Mieheni lapset olivat meillä syyslomaviikon ja olen huolissani heistä. (12.v, 7.v, 5.v). Tässä mietin, että pitäisiköhän tähän jo puuttua?
Lapset tulivat meille likaisissa vaatteissa ja varsinkin tämä 12.v haisi tosi pahasti hielle ja sukat ihan mustat sekä kenelläkään lapsista ei ollut ehjiä sukkia mukana. Vaatteet olivat reikäisiä ja ne haisivat pahalle.
Tämän 5.vuotiaan hiukset olivat saksilla nyrhityt erittäin epäsiistit. (äiti kuulemma itse tasoittanut korvat näkyviin ja etutukka lyhyt ja takaa pitkä.)
Ruokapöytätavat ovat hukassa. Ruoka syödään maiskuttamalla suu-auki ja lasten äiti totesi siihen, että pitäähän se ruoka maistella.
Vessassa käynnistä sen verran, että tämä 5.v kävi vessassa ovi auki, ei vetänyt vessaa, ei pessyt käsiä, ei sammuttanut valoa, eikä laittanut ovea perässään kiinni itsestään vaan me opetimme hänelle miten vessassa toimitaan. Kun tästä sitten äiti kuuli hän vain tokaisi, että tämä 5.v hakee turvaa käymällä vessassa ovi auki. Mihinkään muuhun hän ei ottanut kantaa.
Viikon verran kuunneltiin, kun tämä 7.v narskutti hampaita joka yö ja valitti sitten päänsärkyä. Äiti vain totesi tähän, että kyllä hän sen tietää, mutta kyllä ne hammaslääkärissä huomaa jos hampaissa on jotain vikaa. Hän ei ottanut kuuleviinkorviinsa sitä, että hänen pitäisi mainita tästä narskutuksesta sielä hammaslääkärissä ja poika saisi asianmukaista hoitoa, ennenkuin ne hampaat on tuhoutunu. Ja päänsärky on ensimmäinen oire narskutuksesta, josta tämä lapsi kärsii. Äiti vain vähätteli tätä ja kyseenalaisti isän, että mistä tiedät että siitä johtuu?
Hampaitten hoito on täysin lasten vastuulla. Heillä oli mukana pienten lasten hammastahna, vaikka kahdella isommalla pitäisi olla jo aikuisten tahna tai ainakin se 7-13 vuotiaitten. 7.v tokaisikin, että hänellä on ollut joka kerta hammastarkistuksessa monta reikää. ja että hän ei pese hampaitaan jokapäivä, kun ei muista. Lisäsi vielä, että kuka mua muistuttaisi? 12.vuotiaalla näkyy jo kunnon plakki hampaitten pinnalla. Kyllä tossa vaiheessa äidin olisi syytä katsoa peiliin!!!
Tämä 12.v kertoi mulle, että äitillä on välillä niin kipee selkä, että hänen täytyy hoitaa pienempiä ja herättää itse itsensä kouluun, kun aina ei tiedä pääseekö äiti sängystä ylös. Kesällä kun tyttö oli meillä viikon, itki että pääseeköhän äiti sängystä ylös ja miten pienempien käy, kun hän ei ole kotona. Saatiin kyllä hänet rauhoittumaan, mutta kyllä on liian suuri vastuu 12.vuotiaalla. Tilannetta hankaloittaa se, että lasten isä asuu 400km päässä.
Ja tää lasten tilanne todella huolestuttaa.