille naisille.
 
voitokas
Uskomaton tarinamme on alkanut vajaa 3 v sitten, jolloin tapasin nykyisen aviomieheni. Olemme molemmat 43 v ja silloin lapsettomia. Nyt olemme isä ja äiti 2 vk pojulle. "Suunnitelmamme" vanhemmuuden toiveesta lähti liikkeelle huhtikuussa ja saman vuoden jouluna saimme vauvatulouutisen.
Lääkärin mukaan olin liian vanha "hoitoihin", vaikka niitä emme edes ehtineet suunnitella. Kävimme läpi normaalit seulat, jotka eivät viitanneet vauvan terveyden epäilyihin. MUTTA kyllä kromosomipoikkeavuus oli hirmuinen peikko koko raskauden ajan, kun siitä puhutaan niin paljon tämän ikäisten raskauksissa.
Terve vauva syntyneenä rinnoillani rankan synnytyksen jälkeen oli monivivahteisen elämäni ehdottomasti kaunein hetki. Kohosin äitikastiin hetkessä!! Syksyn lumoa meille kaikille!
 
38v sain esikoisen, väliin mahtuu yksi tuulimunaraskaus ja nyt 42v saan kuopukseni, eli marraskuussa. hyvin on jaksettu tähän asti, en koe itseäni mitenkään vanhaksi, joten toivotaan että näin hyvin jatkuu uudenkin tulokkaan kanssa.
lapsivesipunktiossa kävin ja normaalit pojan kromosomit olivat, eli mukavaa kun esikoinen saa veljen.
 
tanja
Multa leikattiin keväällä keskivaikea endometrioosi. Kun lapsensaantitoiveita vielä oli, lääkäri sanoi, että nyt on sille paras ja viimeinen aika. Olen 43 v. Meillä ei ole lapsia.

Menimme lapsettomuusklinikalle, jossa lääkäri totesi, että meillä on alle 10 % mahdollisuus saada lapsi. Halusin kuitenkin aloittaa hoidot vaikka hän totesi tyyliin, mitä täällä oikein teette.

Alkionsiirto oli 13.9. ja tiistaina sain kuulla, että olen tukevasti raskaana!
Alkioita siirrettin kaksi, joten sekin vielä jännittää, kuten myös keskenmenon mahdollisuus jne.
 
Ikää 42, täysi yritys miehen kanssa päällä! Vähän jo pelottaa, on yritetty viime vuoden marraskuusta, eli siis kohta vuosia. Tosin ei aina niin "järjestelmällisesti" ole laskettu päiviä. Ovisliuskoista ei ota mitään selvää! Alan olla epätoivoinen, on kai parasta varata jo aika lääkäriin ja pyytää niitä clomifeneja. Terveydenhoitajaystäväni oli sitä mieltä, että kyllä niistä voi apuja saada. Mulla lapsi ennestään, miehellä ei...

Voimia ja valoa kaikille "yrittäjille" ja iso :flower: kaikille yli 4-kymppisinä vauvan saaneille!
 
Perheellinen
Haluan jakaa iloani! Vaikka en olekaan tehnyt vielä testiä, olen niin varma raskaaksi jäämisestäni, että uskallan siitä iloita. Minulla on kolme lasta 8-, 5- ja 3-vuotiaat. Olen nyt 40-vuotias. Jos kaikki menee hyvin, minulla on 4. lapsi 41-vuotiaana. Yritystä oli noin vuoden verran, ennen kuin tärppäsi. Olinkin jo välissä surullinen, kun näytti siltä, ettei onnistu. Haluaisin ehkä vielä viidennenkin... Mutta katsotaan nyt ensin, miten tämä raskaus menee. Onko tietoa/kokemusta siitä, että onko heti edellisen raskauden perään helpompi jäädä uudestaan raskaaksi näin vähän vanhempana? Onko hormonitoiminta silloin suotuisampi?
 
Tarja63
Olen 43 v 3 lapsen äiti. Lapset ovat syntyneet 1989, 2004 ja 2006.
Ensimmäinen raskaus onnistuin 2 kuukautta pillerien jättämisen jälkeen.
Siihen aikaan ultrassa käytiin vain kerran tarkistamassa laskettu aika.
Erosin miehestäni lapsen ollessa 3 vuotisa, ja luulin etten enää lapsia tekisikään, vaikka aina olin haaveillut 3:sta lapsesta.

Elämäni kuitenkin muuttui ja toisen lapseni sain ollessani 41 vuotta. Yritimme lasta 1 1/2 vuotta, sain hormonihoitoa, eivät auttaneet. Kun olimme jo melkein luopuneet toivosta ja mietimme, pitäsikö mennä lapsettomuusklinikalle huomasinkin olevani raskaana. En käynnyt lapsivesitutkimuksissa keskenmenovaaran vuoksi. Elokuussa 2004 meille syntyi tyttö-vauva hätäsektiolla, koska sydänäänet olivat heikot. Vauva siirrettiin Lastenklinikan teho-osastolle, jossa tutkimuksissa havaittiin synnynnäinen struuma. Koska struuma oli niin iso, ettei lääkitys sitä pienentänyt, leikattiin kilpirauhanen kokonaan pois vauvan ollessa 10 päivää vanha.
Nyt tyttö on pirteä ja pärjää korvaushoidolls/lääkkeillä ja ruokavaliolla.
Säännölliset kontrollit Lastenklinikalla jatkuvat koko elämän.
Synnynnäistä sairautta ei olisi voinut todeta lapsivesitutkimuksella eikä sairaus liittynyt mitenkään äidin ikään. Syy sairauteen on tuntematon, ehkä jokin ulkopuolinen kemikaali tai äidin ja isän perimän geeni.

Kun aloin odottaa kolmatta lastani 2 kuukautta imetyksen päätyttyä (imetin toista lastani 9 kk), pelkäsin sairauden uusiutuvat ja sikiön kaulan aluetta yritettiin tutkia ultralla, tosin hankalaa se oli. Rakenneultran yhteydessä teimme seerumiseulan mutta lapsevesitutkimusta en halunnut. Meille syntyi terve poika huhtikuussa 2006.

Nyt olen onnellinen 3 lapsen äiti (vanhin jo muutti pois kotoa)
ja toivotan muille onnea lapsen hakintaan! =)
 
londi
Heips,


Täälläkin yksi *uusioäiti*. Esikoiseni on 26 kuopus 22 ja nyt 43-vuotiaana on kuudes raskausviikko menossa. Miehelleni ensimmäinenja odotamme tietenkin kovasti. Kaikki ongelmat toki pelottaa, eikä niistä vähäisempänä isompien sisarusten suhtautuminen uuteen tulokkaaseen....

Ajattelimme kuitenkin seurata tilannetta hetken ja kertoa sitten kun kaikki näyttää varmemmalta.

Mukavaa on myös huomata, että muitakin samanikäisiä löytyy. Itse ehdin täyttää jo 44 ennen vaavin tuloa...siis jos kaikki menee hyvin.

Onnea kaikille äideille ja tsemppiä niille jotka vielä yrittävät!
 
kolkyt ja risat
Hienoa että jaksatte vielä tuossa iässä haaveilla lapsista.Itse olen väsynyt lapsiperheen arjen pyöritykseen kolmen lapsen äitinä (vanhin ekalla).Haaveilen ajasta jolloin voin jättää lapset keskenään ja lahteä vaikkapa lenkille :)
 
Minä sain viidennen lapseni 4 vuotta sitten kesällä.Tyttäreni on nyt siis 4v.ja itse täytän marrask.46v.Lapsen saadessani olin 41v.7kk.Muut lapseni ovat nyt 28v,26v,24v ja 17v. Lapsenlapsiakin on 3.Poika,joka täyttää ensi keväänä 7v.Toinen poika,joka on oman tyttäreni kanssa saman ikäinen ja tyttö 1v.8kk. Tammikuun lopussa 2001 minulta otettiin kierukka pois ja aloimme mieheni kanssa yrittää lasta ja saman vuoden syyskuussa aloin odottaa tytärtämme. Verenpaineeni oli raskausaikana hiukan koholla,mutta se pysyi kurissa lääkityksen avulla.Minulla oli myös raskausdiabetes.Lapsi meni yli ajan ja jouduin osastolle,jossa sain jotain tabletteja,joilla synnytys jäynnistyikin,mutta lopulta päädyttiin hätäsektioon,kun vauvan sydänäänet heikkenivät,eivätkä enää palanneet normaaleiksi. Terve tyttö syntyi,joka on nyt iloinen ja reipas neiti4v.
 
Hei,

noin kahden viikon kuluttua pitäisi syntyä , itse kerkesin täyttää jo 44 v.
Kyseessä kolmas; ensimmäinen on jo 15 v ja
toinen 3 v (Clomifen-raskaus, 2 kuuria) ja nyt tämä
yllätys ns.luomuraskaus.
Väsynyt olen paljon aiempia enemmän,mutta ei mitään varsinaisia
ongelmia raskauden kulussa. Toivottavasti vaan ei tule
kolmatta imukuppisynnytystä :(
 
Turhako unelma
Ihanan rohkaisevaa huomata miten "iälläkin" uskalleltaan ja onnistutaan. Minulla kaksi lasta 11 ja 14 vuotiaat ja nyt biologinen kello tikittäisi vielä yhtä: ongelmana se, että minulle tehtiin sterilisaatio 6 vuotta sitten. Onko kohtalontovereita? Ikää minulla nyt 41.
 
Täytin elokuussa 45 ja syntymäpäivänä jälkeen ovulaatiotesti näytti plussaa. Sen jälkeen ei kuukautisia ole kuulunut ja vihdoin eilen kävin raskaustestissä. Positiivinen tulos. Maanantaina soitan neuvolaan ja toivon pääseväni ultraan saman tien.

En uskalla vieläkään henkisesti odottaa. Viime keväänä olin myös raskaana ja 10:llä viikolla ultra näytti, että alkio oli kuollut jo n. 6 viikon ikäisenä.

Minulla on 2 isoa lasta (21 ja 14 v.) ja sama mies. Tuli lykättyä tätä ajatusta iltatähdestä, kun työelämä on riepotellut. Päätimme kokeilla luomusti, jos vielä onnistuisi. Tsemppiä vaan muillekin yrittäjille!
 
Hei
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2006 klo 14:36 Vieras kirjoitti:
Täytin elokuussa 45 ja syntymäpäivänä jälkeen ovulaatiotesti näytti plussaa. Sen jälkeen ei kuukautisia ole kuulunut ja vihdoin eilen kävin raskaustestissä. Positiivinen tulos. Maanantaina soitan neuvolaan ja toivon pääseväni ultraan saman tien.

En uskalla vieläkään henkisesti odottaa. Viime keväänä olin myös raskaana ja 10:llä viikolla ultra näytti, että alkio oli kuollut jo n. 6 viikon ikäisenä.

Minulla on 2 isoa lasta (21 ja 14 v.) ja sama mies. Tuli lykättyä tätä ajatusta iltatähdestä, kun työelämä on riepotellut. Päätimme kokeilla luomusti, jos vielä onnistuisi. Tsemppiä vaan muillekin yrittäjille!

Hei ja onnea plussasta ! Olen sua pari vuotta nuorempi ja pelottaa ettei enää onnistu, mulla myös kuollut sikiö vkolla 7. Nyt ei kuukautisia kuulu... mietin onko jo vaihdevuodet iskemässä vai voisinko olla raskaana. Mulla myös aikuiset lapset 21 v. ONko sulla ollu mitään raskausoireita, vai oliko kuukautisten pois jääminen ainoa ?

Toivotaan että kaikki menee sulla hyvin ! :flower:
 

Yhteistyössä