Onko minulle tulossa paniikkihäiriö?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaana kirjoittelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmaana kirjoittelen

Vieras
Mentiin tänään mukeloiden kanssa perhekerhoon. Mulla alkoi siellä tuntua, etten saa henkeä kunnolla. Piti oikein keskittyä hengittämiseen ja naaman peruslukemilla pitämiseen.
Nyt kun ajattelenkin asiaa, niin tulee taas hengitysvaikeuksia.

Mikä minussa on????
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen84:
muistatko mitä ajattelit juuri ennen tuota kohtausta?

Enpä erityisemmin mitään. No ehkä vähän arastutti mennä sinne outojen ihmisten keskelle.

mä voisin ainakin kuvitella että toi oli paniikkikohtausta tai joku ahdistuskohtaus. Pelottaako sua muuten käydä esim.Ostoskeskuksissa,ruuhkabusseissa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen84:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen84:
muistatko mitä ajattelit juuri ennen tuota kohtausta?

Enpä erityisemmin mitään. No ehkä vähän arastutti mennä sinne outojen ihmisten keskelle.

mä voisin ainakin kuvitella että toi oli paniikkikohtausta tai joku ahdistuskohtaus. Pelottaako sua muuten käydä esim.Ostoskeskuksissa,ruuhkabusseissa?

No ei mulla noissa paikoissa pelota, kun siellä ei tarvitse oikeastaan ketään tervehtiä tai kelleen jutella (paitsi kuskeille ja kassoille).
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja viera:
Vois olla paniikkia. Huonohappi olo tulee siitä et hengität liikaa ja arvot nousee liian suuriksi. Paperipussiin hengittäminen auttaa,

Se ei ollut sellaista. On ollut joskus huonohappi-kohtaus tms.

Ai. No mulla tulee usein sellainen olo etten saa kunnolla hengitetyksi, ihan kuin ei sais ilmaa ja keuhkot olis ihan kasassa. Niin siinä tulee semmonen juttu et tietämättään hengittää liikaa ja sit rupee ahistamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen84:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen84:
muistatko mitä ajattelit juuri ennen tuota kohtausta?

Enpä erityisemmin mitään. No ehkä vähän arastutti mennä sinne outojen ihmisten keskelle.

mä voisin ainakin kuvitella että toi oli paniikkikohtausta tai joku ahdistuskohtaus. Pelottaako sua muuten käydä esim.Ostoskeskuksissa,ruuhkabusseissa?

Ei tuo ihan paniikkikohtaus vielä ollut, mutta kuvaa onkinlaista ahdistusta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja johnu83:
Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen84:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen84:
muistatko mitä ajattelit juuri ennen tuota kohtausta?

Enpä erityisemmin mitään. No ehkä vähän arastutti mennä sinne outojen ihmisten keskelle.

mä voisin ainakin kuvitella että toi oli paniikkikohtausta tai joku ahdistuskohtaus. Pelottaako sua muuten käydä esim.Ostoskeskuksissa,ruuhkabusseissa?

Ei tuo ihan paniikkikohtaus vielä ollut, mutta kuvaa onkinlaista ahdistusta.

Mulla joskus tulee myös sellaista huimauksen tunnetta ja epätodellista oloa. Tuo epätodellinen olo on sellaista, niin kuin en olisikaan tässä tai että havahdun yhtäkkiä ajattelemaan, että olen tässä ja en tunne itseäni kunnolla. Hankala selittää.

Mitä olette mieltä, pitäisikö minun käydä juttelemassa näistä tuntemuksista jollekin?
 
Yksittäisiä paniikkikohtauksia voi tulla kelle vaan, se ei vielä tarkoita paniikkihäiriötä. Aika monta kohtausta täytyy tulla pienellä aikaa että vaiva diagnosoidaan paniikkihäiriöksi. Ja tuo liika happi juuri tuntuu hapen puutteelta vaikkei sitä ole. Ei sitä liikaa hengittämistä itse huomaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja johnu83:
Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen84:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen84:
muistatko mitä ajattelit juuri ennen tuota kohtausta?

Enpä erityisemmin mitään. No ehkä vähän arastutti mennä sinne outojen ihmisten keskelle.

mä voisin ainakin kuvitella että toi oli paniikkikohtausta tai joku ahdistuskohtaus. Pelottaako sua muuten käydä esim.Ostoskeskuksissa,ruuhkabusseissa?

Ei tuo ihan paniikkikohtaus vielä ollut, mutta kuvaa onkinlaista ahdistusta.

Mulla joskus tulee myös sellaista huimauksen tunnetta ja epätodellista oloa. Tuo epätodellinen olo on sellaista, niin kuin en olisikaan tässä tai että havahdun yhtäkkiä ajattelemaan, että olen tässä ja en tunne itseäni kunnolla. Hankala selittää.

Mitä olette mieltä, pitäisikö minun käydä juttelemassa näistä tuntemuksista jollekin?

kannattaa käydä juttelee ,mulla on noita samoja oireita ja paniikkih.sairastan:(
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja johnu83:
Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen84:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen84:
muistatko mitä ajattelit juuri ennen tuota kohtausta?

Enpä erityisemmin mitään. No ehkä vähän arastutti mennä sinne outojen ihmisten keskelle.

mä voisin ainakin kuvitella että toi oli paniikkikohtausta tai joku ahdistuskohtaus. Pelottaako sua muuten käydä esim.Ostoskeskuksissa,ruuhkabusseissa?

Ei tuo ihan paniikkikohtaus vielä ollut, mutta kuvaa onkinlaista ahdistusta.

Mulla joskus tulee myös sellaista huimauksen tunnetta ja epätodellista oloa. Tuo epätodellinen olo on sellaista, niin kuin en olisikaan tässä tai että havahdun yhtäkkiä ajattelemaan, että olen tässä ja en tunne itseäni kunnolla. Hankala selittää.

Mitä olette mieltä, pitäisikö minun käydä juttelemassa näistä tuntemuksista jollekin?

Tuosta epätodellisesta olosta kannattaa ehdottomasti puhua jossain, koska se voi kieliä paljon pahemmastakin sairaudesta. (en siis tahdo pelotella mutta mulla ja monilla muilla näin)
 
Ap, mulla on ollut samantapaisia oireita (ettei saa tarpeeksi ilmaa ym.) jo viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana (alkoivat lukiossa). Ilmaantuvat aina jotenkin stressaavasssa elämäntilanteessa ja loppuvat sitten taas aikanaan. Välillä olleet vuosiakin poissa.

Kävin asiasta aikoinaan lääkärissäkin, eikä mitään elimellistä vikaa löytynyt. Lääkärin mukaan siis psyko-somaattista oireilua ja stressiä. Toiset stressaa esim. vatsallaan, minulla se näkyy hengityksessä. Ahdistun ja tuntuu, että happi ei kulje kunnolla. Olen saanut tämän 10v. aikana kerran varsinaisen paniikkikohtauksen eli sitä minulla ei siis varsinaisesti ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hui, älkää pelotelko! :o

Kai se on sitten alettava varaamaan aikaa lääkärille. :/

unohda koko juttu, saat vaan lisää tressiä! Suurimmalle osalle ihmisistä tulee jotain tollasta jossain vaiheessa elämässään, ei se tarkota että olis heti psyykkisesti jotain "vialla".Jos noita juttuja alkaa puimaan turhaan, oireet vaan kasvaa.
 

Similar threads

N
Viestiä
17
Luettu
6K
Aihe vapaa
........................
?
V
Viestiä
6
Luettu
541
Aihe vapaa
väsyttääeijaksa
V
K
Viestiä
9
Luettu
1K
A

Yhteistyössä