Pelkään että olen tulossa hulluksi....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nut"

Vieras
En nyt tiedä kuinka tämän sekametelisopan kertoisin tai mistä aloittaisin. En vaan tiedä mihin muuallekaan uskaltaisin tästä avautua...

Lyhyesti; sairastin parikymppisenä "keskivaikean depression" johon kuului myös ajoittainen anoreksia (joka taisi kyllä alkaa jo teininä mutta oli sitten välissä hetken parempi ja paheni taas). Kävin useamman vuoden terapiassa sitten ja koin saavani hyvin apua vaikka aika pohjalla kävinkin. Myöhemmin tulivat sitten mies ja lapset ja elämä on ollut vauvaväsymyksiä lukuunottamatta melko seesteistä viime vuodet.

Nyt olen tämän viimeisen vuoden aikana huomannut jälleen merkkejä syömishäiriöstä. Se alkoi kai siitä kun en päässyt kuopuksen raskauskiloista eroon (lapsi nyt 2v.). Ramppaan vaa'alla taas koko ajan ja mietin miten paljon kaloreita on missäkin. Vuosi on ollut henkisesti rankka (läheinen sukulainen menehtyi, menetin välit isääni), ehkä tämä on se asia jonka pystyn hallitsemaan!

Nyt olen vielä viimeisten kuukausien aikana kauhistunut omia ajatuksiani. Ikäänkuin havahdun yht äkkiä ja huomaan olleeni ajatuksissani. Ajatukset ovat yleensä olleet jollain tapaa pelottavia, en osaa oikein selittää, mutta tuntuu että ne yrittävät satuttaa minua itseäni. En siis mitenkään kuule ääniä, mutta olen ikäänkuin hetken poissaoleva ja pelkään että minulle itselleni sattuu jotakin.

Toissa iltana olin menossa nukkumaan ja makasin sängyssä. Pidin kättä polveni päällä ja yht äkkiä polvi tuntui hirveän isolta. Mies ryntäsi makuuhuoneeseen kun itkin siellä hysteerisenä enkä osannut (kehdannut) selittää mikä minut pelästytti. Se tunne polven suuruudesta jatkui kuitenkin reilun tunnin ja olin todella peloissani.

Tämä kuulostaa varmaan ihan naurettavalta. Itseäni helpotti jo sekin kun sain asiasta johonkin runoilla. En oikein tiedä mihin pitäisi olla yhteydessä. "Hei olen tulossa hulluksi ja polveni kasvaa välillä jättimäiseksi, voitteko auttaa!?"... :xmas: huoh...

[QUOTE="nut";27778822]En nyt tiedä kuinka tämän sekametelisopan kertoisin tai mistä aloittaisin. En vaan tiedä mihin muuallekaan uskaltaisin tästä avautua...

Lyhyesti; sairastin parikymppisenä "keskivaikean depression" johon kuului myös ajoittainen anoreksia (joka taisi kyllä alkaa jo teininä mutta oli sitten välissä hetken parempi ja paheni taas). Kävin useamman vuoden terapiassa sitten ja koin saavani hyvin apua vaikka aika pohjalla kävinkin. Myöhemmin tulivat sitten mies ja lapset ja elämä on ollut vauvaväsymyksiä lukuunottamatta melko seesteistä viime vuodet.

Nyt olen tämän viimeisen vuoden aikana huomannut jälleen merkkejä syömishäiriöstä. Se alkoi kai siitä kun en päässyt kuopuksen raskauskiloista eroon (lapsi nyt 2v.). Ramppaan vaa'alla taas koko ajan ja mietin miten paljon kaloreita on missäkin. Vuosi on ollut henkisesti rankka (läheinen sukulainen menehtyi, menetin välit isääni), ehkä tämä on se asia jonka pystyn hallitsemaan!

Nyt olen vielä viimeisten kuukausien aikana kauhistunut omia ajatuksiani. Ikäänkuin havahdun yht äkkiä ja huomaan olleeni ajatuksissani. Ajatukset ovat yleensä olleet jollain tapaa pelottavia, en osaa oikein selittää, mutta tuntuu että ne yrittävät satuttaa minua itseäni. En siis mitenkään kuule ääniä, mutta olen ikäänkuin hetken poissaoleva ja pelkään että minulle itselleni sattuu jotakin.

Toissa iltana olin menossa nukkumaan ja makasin sängyssä. Pidin kättä polveni päällä ja yht äkkiä polvi tuntui hirveän isolta. Mies ryntäsi makuuhuoneeseen kun itkin siellä hysteerisenä enkä osannut (kehdannut) selittää mikä minut pelästytti. Se tunne polven suuruudesta jatkui kuitenkin reilun tunnin ja olin todella peloissani.

Tämä kuulostaa varmaan ihan naurettavalta. Itseäni helpotti jo sekin kun sain asiasta johonkin runoilla. En oikein tiedä mihin pitäisi olla yhteydessä. "Hei olen tulossa hulluksi ja polveni kasvaa välillä jättimäiseksi, voitteko auttaa!?"... :xmas: huoh...[/QUOTE]

Uli uli....

Kyllä varmaan kannattaisi johonkin ammattilaiseen olla yhteydessä. Eräs tuttu joutui jokin aika sitten psykoosiin, näin sivullisesta tuntui aika hurjalta, kun mitään merkkejä ei huomattu etukäteen. Tuttu itse oli kuitenkin jotain merkkejä ilmeisesti huomannut, koska oli vähän aikaisemmin hakeutunut psykologin juttusille.

Työterveyden psykologille menisin jos mahdollista. Voi ohjata eteenpäin. Tai jos ei, niin mielenterveystoimistoon tai terveyskeskuspsykologille. Kovat paineet sulla, tekis hyvää varmaan jutella.

Kyllä varmaan kannattaisi johonkin ammattilaiseen olla yhteydessä. Eräs tuttu joutui jokin aika sitten psykoosiin, näin sivullisesta tuntui aika hurjalta, kun mitään merkkejä ei huomattu etukäteen. Tuttu itse oli kuitenkin jotain merkkejä ilmeisesti huomannut, koska oli vähän aikaisemmin hakeutunut psykologin juttusille.

Eipä se psylologi auta. Ei kuulu edes työnkuvaan auttaa ketään.

[QUOTE="Vieras";27778847]Työterveyden psykologille menisin jos mahdollista. Voi ohjata eteenpäin. Tai jos ei, niin mielenterveystoimistoon tai terveyskeskuspsykologille. Kovat paineet sulla, tekis hyvää varmaan jutella.[/QUOTE]

Työterveyteen en pääse nyt kun olen vielä hoitovapaalla... Sinne olisin itsekin suunnannut, jotenkin vierastan noita terveyskeskuslääkäreitä... Kokemuksesta tiedän että siellä pitää ensin todistaa hulluutensa tavan yleislääkärille, ja sitten vasta pääsee (jos pääsee) minneen juttelemaan...

Eniten hämää kun en saa asiaa puhutuksi miehen kanssa! Se ihmettelee kun olen monta kuukautta ollut kärttyinen enkä vaan saa sanotuksi että taidan olla pimahtamassa....

Mulla on ongelmana erittäin paha masennus ja sitä on jatkunut jo vuosia ja on vaan pahentunut,joskus tästä asiasta lääkärille mainitsin ja sain cipramil masennuslääkkettä,tällä hetkellä se lääke ei auta mua millään tavalla joten sitten lopetin sen käytön,mun tilanteeni on todella paha,tiedostan sen itsekkin,mutta ongelma on se etten uskalla mennä puhumaan suoraan lääkärille ongelmistani,pelkään että lapseni vietäisi minulta pois...henkisesti olen aivan loppu ja sitä myöten fyysistikkin,olen alkanut saamaan todella pahoja ahdistuskohtauksia,tuntuu etten saa happea...en oikee tiedä mistä aloittaisin..voisinko vaan mennä terkkarin lääkärille ja pokkana pyytä sieltä kautta lähete johonkin psykiatrille,ei kai multa sen takia voida lasta viedä,kun kuitenkin haluan ja olen valmis tätä asiaa hoitamaan,vaikka totta puhuen voimat on kyllä tosi lopussa,huoh...

En usko, että olet psykoosiin menossa (vaikuttavat jonkinnäköisiltä pakkoajatuksilta enemmänkin), mutta käy silti jossakin. Tk:ssa ei kannata alkaa kertomaan sen enempää (siksikään, ettei tule turhaa leimaa). Aivan varmasti pääset psykiatrille, kun kerrot vuodestasi ja menenistä mielialaongelmistasi.

[QUOTE="vieras";27778903]En usko, että olet psykoosiin menossa (vaikuttavat jonkinnäköisiltä pakkoajatuksilta enemmänkin), mutta käy silti jossakin. Tk:ssa ei kannata alkaa kertomaan sen enempää (siksikään, ettei tule turhaa leimaa). Aivan varmasti pääset psykiatrille, kun kerrot vuodestasi ja menenistä mielialaongelmistasi.[/QUOTE]

En itsekään usko varsinaiseen psykoosiin. Jollain tapaa kai pelkään skitsofrenian alkuoireita... sitä pirulaista kun on suvussa. :/

[QUOTE="vieras";27778901]Mulla on ongelmana erittäin paha masennus ja sitä on jatkunut jo vuosia ja on vaan pahentunut,joskus tästä asiasta lääkärille mainitsin ja sain cipramil masennuslääkkettä,tällä hetkellä se lääke ei auta mua millään tavalla joten sitten lopetin sen käytön,mun tilanteeni on todella paha,tiedostan sen itsekkin,mutta ongelma on se etten uskalla mennä puhumaan suoraan lääkärille ongelmistani,pelkään että lapseni vietäisi minulta pois...henkisesti olen aivan loppu ja sitä myöten fyysistikkin,olen alkanut saamaan todella pahoja ahdistuskohtauksia,tuntuu etten saa happea...en oikee tiedä mistä aloittaisin..voisinko vaan mennä terkkarin lääkärille ja pokkana pyytä sieltä kautta lähete johonkin psykiatrille,ei kai multa sen takia voida lasta viedä,kun kuitenkin haluan ja olen valmis tätä asiaa hoitamaan,vaikka totta puhuen voimat on kyllä tosi lopussa,huoh...[/QUOTE]

Mene ihmeessä tk:hon kun tiedostat itsekin tilanteesi olevan paha! Ei kukaan voi viedä sinulta lasta koska haluat saada itsesi parempaan kuntoon! Paljon voimia sinulle! :flower:

[QUOTE="nut";27778942]En itsekään usko varsinaiseen psykoosiin. Jollain tapaa kai pelkään skitsofrenian alkuoireita... sitä pirulaista kun on suvussa. :/[/QUOTE]

Mutta siis masennukselta tämä ei tunnu! Ei ainakaan samalla tavalla kuin aikaisemmin. Toki on jotain yhtäläisyyksiä, mutta tämä tuntuu jollain tapaa paljon hallitsemattomammalta. Siis siltä, ettei mikään tästä ole omassa hallinnassani. Toisaalta voin olla useamman tunnin ihan hyvävointinen ja sitten taas saada tuon "hulluuden tunteen" ihan yht äkkiä ja pelästyä sitä pahastikin...

Kannattas käydä juttelemassa jo mielesterveyshoitajalle tai ihan sairaanhoitajalle terveyskeskuksessa. Sekin voi sua jo helpottaa ja saat lähetettä eteenpäin jos siltä näyttää.
Tuo polvijuttus kuulostaa jonkinmoiselta ahdistuksen oireelta.

[QUOTE="nut";27778942]En itsekään usko varsinaiseen psykoosiin. Jollain tapaa kai pelkään skitsofrenian alkuoireita... sitä pirulaista kun on suvussa. :/[/QUOTE]
Ok. Sitten syytä olla hieman tarkempi, mutta veikkaan silti, että ihan vaan paniikki-/pakko-oireita. Varmasti tietosi sukulaisten sairastumisesta lisää juuri oireilua. Sitten väsyneenä illalla ja muutenkin stressaantunena tulee oireita. Niistä puhuminen myös myös miehelle helpottaisi varmasti oloa, mutta kannattaa ensin tutustua kirjallisuudesta pakko-oireisiin ja sanoa miehelle, että niitä varmaan ovat, mutta olet pelännyt, että jos on jotakin pahempaa.

[QUOTE="vieras";27778901]Mulla on ongelmana erittäin paha masennus ja sitä on jatkunut jo vuosia ja on vaan pahentunut,joskus tästä asiasta lääkärille mainitsin ja sain cipramil masennuslääkkettä,tällä hetkellä se lääke ei auta mua millään tavalla joten sitten lopetin sen käytön,mun tilanteeni on todella paha,tiedostan sen itsekkin,mutta ongelma on se etten uskalla mennä puhumaan suoraan lääkärille ongelmistani,pelkään että lapseni vietäisi minulta pois...henkisesti olen aivan loppu ja sitä myöten fyysistikkin,olen alkanut saamaan todella pahoja ahdistuskohtauksia,tuntuu etten saa happea...en oikee tiedä mistä aloittaisin..voisinko vaan mennä terkkarin lääkärille ja pokkana pyytä sieltä kautta lähete johonkin psykiatrille,ei kai multa sen takia voida lasta viedä,kun kuitenkin haluan ja olen valmis tätä asiaa hoitamaan,vaikka totta puhuen voimat on kyllä tosi lopussa,huoh...[/QUOTE]

Laki velvoittaa kaikkia terveydenhuollon ammattilaisia mukaan lukien psykologit tekemään ilmoituksen, jos heillä on epäilyskin, että läpsesi kärsii tilanteesta!

[QUOTE="vieras";27778997]Ok. Sitten syytä olla hieman tarkempi, mutta veikkaan silti, että ihan vaan paniikki-/pakko-oireita. Varmasti tietosi sukulaisten sairastumisesta lisää juuri oireilua. Sitten väsyneenä illalla ja muutenkin stressaantunena tulee oireita. Niistä puhuminen myös myös miehelle helpottaisi varmasti oloa, mutta kannattaa ensin tutustua kirjallisuudesta pakko-oireisiin ja sanoa miehelle, että niitä varmaan ovat, mutta olet pelännyt, että jos on jotakin pahempaa.[/QUOTE]

Joo, heti kun luin ap:n ekan viestin, mieleeni tuli mahdolliset paniikkioireet tai pakko-oireisuus. Itse olen kärsinyt parikymppisenä noin vuoden ajan paniikkikohtauksista ja muutoin koko aikuisiän erilaisista ahdistusneuroosiin viittaavista oireista + pakoista. Ap:n kuvaama polvijuttu tuntuu jotenkin tutulta. Olen itsekin pelästynyt usein jotain omituista asiaa aivan kamalasti - ja rauhoituttuani olenkin tajunnut, että kropassani onkin aina ollut tässä kohtaa tämmöinen patti...

[QUOTE="vieras";27779088]Laki velvoittaa kaikkia terveydenhuollon ammattilaisia mukaan lukien psykologit tekemään ilmoituksen, jos heillä on epäilyskin, että läpsesi kärsii tilanteesta![/QUOTE]

Mutta se ei todellakaan tarkoita, että lapsi vietäisiin pois.

Yhteistyössä