Miten toimii yksinhuoltajuus ja vuorotyö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kyllähän aamut menee ja illatkin, mutta miten vuoron vaihtaminen, siis kun mennään suoraan illasta aamuun? lapsi on ensin illan päiväkodilla ja vain yöksi kotiin ja aamulla taas hoitoon?? tuskin illalla heti uni tulee? tuleeko ongelmia?

Muistaakseni vuoropäiväkodeissa on jokin raja mihin asti lasta saa päiväkodilta hakea kotiin illalla, kaverini ovat molemmat vuorotyössä ja he aina sitä jännäilivät että ehtivätkö hakea lasta vai jääkö yöksi päiväkotiin. Itse teen vuorotyötä, mutta mun lapsi on jo koululainen. Meilläkin noita illasta aamuun vuoroja toki suositaan, että sitten tuntis potilaat heti ja olis helpompi olla se hoitokierrolla oleva hoitaja. Tosin nykyään on tutkimuksia siitä miten olis parempi tehdä nousevaa työvuoroa eli ensin aamua, sitten iltaa sitten yötä. Itse kokeilin silleen ja pystyin tekemään tosi pitkänkin putken töitä väsymättä. Toiset tykkäävät tehdä pitkää päivää, minä teen taas mieluiten yötä ja meillä kyllä on saanut mieltymyksiään esittää, mutta kaikkia toiveitaan ei toki saa menemään läpi ellei ole valmis jossakin kohtaa sitten tekemään niitäkin vuoroja mitä muut ei halua. Itse olen ollut valmis tekemään varsin kummallisia vuoroja joten harvoin mulle osuu ne pitkät mun inhoamat työvuorot. Vuoronvaihtojakin jotkut harrastaa, sillen vaan ilkeä kun jos on aikakorvaukset käytössä niin pitää sitten laskeskella että menee tasan tunnit.

Sillon kun mun esikoinen oli pieni niin tein kolmivuoroa ja olin yh.
Olihan se ihan hirveen rankkaa ja vaikutti poikaan tosi paljon ja mulla oli työvuorot niin et viikko kutakin tuuria.Jos on vielä sekaiempi vuorotyö et vuorot on miten sattuu niin varmasti vaikuttaa pieneen lapseen.Meilläki oli aamuvuoroviikoilla herätys neljältä,iltavuoroviikoilla oltiin kotona kahdeltoist yöllä ja yövuoroviikolla hoidossa yöt ja seuraavan päivän.En enää ikinä ala sellaseen,en vaikka kuopuskin on jo 9.

Mulla oli usein ilta-aamuvuoroputki. Työt loppui illalla 21.30 ja päivökodilla olisin ollut 22 ja kotona 22.30 eli lapsi olis mennyt nukkumaan 23. Aamulla taas herätys viimeistään 6.30, typy päiväkotiin 7.30 ja mulla alkoi työt 8.30. Tyttö olis siis joutunut selviämään 7h unilla, jos niilläkään eli me sovittiin yhteisymmärryksessä päiväkodin kanssa että typy on aina silloin yöt päiväkodissa. Eipä näkyis että ois tullut traumoja. Meillä päiväkodissa oli vielä sellainen toive, että viimeistään kello 21 mennessä olisi haettu lapset, koska muuten kaikkien muiden sinne yöksi jäävien unet olisivat häiriintyneet.

Yhteistyössä