Mun mielestä on aivan järjetöntä vaatia/olettaa että vanhempien täytyisi aina ottaa pienemmät leikkeihinsä mukaan. Omalla pihallammekin on 6-7 vuotiaita poikia, joita oma 4v poika ihailee ja haluaisi aina heidän juttuihinsa mukaan. Välillä poikani otetaan peleihin jne, mutta usein isommat haluavat olla keskenään. Ymmärrän sen täysin! Epäkohteliaita pojat eivät kuitenkaan ole, mikä onkin mielstäni tärkeintä. Sanonkin pojalleni "että isommat pojat haluaa nyt leikkiä isojen poikien juttuja keskenään". Kyllähän heillekin täytyy oma leikkirauha olla ja leikkiä ikäistensä juttuja. Aivan hullua ajatella, että he olisivat velvollisia aina ottamaan pienemmän mukaan. Päiväkoti ja koulu ovat eri asioita ja oma piha aivan eri juttu!
Pihallamme on paljon eri ikäisiä lapsia ja välillä jotkut pienemmätkin haluavat leikkiä kahdestaan omaa leikkiään ja se heille suotakoon. Tärkeintä on, että aina ei kielletä toisen leikkiin mukaan tuloa, ei jotain tiettyä lasta ja jätetä jotakin lasta pihalla aivan yksin. Kaikilla on kuitenkin mielestäni oikeus monenlaisiin leikkeihin:ryhmä, kaksin ja yksinleikkeihin. Käytöstavat ja toisten huomioon ottaminen kuitenkin kunniaan!