Onko muita jotka eivät tykkää talvella syödä salaattia?

Mulla on ihan sama juttu! Rakastan salaatteja, mutta ilmojen kylmetessä niiden syöminen paleltaa entisestään ja alan vaistomaisesti siirtyä sosekeittohin ja uunissa tehtäviin vihannesruokiin. Olen muutenkin vilukissa ja talvella kehoni kaipaa lämmintä syötävää. Meillä vihanneksia syödään muutenkin paljon. Niitä on yleensä joka aterialla sekä lisukkeina (esim. höyrytettyinä, paistettuina, uunissa tehtyinä) että eri ruokalajeissa "ujutettuina" (esim. makaronilaatikossa, lihakastikeissa ja -padoissa, wokeissa). Vihanneksistahan se maku siihen ruokaan pitkälti tulee. Tulee helposti ylitettyä se puoli kiloa päivässä. Mun mielestä on hieman mielikuvituksetonta ajatella, että vihanneksia saa vain kylmästä salaatista. Kyllä silti talvellakin syödään salaattia vaihtelun vuoksi, mutta harvemmin tekee mieli syödä pelkästään salaattia. Kesällä taas syön helposti jättikulhollisen salaattia ihan ainoana ruokalajina. Nam :)

• Tykkää
Reactions: Rva Ilkeä Harmaa
"hupsu"
Mulla on ihan sama juttu! Rakastan salaatteja, mutta ilmojen kylmetessä niiden syöminen paleltaa entisestään ja alan vaistomaisesti siirtyä sosekeittohin ja uunissa tehtäviin vihannesruokiin. Olen muutenkin vilukissa ja talvella kehoni kaipaa lämmintä syötävää. Meillä vihanneksia syödään muutenkin paljon. Niitä on yleensä joka aterialla sekä lisukkeina (esim. höyrytettyinä, paistettuina, uunissa tehtyinä) että eri ruokalajeissa "ujutettuina" (esim. makaronilaatikossa, lihakastikeissa ja -padoissa, wokeissa). Vihanneksistahan se maku siihen ruokaan pitkälti tulee. Tulee helposti ylitettyä se puoli kiloa päivässä. Mun mielestä on hieman mielikuvituksetonta ajatella, että vihanneksia saa vain kylmästä salaatista. Kyllä silti talvellakin syödään salaattia vaihtelun vuoksi, mutta harvemmin tekee mieli syödä pelkästään salaattia. Kesällä taas syön helposti jättikulhollisen salaattia ihan ainoana ruokalajina. Nam :)
Juuri tätä minäkin tarkoitin. :)

Mäki piilotan ruokiin paljon kasviksia, enemmän kuin kesällä. Talvella kroppa vaatii lämpöä.

Ja btw tolle joka puhu työpaikkaruokalasta niin mun duunissa on AINA lisukeena myös lämpimiä kasviksia.

"eräs"
Tähän vielä yksi kommentti. Käydessäni diabeteksen vuoksi ravitsemusterapeutilla, hän ihmetteli miten suomalaisilla on ihme käsitys siitä että salaatin syöminen juuri tekee autuaaksi. Puoli kiloa päivässä salaattia on hirveästi. Monipuolisilla kasvisten syönnillä pääsee paljon paremmin tavoitteeseen ja kaiken kaikkiaan ruoasta tulee terveellisempää jos kasviksilla korvaa esim. lihaa ruoassa. Salaatista ei esim. saa paljon kuituja toisin kun monista muista kasviksista.

• Tykkää
Reactions: lilla v
määä
Miten mun käy kun en käytännössä koskaan syö salaattia?
Mieluiten syön ehkä kaalia ja porkkanaa raasteena, plus sitten kukka- ja parsakaalia keitettynä. Joskus vähän tuorekurkkua.

Rea Listi
[QUOTE="vierailijana";29420317]Mahdollisimman monipuolisesti kasviksia kuitenkin pitäisi syödä ja talvi on meillä täällä pitkä. Aika vaivalloista ja hankalaa jos ei pysty normaalia salaattia syömään talvi-aikaan. :D
[/QUOTE]

Miten ihminen voi olla noin pihalla? Mitä vaivalloista on syödä porkkanaa, lanttua, punajuurta, kaaleja, bataattia, kesäkurpitsaa, tomaattia, kurkkua, sipuleita, munakoisia jne? Onko sulla noin huono mielikuvitus, että et keksi mitää muuta kasvista kuin salaatti?

Sä teet helposta ja yksinkertaisesta asiasta vaikeaa ja yksipuolista.

Meillä talvella syödään enemmän juureksia ja kauden hedelmiä. Kuten vaikka porkkanaraastetta appelsiinilla höystettynä tai kaaliraastetta puolukoilla. Ja uunijuureksia, paljon juureksia keitossa, jne. Salaatteja ei juuri tee mieli talvella. Lapsi saa lisukkeena tomaattia ja kurkkua joka päivä. Itselle ei kyllä maistu, kallista ja mautonta talvella. Viikonlopuksi ostetaan kiinankaali ja syödään se sellaisenaan, ns leffaeväänä.

vierailija
Mahdollisimman monipuolisesti kasviksia kuitenkin pitäisi syödä ja talvi on meillä täällä pitkä. Aika vaivalloista ja hankalaa jos ei pysty normaalia salaattia syömään talvi-aikaan. :D

Mulle on aivan se ja sama mitä lapselliset palstamammat syövät tai ovat syömättä, tässä keskustelussa vain ole siitä juuri puhe. Miksi ite vastasit, kun eihän se sinun ja lastesi ruokailuihin liity miten muut syövät?
Rucolassa on liikaa nitraattia

Yhteistyössä