onko muita jotka eivät osaa hoitaa raha-asioitaan?

En osaa hoitaa. Rahat tulee ja menee, mutta siitä pidän huolen, etten velkaannu tai päästä laskuja perintään. Nytkin tili on nollilla, mutta syön pakastinta tyhjäksi seuraavaa palkkapäivää odotellessa. :D

Ensin maksetaan laskut ja sitten katsotaan paljonko jäi ja jaetaan se viikoille. Eli jos laskujen jälkeen jää 300? ja seuraavat rahat tulee 4viikon päästä niin voit käyttää 75?/viikko.

Samaa vikaa täällä...laskut ja lainat tietty hoidettu, mutta kun vähän "ylimäärästä" jää, niin törsään sen johonkin, lähinnä lapsen vaatteisiin. Mä en vaan osaa olla tuhlaamatta, ruokaan kuitenkin katson että jää rahaa, mut jos esim. pesukone tai auto äkillisesti hajois, niin morjes, sit tarvis lainata rahaa jostain, et sellasia summia ei ole "takataskussa", kovin yritän opetella säästämistä ja olen yhden askeleen jo edellä, avasin säästötilin...:) Onneks tuffa laittaa tyttären tilille ajoittain rahaa, mitkä hän saa nostaa vasta 18-vuotiaana, tietää että edes hällä on rahaa sitten säästössä...:)

Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Ensin maksetaan laskut ja sitten katsotaan paljonko jäi ja jaetaan se viikoille. Eli jos laskujen jälkeen jää 300? ja seuraavat rahat tulee 4viikon päästä niin voit käyttää 75?/viikko.

miten tuo onnistuu esim tuo 75? viikko jos siitä ostat perheelle ruoat,lähes kk on lääkekuluja n. 30? jne.

mä oon kanssa aivan surkee rahankäyttäjä, tosin tulotkin on aivat minimaaliset. nyt ootan lapsilisiä,tilillä on 1,50e,jeejee... äitilleni oon jo velkaa n.150e, et kaik menee mikä tulee ja enemmänkin.

:wave: Tosin tilanne on ollut jo pitkään se, että tulot ovat niin pienet ettei mitään ylimääräistä (edes vaatteita) voisi periaatteessa ostaa. Kaiken lisäksi me ollaan miehen kanssa samanlaisia kuluttajia, eli kumpikaan ei saa mitään säästöön kun on "pakko" ostaa joku hyvä löytö tms.. Eipähän kumpikaan voi toiselle asiasta naputtaa :whistle:

Puolustukseksi täytyy kyllä todeta, että silloin kun ollaan molemmat oltu töissä samaan aikaan rahat ovat kyllä riittäneet ihan hyvin. =)

Meidän ongelma on se että rahaa tulee monessa erässä kuukauden ajalla. Mies saa 2krt/kk palkan, mulle opintotuki + muut esim. lapsilisät tulee kaikki eri aikaan.

Sen takia on vaikea joskus hahmottaa mitä laskuja hoitais milloinkin ja paljonko lopulta on ns. ruokarahaa ja ylimääräistä rahaa.

En osaa käyttää rahaa ollenkaan. Monta luottokorttia, kaikki tappiin asti vedettyjä. Joka kuukausi kun maksan niitä takaisin, tulee se luotto käytettyä yydelleen tappiin asti.
Kaupasta tullee aina jotain turhaa mukaan, kuten jäätelöä, mansikoita, herneitä yms. Nyt vauvakin tulossa ja lastenvaate aletangot huutaa mun nimee! Mä en kestä. Nyt rahaa ensiviikon perjantaihin asti noin 120 e ja siitä pitäisi maksaa miehen bensat et pääsee töihin ( 70 km/päivä), lääkket ja ruoat ja sit olis muita pakollisia menoja vielä 40 e. JEE JEE, sillä ei kyllä juhlita. Pitää varmaan lainata äiskältä rahaa ens viikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen:
huoh,no on teitä muitakin sit,mulla nyt rahaa tilillä 33?,yx lasaku on maksamatta puh lasku sekin 70? |O mut mitn.en osta tällä viikkoa,maanantaina onneksi tulee lapsilisät :)
Pssst, ne tulee jo perjantaina.
;)

tuleeko...jes ihanaa!!!! mä luulin et ma kun sillon on 26..mut jes onnex ollaan menossa su särkkään

huoh,no on teitä muitakin sit,mulla nyt rahaa tilillä 33?,yx lasaku on maksamatta puh lasku sekin 70? |O mut mitn.en osta tällä viikkoa,maanantaina onneksi tulee lapsilisät :)
;)

tuleeko...jes ihanaa!!!! mä luulin et ma kun sillon on 26..mut jes onnex ollaan menossa su särkkään
Jos 26.pv sattuu maanantaiksi, niin lapsilisät on tilillä jo perjantaina, eli 23.pv.

Meillä vielä tulot niin minimaaliset että melkei kaikki menee ihan pakollisiin kuluihin.. lopuilla sitten syödään ( tosin, onhan sekin pakollinen kulu, eihän täällä muuten olis :xmas: )..

Olis kyl kivaa että vois ees joskus ostaa jtn "turhaa"...

Täällä tosi huono rahankäyttäjä...molemmat ollaan miehen kanssa.
Säästäminen, mitä se on? :p
aina sama kaava... tili kun tulee niin laskut maksetaan, mennään kauppaan ja ostetaa sitä sun tätä ja loppukuusta sit kitkutetaan... AINA!!!

mullakin oli noin ennen ,et rahat tuli ja meni..sitte päätin muuttaa asiat...ja nyt lasken tulot ja menot ja laitan saman summan toiselle tilille ku rahaa menee laskuihin ja ruokaan kuussa...ja loput jätän toiselle tilille..Josta siirrän vielä 2/3 osaa säästötilille...
Ja säästötilille kertyy isoja summia pienessä ajassa..
En osta mitään turhaa ja vertailen hintoja!!
JOS EI IHMINEN PYSTY OLLA OSTAMATTA,KANNATTAA JÄTTÄÄ KIERROKSET KAUPOILLA!!!

Alkuperäinen kirjoittaja IceQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:

miten tuo onnistuu esim tuo 75? viikko jos siitä ostat perheelle ruoat,lähes kk on lääkekuluja n. 30? jne.

Paremmin, kuin se, että 2 viikkoo kokonaan ilman rahaa, eli onnistuu, kun on pakko. Päivittäistä lääkitystä harvennetaan pakottaviin tilanteisiin. Syödään perunaa, kaalia ym. juureksia, sekä tarjous lihaa. Leipä tehdään itse ja puuroa aamuin illoin itse poimittujen marjojen kera. Vaatteita ei ostella, eikä matkustella.

;)

Just toi on monella pielessä! Rahaa ei ole kunnolla elämiseen ja sit "ollaan menossa su särkkään".

Mä tunnen myös muutaman "aikuisen" ihmisen, jotka käyttäytyvät kuitenkin lapsen tavoin, kun kyse on rahasta. Ei ajatella huomispäivää, vaan tehdään just sitä mikä tuntuu kivalta nyt.
Ihan rauhassa tehkää miten tykkäätte, mutta säästäkää ystävänne ja sukulaisenne siltä itkulta "kun ei ole rahaa". Kiitos!

Pidä tarkkaa tilikirjaa, johon kirjaat jokaisen ostoksen kuukauden ajan. Voit tehdä oman sarakkeen vaikka ruoalle, talouslaskuille, harrastusmenoille jne. Voit yllättyä miten pienistä summista tulee suurempia vauhdilla. Itse mieluummin säästän vaikka isompaa reissua varten kuin ostan jokaisesta alesta jonkun rätin, jota en oikeasti tarvitse.

Yhteistyössä