Onko minua käytetty seksuaalisesti hyväksi lapsena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lääkärileikki?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lääkärileikki?

Vieras
En oikein tiedä mistä saisin kysymyykseni vastauksen. Netissä melko vähän tietoa enkä kehtaisi kenenkään tutunkanssakaan aiheesta puhua. Olen nyt jo aikuinen, omia pieniä lapsiakin on (ja varmasti juuri sen takia asia tullutkin mieleeni).
Eli siis ollessani n. 5vuotias naapurin lapset (tyttö ja poika ) paria vuotta minua vanhempia halusivat leikkiä lääkäriä leikkejä joka sisälsivät nyt jälkikäteen ajateltuna heille jonkinlaista seksuualista tyydytystä. Ei mielestäni kyse ollut "uteliasuudesta" mitä tuossa iässä voi esiintyä seksuaalisuuden kanssa. "Leikkiä"jatkui ainakin 3vuotta. Tiesin jo lapsena sen olevan jollakin tavalla väärin ja koin tilanteissa jollakin tavalla painostusta (en tarkkaan muista millaista.) En oikein nöin aikuisenakaan tiesä mitä pitäisi ajatella? Mitä se on ollut? Vuosi sitten kuulin (naapurin sukulaiselta) että näitä lapsia olisi saatettu pieninä käyttää hyväksi mutta en tiedä mistä tieto on peräisin ja miten luotettavaa. Onko nämä lapsety oireilleet vai onko tuo ollut NORMAALIA? Naapurin lapsilla ,nyt siis aikuisia jo kummallakin vakavia mielenterveysongelmia ja eivät asu edes omillaan.

Asia ruvennut toden teolla vaivaamaan kun omat lapsukaiset lähenevät tuota ikää ja sukupuoli erot kovasti kiinnostavat. Anteeksi sekava sepostus, toivottavasti joku sai selvää. :)

Kertomasi mukaan on. Kyllä lapsikin voi käyttää hyväksi toista lasta. Jos lasten välillä on suuri ikäero ja/tai painostusta johonkin, on kyse hyväksikäytöstä eikä vain lääkärileikeistä.

noh,useinhan tommoset muistot ei ihan turhasta jää mieleen tai mieleen tupsahda. jos se on susta inhottavalta tuntunu ja vaivaa,luultavasti siinä jotain outoo oli.et muista yksityiskohtia? ja todellakin JOS niitä lapsia olisi käytetty hyväksi,ne ois saattanu jotenkin siihen liittyen tehä samoja tekoja sulle.jos ne itekin oli hämillään ja ajatteli ehkä että se oli normaalia...

Lääkärileikkiasioissa se ikäero on aika ratkaiseva. En osaa ajatella, että alle 5-9-vuotiaat käyttäisivät ketään hyväkseen ainakin tietoisesti ja suunnitelmallisesti, vaikka leikissä olisikin seksiin viittaavia elementtejä.

Mutta jos heitä itseään on käytetty hyväksi niin mahdollisesti he ovat leikkineet omaa pahaa oloaan kanssasi pois tai leikkineet ymmärtääkseen ja voidakseen käsitellä sitä mitä heille tapahtui? Kummallinen ajatuskulku, mutta tuli mieleen.

Olennaisinta ei varmaankaan ole se, onko tuo ollut seksuaalista hyväksikäyttöä vai ei, vaan se, miten voisit tehdä sovinnon asian kanssa. Usein seksuaalisesti hyväksikäytetty lapsi oireilee myös seksuaalisuudellaan, jolloin laittaa ns. vahingon kiertämään. Voi olla, että kuulemasi huhut pitävät paikkansa ja tästä on kyse myös teidän kohdallanne. Et kerro tarkemmin, mitä teitte yhdessä (eikä tietenkään tarvitsekaan kertoa), joten on vaikeaa sanoa oliko tuo normaalia vai ei. Lapset tekevät yhdessä juttuja, jotka vanhempana hävettävät, eikä siihen välttämättä liity mitään oireellista. Toisaalta teidän kohdallanne kyse oli aika pitkäaikaisesta jutusta ja kai ikätasoon sopimattomasta seksuaalisuudesta?

Kokemuksesi ovat kurjia ja ikäviä, mutta sinun ei välttämättä tarvitse kantaa niistä pahaa oloa tai syyllisyyttä. Koska nämä seksuaalisiin toimintoihin painostaneetkin olivat lapsia, niin varsinaista "syyllistä" ei taida ollakaan. Omat kokemuksesi ovat voineet olla hämmentäviä ja ilmeisesti ovatkin, ja jääneet vähän käsittelemättä. Ehkä voisit käydä puhumassa niistä jossain muutaman kerran ja voisit näin saada ne pois sydämeltäsi?

[QUOTE="vieras";25323675]Lääkärileikkiasioissa se ikäero on aika ratkaiseva. En osaa ajatella, että alle 5-9-vuotiaat käyttäisivät ketään hyväkseen ainakin tietoisesti ja suunnitelmallisesti, vaikka leikissä olisikin seksiin viittaavia elementtejä.

Mutta jos heitä itseään on käytetty hyväksi niin mahdollisesti he ovat leikkineet omaa pahaa oloaan kanssasi pois tai leikkineet ymmärtääkseen ja voidakseen käsitellä sitä mitä heille tapahtui? Kummallinen ajatuskulku, mutta tuli mieleen.[/QUOTE]

jotenkin näin mäkin tätä yritin selittää muttei se tullu ulos kuten halusin.

Pääsääntöisesti lääkärileikit ovat hyvin tavallisia, eikä niissä ole mitään pahaa. Jos koet niistä huonoa omaatuntoa tai että ne ovat väärin, se johtuu luultavimmin ahdamielisestä kasvatuksesta, kuten sellaisen kuvan antamisesta lapselle, että sukupuolielimissä tai niiden koskettamisessa olisi jotain pahaa.

[QUOTE="anelma";25323720]Pääsääntöisesti lääkärileikit ovat hyvin tavallisia, eikä niissä ole mitään pahaa. Jos koet niistä huonoa omaatuntoa tai että ne ovat väärin, se johtuu luultavimmin ahdamielisestä kasvatuksesta, kuten sellaisen kuvan antamisesta lapselle, että sukupuolielimissä tai niiden koskettamisessa olisi jotain pahaa.[/QUOTE]

Kyllä se on pahaa, jos siihen liittyy pakottamista/painostamista. Vapaaehtoiset lääkärileikit on asia erikseen.

Jos lapset ovat noin toimineet, niin heissä ei ole ollut syytä ja kyse ei ole ollut varsinaisesti hyväksikäytöstä. Kyllä sellaisetkin lapset voivat painostaa, joille ei ole mitään tapahtunut. Surullinen tapaus kuitenkin kaiken kaikkiaan.

Voit ap ajatella, että tulit tavallaan kiusatuksi lääkärileikeissä näiden surullisessa elämäntilanteessa eläneiden lasten taholta, mutta älä ajattele, että se oli hyväksikäyttöä. Se olisi tilanteen tekemistä liioitellun murheelliseksi.

[QUOTE="vieras";25323768]No ei ole. Olet kammottava mielipiteinesi.[/QUOTE]

mun mielestä tytsi on oikeessa :0 tiedän (tutun) perheen jossa ala-asteelainen,oisko 9v poika,käytti hyväks(ihan yhtymällä) 4v siskoaan.mitä se on jos ei toinen lapsi voi käyttää toista hyväksi? jotain inhottavaa tunteiden purkamista kai sitten,koska ei kai se poika seksuaalista hyvää siitä hakenut vaan jotain muuta,mutta inhottavaa joka tapauksessa ja väärin.

[QUOTE="vieras";25323768]No ei ole. Olet kammottava mielipiteinesi.[/QUOTE]

:O Toivottavasti et anna omien lastesi painostaa (nuorempia) lapsia johonkin, mitä he eivät halua. Miksi lapsi saisi painostaa/pakottaa toista lasta yhtään sen enempää kuin aikuinen toista aikuista?

[QUOTE="vieras";25323805]Voit ap ajatella, että tulit tavallaan kiusatuksi lääkärileikeissä näiden surullisessa elämäntilanteessa eläneiden lasten taholta, mutta älä ajattele, että se oli hyväksikäyttöä. Se olisi tilanteen tekemistä liioitellun murheelliseksi.[/QUOTE]

Ei kai sillä sinänsä ole väliä, mitä se oli. Pääasia, että ap saa käsiteltyä asiaan liityvät ahdistavat tunteet, jos sellaisia on.

En syytä lapsia mistään, vaan itsekkin ajattelen että "ovat vahingon laittaneet kiertämään" mikäli heillä ollut hyväksikäyttöä.Häpeällisestä tapahtunut kuitenkin tuntuu ja mieleen jäännyt epämiellyttävänä kokemuksena. Ja muistan että poika kyllä tiesi 10 vuotiaana että "leikki" kiellettyä ja siit ei saa puhua. Ja meillä kotona melko "ahdasmielinen "kasvatus eikä intiimeistä asioista varsinkaan puhuttu.Äitini kuitenkin "vapautunut" nyt kun ikää tullut enemmän ja voimme puhua kaikesta. Luulenkin että hänellä voisi olla tietoa enemmän mahdollisesta hyväksikäytötöstä ja mietin voisiko koittaa kysellä jotakin? Haluaisin niin saada asialle pisteen. Itse nyt omille lapsille koitan olla avoin ja tarkoituksella puhua asioista. Keho ja sen toiminta kuitenkin luonnollista. :) Jotta osaisivat ehkä helpomin puhua jos heille jotakin vastaavaa joskus tapahtuu.

[QUOTE="vieras";25323843]Älä puhu paskaa. Ei kukaan ole väittänyt, että se pakottaminen olisi ollut ok, vaan sitä että tuota ei tarvitse ajatella seksuaalisena hyväksikäyttönä.[/QUOTE]

Mitä hittoa. Mitä muuta se on uhria kohtaan kuin juuri sitä?

Mulla on tosi samanlaisia kokemuksia, paitsi että mun tapauksessa toisena osapuolena oli naapurin muutaman vuoden vanhempi poika. Ja uskon kyllä että hän jotain touhusta "sai", painosti kyllä samaan leikkiin uudestaan ja uudestaan ainakin yhden kesän ajan.

Oliko se sitten hyväksikäyttöä?

En oikein osaa sitä niinkään ajatella, poika oli itsekin niin pieni. Mutta silti asia vaivaa, lähinnä siltä kannalta, että miten omia lapsia voisi vastaavalta suojella.

Kyllä minusta jos käytetään sanaa seksuaalinen hyväksikäyttö, niin siihen liittyy se, että toimija on kohtuullisen ikäinen ja jotenkin vastuullinen. Minusta hyväksikäytön uhriksi joutunut pieni ala-astelainen ei hyväksikäytä, teki sitten mitä tahansa, vaan oireilee ja sen oireilun kohteena on sitten joku toinen lapsi. Väärin se tietysti on, sitä ei kukaan kiistä.

[QUOTE="vieras";25323843]Älä puhu paskaa. Ei kukaan ole väittänyt, että se pakottaminen olisi ollut ok, vaan sitä että tuota ei tarvitse ajatella seksuaalisena hyväksikäyttönä.[/QUOTE]

Voit ajatella sen ihan miten haluat, mutta hyväksikäyttö ei katso ikää. Ihan on mahdollista, että alaikäinen hyväksikäyttää toista alaikäistä, oli motiivit sitten mitkä tahansa. Esim. lapset, joita on hyväksikäytetty, saattavat tehdä samaa toisille lapsille. Tietenkään se ei ole sama asia kuin aikuisen lapseen kohdistama hyväksikäyttö, mutta lapsi voi yhtä lailla saada siitä traumoja ja negatiivisia tunteita. Ap:n tapauksesta en tiedä enempää kuin, mitä hän itse kertoi.

No voin kommentoida tähän niin että kyllä ihan 7v osaa jo toista lasta houkutella, lahjoa ja painostaa epätavallisiin "lääkärileikkeihin"! Meillä oma tyttäreni joutui tällaisen kohteeksi ja tätä oli kestänyt kuukausia ennenkuin tuli julki. Tyttäreni tiesi että siinä on jotain epänormaalia ja salasi asian, ei osannut edes kertoa sitä koska sai aina tehdystä työstä palkkion. Joutui siis nuolemaan 7v pojan vehjettä ns. majaleikissä piilossa.

Minä tämän tytön äitinä koin asian ällöttävänä ja koin että lastani oli ns. hyväksi käytetty. Tämä oli kaukana ns.lääkärileikistä, jollaisen minä myös ymmärrän kehojen vertailuna ja katselemisella. Mielestäni jos toinen lapsi pyytää, lahjoo (saat sitä tai tätä jos teet minulle näin ), painostaa ja ehkä lopulta pakottaa tai jopa suuttuu jos toinen ei suostu, ei todellakaan ole sitä että toinen ns.uhri olisi vapaaehtoisesti lähtenyt tällaiseen "leikkiin" mukaan.

Näitä tapauksia on tullut muutaman vuoden sisällä pari kertaa lähipiirissä kahdelle pojalle tehtynä. tekijänä myös molemmissa poikalapsi mutta vanhempia poikia kuin meidän tapauksessa.

Minä reagoin meidän tapauksessa aika suuresti ja sitä myös vähäteltiin. ja minulle sanottiin sen olevan normaalia lääkärileikkiä. Sosiaalityöntekijä tokaisi, että lapset käyvät kauppaa erilaisilla asioilla. Niin käyvät, mutta ihan seksilläkin nykyään??

Mulla on tosi samanlaisia kokemuksia, paitsi että mun tapauksessa toisena osapuolena oli naapurin muutaman vuoden vanhempi poika. Ja uskon kyllä että hän jotain touhusta "sai", painosti kyllä samaan leikkiin uudestaan ja uudestaan ainakin yhden kesän ajan.

Oliko se sitten hyväksikäyttöä?

En oikein osaa sitä niinkään ajatella, poika oli itsekin niin pieni. Mutta silti asia vaivaa, lähinnä siltä kannalta, että miten omia lapsia voisi vastaavalta suojella.
Toki voi touhusta jotakin saadakin. Ei se ole se mikä erottaa normaalit lääkärileikit ja hyväksikäytön toisistaan. Sillä voi suojella, että sanoo lapsilleen, että eivät suostu mihinkään pakottamiseen ja jos jotakin sellaista tapahtuu, niin siitä pitää kertoa.

Yhteistyössä