Onko mies kohtuuton?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miehellä on lomaa nää kolme viikkoa. Piti yhden viikon aikaisemmin (ja siitäkin oli puolet yksin reissussa) .
Miehellä alkaa työt heti kun tullaan reissusta, eli käytännössä ei juuri kotona näy sitten. Eli ne nurmikon leikkuut ja talon siivous odottaa mua täällä sit loman jälkeen.

Kyllähän nuo lapset jotain tekee kun tarpeeksi tappelee. Vanhimmalla alkaa murrosikä tehdä tuloaan ja välillä tosi hankala. Pienemmät sit tekee perässä mitä isoin edellä. Sai nyt kummeiltaan pari uutta peliä että niillä saan ehkä kiristettyä tekemään jotain.

Ja sulle joka sanoit pyykinpesusta. Onko sulla käsitystä mikä määrä 8 hengeltä tulee pyykkiä? Ei tarvi jättää kuin pari päivää väliin niin on jo monta koneellista jonossa. Ja pakosta jää aina väliin noita päiviä. Nyt onneksi luvannu lämmintä niin saa samantien kuivaksi. Ja tiedän että kaikki on mun viitseliäisyydestä kiinni, mutta oon aatellu että joskus voi vähän joustaa ja tehä jotain kivempaakin. Muuten mulla menis päivät aamusta iltaan vaan siivotessa ym.
Etkö saa näitä murkkuikäisiä lapsia tekemään mitään?
Imurointi, nurmikonleikkuu, astianpesukoneen täyttö/tyhjennys???
Eipä pitäisi olla iso juttu opettaa murkkuikäiselle pesukoneen täyttö ja tyhjennys... Kerää vaan vaatteet omiin koppiin värien mukaan.
Ei paljoa vaadi opettelua laittaa pesuaine ja huuhteluaine sekä ohjelma.
Pelit pois jos ei homma toimi!
 
vv
Kaivinkoneen saaminen kesäaikaan (ainakaan vuokraamosta) on yleensä sen verran hankalaa, että niitä päiviä ei paljon valita. Ehkä mies oli alunperin ajatellut, että ottaa koneen vasta kun olette jo mökillä, mutta sitä ei ole saanut silloin.

Meillä hoitaa 2- vuotiaskin osallistuu kotitöihin, joten laitahan ne lapsesi hommiin. Alle kouluikäisellekin voi opettaa pyykinpesukoneen tyhjennysken tai astianpesukoneen tyhjennyksen, imuroinnista ja tavaroiden keräämisestä puhumattakaan. Meillä murrosikäälähestyvä myöskin pakkaisi itse omat kamansa. Ja kun ilmoitat pesueellesi, että nyt pidetään yhteissiivous johon kaikki osallistuu ja aikaa menee tunti, jonka jälkeen jokainen saa tehdä jotain mieleistään, niin ihan varmasti hommat on koneiden tyhjennystä lukuunottamatta tehty tunnissa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Kaivinkoneen saaminen kesäaikaan (ainakaan vuokraamosta) on yleensä sen verran hankalaa, että niitä päiviä ei paljon valita. Ehkä mies oli alunperin ajatellut, että ottaa koneen vasta kun olette jo mökillä, mutta sitä ei ole saanut silloin.

Meillä hoitaa 2- vuotiaskin osallistuu kotitöihin, joten laitahan ne lapsesi hommiin. Alle kouluikäisellekin voi opettaa pyykinpesukoneen tyhjennysken tai astianpesukoneen tyhjennyksen, imuroinnista ja tavaroiden keräämisestä puhumattakaan. Meillä murrosikäälähestyvä myöskin pakkaisi itse omat kamansa. Ja kun ilmoitat pesueellesi, että nyt pidetään yhteissiivous johon kaikki osallistuu ja aikaa menee tunti, jonka jälkeen jokainen saa tehdä jotain mieleistään, niin ihan varmasti hommat on koneiden tyhjennystä lukuunottamatta tehty tunnissa.
JUURI NÄIN!
 
se on mihin lapsensa opettaa
Jos ei niiltä mitään vaadi,ei ne mitään myöskään tee.
Ja varsinkin kun on iso perhe tai perhe ylipäätään,ei se miehen työpäivä lopu siihen kun tulee töistä kotiin.
Siinä on kokio pitkä ilta aikaa ajaa sitä nurmikkoa ja tehdä pihahommia.
Siinä vaiheessa kun vaimo menee töihin kodin ulkopuolelle,jompi kumpi tekee ne kotityöt ja hoitaa lapsia illatkin,ei ne siitä ne hommat lopu.
Pistäkää ne miehenne osallistumaan niihin kotitöihinkin.
 
ap
Nykyään on yhtä tappelua lasten kans tuo kotitöiden teko. Tiskikoneen tyhjentävät ja roskat vievät vuorotellen. Saan minä melkoisen tappelun jälkeen nuo jotain tekemään mutta se kyllä vie voimia ja hermoja todella paljon. Kouluaikana sujuu ehkä vähän helpommin. Ja oon uhkaillu kiristäny ottanu pelit ja lelut pois jne. Väliin ei vaan auta mikään.

Kyllä nuo isommat pakkaa ite kun listan tekee. Pitää vaan ite olla perään kattomassa kun ei oikein oo varaa jättää mitään pois.

Mies on yrittäjä ja tekee töitä n 15/vrk. Joskus jää peräti kymmeneen tuntiin. Viikonloppusin sit 4-8 h päiviä. Ei siinä juuri enää kotitöitä tehdä vaikka haluais. Eli ei todellakaan ole pitkää iltaa kotona töiden jälkeen.
Jos minä lähden töihin jää mulle edelleen vastuu lapsista ja kodista.
 
vieras
Siis mun mielestä on jo sekin kohtuutonta, että mies lähtee viideksi päiväksi reissuun kavereiden kanssa, eikä halua olla kotona perheensä kanssa lomalla. Mutta jokainen toki tekee tavallaan. Meillä miehelle tärkeintä on perhe, joten voisin lyödä pääni pantiksi, että ei koskaan lähtisi kavereiden kanssa moneksi päiväksi reissuun.
 
omia valintoja 15 tunnin työpäivät
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nykyään on yhtä tappelua lasten kans tuo kotitöiden teko. Tiskikoneen tyhjentävät ja roskat vievät vuorotellen. Saan minä melkoisen tappelun jälkeen nuo jotain tekemään mutta se kyllä vie voimia ja hermoja todella paljon. Kouluaikana sujuu ehkä vähän helpommin. Ja oon uhkaillu kiristäny ottanu pelit ja lelut pois jne. Väliin ei vaan auta mikään.

Kyllä nuo isommat pakkaa ite kun listan tekee. Pitää vaan ite olla perään kattomassa kun ei oikein oo varaa jättää mitään pois.

Mies on yrittäjä ja tekee töitä n 15/vrk. Joskus jää peräti kymmeneen tuntiin. Viikonloppusin sit 4-8 h päiviä. Ei siinä juuri enää kotitöitä tehdä vaikka haluais. Eli ei todellakaan ole pitkää iltaa kotona töiden jälkeen.
Jos minä lähden töihin jää mulle edelleen vastuu lapsista ja kodista.
Jos sen hyväksyt,sitten on vaan elettävä sen mukaan ja tehtävä kaikki työt itse,kotityöt ja pihatyöt.
Itse en katselisi miestä joka ei ole koskaan kotona eikä edes loimia vietä perheen kanssa yhdessä vaan kaverit on tärkeämpiä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis mun mielestä on jo sekin kohtuutonta, että mies lähtee viideksi päiväksi reissuun kavereiden kanssa, eikä halua olla kotona perheensä kanssa lomalla. Mutta jokainen toki tekee tavallaan. Meillä miehelle tärkeintä on perhe, joten voisin lyödä pääni pantiksi, että ei koskaan lähtisi kavereiden kanssa moneksi päiväksi reissuun.
Ei mua tuo reissu muuten haittaa mutta tosiaan että mulle jää taas kaikki siivoaminen ja pakkaaminen. Ois varannu edes yhden päivän tuohon väliä mutta ei.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja omia valintoja 15 tunnin työpäivät:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nykyään on yhtä tappelua lasten kans tuo kotitöiden teko. Tiskikoneen tyhjentävät ja roskat vievät vuorotellen. Saan minä melkoisen tappelun jälkeen nuo jotain tekemään mutta se kyllä vie voimia ja hermoja todella paljon. Kouluaikana sujuu ehkä vähän helpommin. Ja oon uhkaillu kiristäny ottanu pelit ja lelut pois jne. Väliin ei vaan auta mikään.

Kyllä nuo isommat pakkaa ite kun listan tekee. Pitää vaan ite olla perään kattomassa kun ei oikein oo varaa jättää mitään pois.

Mies on yrittäjä ja tekee töitä n 15/vrk. Joskus jää peräti kymmeneen tuntiin. Viikonloppusin sit 4-8 h päiviä. Ei siinä juuri enää kotitöitä tehdä vaikka haluais. Eli ei todellakaan ole pitkää iltaa kotona töiden jälkeen.
Jos minä lähden töihin jää mulle edelleen vastuu lapsista ja kodista.
Jos sen hyväksyt,sitten on vaan elettävä sen mukaan ja tehtävä kaikki työt itse,kotityöt ja pihatyöt.
Itse en katselisi miestä joka ei ole koskaan kotona eikä edes loimia vietä perheen kanssa yhdessä vaan kaverit on tärkeämpiä.
On tuota välillä itekkin miettiny. Mut ei tää mun tilanne juuri kummene jos tästä johonki lähtisin. Lapsille vaan sit vaikeaa. Ja edelleen rakastan miestäni ei se noihin työpäivien takia lopu.
 
Tjaa. Aika turha se on alkaa tuossa kohtaa napista, jos on aiemminkin hoitanut hommat ja pukannut kuusi lasta perheeseen. Ei se mies siinä kohtaa enää muuksi muutu, jos et ole aiemminkaan pyytänyt osallistumaan kodinhoitoon ja nyt reissua vartenkaan. Eikä se pyykinpesu niin kovin haastavaa ole, itsekseenhän se kone pyörii. Eli mies ei ole mielestäni kohtuuton, toimii vaan kuten on tottunut. Ja voin kuvitella mikä määrä pyykkiä on, siksi tuskin välipäiviä pitäisinkään, kolmen hengen perheessäkin pesukone pyörii melkein päivittäin. Organisoi. Hankkikaa kuivausrumpu.
 
Jaska
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis mun mielestä on jo sekin kohtuutonta, että mies lähtee viideksi päiväksi reissuun kavereiden kanssa, eikä halua olla kotona perheensä kanssa lomalla. Mutta jokainen toki tekee tavallaan. Meillä miehelle tärkeintä on perhe, joten voisin lyödä pääni pantiksi, että ei koskaan lähtisi kavereiden kanssa moneksi päiväksi reissuun.
Kohtuutonta??
Eikö miehellä saa olla mitään omaa elämää?
Jos kerran tekee 10-15 h päivässä töitä, pitää pikkuisen olla omaakin aikaa.
Parhaiten se oma aika kuluu kavereiden kanssa.
Jos lomaa 21päivää, 5 niistä kavereiden kanssa ja 1 päivä yhteisen mökin
eteen...
KOHTUUTONTAKO??
15 päivää jää aikaa perheelle ja rakkaalle vaimolle.
Kunnes sitten alkaa taas raskas arki ja perheelle pitää leipä saada raadettua omasta selästä pöytään.
EI TODELLAKAAN KOHTUUTONTA!
AP:lle
Huutaminen ja raivoaminen ei varmasti auta lapsiin.
Jämpti sekä johdonmukainen ote kasvatukseen niin tulee jälkeä.
Kukaan ei ota vakavissaan pää punaisena huutavaa äitiä tai isää.
Ennemminkin se johtaa kapinaan ja haluttomuuteen tehdä yhtään mitään!

 
a
Murrosikäinenkin oppii kummasti hoitamaan asioitaan jos ei enää löydy puhtaita vaatteita kouluun tai mökille mukaan ja ei kannata hermostua jos ei osaa ottaa tarvitsemiaan asioita mukaan. Lääkkeet yms. pakollliset voi huolehtia vaivihkaa itse mutta muuten antaa lapsen hoitaa itse tarvitsemansa tavarat ja sitten kärsiä ellei ole osannut tarvitsemaansa mukaan ottaa.
Älä siis tappele vaan lakkaa hoitamasta asioita lasten puolesta. Kyllä kokemus sitten opettaa tekemään kun asiat eivät enää hoidukaan jonkun toisen tekemänä. Nälkä opettaa tekemään ruokaa ja paskaiset vaatteet uloslähtiessä pyykkäämään..
 
r
En jaksanut ketjua lukea, mutta perheelliselle miehelle pitäisi olla selvää ettei tässä elämänvaiheessa ole mitään viikkojen kalareissuja kavereiden kanssa. Tärkeysjärjestyksessä lapset ja perhe tulee ensin, sitten vasta oma minä ja kaverit.
 
Minä en nää tuossa mitään ongelmaa :eek: Kai siellä kotona nyt normi viikkosiivous riittää sisällä ja pyykkihän peseytyy itsestään, sen kun koneeseen mättää. Ja jos talossa on jo teini-ikäisiä, niin he tietenkin hoitaa osan hommista.
 
Jaska
Alkuperäinen kirjoittaja r:
En jaksanut ketjua lukea, mutta perheelliselle miehelle pitäisi olla selvää ettei tässä elämänvaiheessa ole mitään viikkojen kalareissuja kavereiden kanssa. Tärkeysjärjestyksessä lapset ja perhe tulee ensin, sitten vasta oma minä ja kaverit.
LUE EDES FAKTAT!
Puhutaanko jossain perkele viikkojen kalareissusta vai muutaman päivän
kestävästä reissusta??????
Teillä naisilla karkaa mopedi aina käsistä ja muurahaisesta tulee elefantti!
Viikkoja tarkoittaa 3- aikaa
Muutama päivä on tässä tapauksessa 5 päivää! EI EDES VIIKKOA!!!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Minä en nää tuossa mitään ongelmaa :eek: Kai siellä kotona nyt normi viikkosiivous riittää sisällä ja pyykkihän peseytyy itsestään, sen kun koneeseen mättää. Ja jos talossa on jo teini-ikäisiä, niin he tietenkin hoitaa osan hommista.
Se ei aina oo niin yksinkertaista. Se normaali viikko siivouskin on väliin yhtä huutoa ja tappelua. Ja joutuu sen pyykin kuivaamaan ja viemään kaappeihinkin. Ja etenkin muistaa täyttää kone tarpeeksi usein kun ei se yks tai kaks koneellista näy missään.
Mutta joo ilmeisesti ihan turhasta valitan. Välillä vaan tympii..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Minä en nää tuossa mitään ongelmaa :eek: Kai siellä kotona nyt normi viikkosiivous riittää sisällä ja pyykkihän peseytyy itsestään, sen kun koneeseen mättää. Ja jos talossa on jo teini-ikäisiä, niin he tietenkin hoitaa osan hommista.
Se ei aina oo niin yksinkertaista. Se normaali viikko siivouskin on väliin yhtä huutoa ja tappelua. Ja joutuu sen pyykin kuivaamaan ja viemään kaappeihinkin. Ja etenkin muistaa täyttää kone tarpeeksi usein kun ei se yks tai kaks koneellista näy missään.
Mutta joo ilmeisesti ihan turhasta valitan. Välillä vaan tympii..
Ei nyt ymmärrä mikä ongelma. Sulla on monta päivää aikaa siivota eikä sinun tarvitse mitään pyykkiä pestä ja kuivata, vaan kone ja pyykkinaruhan ne hommat hoitaa. Nyt on monta päivää aikaa siivota ja ei kai kukaan päivätolkulla siivoa. Mikä pakko sinne mökillekään on mennä, jos siellä on alkeelliset olosuhteet.

Kyllä minä mielummin kotona olisin ja huolehtisin lapsista ja kodista kuin että olisin töissä kellon ympäri.
 
Neiti Elokuu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Neiti Elokuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Siis miten mies tarkalleen ottaen on sanonut olettavansa sinun siivoavan pihan ja kodin lähtökuntoon?
Ihan suomeksi vaan. Eli et voisit siivota ja pakata täällä sillä aikaa. En kyllä sanonut juuta enkä jaata takaisin. Vaan ei kait se muu auta. Lasten loma lyhenee päivällä jos en saa tehtyä noita.
No sitten miehen käytös kuulostaa mun mielestä epäreilulta.
Niinpä mut onko mulla vaihtoehtoja? Pyysin vielä et oisin saanu itelle yhden vapaapäivän ennen tuonne mökille menoa ja lupaskin. Ja kuitenkin hommas sit tuon kaivinkoneen sinne tontille just tuohon väliin.
Meinas vaan et pidä siellä mökillä se vapaapäivä. Ei taida käytännössä onnistua et ihan yksin pääsisin siellä koko päiväksi johonki. Eikä siellä edes ole mitään mihin vois päiväksi lähteä.
Miksi mies ei voisi auttaa sinua urakassa esimerkiksi tekemällä pihatyöt? Tai muuten osallistua jotenkin vaikkapa ihan sekä kodin siivoukseen että pihan siivoukseen, eli että tekisitte nämä työt ikään kuin yhdessä. Varmasti jompi kumpi näistä vaihtoehdoista helpottaisi suunnattomasti. Jos mies ei suostu, niin on kyllä minusta kohtuuton... Koita kuule puhua sen miehen kanssa, koska kuuluuhan kodin ja pihan kunto ihan yhtä lailla hänellekin, jos kerran yhdessä siinä asutte. Samoin lapsiin liittyvät asiat, teidän yhteisiähän ne ovat. Luulisi ymmärtävän jollakin tavalla, vaikka olisi kuinka kivikautiset käsitykset.. :)
Siis kyllähän tuo tekis jos ois kotona. Mutta kun järjestäny menonsa niin ettei käy ku kääntymässä.

Vaan sanopas miehellesi, että se on oltava kotona ja autettava! Yhteispelillä kaikki käy joutusammin. Joutaa tinkimään hieman menoistaan, tai järjestelemään niitä jotenkin toisin! :)
 
ryhtiä
Jos on 6 lasta tämän miehen kanssa maailmaan pukannut ja päästänyt kotinsa siihen kuntoon, ettei muutamassa päivässä lasten avustuksella onnistu siivoaminen, ei auta kun katsoa peiliin. En jaksa käsittää mitä miehen pitäisi tehdä, jos loma kuitenkin suurimmaksi osaksi vietetään perheen kanssa. Ilmeisesti aloittaja ei käy töissä? Väkisinkö ne lapset on tulleet? Ymmärrän halun omaan vapaapäivään, otat sen sitten vaikka joku viikonloppu tai miehen seuraavan loman aikaan, ihan samoin kuin mies tekee. Kukaan ei anna jos ei ota.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ryhtiä:
Jos on 6 lasta tämän miehen kanssa maailmaan pukannut ja päästänyt kotinsa siihen kuntoon, ettei muutamassa päivässä lasten avustuksella onnistu siivoaminen, ei auta kun katsoa peiliin. En jaksa käsittää mitä miehen pitäisi tehdä, jos loma kuitenkin suurimmaksi osaksi vietetään perheen kanssa. Ilmeisesti aloittaja ei käy töissä? Väkisinkö ne lapset on tulleet? Ymmärrän halun omaan vapaapäivään, otat sen sitten vaikka joku viikonloppu tai miehen seuraavan loman aikaan, ihan samoin kuin mies tekee. Kukaan ei anna jos ei ota.
Suurin ongelma on saada nuo lapset kaveriksi tekemään. Ei oikein näy missään jos yksin yrittää siivota ja muut sotkee perässä.
Lapsilla tapahtuu paljon paremmin silloin kun mies on kotona.
Nyt ollu kahtena päivänä vieraita melkein koko päivän (ja se näkyy).

Oon jo aika monesti kirjoittanut että miehellä ei ole tietoa seuraavasta vapaapäivästä kun työt alkaa.
 

Yhteistyössä