Potalle/pöntölle oppimisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ippu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ippu

Aktiivinen jäsen
07.05.2005
2 363
0
36
Sanokaa jotain kannustavaa, epätoivo asian suhteen iskee, jälleen kerran...

Poika 2v teki TAAS sen, että ensin istuttiin potalla, ja sitten kokeiltiin hetken verran pönttöäkin, lähinnä tutustumismielessä. Ei malta istua, ei tuu kakkaa. Tahtoo vaipan. Laitetaan vaippa, ja alta viiden minuutin kakka on vaipassa.

Argh! Mur! Prkl! Oppiiko se ikinä? Milloin? Millä konstilla?
Tarrapalkinnotkin on jo kehissä, potassa on jo yksi tarra, mutta ei näytä olevan halua/kiinnostusta saada lisää Puuha Petejä potan kylkeen.

Pitäiskö tämän yksinkertaisesti antaa vain olla, odottaa että pojalle iskee oma tahto, että en haluakaan enää vaippaa?! Vai vaan sinnikkäästi käydä potalla joka aamu, kun joka aamu se kakkakin kerta tulee?

Epätoivoista...

Eiks 2v. oo vielä kuitenkin aika pieni... tarviiko sitä kaikkia maailman asioita vielä osatakaan?

Meinaan mun poika (täyttää pe 2v.) käyttää vielä ihan täysillä vaippoja. Ei sil oo mitään meininkiäkään olla ilman... pottaillaan kyllä, ja joskus pissi pönttöön lirahtaakin, mutta ilman vaippaa ei oo vielä ollut oikeastaan ollenkaan. Nyt on menossa vaihe, että se alkaa tajuta, koska pissi/kakka on tulossa, muttei vielä muuta. Ehkäpä oppii vielä joku kaunis päivä ilmoittamaan ETUKÄTEEN, että nyt tulee - ei että nyt tuli. Eikä mulle oo tullut mieleenkään, että pitäis huolestua tai jotain...

Meillä sama homma 2,5 vuotiaan tytön kanssa.. Tosin pissaa pottaan, menee itse aina pissalle, kun pissattaa, mutta kakkaamista varten pyytää AINA vaipan eikä suostu potalle.. Kerran kakka tuli vahingossa pottaan, tyttö nousi salamana potalta ja huusi "mikä tuo on????" Sen jälkeen ei ole potalle kakannut, edes vahingossa..

Kyllä se oppii... mulla oli pojan kanssa samoja epätoivon tunteita ja päätin etten sitten ressaa....
Otin pojalta kerran kuussa vaipat pois käytöstä n.2v2kk jälkeen ja ahkerasti käytin potalla ja muistutin ja jos ei homma toiminut vaan lirautteli, ei kertonut hätää yms. niin vaipat takas.
Tämän kuun alussa, poika 2v7kk, otin vaipat pois, niin kolme päivää ja ei ole sattunut kuin muutama satunnainen vahinko, 2 viikkoa oltu päiväkuiva. Muistutin alussa ja raahasin potalle aina ennen ruokaa ja ruuan jälkeen, nyt menee jo itse ja tunnistaa hädän.
Alussa lahjoin ja lupasin, että joka kakasta saa keksin ja sitten vissiin tajusi, että paljon mukavempi näin kuin märkä vaippa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Ehkäpä oppii vielä joku kaunis päivä ilmoittamaan ETUKÄTEEN, että nyt tulee - ei että nyt tuli.

Kunpa meillä ei ilmoiteta edes tuosta... hajusta sen vain tietää että nyt tuli, ja pojalta iteltään jos kysyy että onko kakka, niin ei-ei-ei. Ei oo kakkaa. Jos kysyy MISSÄ kakka, ni sit taputtaa pyllyä..
On kokeiltu sitäkin, että annettais kakan olla vaipassa jonkun aikaa, että huomaisi miten inhottavalta se tuntuu, mutta ei näy häiritsevän sekään. Nopeammin alkaa itellä nenään käydä ku pojalla pyllyyn! ;)

Mulle itelle ei ehkä niin kiire ees ois tällä asialla, vähemmällähän minä toki pääsen vaipan vaihtamalla, kuin jatkuvasti vessahätää kyselemällä ja potan vieressä päivystämällä (yksinhän siinä kun ei voi istua... huoh.). Ympäristön paineet vaan tuntuu kovina.. ei oo kertaa jolloin ukki ja mummi ei kysyisi, että ootko käyny poika potalla ootko? (Ehkä pitäis alkaa kysellä niiltä, että ootko "Pertti" käyny pöntöllä ootko?! :laugh: )

Meillä on pottaan opettelu tässä ollu käynnissä mutta ei tee sinne mitään, lattialle kylläkin :kieh:
Nyt ostin sen supistajan ja koitetaan pytylle, no sen kanssa onkin saanu tapella kun kaiket päivät kitisee siihen ja heti pois ja taas siihen ja pois. Todella kivaa. kuitenkin tarpeensa tekee lattialle kun repii vaippansa pois :headwall:

tyttö siis 2v.

Ei ole vielä kiirettä tuon pottailun kanssa! :) Kaikki aikanaan.

Minä tuskailin myös aikoinaan tytön pottailun kanssa. Ei olisi millään halunnut istua siinä, melkein inhosi koko pottaa.
Kas kummaa yksi viikonloppu oltiin mummulassa käymässä ja mummu sai tytön houkuteltua pöntölle pissille. Mummun kehut ilmeisesti tuntui niin hyvälle tytöstä, että vaipat jäi kertaheitolla sillä mummulareissulla pois :D Ja ikää lapsella oli silloin 2 v. 3 kk.

Meillä kans harjotellaan päivittäin, tyttö 1v8kk... Kerran on tullu pissa ja kerran kakka ja se onkin siinä... Kyl se siihen menee istumaan, mutta hetken on ja sitten sanoo että paitta paitta eli sitten laitetaan taas vaippa... Ja tätä se tekee useemman kerran päivässä... Ei mullakaan olis mitään kiirusta, mutta meilläkin isovanhemmat (lähinnä mummo) kyselee että jokos sitä potalla käydään :kieh:

Yhteistyössä