Onko mielestäsi hyvä että matkalipuntarkastajat käyttävät jopa väkivaltaa

• Viestiketjun aloittaja matkustaja
  • Ensimmäinen viesti
matkustaja
Tarkastusesimiehen mukaan väkivaltaa on päivittäin.

"Kärkkäisen mukaan vastaavia tilanteita ei tapahdu kovin usein.

-Vakavia väkivaltatilanteita on muutaman kerran vuodessa, vähemmän vakavia päivittäin. Usein kyse on nuorten pelleilystä."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014090818643466_uu.shtml

Pin
Ihmettelen miksi tässäkin teistä on toimittu ihan oikein? Joo voi olla että ovat yrittäneetkin tiksiin, mutta eipä sekään nyt olisi ihmeellistä nousta kun pitää nousta. Olen joskus jopa juossut ulos kun hoksaan yllättäen olevanikin omalla asemallani ja ei ole kyse ollut mistään lipusta. Mun puolesta saa ottaakin kiinni, mutta se että joutuu jäämään seuraavalle asemalle ja vielä maksamaan kalliimmin että pääsee takaisin, on väärin. Tarkastajat olisivat voineet jäädä Puistolaan sitten tyttöjen kanssa kaivelemaan lippuja. Tätäkin olen nähnyt, että jäävät vanhempien ihmisten kanssa niin miksi ei tässä tapauksessa? Ai koska olivat teinejä/nuoria ja teidänkin mielestä heitä saa kohdella ihan miten lystää? Jos kyseessä olisi ollut vanha mummo, ihan varmasti netti kuhisisi toisella tavalla. Mummo parka joutui Tikkurilaan maksamaan vähistä rahoistaan seutulipun takaisin.

Ken guru
Ihmettelen miksi tässäkin teistä on toimittu ihan oikein? Joo voi olla että ovat yrittäneetkin tiksiin, mutta eipä sekään nyt olisi ihmeellistä nousta kun pitää nousta. Olen joskus jopa juossut ulos kun hoksaan yllättäen olevanikin omalla asemallani ja ei ole kyse ollut mistään lipusta. Mun puolesta saa ottaakin kiinni, mutta se että joutuu jäämään seuraavalle asemalle ja vielä maksamaan kalliimmin että pääsee takaisin, on väärin. Tarkastajat olisivat voineet jäädä Puistolaan sitten tyttöjen kanssa kaivelemaan lippuja. Tätäkin olen nähnyt, että jäävät vanhempien ihmisten kanssa niin miksi ei tässä tapauksessa? Ai koska olivat teinejä/nuoria ja teidänkin mielestä heitä saa kohdella ihan miten lystää? Jos kyseessä olisi ollut vanha mummo, ihan varmasti netti kuhisisi toisella tavalla. Mummo parka joutui Tikkurilaan maksamaan vähistä rahoistaan seutulipun takaisin.
Teinejä ja nuoria nähneenä, ja itsekin sellaisena olleena tiedän että siihen ikään kuuluu kaikenlainen pelleily. Monille siihen kuuluu tappeluja, valehtelemista, lintsaamista, varastamista, kiroilemista, roskaamista ja sen sellaista. Kyllä mulle tulee äkkiä mieleen että nuori on provosoinut jos jotain hämminkiä heidän kohdallaan käy. En kyllä tiedä että mikä oli ap:n nuorten kohdalla totuus, mutta näin se vaan menee, että ihan purematta en heidän kantaansa niele. Ei moni nuori osaa käyttäytyä kuten pitää. Ja huom, en nyt puhu kaikista nuorista.

Pin
Teinejä ja nuoria nähneenä, ja itsekin sellaisena olleena tiedän että siihen ikään kuuluu kaikenlainen pelleily. Monille siihen kuuluu tappeluja, valehtelemista, lintsaamista, varastamista, kiroilemista, roskaamista ja sen sellaista. Kyllä mulle tulee äkkiä mieleen että nuori on provosoinut jos jotain hämminkiä heidän kohdallaan käy. En kyllä tiedä että mikä oli ap:n nuorten kohdalla totuus, mutta näin se vaan menee, että ihan purematta en heidän kantaansa niele. Ei moni nuori osaa käyttäytyä kuten pitää. Ja huom, en nyt puhu kaikista nuorista.
No en minäkään, mutta kyllä heille silti oikeudenmukainen kohtelu kuuluisi, siksi näen tuossa epäkohdan ja myös eron siihen miten olen nähnyt vanhempia ihmisiä kohdeltavan.

Pin
Tarkastusesimiehen mukaan väkivaltaa on päivittäin.

"Kärkkäisen mukaan vastaavia tilanteita ei tapahdu kovin usein.

-Vakavia väkivaltatilanteita on muutaman kerran vuodessa, vähemmän vakavia päivittäin. Usein kyse on nuorten pelleilystä."

Lippupelleily johti nujakointiin tarkastajien kanssa
Tässä toimittiin kyllä ihan oikein, enkä käsitä miten joku edes jakaa tuota kauhistellen kun joku riehuva päällekäyvä poika on otettu otteeseen josta ei pääse mitään tekemään samalla kun muu porukka riehuu ympärillä uhkaavasti. Juuri vastailinkin ko jakoon facebookissa.

matkustaja
Tässä toimittiin kyllä ihan oikein, enkä käsitä miten joku edes jakaa tuota kauhistellen kun joku riehuva päällekäyvä poika on otettu otteeseen josta ei pääse mitään tekemään samalla kun muu porukka riehuu ympärillä uhkaavasti. Juuri vastailinkin ko jakoon facebookissa.
Mutta siis kahden euron lipun takia pidetään nuorta kuristuotteessa ja aiheutetaan vaaraa ja häslinkiä. Ja kyseessä on vain lipuntarkastaja, ei poliisi eikä edes vartija.

Pin
Mutta siis kahden euron lipun takia pidetään nuorta kuristuotteessa ja aiheutetaan vaaraa ja häslinkiä. Ja kyseessä on vain lipuntarkastaja, ei poliisi eikä edes vartija.
Kuristusotteen syy lienee toinen kuin vain se kaksi euroa. Vaaran ja häslingin aiheutti kyllä tuo porukka. Ei mitenkään ihmeellistä tarkastajan toiminta. Olisin toiminut itse samalla tavalla. Pelkäisin kyllä helvetisti samalla tuollaisen porukan riehuessa ympärilläni.

matkustaja
Itse en missään nimessä hyväksy sitä että keneenkään puututaan fyysisesti estämällä kulku tai pitämällä otteessa - matkalipun tarkistuksen takia. Ymmärrän kyllä että poliisi joutuu joskus käyttämään voimakeinoja, mutta ei sekään niitä yleensä käytä noin heppoisista syistä.

Pin
Itse en missään nimessä hyväksy sitä että keneenkään puututaan fyysisesti estämällä kulku tai pitämällä otteessa - matkalipun tarkistuksen takia. Ymmärrän kyllä että poliisi joutuu joskus käyttämään voimakeinoja, mutta ei sekään niitä yleensä käytä noin heppoisista syistä.
Poika yritti käydä kimppuun, totta hitossa se laitetaan aisoihin ja odotellaan vartijaa tai poliisia. Mitä sitten pitäisi tehdä? Antaa lyödä ja riehua, juosta karkuun? Muutenkin niin typerää tuo käytös että huh huh.
Pitäisikö kaikkien antaa sitten lähteä vaan eikä maksaa mitään lippuja? Joo hei minäkin haluan sellaisen säännön, voin vaan sanoa kylmästi "ei oo" ja kävellä pois keskarit pystyssä kun lälälälä et pidä minusta kiinni? :LOL:

Olet hauska.

Näitäkään juttuja ei tapahtuisi, jos liputta kulkevat vaan toimisivat niinkuin velvoitetaan, ilman suunsoittoa tai väkivaltaista käytöstä. Ihan oikein minusta että häiriköt poistetaan tilasta, joko fyysistä voimaa käyttäen tai ilman.

matkustaja
Poika yritti käydä kimppuun, totta hitossa se laitetaan aisoihin ja odotellaan vartijaa tai poliisia. Mitä sitten pitäisi tehdä? Antaa lyödä ja riehua, juosta karkuun? Muutenkin niin typerää tuo käytös että huh huh.
Pitäisikö kaikkien antaa sitten lähteä vaan eikä maksaa mitään lippuja? Joo hei minäkin haluan sellaisen säännön, voin vaan sanoa kylmästi "ei oo" ja kävellä pois keskarit pystyssä kun lälälälä et pidä minusta kiinni? :LOL:

Olet hauska.
Kuvitellaanpa että olisit menossa vaikkapa synnytykseen ja puhuisit vain kroatiaa tai olisit mykkä. Lapsivesi olisi mennyt juuri kotona. Lähtisit metrolla kohti synnytyssairaalaa ja juuri kun yrittäisit jäädä sairaalan kohdalla pois, lipuntarkastaja alkaisi vaatimaan sinulta lippua. Et ymmärtäisi mitä se tarkoittaa, vaan pyrkisit ovesta ulos, jolloin tarkastaja kävisi sinuun käsiksi.

Tuntiessasi miten supistukset voimistuvat, ajattelisit että nyt vauva syntyy, ja huitaisisit hädissäsi tarkastajaa päästääksesi pakoon ja sairaalaan. Tällöin tarkastaja ottaisi sinut kuristusotteeseen ja viisi tarkastajaa yhdessä kaataisivat sinut metron lattialle ja pitelisivät siinä. Samalla vauva syntyisi ja tarkastajat ottaisivat sen heti kiinni ja vaatisivat lippua, ettei vauva vaan pääse matkustamaan liputta...

Pin
Kuvitellaanpa että olisit menossa vaikkapa synnytykseen ja puhuisit vain kroatiaa tai olisit mykkä. Lapsivesi olisi mennyt juuri kotona. Lähtisit metrolla kohti synnytyssairaalaa ja juuri kun yrittäisit jäädä sairaalan kohdalla pois, lipuntarkastaja alkaisi vaatimaan sinulta lippua. Et ymmärtäisi mitä se tarkoittaa, vaan pyrkisit ovesta ulos, jolloin tarkastaja kävisi sinuun käsiksi.

Tuntiessasi miten supistukset voimistuvat, ajattelisit että nyt vauva syntyy, ja huitaisisit hädissäsi tarkastajaa päästääksesi pakoon ja sairaalaan. Tällöin tarkastaja ottaisi sinut kuristusotteeseen ja viisi tarkastajaa yhdessä kaataisivat sinut metron lattialle ja pitelisivät siinä. Samalla vauva syntyisi ja tarkastajat ottaisivat sen heti kiinni ja vaatisivat lippua, ettei vauva vaan pääse matkustamaan liputta...
Et vaan voi olla tosissasi :LOL:

Pin
Tuollainen tapaus on aivan mahdollinen koska lipuntarkastajilla on siihen valtuudet. Jos noin tapahtusi ja siitä olisi lehdessä, moni täällä palstalla kommentoisi, että kyllä lipuntarkastajat tekivät aivan oikein, koska luulivat että naisella ei ollut lippua...
Ok sinä et ehkä näe mitään eroa noissa kahdessa asiassa..

Luuletko tosiaan, että vieraalla kielellä haarat levällään pää pildessä näkyvissä vierasta kieltä karjuva äidiltä aletaan tivaamaan lippua, kuten myös vauvalta joka syntyy? Käydään käsiksi ja.. mieti nyt itsekin.

Tuossa joku idioottiporukka käyttäytyy häiriköiden, heillä ei selkeästi ole lippua, huutavat ja mekastavat ihan suomeksi ja poika otetaan otteeseen kun yrittää lyödä vrt tämä sinun hieno tarinasi. Mieti nyt helvetti vähän. :D Edelleen kysyn, et kai ole tosissasi? Vitsailethan? :D

Viimeksi muokattu:
matkustaja
Ok sinä et ehkä näe mitään eroa noissa kahdessa asiassa..

Luuletko tosiaan, että vieraalla kielellä haarat levällään pää pildessä näkyvissä vierasta kieltä karjuva äidiltä aletaan tivaamaan lippua, kuten myös vauvalta joka syntyy? Käydään käsiksi ja.. mieti nyt itsekin.

Tuossa joku idioottiporukka käyttäytyy häiriköiden, heillä ei selkeästi ole lippua, huutavat ja mekastavat ihan suomeksi ja poika otetaan otteeseen kun yrittää lyödä vrt tämä sinun hieno tarinasi. Mieti nyt helvetti vähän. :D Edelleen kysyn, et kai ole tosissasi? Vitsailethan? :D
Eli siis lasta odottavat ulkomaalaiset ovat mahdollisesti turvassa, mutta lapset, nuoret ja suomalaiset eivät?

matkustaja
Netistä poimittu kertomus:

""Lieviä voimakeinoja" varmaan joo... Olen itse joutunut lipuntarkastajan runnomaksi ihan ilman mitään syytä. Olin ruokakassien kanssa poistumassa ratikasta, kun naispuolinen, keski-ikäinen lipuntarkastaja kävi kimppuun. Hän päästi muut ulos, mutta ilmeisesti minun naamani ei miellyttänyt. Ronskin kokoinen nainen töni minut kyynärpäitään käyttäen takaisin ratikan kyytiin. En pystynyt puolustamaan itseäni, koska minulla oli painavat ruokakassit käsissä. Kännykkälipun kaivamisessa kesti sen aikaa, että jouduin jäämään ostosteni kanssa vasta seuraavalla pysäkillä pois ja kävelemään tuplasti pidemmän matkan kotiin. Anteeksipyyntöä en saanut, vaikka olin siis maksava asiakas. Mustelmia kyllä tuli."

Joopa joo
Niillä on samat oikeudet kuin järjestyksenvalvojilla, ja jos sä menet lyömään heitä niin voit olla varma että lain puolesta he saavat käyttää voimakeinoja.

viera.s
Niin, toisaalta jos lipuntarkastajilla ei olisi kiinniotto-oikeutta tai oikeutta estää tarkastettavan livistäminen, röyhkeimmät voisi ihan huoletta matkustaa liputta. Senkun vaan lähtee pois, jos sakko ei miellytä. Ja tarkastajan pitäisi vaan katsoa perään? Menisi vähän niinkuin koko pointti lippujentarkistuksista.

Pidemmän päälle voisi miettiä jotain teknisiä ratkaisuja, joiden avulla vältettäisiin ettei turhaan ketään otettaisi tarkastukseen (etäluettavat liput tms.) tai julkisiin kulkuvälineisiin ei mitenkään pääsisi ilman lippua. Muualla kuin pk-seudulla ei taida lipuntarkastajia edes olla, en ole ainakaan koskaan nähnyt, koska tavallisiin busseihin joihin mennään etuovesta ei huomaamatta ilman lippua pääse. Tai ainakin se on niin harvinaista, ettei ole järkevää satsata tarkastuksiin.

Mä olen parina kesänä ollut vähän samantyyppisessä ja yhtä arvostetussa ;) hommassa, eli pysäköinnintarkastajana. Pysäköinnintarkastajilla ei kiinniotto-oikeutta ole, eikä sitä tarvitakaan, koska jos joku livistää autollaan pois paikalta, parkkisakon voi lähettää postissa perästä, kunhan rekkarin saa ylös. Mutta kun ihmisillä ei ole otsassa rekisterinumeroa, lipuntarkastajan on pakko hänet tavoittaa. Olishan sekin vaihtoehto, että kaikkiin ihmisiin asennettaisiin etäluettavat tunnistussirut, mutta taitaapi sellainen olla suurempi ja laajempi puuttuminen koskemattomuuteen kuin se, että asiakkaita epäilyksen herätessä pysäytellään lipuntarkastusta varten.

Yhteistyössä