Onko muilla omat rahat vai yhteiset rahat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Meillä sellainen tilanne että tällä hetkellä yhteiset rahat.Aloitan hoitovapaan jälkeen vuoden vaihteessa työt ja nyt haluisin että maksettaisiin kaikki puoliksi ja meillä olisi omat rahat.
Mites tää käytännössä toimii?
Mä käyn aina kaupassa koska osaan ostaa halvempaa ja teen ruuat.
Oiskos sellainen purnukkua mihin molemmat laittais tilipäivänä 100? ruokaan ja laittaisin kuitin aina sinne ja loppurahat jos käytän miehen rahoja.
Olen kova tyttö shoppailemaan ja ajattelin jos saisin hillittyä shoppailemista ja rahaa säästöön kun olisi vaan enää mun tili ja hänen tili.
Tienaan 2/3 osan siitä mitä mies ja mun tilille tulisi lapsilisä.Maksaisin sillä lastenhoitomaksut.

Mitä ootte mieltä?

meillä on osin yhteiset, osin omat.

Eli olemme laskeneet, mitä suurinpiirtein elämiseen menee kuussa, ruoka, asuntolaina, yhtiövastike, sähkö, vakuutukset, tv-lupa, päivähoitomaksut jne. Koska meillä on aika samankokoiset tulot, tuo summa jaetaan kahtia, ja yhteiselle tilille siirretään rahaa kuluja varten. Minä hoidan laskut, ja ostan ruuat. Koska minä saan lapsilisät myös, mies ei osallistu lasten vaate, kenkä, harrastusväline tai harrastuskuluihin.

Molemmille jää sitten rahaa myös omiin asioihin ja harrastuksiin, tai vaikka säästämiseen, hyvä näin.

No yhteiset rahat on, tosin meillä se menee niin että mies maksaa oman puhelinlaskunsa ja muut henk. koht. laskunsa, jos sillä sattuu olemaan rahaa. Jos ei ole niin sitte mennee minun tililtä, miehellä on minun verkkopankkitunnukset tiedossa ja pääsee siirtämään itelleen rahaa minun tililtä. Vaikkaki meillä on mies tällä hetkellä se joka tienaa, mulla vain sattuu olemaan omaisuutta enemmän.

Molemmilla on omat tilit mutta rahat on yhteisiä, säästötili on yhteinen. Minä hoidan laskut ja käyn pääsääntöisesti kaupassa kun miehen tilille ei tule kuin se opintotuki. Mies tankkaa auton joskaan meillä ei paljon bensaa kulu kun liikutaan pääasiassa kävelle tai pyörällä..ainoastaan yhteen suuntaan yli 6km matkat mennään autolla

Meillä on tavallaan yhteiset, tavallaan omat... Eli asumiskulut jne maksetaan puokkiin (suht. samat tulot ) ja sitten vuorotellen maksellaan ostoksia, riippuen kummalla on lomppa mukana tai ylipäätänsä enemmän rahaa, ei lasketa mitenkään et kumpi maksaa enemmän tms, mennään fiiliksen mukaan. Toimii meillä kun kumpikaan ei ole ylitarkka rahasta, vaan yhteiseen elämään halutaan kumpikin panostaa... Ja mulla on kyllä pääsy miehen tileille, mutta sillä ei mun. Mies on vielä lepsumpi kuin minä :)

Meillä toimii näin. Samahan se olis vaikka olis yhteinen tilikin, mutta kun ei olla saatu aikaiseksi.

Se on kuule kahden ihmisen sopimus, miten raha-asiat hoidetaan. Nyansseja on äärettömästi.

Meillä on täysin erilliset raha-asiat miehen kanssa. Ruokalaskut kuuluu vuoroviikoin itselle ja toisella viikolla toiselle. Kaikki muu kulu jaetaan 50% paitsi tietysti omat shoppailut kumpikin maksaa täysin itse, erilliset säästämiset&sijoittamiset&asuntolainat, yms. Käytännössä pientä kirjanpitoa, mutta se auttaa myös hahmottamaan mihin kaikkeen raha hupenee. Ansaitsemme aikalailla saman verran, mutta esim äitiys/vanhempainvapaalla toinen antoi kompensaatiota (minä miehelle ja mies minulle, kumpikin oli vuorollaan kotona)

Tämä on yhteinen päätös, kumpikin haluaa tarkkaan kontrolloida rahansa käytön. Miehellä on nyt enemmän omaisuutta ja minulle taas tulee "enemmän" perintöjä ehkä tulevaisuudessa. Mut on kasvatettu pitämään oma talous omissa näpeissä.

Yhteiset on rahat meilläkin. Jotain isompaa hankintaa suunniteltaessa mietitään aina riittääkö rahat ja miltä tililtä maksetaan. Yleensä se maksaa kaupassa, kummalla enemmän rahaa tai kummasta tuntuu siltä, että on nyt hänen vuoro maksaa.

Pakko kysyä, miksi haluat omat rahat? En ole ikinä pystynyt ymmärtämään niitä, jotka säästävät kaikki kuitit ja sitten vertailevat kumpi maksaa toiselle jonkun pienen erotuksen.

tällähetkellä vielä omat rahat. kaupassa ym maksetaan vuoronperään. mut tulevaisuudesas jos saadaan lapsia niin ajateltiin et olisi yhteinen tili johon kumpikin laittaa tietyn prosentin palkastaa-tuloistaan. siihen kummallekin oma kortti ja täältä maksetaan yhteiset menot. omat jutut maksetaan niistä mitä palkasta jää. ja jos tälle yhteiselle tilille kertyy rahaa niin se käytetään sitten lomaan tms.

Yhteistyössä