vuorotyötä tekevät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kampanisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kampanisu

Jäsen
04.06.2011
181
0
16
kertokaahan kolmivuorotyötä tekevät ihmiset että miten olette rytmittäneet elämänne? vuorokausirytmit ym..

itse olen tehnyt kohta vuoden kolmivuorotyötä ja tuntuu että tulen hulluksi! :kieh:

olen jatkuvasti väsynyt ja kiukkuinen kun saan liian vähän unta tai vuorokausi rytmi on muuten sekaisin. varsinkin öiden jälkeen olen kuin persauksille ammuttu karhuja ja ihan ulapalla monta päivää, väsymyksen takia.

saattaa johtua tietenkin siitä että tässä työpaikassa listat eivät todellakaan ole "ergonomisia" jatkuvasti on illasta aamuun siirtoja yövuoroon mennään pätkäaamusta tai pahimmillaan edellisenä päivänä ilta tulet pätkä aamuun ja siitä yöksi. yksi päivä vapaata ja taas mennään. ja nyt kahden kuukauden listassa mulla ei ole juurikaan muita kuin ykkös vapaita. eli 3-4pv töitä ja yks vapaa 3 töitä ja yks vapaa jne. olen tullut siihen tulokseen että tuosta yhedestä vapaasta ei tule kuin "pahamieli" ei kerkeä lainkaan rentoutua eikä kerätä lisää voimia.

lisäksi täällä ei mene mitkään vapaa toiveet läpi varsinkaan meillä sijaisilla. ihan turha kuvitellakaan pääsevänsä johonkin minne haluaisi. vakinaisillakin hankala saada vapaa toiveita läpi (yksi ei saanut vapaata tyttärensä häihin.. ja sitten sumplittiin taas vuoroja että pääsi niihin..
osaston hoitaja kun ei koskaan "muista" vapaa toiveitamme vaikka ne kirjataan vihkoon ylös.)

olin keväällä kuukauden verran "virka-aika" työssä päiväkodilla ja olin paljon iloisempi ja pirteämpi kun vuorokausi rytmi oli kunnossa :)

olen miettinyt että olisinko pirteämpi mikäli saisin pidettyä nytkin jonkin näköisen vuorokausi rytmin, mutta en ole vielä oikein selvittänyt sitä miten siinä onnistuisin. koska iltavuorojen jälkeen en pysty heti nukahtamaan vaan käyn niin sanotusti ylikierroksilla ja nukahtaminen saattaa venyä. jos olen aamussa niin menen kyllä nukkumaan jo het kymmenen jälkeen ja herään aamusta pirteänä. jos minulla on illasta aamuun siirtyminen niin yön aikana en juurikaan kerkeä nukkua tai jos nukun niin se on kovin levotonta ja minusta tuntuu aamulla kuin en olisi koskaan nukkunutkaan. ja tietysti yövuorot sekoittavat pakan ihan kokonaan : /

kertokaahan muut jotka teette kolmivuoro työtä että miten teillä tämä homma toimii ja vinkkejä vuorokausi rytmin säilyttämiseen :)

Mulla ei sinänsä ole mitään ongelmaa vuorotyön kanssa. Ainut vaan, että yövuorojen jälkeen, ennen seuraavaa yötä, pitää vielä illalla nukkua, että jaksaa. Tämän takia melkein koko päivä menee nukkuessa. Tosin usein yön jälkeen en nuku kuin 4-5 tuntia ja senkin huonosti.

Mä tein ennen kolmivuorotyötä mutta rytmihäiriöiden ja verenpaineen nousun vuoksi luovuin öistä (lääkärin todistuksella). Mutta ilta-aamut on yhtä vaikeita kuin yöt, lääkäri sanoi että myös ne pitää lopettaa mutta jatkan kuitenkin.. Päivätyö pitäis löytää.. Samoin kuin sinä, myös minä olen jatkuvasti väsynyt ja kiukkuinen ja murehdin ja nukun liian vähän. Ei tämä sovi kaikille, ei ainakaan minulle..

Nostan hattua ihmisille, jotka kykenevät tekemään yötöitä. Itse en kuuna päivänä siihen pystyisi.

Yötöissä uhraa terveytensä ja ulkonäkönsä. Keski-ikäiset yötyöläiset näyttävät vanhemmilta kuin ikäisensä päivätyön tekijät.

ratkaisin asian siitymällä tekemään 75% työaikaa. Jaksan huomattavasti paremmin, aikaa jää perheella ja jopa itselle:) Vuorotyössä rahallinen menetys ei ole paljon mitään, lisillä saa kompensoitua ja verottajakin rankaisee vähemmän.
Itsellä meni muutama vuosi ennen kuin kroppa tottui vuorotyöhön. Iltavuoron jälkeen nukkuminen oli tosi huonoa. Nyt en edes yritä sänkyyn ennen kuin olen väsynyt ja uni on kyllä hyvää vaikka olis aamuunkin meno. Vuorotyö on vaikeaa ja se ei vaan kaikille sovi. Jos tuntuu, että aina on hankalaa, niin kannataa miettiä alan vaihtoa. Itsekin pohdin sitä, en tosin vuorotyön takia, vaan en halua enää nelikymppisenä viettää kaikkia joulujani ja juhannuksiani työpaikalla:(

Mies tekee vuorotyötä. aamulla sataa ensimmäinen vuoro alkaa klo 04 ja myöhäisin aika kun on mennyt töihin on ollut klo 16.
ivalon keikka on esim sellainenn että työ alkaa iltapäivällä ja yöpyä pitää varikolla, kosk työ lopuu noiklo 01 yöllä. aamula sit 11 paikkeila ivalosta taas lähtö ja työ loppuu noin klo 18. Ylitöikis menee melkein joka päivä ja niistä ei tuu korvauksia. lyhin työvuoro on 4,5 tuntia. eikä näissä ole todellakaan mitään loogiikkaa, esim vapailta suoran 04 vuoroon tai kun vuoro on päättynyt klo 20, voi olla jo tuo 04 vuoro

Kiitos, tämä ketju auttoi minua ymmärtämään suuresti vuorotöistä väsynyttä miestäni. Olen huomannut, että mies tarvitsee enemmän unta ja silti se vähäinen valveillaoloaika on tehotonta, eikä hän saa juuri mitään aikaiseksi.

Ennen ihmettelin, että eivähän ne työtunnit ole yhtään pidentyneet vuorokaudessa, eikä siis nukkumiseenkaan pitäisi mennä enempää aikaa. Nyt ymmärrän paremmin, että jos ei saa kunnon täysinäisiä yöunia, niin silloin kulkee kokoajan sellaisessa puolihorteisessa tilassa.

Yhteistyössä