Onko muilla epäreiluja isovanhempia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on miehen vanhempien osalta tuota eriarvoisuutta. Sen vuoksi ollaan ihan minimisti tekemisissä heidän kanssa.

Tuosta tulee kyllä noidankehä, joka olisi parempi katkaista. Oli syy erilaiseen kohteluun alkujaan mikä tahansa, niin välien etäännyttäminen sitä tietysti pahentaa.

Lapsettomana voi leikkiä marttyyriä, mutta vanhempien velvollisuus on nähdäkseni edistää lasten suhteita isovanhempiinsa. Lapset ei kovin herkästi edes huomaa pientä eriarvoisuutta, jos vanhemmat ei sitä heille oikein korosta.

Eri juttu, jos isovanhemmat ovat suorastaan ilkeitä lapsenlapsilleen. Mutta toisten saamat kalliimmat lahjat tms. ei mielestäni ole mikään syy suhteita pilata.

Minä ainakin epäilisin ensimmäisenä, että kyseessä on puhdas unohdus ja vahinko. Aivan inhimillistä, jos lapsenlapsia on paljon ja isovanhempi jo iäkäs. Keskustelisin mummin kanssa ja mietittäisiin, voisiko jutun vielä jotenkin paikata. Varmasti mummiakin harmittaa, jos on tuollainen moka käynyt.
Ei ollut vahinko :/ äiti itse sanoi lapsille ettei ostanut mitään kun ei muka tiennyt mitä haluavat ja toiset isovanhemmat ostaa niin paljon lahjoja jotteivat tarvitse mitään......

ihan sama mistä tuo käytös kumpuaa, jääkää kotiin lasten kanssa tai mahdollisesti menkää vaikka viroon tai laivalle jouluksi. jotain vaihtelua teille ja isovanhemmat saakoot keskittyä sit veljen lapsiin.

[QUOTE="väsynyt";30419048]Jos teen sen, mun äiti heittäytyy marttyyriksi. Hänelle on tärkeää, että ollaan kaikki paikalla. Ja koska mulla ei oo miestä, niin hänen mielestään meillä ei ole mitään syytä olla vain kotona. Tekis mieli ostaa lentoliput ja lähtee etelään jouluksi, mut siitä syntyis täys sota.[/QUOTE]

Kummalla sitten on enemmän merkitystä, sillä, että sun lapsille tulee jouluna pahamieli vai että sun äidille tulee pahamieli?

• Tykkää
Reactions: Saksamamma
Ei ollut vahinko :/ äiti itse sanoi lapsille ettei ostanut mitään kun ei muka tiennyt mitä haluavat ja toiset isovanhemmat ostaa niin paljon lahjoja jotteivat tarvitse mitään......

Jos näin, niin lapsenne saivat varmaan esiteltyä serkuilleen niitä toisten isovanhempiensa ostamia lahjoja? Katkeruuden aiheita ei kannata varta vasten kaivaa, vaan keskittyä positiivisiin puoliin elämässä.

Kuulostaa tutulta..Vähän sama tilanne veljeni lapsi on myös erikoishuomion kohteena,kun on nuorempi ja niin hyvä vielä kaikessa isäni mielestä.Tosin isoimmat lapseni saivat myös papalta aikoinaan huomiota,kun veljelläni ei ollut vielä lasta.Pienin poikani ehti 4v.olla papalle tärkeä ja nyt kun hän ei saa enää huomiota ja kehuja vaan moitteita vaikka onkin hyvä oppilas ja kiltti,vaikka hieman vilkas.Vilkkauden ja kovaäänisyyden takia saa toruja hänen serkkunsa ei vaikka on samanlainen luonteeltaan.Veljeni poika on kova syömään,oppinut aikaisin pyörälläajon,mönkijälläajon,uinnin jne.josta kehutaan..MInun poikani pärjää hyvin enkussa,yltissä ja historiassa kehuja ei tule..

Anna nyt hyvä ihminen lapsillesi kunnon joulu. Älkää menkö vanhemmillesi kylään jos äitisi ei osaa käyttäytyä. Kuka lastesi puolia pitää jollet sinä? Et uskalla sanoa äitillesi, että vietätte perheenne kesken joulua.

Ja joo emme vieraile usein isovanhempien luona eriniväisistä syistä, en halua että lapseni joutuvat sellaista menoa katselemaan.

Meillä on samanlaista miehen vanhempien puolelta. Ja joo, on raskasta ja aiheuttaa meille vanhemmille pahaa mieltä. Pyritään olee aika vähän tekemisissä. Aina tuli niin paha mieli kun kertoivat mitä ovat ostaneet serkuille. Että kyllä noita on.

Tällainen ongelma tasapuolisuuden suhteen varmaan tulee silloin kun kaikki serkukset ovat pieniä. Meillä miehen siskon lapset jo 22v kaksospojat ja 18v tyttö ja meidän lapsemme 6v niin kyllä tuo meidän lapsi on anopille rakkain ehkä siksi kun on nuorin. Jos olisivat kaikki ollet yhtäaikaa pieniä niin silloin en tiedä kuka olisi ollut se lellityin.

Voi että kun moni on niin naiivi. "Puhukaa, kyllä se mummu ymmärtää", "Jokin syyhän tuohon on, ehkä olet itse etäisempi", "Ehkä hän ei vaan ole hoksannut, entäs jos veljesi selittäisi asian".

Kuulkaas, kun tuon sortin ihmiset eivät todellakaan ymmärrä, eivätkä tule koskaan ymmärtämään. Sellainen, joka ei ole näihin törmännyt, hämmentyy ja yrittää selittää "hullua" käytöstä normaaliksi keksimällä kaiken maailman tekosyitä tai ajattelemalla, että huonosti käyttäytyvälle ei vaan ole selitetty tarpeeksi oikeilla sanoilla. Ei se ole mistään selittämisen määrästä kiinni, eikä mikään oikeuta lasten ja lastenlasten epäreilua kohtelua. Kaikki tuollainen vain syyllistää ap:ta, kun selkeästi ainoa syyllinen on hänen vanhempansa.

Ensinnäkin, normaalille vanhemmalle ei tarvitse selittää, miksi lapsia ja lastenlapsia pitää kohdella tasapuolisesti. Toiseksi, jos joku joskus vahingossa toimisi epäreilusti ja siitä hänelle sanottaisiin, hän sekä muuttaisi käytöstään että ymmärtäisi tehneensä väärin. Ap:n vanhemmat eivät ole tajunneet, eivät ole muuttaneet käytöstään eivätkä näe siinä mitään väärää. Selkeästi he eivät meinaa käytöstään muuttaa.

Siksi ainoa mitä ap voi tehdä, on muuttaa omaa käytöstään. Antaa mummon olla marttyyri, ihan rauhassa. Hän on aikuinen ihminen, joka on valinnut käyttäytyä epäreilusti senkin jälkeen kun siitä on hänelle sanottu. Kuten joku jo kysyikin: kumman mielen ap mieluummin pahoitat? Omien viattomien lastesi, jotka eivät mahda tilanteelle mitään, vain mummon, joka on valinnut itse käyttäytyä tavalla joka loukkaa sinua ja lapsiasi? Jos joku käyttäytyy huonosti, ja huonon käytöksen uhri päättää suojella itseään (esim. viettää joulun muualla), ei todellakaan ole uhrin vika jos huonosti käyttäytyvä siitä suojelusta loukkaantuu!

Muistuttaisin vielä, että kannattaa miettiä MIKSI mummo pahoittaa mielensä. Eikö perimmäinen syy olekin se, että siksi, ettei hän saa pidettyä yllä illuusiota siitä että toimii ihan oikein, ja on ihan oikein kohdella lapsiaan epätasapuolisesti? Jos huonosta kohtelusta ei (näennäisesti) ole mitään seurauksia eli menette mummolaan joulun viettoon, hän voi ylläpitää mielikuvaansa siitä, että on täydellinen mummo. Jos taas toisen lapsen perhe ei tulekaan joulun viettoon, tähän kuvaan tulee särö. Tuon tyypin ihmiset eivät siedä ajatusta siitä, etteivät olekaan täydellisiä - ja siitä seuraa marttyrointi (hän varmaan tietää, että se tehoaa!) ja "mielen pahoitus". Tämä on vain manipulointitaktiikka, jolla hän yrittää saada ap:n käyttäytymään totutulla tavalla. Eli sietämään paskaa kohtelua hiljaa kärsien.

Jos mummo oikeasti haluaisi että ap ja hänen lapsensa ovat onnellisia ja viettävät kivan joulun koko suvun kesken, hän VOISI MUUTTAA KÄYTÖSTÄÄN. Nyt hän on valinnut ettei sitä tee. Muista se ap: hän VALITSEE mieluummin huonon käytöksen ja teidän pahan mielen, kuin sen, että muuttaisi käytöstään.

Mieti siis ihan oikeasti, tarvitseeko sinun yrittää välttää moista mielen pahoitusta? Vai pitäisikö sinun sittenkin miettiä lapsiasi, ja opettaa vihdoinkin heille, että teilläkin on arvo ja teitä ei saa kohdella miten sattuu?

[QUOTE="vvvv";30419091]Sun lapset on jo nyt siinä iässä, että ymmärtävät itsekin ettei mummi nyt vaan välitä niin paljoa kaikista. He pahoittavat mielensä. Ja oppivat eriarvoisuutta omilta läheisiltään.

Sinä Murehdit, että äitisi pahoittaa mielensä jossette mene, "hänelle" on tärkeää että olette sielä.
Entäpä omat lapsesi?? Meneekö sinun arvoasteikossa korkeammalle se ettei vaan äitisi-aikuinen-ilkeä-ihminen pahoita mieltään Versus että omat lapsesi ja sinä pahoitatte mielenne, että äitisi ja isäsi saa tahallisesti loukata lapsiasi??? JOULUNA!?

Kuule neiti hyvä - nyt järki käteen, kasva aikuiseksi, tee omat päätöksesi niin kuin ne OMALLE perheellesi on parhaimmat.

Ja syynkin voit kertoa, että lapsetkin jo ymmärtävät tämän eriarvoisen kohtelun ja kokevat sen vääränä.[/QUOTE]

Peesi tähän! Me lopetettiin jouluaaton vietto isovanhemmilla koska serkut saivat niin älyttömän määrän lahjoja ettei mitään rajaa. Isovanhemmat kyllä kohtevat tasapuolisesti kaikkia, mutta näiden lasten omilla vanhemmilla lähti lahjojen osto täysin lapasesta eikä meillä ole varaa eikä halua lähteä mukaan kilpavarusteluun. Kyseiset lapset ei edes jaksaneet avata kaikkia paketteja kun niitä oli niin paljon ja omat lapsemme olivat tietenkin pettyneitä eivätkä ymmärtäneet miksi pukki toi serkuille 10krt enemmin lahjoja.

Tässä keskustelussa mulla pisti silmään se että sitä eriarvoisuutta mitataan tavaran määrällä. Toki sekin on yksi mittapuu.
Pahinta on kuitenkin se jos ja kun isovanhempia ei kiinnosta lasten tekemiset eikä heidän näkeminen.

Ite olen joutunut aika pitkän tien kulkemaan että olen hyväksynyt tilanteen. Se että vanhemmat sanoo rakastavansa sinua ei merkitse yhtään mitään jos se käytöksellä jatkuvasti mitätöidään.

Sen olen myös oppinut että tavat toimia vanhempien kanssa juontaa todella kaukaa lapsuudesta ja niitä on hirvittävän vaikea muuttaa. Itse olen koko ikäni hyväksynyt itseni mitätöinnin ja yrittänyt tehdä kaikkeni ettei kellään tule paha mieli (mikä on mahdoton tehtävä jossain vaiheessa) . Ja huomaan sortuvani siihen yhä uudestaan siitä huolimatta että tiedostan asian.

Lapset käyvät nykyään mummolassa kerran kaks vuodessa ja nekin pikaisia vierailuja. Isovanhemmat käyvät meillä kerran vuodessa parissa. Välimatkaa on 50 km. Kun taas siskoni perhettä näkevät huomattavasti enemmän vaikka välimatkaa on 700 km.

Alkuperäinen kirjoittaja Samanlaisen äidin tytär;30419839:
Voi että kun moni on niin naiivi. "Puhukaa, kyllä se mummu ymmärtää", "Jokin syyhän tuohon on, ehkä olet itse etäisempi", "Ehkä hän ei vaan ole hoksannut, entäs jos veljesi selittäisi asian".

Kuulkaas, kun tuon sortin ihmiset eivät todellakaan ymmärrä, eivätkä tule koskaan ymmärtämään. Sellainen, joka ei ole näihin törmännyt, hämmentyy ja yrittää selittää "hullua" käytöstä normaaliksi keksimällä kaiken maailman tekosyitä tai ajattelemalla, että huonosti käyttäytyvälle ei vaan ole selitetty tarpeeksi oikeilla sanoilla. Ei se ole mistään selittämisen määrästä kiinni, eikä mikään oikeuta lasten ja lastenlasten epäreilua kohtelua. Kaikki tuollainen vain syyllistää ap:ta, kun selkeästi ainoa syyllinen on hänen vanhempansa.

Ensinnäkin, normaalille vanhemmalle ei tarvitse selittää, miksi lapsia ja lastenlapsia pitää kohdella tasapuolisesti. Toiseksi, jos joku joskus vahingossa toimisi epäreilusti ja siitä hänelle sanottaisiin, hän sekä muuttaisi käytöstään että ymmärtäisi tehneensä väärin. Ap:n vanhemmat eivät ole tajunneet, eivät ole muuttaneet käytöstään eivätkä näe siinä mitään väärää. Selkeästi he eivät meinaa käytöstään muuttaa.

Siksi ainoa mitä ap voi tehdä, on muuttaa omaa käytöstään. Antaa mummon olla marttyyri, ihan rauhassa. Hän on aikuinen ihminen, joka on valinnut käyttäytyä epäreilusti senkin jälkeen kun siitä on hänelle sanottu. Kuten joku jo kysyikin: kumman mielen ap mieluummin pahoitat? Omien viattomien lastesi, jotka eivät mahda tilanteelle mitään, vain mummon, joka on valinnut itse käyttäytyä tavalla joka loukkaa sinua ja lapsiasi? Jos joku käyttäytyy huonosti, ja huonon käytöksen uhri päättää suojella itseään (esim. viettää joulun muualla), ei todellakaan ole uhrin vika jos huonosti käyttäytyvä siitä suojelusta loukkaantuu!

Muistuttaisin vielä, että kannattaa miettiä MIKSI mummo pahoittaa mielensä. Eikö perimmäinen syy olekin se, että siksi, ettei hän saa pidettyä yllä illuusiota siitä että toimii ihan oikein, ja on ihan oikein kohdella lapsiaan epätasapuolisesti? Jos huonosta kohtelusta ei (näennäisesti) ole mitään seurauksia eli menette mummolaan joulun viettoon, hän voi ylläpitää mielikuvaansa siitä, että on täydellinen mummo. Jos taas toisen lapsen perhe ei tulekaan joulun viettoon, tähän kuvaan tulee särö. Tuon tyypin ihmiset eivät siedä ajatusta siitä, etteivät olekaan täydellisiä - ja siitä seuraa marttyrointi (hän varmaan tietää, että se tehoaa!) ja "mielen pahoitus". Tämä on vain manipulointitaktiikka, jolla hän yrittää saada ap:n käyttäytymään totutulla tavalla. Eli sietämään paskaa kohtelua hiljaa kärsien.

Jos mummo oikeasti haluaisi että ap ja hänen lapsensa ovat onnellisia ja viettävät kivan joulun koko suvun kesken, hän VOISI MUUTTAA KÄYTÖSTÄÄN. Nyt hän on valinnut ettei sitä tee. Muista se ap: hän VALITSEE mieluummin huonon käytöksen ja teidän pahan mielen, kuin sen, että muuttaisi käytöstään.

Mieti siis ihan oikeasti, tarvitseeko sinun yrittää välttää moista mielen pahoitusta? Vai pitäisikö sinun sittenkin miettiä lapsiasi, ja opettaa vihdoinkin heille, että teilläkin on arvo ja teitä ei saa kohdella miten sattuu?

Hyvä kirjoitus ja siinä on kaikki, mitä ap:n kannattaisi miettiä.

Isäni ja myös isoisä lapsenlapsille on hyvin oikeudenmukainen kaikkia jälkeläisiään kohtaan, eikä yksikään euro saati muukaan perintötavara siirry jälkeläisille ilman etteikö muille anneta samaa määrää. Ja myös kerrotaan kaikille, jos jotakin on lahjoitettu. Isäni siis joko soittaa tai tavatessa kertoo mihin mikäkin raha/tavara on liikkunut. Kukaan ei koe jäävänsä mistään paitsi ja tällä on suuri merkitys meidän sisarusten väleihin. LAstenlapset saavat täsämälleen saman rahasumman joululahjaksi.

Joten en todellakaan ymmärrä vanhempia/isovanhempia, jotka suosivat toista lasta enemmän. Ap:lla ei ole mitään syytä sietää äitinsä käytöstä!

Hei, sun lapset luottavat suhun siinä määrin että uskaltavat kertoa että mummin käytös aiheuttaa pahaa mieltä. Sun tehtävä on osoittaa sun lapsille että se ei ole ok. Kohta ne eivät kerro pahasta olostaan sulle enää kun huomaavat että et asioihin kuitenkaan puutu. Sulla on nyt oma perhe puolustettavana!!

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Peesi tähän! Me lopetettiin jouluaaton vietto isovanhemmilla koska serkut saivat niin älyttömän määrän lahjoja ettei mitään rajaa. Isovanhemmat kyllä kohtevat tasapuolisesti kaikkia, mutta näiden lasten omilla vanhemmilla lähti lahjojen osto täysin lapasesta eikä meillä ole varaa eikä halua lähteä mukaan kilpavarusteluun. Kyseiset lapset ei edes jaksaneet avata kaikkia paketteja kun niitä oli niin paljon ja omat lapsemme olivat tietenkin pettyneitä eivätkä ymmärtäneet miksi pukki toi serkuille 10krt enemmin lahjoja.

Tähän olisi kyllä ollut varsin yksinkertainen ratkaisu. Olisitte voineet ehdottaa sisaruksillesi/miehesi sisaruksille, että jättävät osan lasten lahjoista kotiin. Jos ovat järkeviä ihmisiä, olisivat varmasti suostuneet. Ei tietenkään säälistä serkkuja kohtaan tarvitse jättää lahjoja kokonaan ostamatta, mutta asioita voi järjestellä monella tavalla. Me ei olla koskaan annettu lapselle kaikkia lahjoja jouluaattona. Aivan hyvin menee läpi, että pukki on tuonut niitä vahingossa myös muihin paikkoihin ja lapselle on vain kivempaa, kun lahjoja saa usemman kerran.

Sen olen myös oppinut että tavat toimia vanhempien kanssa juontaa todella kaukaa lapsuudesta ja niitä on hirvittävän vaikea muuttaa. Itse olen koko ikäni hyväksynyt itseni mitätöinnin ja yrittänyt tehdä kaikkeni ettei kellään tule paha mieli (mikä on mahdoton tehtävä jossain vaiheessa) . Ja huomaan sortuvani siihen yhä uudestaan siitä huolimatta että tiedostan asian.

Tästä hyvä esimerkki on mielestäni tuo ap:n reaktio "pakko mennä, muuten mummolle tulee paha mieli". Hänet on täysin ehdollistettu siihen, että hänen äitinsä eli mummon tunteet tulevat aina etusijalla. Ihan sama miten mummo on käyttäytynyt, muiden pitää silotella asiaa ja varmistaa, ettei mummolle tule paha mieli. Viis siitä miltä itsestä tai omista lapsista tuntuu, mummoa pitää suojella! Sehän on täysin kieroutunutta.

Itselläni olen huomannut, että loputon miksi -kysymysten kysyminen auttaa paljon siinä, että alkaa huomata nämä kieroutuneet rakenteet. Eli "miksi mummo pahoittaa mielensä", "miksi mummo ei itse muuta käytöstään", "miksi minun pitää aina uhrautua", "miksi minua pelottaa ajatus siitä, että mummo suuttuu", miksimiksimiksi. Uskonpa että sieltä pohjalta löytyy ap:llakin ajatus siitä, että mummo, eli hänen äitinsä, hylkää, jos ap erehtyy pitämään puoliaan. Ja se ajatus, ettei ap:lla edes ole oikeutta pitää puoliaan. Ja onko nämä sitten hyviä syitä jatkaa kynnysmattona.. no ei todellakaan.

[QUOTE="Mie";30419915]Hei, sun lapset luottavat suhun siinä määrin että uskaltavat kertoa että mummin käytös aiheuttaa pahaa mieltä. Sun tehtävä on osoittaa sun lapsille että se ei ole ok. Kohta ne eivät kerro pahasta olostaan sulle enää kun huomaavat että et asioihin kuitenkaan puutu. Sulla on nyt oma perhe puolustettavana!![/QUOTE]

Hyvä pointti, ja tämä kannattaa ehdottomasti muistaa. Mummo on onnistunut kouluttamaan ap:n niin, ettei ap enää osaa puolustaa itseään, ja ei näe omilla tunteillaan arvoa. Älä ap kouluta lapsistasi samanlaisia! Sun pitää äitinä TOIMIA, jos jokin loukkaa lapsiasi. Jos et toimi, hekin oppivat, ettei heidän tunteillaan ole väliä.

Tosi hyväkirjoitus Samanlaisen äidin tytär!!!!!!!! Minä jäisin myös kotiin ja jos äiti heittäytyy marttyyriksi,niin mitä sitten..kylmän viileesti toteat että nyt tehdään näin ja tämän asian olen päättänyt eikä sitä enään muuteta,nähdään sitten vaikka välipäivänä joku päivä.Etkä yhtään mieti äitisi tunteitä,kohteleehan hän itsekkin teitä epäreilusti. Turhaa pilaat sinun ja lapsesi joulua,saatte viettää kivan joulun ilman ylimääräisiä mielen pahoittamisia.

[QUOTE="Amalia";30419911]
Isäni ja myös isoisä lapsenlapsille on hyvin oikeudenmukainen kaikkia jälkeläisiään kohtaan, eikä yksikään euro saati muukaan perintötavara siirry jälkeläisille ilman etteikö muille anneta samaa määrää. Ja myös kerrotaan kaikille, jos jotakin on lahjoitettu. Isäni siis joko soittaa tai tavatessa kertoo mihin mikäkin raha/tavara on liikkunut. Kukaan ei koe jäävänsä mistään paitsi ja tällä on suuri merkitys meidän sisarusten väleihin. LAstenlapset saavat täsämälleen saman rahasumman joululahjaksi.
[/QUOTE]

Minusta tämä kuulostaa naurettavalta. Minä en ainakaan pidä vanhempieni omaisuutta omanani, vaan he saavat tehdä sillä ihan mitä tykkäävät minulle tiliä tekemättä.

Sitä paitsi tosi tylsää, jos joululahjana on aina vain vakiosumma rahaa. En minä ainakaan rahaa kaipaa vanhemmilta, ei myöskään lapseni. Jos haluavat joululahjan ostaa, tärkeintä siinä on ajatus ja yllätys. Niitä ei tuollaisessa rahalahjassa olisi lainkaan.

Mä otse sain kokea epäreiluutta ollessani lapsi. Mummuni ja hänen miehensä ostivat yhteisille lastenlapsille lahjoja. Sain pari neulepuseroa ja yhden nahkatakin Turkin matkalta koko 30 vuotisen elämäni aikana, tai kun he siis elivät. Nyttemmin löysin siitä romulaatikosta jonka sain perinnöksi mummultani, kun oikeat lastenlapset veivät kaiken, pienen vihkon. Siinä vihkossa luki kaikki mummuni kutomat lahjat serkuilleni joka jouluksi minun nimeäni ei ollut missään kohdassa. Mummuni oli kova kutomaan mutta yksiäkään sukkia en saanut. En ymmärtänyt sitä silloin mutta näin myöhemmin se harmittaa. Mummuni oli määrännyt testamentissa minulle kaikenlaista mutta en saanut mitään. Kun tein hautajaisiin valokuva-albumia ja olin mummuni asunnolla tätini kanssa, niin otin sieltä kaikki kymmenet mummuni sukkapuikot ja mummulle viemäni lahjat. Jos en olisi ottanut niitä niin en olisi saanut mitään. Että se siitä reiluudesta. Sulle antaisin neuvoksi, että lähde etelään. Elä omaa elämää... Ja voithan käydä myöhemmin vanhempiesi luona. Tee oma rutiini lastesi kanssa. Varmasti he nauttivat pyhien ajasta enemmän jos saavat pitää hauskaa sinun kanssasi.

[QUOTE="Angel";30419810]Kuulostaa tutulta..Vähän sama tilanne veljeni lapsi on myös erikoishuomion kohteena,kun on nuorempi ja niin hyvä vielä kaikessa isäni mielestä.Tosin isoimmat lapseni saivat myös papalta aikoinaan huomiota,kun veljelläni ei ollut vielä lasta.Pienin poikani ehti 4v.olla papalle tärkeä ja nyt kun hän ei saa enää huomiota ja kehuja vaan moitteita vaikka onkin hyvä oppilas ja kiltti,vaikka hieman vilkas.Vilkkauden ja kovaäänisyyden takia saa toruja hänen serkkunsa ei vaikka on samanlainen luonteeltaan.Veljeni poika on kova syömään,oppinut aikaisin pyörälläajon,mönkijälläajon,uinnin jne.josta kehutaan..MInun poikani pärjää hyvin enkussa,yltissä ja historiassa kehuja ei tule..[/QUOTE]

Joo mulla on kans niin eriarvoisesti last.lapsia kohteleva äiti, että ihan oksettaa.
Mutta kumpihan on tärkeempää loppupeleissä, se, että on aikasin oppinut ajaan polkupyörällä + uimaan VAI se, ett on hyvä enkussa ja hissassa? :) Veikkaan jälkimmäistä! Muista kehua omaa lastasi, mutta kohtuuden rajoissa, ettei tule paineita. Ja olla ylpeä, joka lapsi kun EI pärjää esim. enkussa hyvin. Ja jokainen lapsi oppii eri tahtii uimaan ja ajaan polkumankelia jne.

Yhteistyössä