Poika 2,5v ei halua potalle/pöntölle, kakkaa ja pissaa vaippaan, ei osoita mitään merkkejä kuivuuden oppimisesta. Apua?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Poika kävi jo aiemmin mielellään potalla, teki kaikki kakat ja suurimman osan pissoistakin pottaan. Sitten jossain vaiheessa (kuukausi tai pari sitten) kävi niin, että kakkakin alkoi satunnaisesti tulla vaippaan ja pissoistakin suurempi osa. Yön jälkeen vaippa on ollut toisinaan niin märkä, että sänkykin kastuu ja toisinaan on vain pienempi pissa mutta ei koskaan ainakaan kuiva vaippa.

Tänä aamuna kakkakin oli housussa heti heräämisen jälkeen (oli ilmeisesti heti herättyään tehnyt). Kyllä nytkin osaa tehdä kakan pottaan, ja tekeekin lähes päivittäin, mutta jostain syystä yhä useamman kerran osuu vaippaan.

Kun kysyy, että minne kakka ja pissa tehdään, niin vastaa, että potalle mutta silti ei koskaan itse mene potalle ja kun yritetään laittaa potalle, niin alkaa kiukku ja pistää vastaan. On kokeiltu myös wc-pönttöä.

Jos ja kun saadaan potalle istumaan, niin kyllä se toisinaan pissakin tulee ja jos kauemmin istuu, niin ehkä kakkakin. Käy potalla ruuan ja heräämisen jälkeen, sekä satunnaisesti muutenkin. Toisinaan sanoo, että on hätä, mutta kun tällöin laittaa potalle, niin joko pissa on jo housussa tai sitten se kakka ei vaan tule.

Vaippoja kuluu kauheasti, enemmän kuin ennen, sillä ennen meni vain 1-3 vaippaa päivässä. Nyt menee 5-7 vaippaa, kun pissa on aina vaipassa.

Poika itsekin sanoo, että haluaisi alus-/pikkuhousut jalkaan, mutta kun tätä on toisinaan kokeiltu, niin pissaa heti housuun. Housuja on vaihdettu, mutta taas ne kastuu. Ei siis tule mitään, kun matot ja sohvatkin on pissassa. On yritetty kannustaa monin tavoin, mutta ei auta.

Meille on kohta syntymässä vauva, joten mielelläni haluaisin pojan edes päiväkuivaksi, yökuivuus ei ole niin kiireellistä. Hoidossakin hätäilevät, että pojan täytyy oppia kuivaksi, kun muutkin samanikäiset ovat jo kuivia (osa päivä- ja osa kokonaan).

Mitä ihmettä tässä on tehtävissä? Onko joku keino miten auttaa kuivaksi oppimista? Vai auttaako vain aika?

Anna sille piiskaa ja pistät sen pojan väkisin pöntölle tai potalle. Sinun on osoitettava pojalle että sinä määräät ja jos poika ei tottele, niin sitten sinä lyöt poikaa.

[QUOTE="Vieras.";29419281]Unohda potta ja pönttö.
Palaa asiaan parin kuukauden päästä.[/QUOTE]

No ei niitä nyt noin vain voi unohtaa kun hoidossa käyttävät koko ajan potalla ja sieltä tulee painostusta kuivaksi oppimiseen päivittäin. Ja ei siinä kakkavaipan vaihtamisessa ole järkeä monta kertaa päivässä... eikä rahan tuhlaamisessa vaippapusseihin, niitä kun saa ostaa monta viikossa.

Minäkin sanoisin, että lapsi ei vaan ole valmis vielä, pari kuukautta sinne tai tänne - kyllä lapsi oppii kun on itse siihen valmis. Itse en ole potattanut ketään lapsistani ja kaikki ovat oppineet kuivaksi. Kuopus on vielä vaipoissa, 1v10kk, enkä ole vielä edes ostanut pottaa.

Sekä sinä että lapsi pääsette tällä tavalla vähemmällä. Ei oo päiväkodin asia päättää.

Annat vaan olla. Minä hermoilin saman jutun kanssa tässä taannoin. Ei meinannut tulla mitään koko hommasta. Tarhassakin luopuivat aktiivisesta pottatreenistä, kun ei siitä mitään tullut. Päiväunien, ruokailujen jne. yhteydessä lapsi kävi potalla toki, mutta kesken leikkien jne ei enää potalle laitettu, vaan laitettiin suosiolla vaippa.

Nyt tässä joululomalla on tapahtunut sellainen käänne, että toi lapsi osaa mennä itse vessaan! JES! Näyttää siis siltä, että ainakin päivävaipoista päästään eroon ennen kuin lapsi on kolme (ts. helmikuun lopussa).

Meillä aloitettiin 2v10kk todenteolla opettelemaan kuivaksi. Luulen, että liian aikaisin silti. 4kk on käyty nyt ja on ollut parempia ja huonompia viikkoja. Alkuun välillä ei suostunut yhtään pöntölle/potalle uhmaikäänsä, välillä käy mielellään. Nyt on mennyt kohtalaisesti joitain viikkoja ja erityisesti viimeinen viikko mennyt hyvin ja on vihdoin alkanut toisinaan kertoa hädästä myös etukäteen. Aloin vain pitää ilman vaippaa päivisin kotona, vahinkoja on tullut vaikka miten paljon (onneksi meillä on nahkasohvat!!), mutta ne on siivottu ja sitten on jatkettu silti pikkuhousuilla. Parissa viikossa vahingot vähenivät huomattavasti. Olen myös oppinut lukemaan koska lapsella on hätä ja juoksutan vessaan vaikka välillä ei malttaisi mennäkään. Alkuun käytin lahjontaakin :) ei ole mitään tarvetta neidillä olla "iso tyttö", mutta on alkanut itsekin tuntemaan hyvää fiilistä kun tavarat tulee pönttöön kun on kehuttu vuolaasti. Pitkä tie vaan on sitä valoakin jo tunnelin päässä. Kaikki vaan ei opi päivässä kuivaksi.

Itse tein tyhmästi ja pistin viime keväänä kerhopaikan hakuun alkamaan huomenna. Tuli kamala paniikki tuosta kuivaksi opettelusta koska kerhossa pitää olla pois vaipoista ja käydä vessassa. Pari viikkoa sitten soitin kerhopaikkaan ja kerroin meidän tilanteesta. Olivat sitä mieltä että kerho voidaan näillä eväin aloittaa, mutta pelottaa miten se lähtee sujumaan. Nyt on siis käytännössä kuiva, mutta vahinkoja tulee erityisesti silloin kun jännittää jotain tilannetta/ihmistä. Ei uskalla silloin sanoa pissahädästä. Ostin harkkahousuja kerhoa varten varmuuden vuoksi.

Minä kanssa sanoisin, että anna olla jonkin aikaa. Jos vauvakin on tulossa, niin ei kannata hiki otsassa ja hampaat irvessä käydä läpi tuskaista koulutusta joka paitsi on lapselle tosi ikävä kokemus on ehkä myös tulokseton, jos reagoi vauvan syntymään taantumalla tuolla saralla. Ymmärrän todellakin, että takapakki ärsyttää ja että olisi kiva päästä vähemmällä vaipanvaihdolla eikä omaan jakeluun mene miksi se kakka pitää sinne vaippaan ährätä kun kerran OSAA käydä potalla/pöntöllä, mutta nämä nyt vaan on niitä juttuja joissa lapsella on itsemääräämisoikeus. Eritys-, nukkumis- ja ruokailuasioissa kannattaa miettiä hyvin tarkkaan mitä iloa on painostuksesta tai patistamisesta.

Minusta tuntui esikoisen ollessa 2v että "kaikki muut" saman ikäiset kävi sujuvasti potalla. En tiedä oliko totta vai mielikuva, mutta näin jälkikäteen ajateltuna ainakin täysin turha ja hyödytön näkökulma. Kyllä ne aikanaan oppii.

Sanot sinne hoitoonkin, että jokainen oppii ajallaan. Vaikka sinun näkökulmasta vaippojen käyttö ei ole mukaa ja uusi vauvakin on tulossa, ei lasta kannata hoputtaa. Potalla käynnin tulisi olla mukavaa eikä siihen pitäisi liittyä negatiivisia tuntemuksia kuten pakkoa. Muista myös, että et ole myöskään äitinä epäonnistunut ja lapsesi ei ole huono kun ei käy potalla.

Meillä oppi kakan tekemään pottaan 2v ja kuivaksi 3v kesällä kun oltiin ilman housuja ja puskapissailtiin. Oppi siis tuntemaan koska pissa tulee. Oppi yökuivaksi samalla, vaippa vaan oli kuiva aina aamuisin, mutta ei kannata kiirehtiä liikaa. ja alkoi tulla uudestaan kakka vaippaan niin tarrapalkinnot alotettiin uudestaan kun teki pottaan.

Aikalisä... Kahden lapsen kanssa olen samaa asiaa aikoinani tuskaillut ja hulluksi meinasin tulla. Kun silloin olisi osannut vähän itse relata... Kyllä kaikki oppii aikanaan kuivaksi. Meillä yks lapsi(keskimmäinen) oli vasta 3v 8kk kun saatiin jätettyä vaipat ihan kokonaan pois, toinen oli n. 3v ja yks n. 2v8kk (eka lapsi). Käytte potalla kun lapsi haluaa tai/ja unien/ruuan jälkeen. Mutta ihan oikeesti turha stressi pois, mun mielstä ei ole mitenkään epänormaalia että 2,5v on vielä vaipoissa, vaikka "ne kaikki muut" oliskin kuivia jo 1v. Mikä ei pidä paikkaansa.

Itse suosittelisin kans esim. tarrapalkintoa. Eräs hoitolapsi, joka oli jo täysin kuiva, "taantui" samalla lailla ja vaan huudon kanssa meni potalle sen jälkeen, kaikki tuli vaippaan. Sovimme lapsen kanssa, että hän istuu siinä 10 sekuntia. Laskin kymmeneen ja hurrauksen kanssa ylös. Aikaa voi aina pidentää. Ja etenkin, jos pottaan jotain tulee niin kunnon tuuletukset ja rasti / tarra. Kyllä lapsi oppii, mutta vaatii vaan työtä.

Meillä lapsi kävi pöntöllä kakalla jo aikaisemmin, mutta pissahätää ei ehtinyt ajoissa tunnistamaan ja yövaippakin oli märkä. Pottaa ei koskaan käytetty, kävi välillä pöntöllä kokeilemassa, mutta saattoi tehdä heti perään pissat sohvalle. Hermo meni ja laitoin vaipan takas. Aamulla rupes olemaan vaippa kuiva ja sanoin että saa pastillin aina kun pissaa pönttöön. Viikon päästä jätettiin vaippa pois käytöstä.

Meillä poika täytti marraskuussa 3 vuotta. Viime kesänä ei pottailusta tullut vielä yhtään mitään, mutta sitten syksyn alettua se vaan lähti. Nyt menee tosi hienosti, vain yöllä käytetään vaippaa.

Yhteistyössä