Onko meidän vai muiden pihan lapsissa vikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiusattu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
mutta täytyy nyt lähteä nukkumaan että jaksaa aamulla omalle hiekkalaatikolle taas.. leikkimään :P

Muista säätää ja pomottaa. Lapsille kiva kesä. Kukaan ei nauti leikeistä, ei edes se, joka pakosta sitten otetaan mukaan.

mä hoidan vanhuksia. Mutta hei, ei se mitään, kysypä seuraavan kerran teidänkin tarhan lto:lta miten tollasissa tilanteissa lapsia ohjataan, kun yksi jätetään ulkopuolelle :)

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Niinpä. Ainaki mitä omaa 5v vertaan pihan kouluikäisiin niin oikeesti on niin paljon lapsellisempi että ymmärrän hyvin etteivät halua leikkiä sen kanssa. Jonkun kerran ovat ottaneet mukaan mm pelaamaan jalkapalloa, juoksukisaan ym mutta niistä ei oo oikein tullu mitään meidän 5v osalta kun ei se oo aina ymmärtäny pelin tai leikin ideaa ja koko homma menee pieleen isompien näkökulmasta katsottuna. Kyllä mä kannustan sitä ennemmin leikkimään ikäistensä kanssa kun tässä niitäkin on. Leikit menee paljon paremmin yksiin.
Mun melkein 4½ v poikani on otettu kyllä mukaan koululaisten futis- ja sählypeleihin, mutta mun mielestä pojan itsetunnon kannalta on parempi että hän pelaa ikäistensä kanssa, tai vaikka siskonsa ja minun/miehen kanssa. Ne isommat kun ovat niin taitavia, ja vaikka meidän sälli onkin ikäisekseen näppärä pelaaja, niin ei hän pärjää kouluikäisten kanssa millään...sitten joku sanoo häntä huonoksi tai nauraa jos hän ei osu palloon, ja pieneltä pojalta pääsee itku/tulee paha mieli. Isompien kanssa ei 4 v koe onnistumisen iloa.

Poikkeuksena yksi venäläinen poika joka on 11 v ja osaa tosi hienosti pallotella meidän pojan kanssa, opettaa sällille temppuja, jne :). Ja siis oma-aloitteisesti pyytää poikaa potkimaan palloa kanssaan.

Sitten vielä sekin, että niillä isommilla on oikeus pelata rauhassa ja oikeilla säännöillä, ehkä hieman fyysisemminkin, eikä voi vaatia että he varovat meidän pientä poikaa.

mutta täytyy nyt lähteä nukkumaan että jaksaa aamulla omalle hiekkalaatikolle taas.. leikkimään :P

Muista säätää ja pomottaa. Lapsille kiva kesä. Kukaan ei nauti leikeistä, ei edes se, joka pakosta sitten otetaan mukaan.

mä hoidan vanhuksia. Mutta hei, ei se mitään, kysypä seuraavan kerran teidänkin tarhan lto:lta miten tollasissa tilanteissa lapsia ohjataan, kun yksi jätetään ulkopuolelle :)

Häntä ohjataan ikäistensä seuraan. Ryhmä hajotetaan ja leikki järjestetään niin, että lapsi pääsee mukaan. Isompia ei pakoteta ottamaan pientä mukaan. Piste. Siitä ei nauti edes se pieni.

Olet omituisen idealistinen.

alkuperäisessä asiassahan eskarit ei ota 4v.tä leikkiin, tossa ikäero ei oo niin suuri etteivätkö vois leikkiä keskenään.

5v ja 10v.. noh, siinä on jo varmaan ihan perustellut syyt jotka voi lapselle kertoa, miksi ei pääse mukaan. Voi olla pettymys lapselle, mutta asia on perusteltu ja kestettävissä, ihan täysin eri asia kuin loukkaus, eli se kerta kerran jälkeen "mene pois" lause ilman mitään oikeaa syytä.

Mun mielestä on aivan järjetöntä vaatia/olettaa että vanhempien täytyisi aina ottaa pienemmät leikkeihinsä mukaan. Omalla pihallammekin on 6-7 vuotiaita poikia, joita oma 4v poika ihailee ja haluaisi aina heidän juttuihinsa mukaan. Välillä poikani otetaan peleihin jne, mutta usein isommat haluavat olla keskenään. Ymmärrän sen täysin! Epäkohteliaita pojat eivät kuitenkaan ole, mikä onkin mielstäni tärkeintä. Sanonkin pojalleni "että isommat pojat haluaa nyt leikkiä isojen poikien juttuja keskenään". Kyllähän heillekin täytyy oma leikkirauha olla ja leikkiä ikäistensä juttuja. Aivan hullua ajatella, että he olisivat velvollisia aina ottamaan pienemmän mukaan. Päiväkoti ja koulu ovat eri asioita ja oma piha aivan eri juttu!

Pihallamme on paljon eri ikäisiä lapsia ja välillä jotkut pienemmätkin haluavat leikkiä kahdestaan omaa leikkiään ja se heille suotakoon. Tärkeintä on, että aina ei kielletä toisen leikkiin mukaan tuloa, ei jotain tiettyä lasta ja jätetä jotakin lasta pihalla aivan yksin. Kaikilla on kuitenkin mielestäni oikeus monenlaisiin leikkeihin:ryhmä, kaksin ja yksinleikkeihin. Käytöstavat ja toisten huomioon ottaminen kuitenkin kunniaan!

hei, mä en missään nimessä sano sitä että jokaikinen kerta pitää ottaa ihan jokaikinen lapsi kilometrin säteeltä mukaan, ja kahdenkeskiset leikit pitää lopettaa kokonaan. Ehei!

Tarkoitin nyt ottaa kantaa juurikin siihen että kerta kerran jälkeen se yks ja sama lapsi jätetään pois porukasta, jossa ikätasonsa, fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksensä puolesta pärjäis vallan mainiosti, ja ilman mitään oikeaa syytä.

On täysin eri asia jos 5v ei pääse pelaamaan jalkapalloa 10-vuotiaiden kans, tai 3-luokkalaiset ei jaksa legoilla duploilla 1veen kans.

Kukaan ei nauti leikeistä, ei edes se, joka pakosta sitten otetaan mukaan.
Eikä se pakosta mukaan otettu edes opi solmimaan kaverisuhteita, jos aikuiset aina pakottavat muut lapset ottamaan tämänkin lapsen mukaan. Jonain päivänä niitä aikuisia ei ole enää pakottamassa ja lapsi voi huomata olevansakin täysin yksin, kun ne kaverisuhteiden solmimistaidot on jääneet oppimatta.

Yhteistyössä