Miten voi pitää yhteyttä sukulaislapsiin, jos vanhemmat ei tue yhteydenpitoa mitenkään? Ideoita avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Täti ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Täti ihmeissään

Vieras
Tapasin vappuna veljeni perhettä, joka asuu toisella puolen Suomea, ja aloin miettiä kaikenlaisia asioita... Olisiko täälä ketään, joka on ollut samantyylisessä tilanteessa joskus ja osaisi antaa neuvoja tai jakaa kokemuksia?

Siis veljeni on alkoholisti (ei mitenkään ihan rappiolla, siis käy töissä yms. mutta käyttää alkoholia aivan liikaa ja holtittomasti) ja en kyllä yhtään tiedä, mitä hänen vaimonsa päässä on liikkunut, kun on hankkinut lapsia hänen kanssaan, mutta niin ovat kuitenkin menneet tekemään. Veli ei tunnu liiemmin olevan lapsistaan kiinnostunut ja mulla on ihan sellainen tunne, että kohta saa vaimoltaan kenkää (mikä olisi mun mielestäni takuulla viisainta, mitä vaimo voisi tehdä).

Mutta nyt vappuna siis jotenkin tajusin, että jos veli eroaa ja sössii tilanteen vielä pahemmaksi tästä nykyisestä, niin tässä on iso mahdollisuus, että en tule olemaan yhteydessä veljen lapsiinkaan. Olisi tosi sääli, jos lapset eivät oppisi tuntemaan serkkujansa, joten tulin siihen tulokseen, että täytyy yrittää tehdä asialle jotain, mutta mitä?

Mulla ei ole kovin läheiset välit veljen vaimon kanssa. En oikein tiedä miksi. Siis ei mitään riitaakaan ole, mutta jotenkin tuntuu, ettei veljen vaimo haluakaan pitää muhun ja muihin meidän suvussa yhteyttä. En ole mitenkään isosti yrittänyt hänen kanssaan välejä rakentaakaan, kun jotenkin on tuntunut luontevammalta olla yhteydessä veljeen. Ja sitten jossain pienissä jutuissa on tullut sellainen olo, että ehkä hän ei vaan halua pitää muhun yhteyttä. Esim. kun ollaan tavattu, ja olen lähettänyt sähköpostilla valokuvia hänelle, niin hän on vastannut, että lähettää joskus myöhemmin itse ottamiaan kuvia mulle, mutta ei sitten ikinä ole lähettänyt vaikka tiedän, että omille sukulaisilleen on lähettänyt.

Noh, tuntuu siis siltä, että pitäisi alkaa ihan konkreettisesti rakentaa välejä veljen lapsiin, jotka ovat vielä pieniä, mutta miten tämän voisi aloittaa? Välimatkakin vähän hankaloittaa. En ihan tosissaan keksi mitään muuta kuin että voidaan lasten kanssa askarrella/piirtää kortteja serkuille.

etkö sä voi kehottaa veljeäsi tekemään ognelmille jotain? hankkimaan ittelle apua alkoholiongelmaan ja menemään pariterapiaan vaimonsa kanssa?

kato kun se vaimo on varmaan asiasta sanonut sata kertaa,mutta veljesi varmaan kuittaa sen vaan nalkutuksena,eihän vaimo voi olla oikeassa se on vaan vittumainen. mutta ehkä sun sanoillas vois olla merkitystä.

jos ei niin olet ainakin yrittänyt.

voihan ne lapset jutella vaikka puhelimessa! itelläni on alle 5v lapsi ja kyllä hän puhuu tätinsä kanssa puhelimessa ja kaverinsa kanssa... :D

lisäksi jos ero tosiaan tulee niin voithan sä pitää tähän äitiinkin yhteyttä..

[QUOTE="HElmi";28414982]etkö sä voi kehottaa veljeäsi tekemään ognelmille jotain? hankkimaan ittelle apua alkoholiongelmaan ja menemään pariterapiaan vaimonsa kanssa?

kato kun se vaimo on varmaan asiasta sanonut sata kertaa,mutta veljesi varmaan kuittaa sen vaan nalkutuksena,eihän vaimo voi olla oikeassa se on vaan vittumainen. mutta ehkä sun sanoillas vois olla merkitystä.

jos ei niin olet ainakin yrittänyt.[/QUOTE]

On yritetty, ei kuuntele mua eikä äitiämme eikä ketään muutakaan. Valitettavasti. Mun mielestäni ihan oikeasti olisi vaimon ja lasten parhaaksi, että eroavat, niin pahalta kun se kuulostaakin.

Turhahan sitä eroa on nyt vielä etukäteen alkaa murehtimaan, kun en edes tiedä, onko sellainen tulossa, mutta olen vaan tällainen murehtija.

[QUOTE="HElmi";28414982]voihan ne lapset jutella vaikka puhelimessa! itelläni on alle 5v lapsi ja kyllä hän puhuu tätinsä kanssa puhelimessa ja kaverinsa kanssa... :D

lisäksi jos ero tosiaan tulee niin voithan sä pitää tähän äitiinkin yhteyttä..[/QUOTE]

Meillä vasta harjoitellaan puhelimessa puhumista, mutta totta kyllä, että ainakin parin vuoden päästä nuo vanhimmat varmaan jo hanskaa sen homman. Ja Skypellä nuorempanakin! Se oli hyvä vinkki.

Olen yrittänyt sitä yhteyden pitämistä veljen vaimoon jonkin verran, mutta ainakin tähän asti on ollut tosi yksipuolista. Siis tuo valokuvaesimerkki oli vain yksi tapaus. Tuntuu, että kaikki muutkin menee samantyylisesti.

Toivottavasti jaksat nähdä vaivaa. Omat sukulaiseni ja vanhempani eivät pitäneet juuri mitään yhteyttä. Nyt aikuisena harmittaa, ettei ole käytännössä yhtään sukulaisia, ovat jääneet täysin vieraiksi.

Mä en ole alkoholisti, mutta en pidä veljeni perheeseen yhteyttä. Syynä todella erilainen maailmankatsomus aivan kaikista asioista, ja todella isot periaatteelliset erot mm. lastenkasvatuksessa.

Yhteistyössä