Onko meidän vai muiden pihan lapsissa vikaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiusattu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiusattu?

Vieras
Meidän 4-vuotias tyttö on pihamme nuorin ja tekee pahaa katsoa kun ei pääse aina leikkeihin mukaan. Mikäli pihassa ei ole muita niin sitten kyllä hänen kanssaan leikitään. Muut lapset ovat jo eskarissa tai koulussa. Onko tämä normaalia lasten käyttäytymistä vai onko lapsessamme jotain vikaa? Tytölle sanotaan päin naamaa ettei haluta nyt leikkiä hänen kanssaan.
 
4-vuotias ja eskai-ikäiset ovat aika eri tasoilla kehityksessä. Eskarissa on jo luotu ystävyyssuhteita, en siis ihmettele, vaikka 4-vuotias jäisikin joskus paitsioon. Kun ovat kaksistaan, vanhempi lapsi voi leikkiä nuoremman kanssa, kun vanhempia lapsia enempi paikalla voidaan 4-vuotiasta pitää `vauvana`ja hänen kanssaan ei kukaan halua=kehtaa leikkiä.
 
Ei muuta vikaa ole kuin se, että teidän lapsi on niin paljon nuorempi toisia.

Lapset tosiaan sanoavat suoraan, etteivät halua leikkiin, eivät osaa kaunistella. Jos ei oel muita paikalla niin vähän "huonompikin" eli nuorempi kelpaa vähäksi aikaa kaveriksi.

Kannattaisi etsiä lapselle samanikäistä seuraa vaikka leikkipuistosta tai kerhoista.
 
Tänään juuri kuuntelin kun 3 tyttöä olivat pihalla kun nukutin vauvaa. 2 vanhempaa sanoivat ivalliseen sävyyn" " ei olla ton kaa". Sitten nuorimmainen lähti parkuen kotiin päin :/ Ikää tyttökolmikolla noin 4-7v.
 
Hyvä kuulla että on normaalia. Mutta kyllä se sattuu kun pihalla on vaikkapa 3 tyttöä ja eivät huoli meidän tyttöä leikkeihin mukaan. Tytöt ovat kai ilkeämpiä toisilleen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hyvä kuulla että on normaalia. Mutta kyllä se sattuu kun pihalla on vaikkapa 3 tyttöä ja eivät huoli meidän tyttöä leikkeihin mukaan. Tytöt ovat kai ilkeämpiä toisilleen?

Meillä sama tilanne. Taloyhtiössä useita 7-10vuotiaita lapsia ja meidän 5v yrittää joskus päästä heidän leikkeihin, tuloksetta. Itse ymmärrän sen hyvin siinä mielessä, että tuo meidän 5v on tosi lapsellinen näihin isompiin verrattuna eikä välttämättä ymmärrä kaikkien leikkien sääntöjä tai ideaa. Onneksi tässä on joitakin pienempiäkin lapsia joiden kanssa sitten voi leikkiä, samoin leikkii oman pikkusiskonsa kanssa joka on enemmän samalla aaltopituudella kuin nää isot.

Kyllä mustaki on joskus tuntunu pahalta ku sille sanotaan suoraan että mene pois häiritsemästä, mutta ymmärrän sen kuitenki kun ikä- ja kehitystasoeroa on paljon. Sitten tuntuisi kurjemmalta jos hyljeksijät olis samaa ikäluokkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hyvä kuulla että on normaalia. Mutta kyllä se sattuu kun pihalla on vaikkapa 3 tyttöä ja eivät huoli meidän tyttöä leikkeihin mukaan. Tytöt ovat kai ilkeämpiä toisilleen?

Tyttöjen leikkeihin on vaikemapi päästä. Meillä ei samanikäinen poikakaan sovi joukkoon. Istuu usein yksin pihalla. Poikaprukoihin pääsenmisessä ei ole koskaan ollut ongelmia.

Mutta ikähomma koskee myös poikia. Eskari-ikäiset ovat jo kehitykseltään sen verran nelivuotiasta edellä, että ei se ole automaattisesti ilkeyttä jos eivät halua ottaa leikkiin mukaan. Kuten joku mainitsi, usein jos joku lapsista on yksikseen, käy myös nuorempi seura, mutta porukassa haluavat tehdä oman ikäistensä juttuja ja se on mielestäni täysin ok. Myös reviiri voi olal toisenlainen. Monet 6-vuotiaat saavat jo liikkua lähipihoilla ym., monet 4-vuotiaat taas eivät ja hyvä niin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
tarhassakin hoitajat/lto:t puuttuu noihin tilanteisiin, ja laittaa porukan ottamaan sen yhdenkin leikkiin mukaan.

kotona se on vanhempien tehtävä.

Juu menen sanomaan 7 vuotiaille tytöille että te otatte leikkiin 4 vuotiaan, oliko muuta kysyttävää? Vois isommat lapset sen jälkeen päättää mennäs isälle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
tarhassakin hoitajat/lto:t puuttuu noihin tilanteisiin, ja laittaa porukan ottamaan sen yhdenkin leikkiin mukaan.

kotona se on vanhempien tehtävä.

Juu menen sanomaan 7 vuotiaille tytöille että te otatte leikkiin 4 vuotiaan, oliko muuta kysyttävää? Vois isommat lapset sen jälkeen päättää mennäs isälle.

no sitten menevät. Jos ei pelata reilusti, ei pelata ollenkaan. Näin se menee. Nää on näitä ikuisuusongelmia tarhojen ja kotien välillä, kun tarhassa opetetaan ottamaan se toinen ihminen huomioon, ja käyttäytymään asianmukaisesti ja empaattisesti, niin kotona annetaan lasten päättää ja tehdä niinkuin haluaa, kun "enhän mä voi mennä sanoon et sun pitää ottaa toikin leikkiin mukaan".

Aika ristiriitaista viestiä lapselle, koulussa ja tarhassa ei saa toimia näin mut kotonapa saa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
No eskarilaisen näkökulmasta neljä vuotias on lähes vauva :D . Kummassakaan ei oo mitään vikaa. Ikäero liian "suuri", taidot ja kiinnostuksen kohteet erilaiset.

Näin se on. Eskarilainen ei ole riittävän kypsä ja leikittämään pienempää, eikä sitä voi häneltä vaatia.
 
Eskarin juuri päättäneen tytön äitinä ymmärrän oikein hyvin, ettei leikit "vauvojen" kanssa aina kiinnosta. Joskus on kivaa leikkiä ikätovereiden tai hieman isompien kanssa, ja jutella isojen juttuja :)

Mutta tosi hyvin tytöllä menee leikit yksiin myös 4 v veljensä ja pihan 4 v tyttöjen kanssa...

6-vuotiaallamme & hänen samanikäisillä kavereillaan on myös huomattavasti laajempi reviiri ja eri oikeuksia kuin 4-vuotiailla.
 
Nuorin tahtoo aina pullahtaa pois leikeistä. Se vain on niin. Eikä sitä voi loputtomiin vaatia. Ei ne isommat halua ulkoilla kohta ollenkaan, jos pitää aina viihdyttää heidän mielestä tosi lapsellista ja pientä tenavaa.

Sanoo joku jeesustelija mitä hyvänsä, niin näin se on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
tarhassakin hoitajat/lto:t puuttuu noihin tilanteisiin, ja laittaa porukan ottamaan sen yhdenkin leikkiin mukaan.

kotona se on vanhempien tehtävä.

Juu menen sanomaan 7 vuotiaille tytöille että te otatte leikkiin 4 vuotiaan, oliko muuta kysyttävää? Vois isommat lapset sen jälkeen päättää mennäs isälle.

no sitten menevät. Jos ei pelata reilusti, ei pelata ollenkaan. Näin se menee. Nää on näitä ikuisuusongelmia tarhojen ja kotien välillä, kun tarhassa opetetaan ottamaan se toinen ihminen huomioon, ja käyttäytymään asianmukaisesti ja empaattisesti, niin kotona annetaan lasten päättää ja tehdä niinkuin haluaa, kun "enhän mä voi mennä sanoon et sun pitää ottaa toikin leikkiin mukaan".

Aika ristiriitaista viestiä lapselle, koulussa ja tarhassa ei saa toimia näin mut kotonapa saa.

Mistä asti 7-vuotiaat on olleet tarhassa ;) Kyllä lapset leikkivät tarhassakin hyvin pitkälle oman ikäistensä kanssa. Sitä vahvemmin mitä lähemmäs kouluikää mennään ja tietysti mitä isommast apk:sta on kyse (mitä isommat ryhmät samanikäisiä). Se ei ole huonoa kasvatusta vaan normaalia kehitystä. Meillä on kyllä päiväkodissakin ymmärrety lapsen kehityksen päälle ja omien ikätovereiden merkitys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
tarhassakin hoitajat/lto:t puuttuu noihin tilanteisiin, ja laittaa porukan ottamaan sen yhdenkin leikkiin mukaan.

kotona se on vanhempien tehtävä.

Et voi olla tosissas? Mun mielestä ei todellakaan ole pakko ottaa jokaista leikkiin mukaan tuossa tilanteessa. Lapsilla on ikäero joka on tuossa iässä todella suuri. Eri asia jos jonkun kotona yks lapsi jätetään leikin ulkopuolelle mutta jos pihapiirissä liikutaan niin ei todellakaan ole mikään pakko ottaa jokainen lapsi leikkiin mukaan. Vai pitääkö sitte myös ne 10-vuotiaat ottaa nämä eskari-ikäiset mukaan leikkiin? Ja koska eskari-ikäiset pitää ottaa 4-vuotiaat niin kaikkiko siellä leikkii sit iloisesti yhdessä?

 
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
No eskarilaisen näkökulmasta neljä vuotias on lähes vauva :D . Kummassakaan ei oo mitään vikaa. Ikäero liian "suuri", taidot ja kiinnostuksen kohteet erilaiset.

Näin se on. Eskarilainen ei ole riittävän kypsä ja leikittämään pienempää, eikä sitä voi häneltä vaatia.

toisaalta, pk:ssa kun on eskarit ja 4-5v:t samaan aikaan ulkoilemassa, leikkivät sulassa sovussa keskenään ilman mitään ongelmia. Kuppikuntia toki on, mutta niitä juurikin muistutellaan ettei ketään jätetä porukasta pois, tai ainakaan sanota päin näköä että mene pois.

Lapsen voi opettaa sanomaan nätistikin: Voitaisiinko me leikkiä yhdessä vähän myöhemmin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
tarhassakin hoitajat/lto:t puuttuu noihin tilanteisiin, ja laittaa porukan ottamaan sen yhdenkin leikkiin mukaan.

kotona se on vanhempien tehtävä.

Juu menen sanomaan 7 vuotiaille tytöille että te otatte leikkiin 4 vuotiaan, oliko muuta kysyttävää? Vois isommat lapset sen jälkeen päättää mennäs isälle.

no sitten menevät. Jos ei pelata reilusti, ei pelata ollenkaan. Näin se menee. Nää on näitä ikuisuusongelmia tarhojen ja kotien välillä, kun tarhassa opetetaan ottamaan se toinen ihminen huomioon, ja käyttäytymään asianmukaisesti ja empaattisesti, niin kotona annetaan lasten päättää ja tehdä niinkuin haluaa, kun "enhän mä voi mennä sanoon et sun pitää ottaa toikin leikkiin mukaan".

Aika ristiriitaista viestiä lapselle, koulussa ja tarhassa ei saa toimia näin mut kotonapa saa.

Huh huh. Ei taida teikällä olla kokemusta ikäeroista. =)

Naivia tekstiä. Ei se vaan mene noin, vaikka haluaisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
No eskarilaisen näkökulmasta neljä vuotias on lähes vauva :D . Kummassakaan ei oo mitään vikaa. Ikäero liian "suuri", taidot ja kiinnostuksen kohteet erilaiset.

Näin se on. Eskarilainen ei ole riittävän kypsä ja leikittämään pienempää, eikä sitä voi häneltä vaatia.

toisaalta, pk:ssa kun on eskarit ja 4-5v:t samaan aikaan ulkoilemassa, leikkivät sulassa sovussa keskenään ilman mitään ongelmia. Kuppikuntia toki on, mutta niitä juurikin muistutellaan ettei ketään jätetä porukasta pois, tai ainakaan sanota päin näköä että mene pois.

Lapsen voi opettaa sanomaan nätistikin: Voitaisiinko me leikkiä yhdessä vähän myöhemmin?

Höpönlöpö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja f:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
tarhassakin hoitajat/lto:t puuttuu noihin tilanteisiin, ja laittaa porukan ottamaan sen yhdenkin leikkiin mukaan.

kotona se on vanhempien tehtävä.

Et voi olla tosissas? Mun mielestä ei todellakaan ole pakko ottaa jokaista leikkiin mukaan tuossa tilanteessa. Lapsilla on ikäero joka on tuossa iässä todella suuri. Eri asia jos jonkun kotona yks lapsi jätetään leikin ulkopuolelle mutta jos pihapiirissä liikutaan niin ei todellakaan ole mikään pakko ottaa jokainen lapsi leikkiin mukaan. Vai pitääkö sitte myös ne 10-vuotiaat ottaa nämä eskari-ikäiset mukaan leikkiin? Ja koska eskari-ikäiset pitää ottaa 4-vuotiaat niin kaikkiko siellä leikkii sit iloisesti yhdessä?

Jos siellä on ryhmä 10-vuotiaita, ryhmä 4-vuotiaita, ja ryhmä 7-vuotiaita, jotka leikkivät omissa porukoissaan niin eihän siinä ole mitään ongelmaa? Ongelma on se, kun joku jää YKSIN, jolle sanotaan että "ei me sua haluta leikkimään".

Vai tuntuuko se teistä aikuisena mukavalta, kun kaikki kaverit kutsutaan, mut sulle sanotaan että "ei me sua haluta mukaan".
 
meilläkin tuollainen tilanne, naapurissa eskarityttö, meillä 4vee, joka tietty onessaan kun tuo 6v leikkii hänen kanssaan. No, heti, kun 6v:n omanikäinen kaveri tulee kotiin, tää sanoo meidän tytölle, että en voi enää olla sun kaa ja juoksee sen omanikäisen kanssa leikkimään...mitäs teet, en voi naapurin lapsille sanoo, että pakko leikkiä meidän tytön kanssa myös
Ja oikeestaan, meidän tyttö sit "kierrättää", eli jos tuo 6v on hänen kanssaan, huutelee sit toiselle 3v kaverille, että en voi nyt olla sun kaa. Ja muulloin tuo 3v kelpaa kaveriks hyvin
 
meillä naapurustossa naapurin 10v tyttö on aivan mahtava! Jos on ilman omia kavereita kotosalla ottaa huomioon niin omat (4 ja 5 v sisarukset), kuin muun lapsilauman (2-6.v. kymmenkunta kpl ) Tänäänkin oli yksin omalla pihallaan ja joukkoon liittyi eskariikäiset kaverukset jotka totesivat, etteivät leiki meidän 3vkanssa (mikä varsin ymmärrettävää) niin vaan tuo 10v huuteli meidänkin lapsen heidän pihalleen touhuilemaan. Meidän lapsi lähinnä rinnallaleikkiomiaan ja isommatomiaan,mutta yksin ei tarvinnut olla. Itse sain pihahommia tehtyä (näköyhteys oli kokoajan)
 

Yhteistyössä