Onko muita joilla ns. viivästynyt unirytmi? (MELATONIINISTA)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poppaliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Onneks on melatoniinipillerit keksitty. Ihme vaan et nyt vasta joku keksi mulle antaa sellaisia.

Siis sullakin niitä? Onko auttanut? Mä kun sain niitä ekan kerran elämässäni VASTA nyt, vaikka sama ongelma ollut vuosikausia. Ja nyt mä olen täysin vakuuttunut että noi melatoniinipillerit toimii. Herään aamulla kuin nakutettu vaikka olis tullut vähän pidempään valvottuakin. Tämä kokeilu vasta aluillaan mutta näyttäs jo nyt toimivan. N. pari viikkoa olen tuota nyt syönyt.
Miksei kukaan lääkäreistä aiemmin osannut tällaista suositella, harmittaa ihan.

minulla on lapsesta saakka ollut samanlainen rytmi. Kääntäminen aamupainoiseksi onnistuu hirveän univajeen kautta :( en ole kokeillut melatoniinia, kun lääkärien mielestä vika on vain itsessäni kun valvon...

Alkuperäinen kirjoittaja on!:
minulla on lapsesta saakka ollut samanlainen rytmi. Kääntäminen aamupainoiseksi onnistuu hirveän univajeen kautta :( en ole kokeillut melatoniinia, kun lääkärien mielestä vika on vain itsessäni kun valvon...

Samaa syyllisyyttä mä olen saanut kantaa koko ikäni. Siis ensinnäkin olen iltaihminen ja helposti mä valvoisin. Ja ei mulla ole onnistunut mikään sellainen konsti, että herään aamulla ajoissa vaikka kuinka väsyttää enkä nukkuis edes päivällä. Ei sellainen vain onnistu, mulla ei siihen tarpeeks olis itsekuria enkä jaksaisi yhtä päivää pidempään sellaista.
Olen kyllä valitellut vuosia että mulla on rytmit sekaisin. Mut todellisuudessa mullakin on ollut rytmi mutta se on viivästynyt unirytmi. Ja tämä melatoniini tuli oikeastaan ihan sattumalta kuvioihin kun valitin että en saa unta kohta ollenkaan. Sit satuin vasta ottamaan itsekin selvää tuosta melatoniinista ja sitähän just käytetäänkin myös viivästyneen unirytmin hoitoon. Hittolainen et ois tehny mieli hakata päätä seinään et MIKS kukaan aikaisempi lääkäri ei ole hoksannut tarjota tuota.

Koita ihmeessä melatoniinia. Ei siitä haittaakaan ole. Jospa se vaikka auttais. Kaikille se ei välttämättä tehoa tuohon unensaantiin ja siihen mullakin on sitten vahvemmat tropit. Mut melatoniini on myös serotoniinin esiaste, jos oikein ymmärsin. Ja mä luulen että mun yllättävän kevyt olo ja pirteys aamusta lähtien johtuu nyt melatoniinista.

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
...Kaikille se ei välttämättä tehoa tuohon unensaantiin ja siihen mullakin on sitten vahvemmat tropit. Mut melatoniini on myös serotoniinin esiaste, jos oikein ymmärsin. Ja mä luulen että mun yllättävän kevyt olo ja pirteys aamusta lähtien johtuu nyt melatoniinista.

Ihan sama täällä. Tuo serotoniinin esiasteisuus oli mulle ihan uutta, mutta tosiaan aamulla herää pirteämpänä ja hyvin levänneenä. Ihan siitä syystä niitä lääkäri mulle antoi kun imetin, eikä kunnon pillereitä saanut syödä... Nyt en niitä taida halutakaan kuin ehkä kerran kuukaudessa.

:wave:

Nukkumaan yöllä kahden, kolmen maissa. Hereille iltapäivällä ja tirsat joskus alkuillasta.
*huokaus* Kun joku ajastaisi yhteiskunnan minulle sopivaksi.

Melatoniinikaan ei auta... Unilääkkeet eivät tehoa myöskään. Adhd:n kivoja pikku lisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:

Nukkumaan yöllä kahden, kolmen maissa. Hereille iltapäivällä ja tirsat joskus alkuillasta.

Melatoniinikaan ei auta... Unilääkkeet eivät tehoa myöskään. Adhd:n kivoja pikku lisiä.

voi kun pystyiski nukkumaan iltapäivään. tai puolille päivin. itseasiassa sekin on jo luksusta jos saa nukkua ysiin. :D

Olin jossain vaiheessa 9 kk työttömänä ja löysin silloin "luonnollisen" rytmini tai sisäisen kellon tai mikä lieneekään ollut:
Pärjään hyvin 7,5 tunnin yöunilla ja nukun sen todella levollisesti, syvää ja hyvää unta.

MUTTA: minun luonnollinen nukkumaanmenoaika on noin kahdelta yöllä, jotta herään aamulla pirteänä kuin peipponen klo 9.30!

Pitääkin kysellä tuota melatoniinia. Mulla on kanssa sellaiset työajat, että aamulla herätys ennen 5.00 ja illalla saan unta ehkä puoliltaöin, paitsi pidempien työputkien aikana ehkä jopa kymppiuutisten jälkeen. Näin lomalla valvon helposti 02-03.00 ja aamulla muksun kanssa ylös siinä 7.30.

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:

voi kun pystyiski nukkumaan iltapäivään. tai puolille päivin. itseasiassa sekin on jo luksusta jos saa nukkua ysiin. :D

Vaan kun vain kesällä pystyy...Toisinaan. Lapsiperkeleet pitää hoitaa kouluun ja muuta ikävää puuhaa.

Meillä on kaikilla samanlainen rytmi tai sen puute, täysikuu vielä lisää haastavuutta.

...Kaikille se ei välttämättä tehoa tuohon unensaantiin ja siihen mullakin on sitten vahvemmat tropit. Mut melatoniini on myös serotoniinin esiaste, jos oikein ymmärsin. Ja mä luulen että mun yllättävän kevyt olo ja pirteys aamusta lähtien johtuu nyt melatoniinista.

Ihan sama täällä. Tuo serotoniinin esiasteisuus oli mulle ihan uutta, mutta tosiaan aamulla herää pirteämpänä ja hyvin levänneenä. Ihan siitä syystä niitä lääkäri mulle antoi kun imetin, eikä kunnon pillereitä saanut syödä... Nyt en niitä taida halutakaan kuin ehkä kerran kuukaudessa.

HEI! Tarvitseeko melatoniiniin reseptin? Voiko siis imettää? Olen kärsinyt synnytylksen jöälk. masennuksesta ja univaikeuksista. Nimenomaan illalla kukun. Aamut karseita. Lääkkeitä söin, mutta nekin täytyi lopettaa. Olisin kiitollinen vastauksesta!!! :)))

Alkuperäinen kirjoittaja s:

HEI! Tarvitseeko melatoniiniin reseptin? Voiko siis imettää? Olen kärsinyt synnytylksen jöälk. masennuksesta ja univaikeuksista. Nimenomaan illalla kukun. Aamut karseita. Lääkkeitä söin, mutta nekin täytyi lopettaa. Olisin kiitollinen vastauksesta!!! :)))

Tarvii reseptin ja lääkäri anto niitä mulle just siks et ei voinu antaa "kunnon" unilääkkeitä ku imetin.

Mulle ainakin reseptillä on annettu, niitä ei kait reseptivapaana myydä. Melatoniini ei käsittääkseni ole "lääke" vaan luonnon oma pimeähormoni. Mut siis teollisesti valmistettu. Oikaiskaa jos olen väärässä, en ole saanut aikaiseksia etsiä tietoa enemmän.
Ja sitä kannattaa tosiaan koittaa jos on ongelmia rytmin kanssa. Turhaan kitua vuosikausia niinkuin mulle kävi. Ei siitä haittaakaan ole jos ei tepsikään. Ehkä lääkärit eivät sitä kovin hanakasti kirjoittele koska se on tavallaan luontaistuote eikä perinteinen lääke ja näin ollen siihen ei uskota samalla tavoin.

Tässä ihan hyvä artikkeli jos tietoa kaipailee. Mullekin ihan uusi juttu vaikka aina uniongelmia ollut. Ihmettelen suuresti ettei lääkärit edes puhu tuosta saati kirjoittaisi reseptiä!

http://www.kuopionlaakeinformaatiokeskus.fi/kysymys/kysymys10-02.pdf

Oikaisenpa itse. Siis voihan tuollakin olla haittavaikutuksia jos niitä pelkää... Mutta tuossa edellä mainitussa artikkelissa on mainittu että on todettu olevan apua niille jotka kärsivät ns. viivästyneestä unijaksosta. Henkilöille jotka saavat unen vasta aamuyöstä ja nukkuisivat pitkälle päivään. Melatoniinin vaikutus kestää useita tunteja eikä väsytä seuraavana päivänä! (Kuten monet nukahtamislääkkeet.)

Melatoniini on ihmisen oma hormoni jota käpyrauhanen tuottaa valmistamalla sitä serotoniinista. (Eli siis serotoniini on ilmeisestikin melatoniinin esiaste eikä toisinpäin!)

Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Tartteepa ehkä seuraavan kerran kysästä lekurilta tuosta... Mie en haluais uni- tai nukahtamislääkkeitä syödä...

Jep, suosittelen!! Mulla on ainakin niiiiiin erilainen olo että ihan sapettaa miks ei tällasta ole aiemmin kukaan lääkäri keksinyt määrätä :headwall:

Ihmettelenpä vielä tätä ihmelääkettä että miksi siitä ei löydy tietoa niinkuin normaalisti lääkkeistä :o En saa haulla edes samaa tietoa kuin yleensä lääkkeistä löytyy. Ymmärsin vain että tätä kyseistä valmistaa Yliopiston apteekki mutta tietoa lääkesisällöstä ei löydy. WTF?

Yhteistyössä