Onko meidäm 2 v 11 kk poika "kummajainen", kun on vielä vaipoissa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ddsd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

ddsd

Vieras
Joskus on kotona ilman vaippaa ja poikkeuksetta housut kastuu, jos emme pyydä potallem itse ei sinne mene. Yön vaippa pysyy kuivana ja aamulla tulee iso pissa pottaan. Kakka tulee aina vaippaan. Lomalla pitäisi päästä vaipasta niin, ettei syksyllä enää olisi kun taas menee hoitoon.

Mun mielestä vaipoissa pidetään nykyään ihan liian pitkään. Ja se on suorastaan laiskuutta, jos ei ole mitään erityistä vaivaa asiaan liittyen. Hyvin on ihmiset aivopesty, että aikainen pottaopetus jotenkin häiritsisi lapsen kehitystä. Siis tämä tutkimus, jonka vaippafirmat teettivät...
Mutta tietty, kun ihmiset haluaa väkisin liberolle rahansa kantaa ja pitää "vauvat" vaipoissaan, niin whatever. Mutta ei se lapsellekaan ole mukavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Mun mielestä vaipoissa pidetään nykyään ihan liian pitkään. Ja se on suorastaan laiskuutta, jos ei ole mitään erityistä vaivaa asiaan liittyen. Hyvin on ihmiset aivopesty, että aikainen pottaopetus jotenkin häiritsisi lapsen kehitystä. Siis tämä tutkimus, jonka vaippafirmat teettivät...
Mutta tietty, kun ihmiset haluaa väkisin liberolle rahansa kantaa ja pitää "vauvat" vaipoissaan, niin whatever. Mutta ei se lapsellekaan ole mukavaa.

Tää on niin totta. Tai että jos lapsi vähän vastustaa, niin sitä ei voi potalle laittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:

Tää on niin totta. Tai että jos lapsi vähän vastustaa, niin sitä ei voi potalle laittaa.

meillä tyttö ollut päiväkuiva 2 vuotiaasta mutta edelleen on yövaippa käytössä. Itse ei haluaisi sitä käyttää mutta lähes joka yö tuli vahinko, niin pakko oli ottaa uudestaan käyttöön. Ikää nyt 2v 9kk. Monet mun tuntemista pojista on oppinut kuivaksi vähän myöhemmin kuin tytöt.
Älä turhaa välityä noista jeesustelijoista joidenka omat lapset on ollut varmaan täysin kuivia jo ennen vuoden ikää ;)

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Aika monella lapsella kuivaksi oppiminen voi mennä lähemmäs 3 vuotta, joten en olis huolissaan.

Niin menee jos vanhemmat odottelee, että lapsi aina pyytää itse päästä potalle, sen sijaan että lasta käytetään potalla tietyn väliajoin, jolloin vaippa alkaa pikkuhiljaa pysymään itsestään kuivana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika monella lapsella kuivaksi oppiminen voi mennä lähemmäs 3 vuotta, joten en olis huolissaan.

Niin menee jos vanhemmat odottelee, että lapsi aina pyytää itse päästä potalle, sen sijaan että lasta käytetään potalla tietyn väliajoin, jolloin vaippa alkaa pikkuhiljaa pysymään itsestään kuivana.

Käytetään poikaa säännöllisesti potalla ja usein sinne pissa tuleekin. Vaippaankin tulee silti ja kakka ainakin.

Lapsi on ihan normaalilla järjellä varustettu olento, joka oppii, mihin on hyvä pissata, niinpä paras aika opetella on se, kun lapsi oppii istumaan. Silloin aletaan viemään potalle. Kun oppii kävelemään, ja osaa jo itse kävellä potalle, kun tietää, että sinne on kiva tehdä. Mutta jos aina vaan tehdään vaippaan, niin totta siitä nyt on vaikea poiskaan opetella.

Ihmisillä on niin kiire koko ajan, ei vaan ehditä opettaa tämmöistä asiaa, kun vaipat on niin käteviä...

käytin poikaani potalla säännöllisesti monta kertaa päivässä 1,5v iästä lähtien. Kuitenkin oppi kuivaksi vasta vähän yli 3v ja vahinkoja sattuu vieläkin melko usein. (Nyt 3,5v). Mutta minkäs teet. Päivävaippa ja yövappa jätettiin samaan aikaan pois. Yöllä ei ole sattunut yhtään vahinkoa nyt puolen vuoden aikana, Vahingot sattuvat aina päivällä.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
käytin poikaani potalla säännöllisesti monta kertaa päivässä 1,5v iästä lähtien. Kuitenkin oppi kuivaksi vasta vähän yli 3v ja vahinkoja sattuu vieläkin melko usein. (Nyt 3,5v). Mutta minkäs teet. Päivävaippa ja yövappa jätettiin samaan aikaan pois. Yöllä ei ole sattunut yhtään vahinkoa nyt puolen vuoden aikana, Vahingot sattuvat aina päivällä.

Minulla tämän pojan lisäksi myös samanikäinen tyttö (kaksoset siis). Tyttö oppi kuivaksi 2,5v samalla taktiikalla

Jokainen oppii nämä asiat omaan tahtiinsa. :) Vaipattomuus on oman kokemuksen pohjalta sellainen juttu jota on turha yrittää kiirehtiä, asiat etenevät kyllä omaan tahtiinsa kun valmius siihen on. Esikoisen kanssa turhaan stressasin ja hössötin vaippojen kanssa, tyttö kun oli 2v4kk niin alkoi oma-aloitteisesti käydä pöntöllä ja jätti vaipat pois. Kuopus, nyt 2v3kk käy aina kakalla pöntöllä mutta pissat tulee vielä vaippaan (tai sitten housuun/lattialle). Eiköhän se kesän mittaan ala taas luonnistumaan. :)

No minusta on kyllä vähän kummajainen. Mutta joo, kyllähän kaikki joskus oppii, mutta vanhempien laiskuutta on jos ei tossa vaiheessa jo osaa. Mutta tehän sitä vaipparumbaa pyöritätte, joten lienee teidän onkelma. :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

On se kuitenkin eri asia olla kokonaan kuiva (niinkuin ajatuksen kanssa siis) kuin se, että tarpeeksi tiuhaan "metsästetään" pissat ja kakat pottaan/pyttyyn. Meidänkin 2,5vuotias on jo pitkään käynyt pytyllä kakalla ja suurimman osaa ajasta pissallakin, mutta silti jos vaipan ottaa pois tulee joka päivä pissat housuun, eikä lapsi itse hokaa sitä ennenkuin on liian myöhäistä. Nyt ollaan otettu vaippa pois päivisin, kun on niin kuumat kelit, että pylly hautuu vaipassa ja helpompi opetella kuivaksi näin. Mutta lapsella itsellä voi mennä kauankin, ennenkuin ymmärtää sen, että hätä on ja sen seurauksena lähtee itse potalle.

Meillä 2 lasta ja kummaltakin vaipat jääneet pois aika tarkkaan kun 3 vuotta tullut täyteen. Tätä ennen molemmilla ihan totaalinen pottastoppi, selkä kaarelle ja suoraa huutoa kun potalle yritettiin. Sitten kun homma alkoi sujua niin molemmat ovat täysin itse huolehtineet asian sujumisesta ja samantien jätettiin niin päivä- kuin yövaippakin pois eikä vahinkoja juuri ole tullut. Minusta lapsi ei kuitenkaan ole kuiva jos vanhempien täytyy lasta kellon kanssa viedä vessaan.

No tietysti on eri asia pyydystää tuotoksia kuin se, että lapsi menee oma-aloitteisesti potalle. Mutta jos noinkin isolla lapsella pidetään vaippaa, niin ei se tajua potalle mennäkään. Alkuun voi viikon tai pari tulla vahinkoja ja vaatii vanhemmilta viitseliäisyyttä, mutta kun vaippa jätetään pois, niin lapsi alkaa hoksata, miksi sinne potalle mennään.

meillä 4v. poika on ollut päiväkuiva jo reilu kaksvuotiaasta, mutta öisin on vaippaa vielä tarvinnut, nyt kun viimeksi vaipat oli loppu, niin en enään ostanutkaan niitä, parit pissivahingot on yöllä tullut ja lakanapyykki on lisääntynyt huimasti, mutta nyt parin viikon vaipattomuuden jälkeen ei ole viikkoon pisoja yölläkään tullut, vaikka sitä sanotaankin, että yökuivaksi ei opita vaan se vaatii sen hormonin kehittymisen, uskon tähän itsekkin, mutta luulen että toiminnallmmekin oli jotakin osuutta asiaan.

Yhteistyössä