Onko muita joilla isäkin kotona hoitamassa lasta???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Tai siis että molemmat olette kotona työttömänä? Jos on niin kuinka paljon teidän miehet hoitaa lasta vai hoitaako ollenkaan? Entäs kotia? Esim. vaihtaako koskaan vaippaa, syöttääkö, herääkö aamulla lapsen kanssa ja antaa sinun nukkua, laittaako lapsen unille yms? Ja minkä ikäisia lapsia teillä on?

Mä olen hoitovapaalla ja mies joutui lomautetuksi. Mies hoitaa lasta yhtä paljon kuin minäkin. Olen itse aamu-uninen, niin mies hoitaa kaikki aamutoimet, ja saan nukkua. Ja siis tekee kaikkia mainitsemiasi asioita - ja kaikkia niitä joita teen itsekin. Lapsi on 1,5v. On osallistunut ihan oma-alotteisesti lapsen syntymästä asti kaikkiin hoitotoimenpiteisiin ja viihdytykseen tasavertaisesti.

Meillä mies on koko kevään sairaslomalla työtapaturman (polvi) takia ja herää aamulla jos pyydän niin tytön kanssa ja muuten hoitaa kyllä päivällä ihan oma-aloittesesti. Hän ei vaan pysty hräämään yöllä. Tyttö saa huutaa 15 minuuttiakin ennen kuin herää. Hoitaa myös 2 aikaisemman liiton lasta, jotka ovat joka toinen vkon loppu täällä iän 3kk, 3.v. ja 6.v. (myös kun ei ole sairaslomalla)

Mies siivoaa, pyykkää ja tiskaa jne.. Eli ihan tasan menevät kotityöt nyt saikun aikana.

mun ex oli kotona työttömänä, kunnes tässä erottiin. Ei noussu lapsen kanssa juuri koskaan, vaippaa ei vaihtanu, syötti ehkä joka toinen päivä kerran. ei nukuttanu. meillä on ihan vauva, neljän kuukauden. Toisaalta kyllä teki meille ruokaa ja imuroi välillä. mut periaatteessa on ihan sama onko isä täällä vai ei, lapsen hoidolliselta kannalta.

Minä töissä, mies lasten kanssa kotona. Pieniä koululaisia ja alle kouluikäisiä. Tekee kaiken, mitä minäkin. Koti-isänä tekee paljon kodin ja lasten eteen ja hyväksi. Ruoka on valmista ja koti siisti.

silloin kun mies on lomautettuna, niin on ollut lapsen kanssa kotona. viime vuonna olin ite silloin töissä ja tänä vuonna opiskelija. nyt ite ollut joululomalla, on itellänki ihan "työtön" olo, ku ei tarvi herätyskelloa viritellä. mutta ihan tasapuolisesti meillä kumpikin hoitaa, mä ehkä enemmän siivoon tms. jopa silloin, kun mies kotona ja ite en

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Mä olen hoitovapaalla ja mies joutui lomautetuksi. Mies hoitaa lasta yhtä paljon kuin minäkin. Olen itse aamu-uninen, niin mies hoitaa kaikki aamutoimet, ja saan nukkua. Ja siis tekee kaikkia mainitsemiasi asioita - ja kaikkia niitä joita teen itsekin. Lapsi on 1,5v. On osallistunut ihan oma-alotteisesti lapsen syntymästä asti kaikkiin hoitotoimenpiteisiin ja viihdytykseen tasavertaisesti.

Miettimään vain rupesin kun meillä molemmat ollaan kotona ja mies saa tehdä päivät mitä haluaa, minä herään JOKA aamu pojan kanssa vaikka miehellä ei ole menoa, minä oon vaihtanut jokaisen vaipan yli vuoden ja syötöt + nukuttamiset.

Monesti oon yrittänyt miehelle sanoa et voimat loppuu jos ei auta edes vähän enemmän pojan kanssa mut eipä justkaan noteeraa. Tänäänkin sanoin et jos vaikka kerran viikkoon nousis pojan kanssa aamulla ja antas miun nukkua hetken pidempään niin ei vaivautunut edes vastaamaan.

Poika nyt 1v 11kk, mikä siinä on ettei kiinnosta? Voiko olla etkun poika on vielä noin pieni niin sitä ei kiinnosta hoitaa sitä ja keksii tekosyitä ja kääntää miun viaks kaiken ja sit jos satun huutamaan pojalle niin kyllä sillon ottaa sen syliin ja mie oon se paha kun pinna palo ja erehdyin huutamaan

Meillä näin ja mies hoitaa kuopuksen suurimmaksi osaksi :D Teen tosin keikkaa tässä hoitovapaan lomassa, mutta usein työpäivät ovat 4 tuntisia. Eikä töitä ole läheskään joka päivälle.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Tai siis että molemmat olette kotona työttömänä? Jos on niin kuinka paljon teidän miehet hoitaa lasta vai hoitaako ollenkaan? Entäs kotia? Esim. vaihtaako koskaan vaippaa, syöttääkö, herääkö aamulla lapsen kanssa ja antaa sinun nukkua, laittaako lapsen unille yms? Ja minkä ikäisia lapsia teillä on?

Meillä oli mies vähän aikaa kotona mun kanssa kun esikoinen syntyi (ed koulu loppui ja toinen ei vielä alkanut) joten aikalailla puoleksi tehtiin kaikki paitsi imetys :) olin sektion jälkeen väsynyt joten nukuin paljon päiväunia, jos lapsi ei nukkunut silloin, mies oli tytön kanssa. Kävin myös parisen kertaa tuulettumassa eli kuntosalilla,kampaamossa, baarissa tms, mies hoiti syötöt pumpatulla maidolla. Nyt miehellä on myös paljon etäpäiviä koulusta joten pajlon ollaan yhdessä kotona, yleensä käytän oman ajan hyväksi ja suhautan heti aamusta esimerkiksi kuntosalille pari kertaa viikossa :) tehdään myös paljon juttuja koko perheellä eli yleensä se on kaupassa käyntiä. Kotityöt on aina tehty puoleksi, nyt vähän jää mulle enemmän silloin kun mies on koulussa mutta kotiin tultuaan tekee kyllä paljon. On meillä myös omia hommia eli esimerkiksi minä en juuri koskaan imuroi, se on miehen hommia :D ja myös pyykki on yleensä mun juttuja.. nykyään viikonloppuisin noustaan vuorotellen että toinen saa nukkua ½-1h enemmän. Vähempään en tyytyisi ja eipähän tarvi turhaan nalkuttaa kun on tehty pelisäännöt selviksi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja pinskula:
no kyl se ruokaa tekee ja lämmittää pullon vauval. ja vaihtaa 2vuotiaal vaipan mut eipä muuta =/

Onko teillä muita lapsia jotka ois vanhempia? Hoitaako niitä sitten enemmän jos on? Ootko sie kokeillu jutella miehelles tuosta ja mitä se sanoo?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Miettimään vain rupesin kun meillä molemmat ollaan kotona ja mies saa tehdä päivät mitä haluaa, minä herään JOKA aamu pojan kanssa vaikka miehellä ei ole menoa, minä oon vaihtanut jokaisen vaipan yli vuoden ja syötöt + nukuttamiset.

Monesti oon yrittänyt miehelle sanoa et voimat loppuu jos ei auta edes vähän enemmän pojan kanssa mut eipä justkaan noteeraa. Tänäänkin sanoin et jos vaikka kerran viikkoon nousis pojan kanssa aamulla ja antas miun nukkua hetken pidempään niin ei vaivautunut edes vastaamaan.

Poika nyt 1v 11kk, mikä siinä on ettei kiinnosta? Voiko olla etkun poika on vielä noin pieni niin sitä ei kiinnosta hoitaa sitä ja keksii tekosyitä ja kääntää miun viaks kaiken ja sit jos satun huutamaan pojalle niin kyllä sillon ottaa sen syliin ja mie oon se paha kun pinna palo ja erehdyin huutamaan

eipä voi muuta sanoa kun että itsepä suostut. seurustelun alussa sanoin miehelle (joka ei osallistunut mihinkään), ettei tämä ole mikään hotelli, jos ei kelpaa niin tiedät mistä ovi löytyy. sen jälkeen on osallistunut, välillä toki pitää muistuttaa ;) kenkää tommoselle joka ei auta. parempi ilman miestä kun huonon miehen kanssa, huonon esikuvan lapsikin siitä saa jos isä ei tee mitään!

Mies on työttömänä ja meille syntyi 4 viikkoa sitten vauva. Yhtä paljon hoidetaan lasta ja kotia. Ainoa mikä on vain minun harteilla on tytön syötöt kun on vain tissillä, mutta jos esim. yöllä on valvottanut kun ei olekaan nukahtanut tissin jälkeen niin mies kyllä nukuttaa vuorostaan ja komentaa minut välillä nukkumaan. Kotityöt ym. on kyllä aina hoidettu puoliksi, sama rata jatkuu nytkin ja koskee myös lasten hoitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:

eipä voi muuta sanoa kun että itsepä suostut. seurustelun alussa sanoin miehelle (joka ei osallistunut mihinkään), ettei tämä ole mikään hotelli, jos ei kelpaa niin tiedät mistä ovi löytyy. sen jälkeen on osallistunut, välillä toki pitää muistuttaa ;) kenkää tommoselle joka ei auta. parempi ilman miestä kun huonon miehen kanssa, huonon esikuvan lapsikin siitä saa jos isä ei tee mitään!

Siis oma vikahan se on en minä sitä kielläkkään mut ei se ihan helppoa oo vaan ottaa ja lähteä vaikka pari kertaa jo ero lähellä ollut. Oon vaan alkanut miettiä et alkaako mies hoitaa enempi lasta kun se on vanhempi ja ns. helpompi. Onhan se niinkin et parempi lapsen kanssa kahestaan kun huonossa suhteessa mut jotenki sitä toivoo et tuo alkas tajuta ettei mulla riitä jaksaminen, mut ei tuon kanssa voi edes jutella!

Meillä mies on ollut kotona siitä asti, kun nuorin oli 8kk eli nyt n. vuoden verran. Ja aikoo olla kunnes tyttö täyttää 3 v. Meillä myös 4-vuotias ja yksi koululainen. Kuuluhan se lastenhoito myös miehelle!

Siis oma vikahan se on en minä sitä kielläkkään mut ei se ihan helppoa oo vaan ottaa ja lähteä vaikka pari kertaa jo ero lähellä ollut. Oon vaan alkanut miettiä et alkaako mies hoitaa enempi lasta kun se on vanhempi ja ns. helpompi. Onhan se niinkin et parempi lapsen kanssa kahestaan kun huonossa suhteessa mut jotenki sitä toivoo et tuo alkas tajuta ettei mulla riitä jaksaminen, mut ei tuon kanssa voi edes jutella!

No en kyllä jaksa uskoa että mieli muuttuu hänellä (anteeksi vain), jos lapsi on kumminkin jo kohta kaksi eli ei tosiaankaan mikään pieni! meillä 1,5 vuotias tyttö ja osaa itkeä ja haluta kummankin seuraa, isän ja äidin. Vilkuttaa minulle, äidille kun lähden jonnekin ja kyselee minun seurassa "ihistä" monta kertaa päivässä. :) eri asia ihan pikkupikkuvauva joka voi olla täysin äidissä kiinni, meillä kyllä hoiti silloinkin paljon.. jos en nyt ihan kokonaan halua erota ja lähteä niin käytä "järeämpiä" aseita ja ilmoita jokin kaunis päivä vain lähteväsi. Älä kerro minne, kuinka pitkäksi aikaa ja milloin tulet takaisin, silloin miehesi on pakko lopettaa lapsellinen asenne ja hoitaa lasta, kyllähän hän silti varmasti pärjää kun on pakko?! eihän sun kauaa tarvi olla pois, pari tuntia että pääset hengähtämään ja mies tajuaa ettet sinäkään kauaa jaksa..

minä oon päävastuussa lapsista, herään, teen ruuat ja ulkoilen/ kyläilen paljon lasten kanssa.. mutta mies herää joskus aiemmin ja saan nukkua, siivoo kodin yleensä sillä välin ku oon menossa missä lie, pesee pyykkiä, kokkaileekin joskus jos suostun sen pöperöitä syömään ja hoitaa iltaisin jos meen lenkille tms. ja vaihtaa vaippoja satunnaisesti..
mut juu, päävastuu kumminkin mulla..

Alkuperäinen kirjoittaja miksu:

No en kyllä jaksa uskoa että mieli muuttuu hänellä (anteeksi vain), jos lapsi on kumminkin jo kohta kaksi eli ei tosiaankaan mikään pieni! meillä 1,5 vuotias tyttö ja osaa itkeä ja haluta kummankin seuraa, isän ja äidin. Vilkuttaa minulle, äidille kun lähden jonnekin ja kyselee minun seurassa "ihistä" monta kertaa päivässä. :) eri asia ihan pikkupikkuvauva joka voi olla täysin äidissä kiinni, meillä kyllä hoiti silloinkin paljon.. jos en nyt ihan kokonaan halua erota ja lähteä niin käytä "järeämpiä" aseita ja ilmoita jokin kaunis päivä vain lähteväsi. Älä kerro minne, kuinka pitkäksi aikaa ja milloin tulet takaisin, silloin miehesi on pakko lopettaa lapsellinen asenne ja hoitaa lasta, kyllähän hän silti varmasti pärjää kun on pakko?! eihän sun kauaa tarvi olla pois, pari tuntia että pääset hengähtämään ja mies tajuaa ettet sinäkään kauaa jaksa..

Kyllä kai se pärjäis, mut tosiaan kun niin vähän hoitanut niin aika avuton on. Ja ei mulla oo mahollisuutta päästä täältä minnekkään kun lähimmälle kaupallekklin yli 10km ja korttia en omista :/

Me ollaan molemmat töissä, minä teen ositettua työaikaa kolmivuorona (kohta en enää öitä tän raskauden takia) ja mies tekee vuokrafirmojen kautta töitä ja silti nuorin ei ole hoidossa missään. Lastenhoito menee aika hyvin 50%/50% myös vapailla.

AP: Lähdet yksinään kävelylle ja jätät tenavan isän hoitoon. Ei sitä sen kummempaa tarvitse keksiä, että mieskin joutuu lasta hoitamaan. Jos ei tuota edes halua itse kokeilla, niin kuulostaa marttyyritoiminnalta.

Yhteistyössä