Onko muita joilla ns. viivästynyt unirytmi? (MELATONIINISTA)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poppaliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi, toi olis kuin mulle suunniteltu! Mut epäilempä vaan et lääkäri mulle sitä määräis, meillä päin kaikki kuurit on työntakana. Mikä ehkä joskus onkin hyvä asia.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
:wave:

Nukkumaan yöllä kahden, kolmen maissa. Hereille iltapäivällä ja tirsat joskus alkuillasta.
*huokaus* Kun joku ajastaisi yhteiskunnan minulle sopivaksi.

Melatoniinikaan ei auta... Unilääkkeet eivät tehoa myöskään. Adhd:n kivoja pikku lisiä.

Ymmärsin että tuota määrättäisiin myös ADHD:sta kärsiville univaikeuksiin. Sullako ei sitten auta? :| Onko ollut tarpeeksi suuri annostus? Mulla toi näyttäs olevan melatonin. 3mg 1-3 kpl. Ilmeisesti sitä on myös laimeampaa annostusta.

En ole koskaan kuullutkaan, että melatoniina saisi myös pillereinä! Taitaa justiin olla toi mullakin. Olen kaiket päivät kotona ja piristyn vasta illasta. Nukkumaanmenoaikaan ei väsytä yhtään. Muutamana iltana olen onnistunut nukahtamaan aiemmin lukemalla vaikka tylsää kirjaa, ja sitten herään keskellä yötä ja valvon pari tuntia! Aamulla nukkuisin vaikka puoleen päivään. Lapsi herää pari tuntia mua ennen :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ole koskaan kuullutkaan, että melatoniina saisi myös pillereinä! Taitaa justiin olla toi mullakin. Olen kaiket päivät kotona ja piristyn vasta illasta. Nukkumaanmenoaikaan ei väsytä yhtään. Muutamana iltana olen onnistunut nukahtamaan aiemmin lukemalla vaikka tylsää kirjaa, ja sitten herään keskellä yötä ja valvon pari tuntia! Aamulla nukkuisin vaikka puoleen päivään. Lapsi herää pari tuntia mua ennen :/

Kuulostaa NIIN tutulta. Siksi mä nyt "kampanjoin" tätä kun tiedän mitä on kärsiä vuosia ja sitten vasta lyödään pöytään se oikea lääke mikä tepsii! Ei tästä ihmiset taida tietää enkä yhtään ihmettele.

Voi, toi olis kuin mulle suunniteltu! Mut epäilempä vaan et lääkäri mulle sitä määräis, meillä päin kaikki kuurit on työntakana. Mikä ehkä joskus onkin hyvä asia.

Ei muuta kuin rohkeasti lääkäriin ja vaikka nyrkkiä pöytään että saat edes kokeilla olisiko tuosta apua. Pistät faktat pöytään ja vaadit saada reseptin.

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Ihmettelenpä vielä tätä ihmelääkettä että miksi siitä ei löydy tietoa niinkuin normaalisti lääkkeistä :o En saa haulla edes samaa tietoa kuin yleensä lääkkeistä löytyy. Ymmärsin vain että tätä kyseistä valmistaa Yliopiston apteekki mutta tietoa lääkesisällöstä ei löydy. WTF?

Ei eikä purkissakaan ole mitään selostusta. Ei mitään paperia mukana. Kylkeen on vaan joku käsin kirjottanu milloin on purkitettu ja printattuna mihin asti on voimassa...

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Ihmettelenpä vielä tätä ihmelääkettä että miksi siitä ei löydy tietoa niinkuin normaalisti lääkkeistä :o En saa haulla edes samaa tietoa kuin yleensä lääkkeistä löytyy. Ymmärsin vain että tätä kyseistä valmistaa Yliopiston apteekki mutta tietoa lääkesisällöstä ei löydy. WTF?

Ei eikä purkissakaan ole mitään selostusta. Ei mitään paperia mukana. Kylkeen on vaan joku käsin kirjottanu milloin on purkitettu ja printattuna mihin asti on voimassa...

Niin ei mullakaan, sitä ihmettelin ja sitten yritin netistä katsoa niin eipä löydy sieltäkään. Aika salaperäistä B)

Suomessa on ihan älyttömän tarkat rajoitukset melatoniinille. Sitä saa vain reseptillä apteekista. Muualla sitä myydään pilkkahintaan luontaistuotekaupoissa, mutta tänne sitä ei saa laillisesti tilata, eikä edes kävellä purkki taskussa maahan jos vaikka Tallinnasta käy moisen noutamassa. Eikä siitä puhuta eikä määrätä, eikä mitään supista, vaikka se on kyllä ainoa mikä mut nukuttaa :o
Perinteiset unilääkkeet ei mua oikein saa nukkumaan välttämättä. Menee yhdeks hiton sekoiluks ja seuraava päivä pilalle. Ehkä melatoniinin valmistus ei lyö lääketehtaille leipää, siksi noita myrkkyjä vaan syytävät kun on patentit ynnä muut kunnossa....

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Suomessa on ihan älyttömän tarkat rajoitukset melatoniinille. Sitä saa vain reseptillä apteekista. Muualla sitä myydään pilkkahintaan luontaistuotekaupoissa, mutta tänne sitä ei saa laillisesti tilata, eikä edes kävellä purkki taskussa maahan jos vaikka Tallinnasta käy moisen noutamassa. Eikä siitä puhuta eikä määrätä, eikä mitään supista, vaikka se on kyllä ainoa mikä mut nukuttaa :o
Perinteiset unilääkkeet ei mua oikein saa nukkumaan välttämättä. Menee yhdeks hiton sekoiluks ja seuraava päivä pilalle. Ehkä melatoniinin valmistus ei lyö lääketehtaille leipää, siksi noita myrkkyjä vaan syytävät kun on patentit ynnä muut kunnossa....

Joo, tää on kyllä niin väärin!!! Se mikä näyttäis auttavan moniakin niin siitä ei edes puhuta! Eikä tosiaan ole halvimmasta päästä tuo purkki.

Hehkutan vielä tätä ihmeainetta. Upean kevyt olo ollut tänäänkin vaikka vähemmillä unilla. En voi vieläkään uskoa tätä normaalia oloa todeksi kun lähes aina ollut niin nuutunut olo. Mä olen jo epäillyt kärsiväni kroonisesta väsymyksestä.

Tää nyt on kevyempi konsti, mutta mulla on auttanut sisäisen kellon siirtämiseen se, että laitoin ajastimella kirkkaan valon syttymään joka aamu vähän ennen toivottua heräämisaikaa! Ja siis jokaikinen aamu tuo, jossain vaiheessa alkoi uni tulla paremmin järkevään aikaan illalla ja aloin herätä aamulla virkeänä ajoissa.

Ja siis olin jo varaamassa aikaa lääkäriin pyytääkseni tuota melatoniinia, mutta päätinpä kokeilla kaikki mahdolliset keinot sitä ennen. Yllättääkseni tuo valo auttoi, olen koko ikäni kärsinyt viivästyneestä unijaksosta.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
:wave:

Nukkumaan yöllä kahden, kolmen maissa. Hereille iltapäivällä ja tirsat joskus alkuillasta.
*huokaus* Kun joku ajastaisi yhteiskunnan minulle sopivaksi.

Melatoniinikaan ei auta... Unilääkkeet eivät tehoa myöskään. Adhd:n kivoja pikku lisiä.

Ymmärsin että tuota määrättäisiin myös ADHD:sta kärsiville univaikeuksiin. Sullako ei sitten auta? :| Onko ollut tarpeeksi suuri annostus? Mulla toi näyttäs olevan melatonin. 3mg 1-3 kpl. Ilmeisesti sitä on myös laimeampaa annostusta.

Kun ei auta, ei auta. Mutta yllätys, yllätys, saan suht hyvin apua akupunktiosta ja yrttipuristeista, rohdosvalmisteista, joita apteekistakin saa ostaa. On vain tehoavin kadonnut jonnekin, siinä oli rohtovirmajuuren lisäksi ainakin humalaa... Kunnon rivakkaa seksiä ei kyllä mikään voita!

Melatoniinista on muuten markkinoilla sekä lyhyt- että pitkävaikutteista versiota, pitkävaikutteinen on kalliimpi ja sopinee heille, jotka havahtuvat liian usein yön aikana hereille.

Lihasrelaksanteistakin on suuri apu minun tapauksessani: otan Ritalinia, lyhytvaikutteista adhd-lääkettä, siis stimulanttia ja esim. Sirdaludia illalla: kroppa on rento ja pää luulee, että voi nukkua. Ritalin auttaa pitämään harhailevat ajatuksenlennot kasassa niin, että uni uskaltaa tulla.

Tää nyt on kevyempi konsti, mutta mulla on auttanut sisäisen kellon siirtämiseen se, että laitoin ajastimella kirkkaan valon syttymään joka aamu vähän ennen toivottua heräämisaikaa! Ja siis jokaikinen aamu tuo, jossain vaiheessa alkoi uni tulla paremmin järkevään aikaan illalla ja aloin herätä aamulla virkeänä ajoissa.
Mä aion ens syksynä hankkia kirkasvalolampun työhuoneeseen. Jos se auttaisi pysymään hereillä kukonpiarasun aikaan.

Mä jätän monasti yöunen kokonaan väliin, yleensä vähintään kerran viikossa. Hittoako sitä menee tunniksi peiton alle, kun voi tehdä jotain muutakin eikä se tunnin nukkuminen juuri mitään auta....väsyttää vaan enemmän kuin jos ei olisi nukkunut ollenkaan. Viikonloppuisin yleensä - onneksi - voi nukkua ja valvoa sen mukaan, mitä elimistö kertoo.

On varmaan turvallisempi tuote kuin apteekin unilääkkeet. Olen käyttänyt noin 6 vuotta kyseistä tuotetta.Kannataa hakea itselle sopiva annostus. Itse olen käyttänyt 3mg ja välillä 4,5mg välillä puolittanut pillerin.Toisen puolen jätän yöpöydälle jos tarvitsen yöllä niin laitan sen kielen alle ja jopa tehoaa nopeasti, olematta kuitenkaan aamulla väsyneenpi.Eräs vanha luontaistuote myyjä kertoi että mitä vanhemmaksi ihminen tulee, niin käpyrauhanen tarvitsee enemmän potkua.Itse otan hyvällä omallatunnolla sen mikä tuntuu kohtuulliselta itseäni kohtaan.Ja uskoisin että haittavaikutukset jos niitä on ovat kuitenkin pienemmät kuin apteekin vahvoilla unilääkkeillä.

Ja vielä lisäten edelliseen, että kannattaa pitää itsestään huolta. Elämänkulku tässä kiireisessä ja vaativassa elämässä vaatii meiltä itseltään paljon paneutumista myös hyvinvointiimme.Olemmehan aika moninaisia ja monimutkaisesti tehtyjä.

onhan se melatoniini ihana aine mut ei se ihmeitä kuiteskaan tee. itte nukun kuusi yötä viikossa melatoniinin kanssa. perjantaina valvon lauantai aamu kuuteen ja lauantaina sunnuntai noin puoleen päivään. maanantaina meen sit nukkumaan siin duunin jälkeen joskus viiden aikoihin. melatoniinia syön tarpeen mukaaan 3-15mg arkisin maanantaina en useinmiten tarttee mut tiistaina voi jo alkaa syömään. torstaina menee lähes aina se 5 pilleriä. joskus ku on ollu pidempää vapaata oon hitaammin kääntäny unirytmin ja saanu yhellä heitolla pysymään pari kolme viikkoa 8h yöunien toleranssissa

Haha,

Ite oon kärsiny parikymmentä vuotta viivästyneestä unijaksosta.
Nyt kun tässä sitten paloin loppuun jatkuvan univelan, pitkien välillä (12hx6/vko) työputkien ja sen sellaisen takia niin aloin tutkia tosissani tota mun nukkumis asiaa.

Yhteiskunnan rytmin pitäminen on vaatinut minulta aina vähintään yhden yön (8h) univelkaa pohjille, että on saanut unen illalla.

No täs häiriön hoitamisen alkuun kokeiltiin erinäiset unettavat masennuslääkkeet ja muut lähinnä serotoniinin takaisinoton estäjät, esim. mirtazapiini, efexor, venlaflaxiini ja mitä näitä nyt on. No efe ja venla teki niin kamalan olon, ettei niitä voinu syödä. Mirta autto alkuun hyvin, mut kolmen kk:n käytön jälkeen unentarve kasvoi noin 14-15h/päivä. No ei niin vaan voi elää töiden ja remontin keskellä.

Kun ongelmani on pikkulapsena alkanut VUJ (voin kertoo ettei ole ollu mun äitillä helppoo nukuttaa ja herättää mua kun lapsi ei vaan nuku/herää oikeisiin aikoihin) ja nyt mielialan laskeminen toisin sanoen masennus. Lääkärit ja psykiatri on sitä mieltä, että unihäiriöni johtuu masennuksesta. Itse olen sitä mieltä että asia on vallan toisin päin. Kukapa ei masentuisi vuosia jatkuneen univelan ja lähinnä heräämisen stressaamisesta.Josta johtuen töistä myöhästelyä, omanarvontunnon laskeminen, kahta kauheempi stressi kun haluais vaan olla ajoissa töissä ja tehdä se oma osuus.

Mua ei normaalisti univelka muuten haittaa, mut ei tahdo oikein herätä edes kolmeen kelloon ja sarastusvaloon. Oon niin monta kertaa ollu samoilla silmillä jopa parikolme päivää putkeen töissä, ettei pikku univajeet enään tunnu missään.

Paitsi nyt, kun on takki niin tyhjä tosta jatkuvasta valvomisesta, unettomuudesta ja sitten kun nukahtaa niin nukkuu kellon ohi. Nyt kun oon sairaslomalla niin välillä menee sen 12-14h tuntia unta putkeen ja sit valvotaankin taas seuraava yö jne, jne...

No sitten kun tarpeeksi jankkasi Viivästyneestä Unijaksosta psykiatrille niin lopulta kirjotti melatoniinia.
Ai että kun oon nukkunu hienosti!!!!
Luulen ettei noilla lääkäreillä ollu enään ideoita mun varalle, kun pitkän aikaa jo nukkunu nukahtamislääkkeiden ja sen sellaisten voimalla. Eikä ne voi loputtomiin antaa ns. unilääkkeitä kun tulee niin kova toleranssi ja muut sivuvaikutukset.

Eipä oo tarvittu sitten enään mielialalääkkeitä eikä muita helvetin mössöjä, kun keho saa melatoniinia illalla ennen yhdeksää niin viimestään yhentoista aikaan nukahtaa ja nukkuu kivasti aamuun asti, eikä oo pää sekasin.
Alkoi siis se "masennuskin" hoituun ihan ittellään kun saa taas normaalisti nukuttua.

Mä kun en oo ikinä muuta pyytäny, että kun aamulla aikasin pääsis töihin ja pystyis hommansa hoitaan.
Vituttanu aina se kun usein myöhästyy töistä niin varsinkin työkavereiden arvostus ja asenteet muuttuvat aika negatiivisiksi. Välillä oon tehny sitten niittenkin työt iltaisin kun oon yksin jääny tekeen paivän täyteen tai vähän enemmänkin.

Eipä ne tollasia huomaa, vittuillan vaan kun joskus sattuu oleen useammin ajoissa ja katotaan kieroon kun tulee myöhässä.
No toivon että jää nyt kaikki tuo historiaan ja että tää melatoniin tosiaan auttaa pidemmänkin aikaa.

Jos multa kysyttäis, että mikä on maailman vaikein asia niin sanoisi, että nukkuminen yhteiskunnan rytmissä. Se vaan on niin, että kun riittävästi on päättäväisyyttä ja tahtoa niin kaiken voi oppia mitä muutkin ihmiset ovat oppineet paitsi nukkumisen!

Yhteistyössä