Onko liian julmaa pitää 2.5-vuotiasta väkisin jäähyllä? Vai miten olisitte asian ratkaisseet.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja

Vieras
Vajaa 2.5-vuotiaani on hirmuisen temperamenttinen ja rajojaan testaava lapsi tällä hetkellä. Tänäänkin ruokapöydässä useammasta kiellosta huolimatta käyttäytyi sopimattomasti mm. kiljumalla. Lopulta poistin pöydästä ja ajattelin, että jo se olisi tarpeeksi hyvä rangaistus tuon ikäiselle. MUTTA eipä auttanut. Lapsi on niin pirun itsepäinen, että yrittää tulla pöytään takaisin ihan koko ajan huudon kanssa. En päästänyt tietenkään kun olin kerran sieltä poistanut. Lopulta kypsyin siihen lapsen uhmailuun ja pistin jäähylle istumaan. Sanoin lyhyesti, että siinä pitää istua niin kauan että äiti antaa luvan tulla pois. Lapsi ei usko vaan tulee koko ajan pois ja raivoaa ihan hullun lailla. Laskin itsekseni kertoja kun vein lapsen takaisin istumaan. 27 kertaa palautin, jonka jälkeen jäi istumaan ja itki lohduttomasti. Sen jälkeen sanoin, että hyvä, nyt pysyt siinä hetken, ei hätää ja sanoin että kun pyytää äidiltä anteeksi tottelemattomuuttaan niin saa tulla pois. Halasi, pyysi anteeksi ja kaikki oli hyvin. Mielestäni onnistuin siinä että olin johdonmukainen, eikä lapsi astunut varpailleni. Mietin kuitenkin onko 2.5v liian nuori tuollaiseen jäähytykseen? Otan vastaan muita ehdotuksia kyseisen tilanteen varalle jäähyn sijasta. Mitä pitää tehdä kun lapsi vaan ei tottele. Vähän hankalaa esim. kylässä kyseinen kohtaus, jos ei osaa olla pöydässä ja poistan sen, siitä seuraa pitkä pitkä jäähytys-/huutosessio. Sylissä lapsi ei raivon vallassa ole, huutaa kahta kauheammin.

Mielestäni teit oikein.
Tosin, meillä myös ollut jäähypenkki käytössä varmaan siitä 1vuotiaasta.

Kun jäähytystä tekee tarpeeksi usein ja johdonmukaisesti se toimii, pelkkä uhkaus riittää. Ainakin meillä esim kaupugilla/kaupassa/kylässä. Kotona hieman harvemmin, kotona istutaan usein.

Kuulostaa jotenkin aika kovalta tuo 27 kertaa... tietysti on mielestäni oikein, että jos äiti jotain sanoo, niin siitä pidetään kiinni. Mietin vaan, onko lapsella itku ollut vain kiukkua, ettei ole tuossa 27 kerran aikana mennyt hätäännyksen puolelle. Että jos lapsi pyytää peloissansa anteeksi sen takia, että äiti lopettaisi "hyllyttämisen", niin sehän ei ole oikein. 2,5 v on kyllä vielä tosi pieni. Tuossa tilanteessa olisin mennyt pois pöydästä ja ottanut lapsen syliin rauhoittumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äipykkä:
Kuulostaa jotenkin aika kovalta tuo 27 kertaa... tietysti on mielestäni oikein, että jos äiti jotain sanoo, niin siitä pidetään kiinni. Mietin vaan, onko lapsella itku ollut vain kiukkua, ettei ole tuossa 27 kerran aikana mennyt hätäännyksen puolelle. Että jos lapsi pyytää peloissansa anteeksi sen takia, että äiti lopettaisi "hyllyttämisen", niin sehän ei ole oikein. 2,5 v on kyllä vielä tosi pieni. Tuossa tilanteessa olisin mennyt pois pöydästä ja ottanut lapsen syliin rauhoittumaan.

Siis en heti olisi ottanut syliini rauhoittumaan, mutta joskus tossa ennen numeroa 27 kuitenkin =)

meillä kans siinä 1½+ tienoilla tuli jäähyt kuvioihin ja siitä lähtien poika voi jopa itse mennä tilanteessa sinne rauhoittumaan ja pois saa tulla kun istuu kiltitsti hiljaa ja on rauhoittunut ja sen jälkeen pyydetään anteeksi ja puhutaan mitä tapahtui.
ikää nyt 2v+

muoks.
meillä on niin että eka on varoitus ja tokasta lähdetään jäähylle. koskee aikalailla kaikenlaista huonoa käytöstä:sylkemistä, tavaroiden heittelyä, ruuan kaatamista, lyömistä..

Mun mielestä kyllä kuulostaa aika rajulta, kun kyseessä kuitenkin noin pieni. Kiljuminen ruokapöydässä ei nyt kuitenkaan hirveen pahalta kuulosta :whistle:
Tosin käytöstä omilta lapsiltanikin odotan, mutta ikätason mukaan.

Kamalaa miten aikasin jäähyjä annatte lapselle.Ei tuon ikäinen pysty käsittämään tarkoitusta.
Ja syy seuraussuhdetta saati oppimaan siitä.
Oppiihan lapsi mutta ymmärtääkö??? :o

Ihan pieni vauvakin oppiiolemaan hiljaa jos itkuun ei vastata,mutta ymmärtääkö?

Mä en ole käyttänyt jäähyjä lapsilla kuin vasta kouluikäisenä.
Mutta jos olisi tarve niin ehkä 4-5 vuotiaan kanssa voisin tuota käyttää.
Meillä puhutaan ja keskustellaan,jos raivostuttaa niin puretaan se kiukku yhessä.

Pieni lapsi tarvii ohjausta vielä kiukuttelun purkuun,lasta voi opettaa sanomalla,että äiti on tässä lähellä ja voit huutaa taikka ravistaa käsiäsi jotta saat pahan olon pois.
Lyödä ketään ei saa,tällöin laitetaan lapsi muualle.

Ja monasti ihan huomion suuntaamisella toisaalle saadaan todella hyviä tuloksia.
:D

Musta 2,5 vee on pieni vielä...
ymmärrystä..

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Kamalaa miten aikasin jäähyjä annatte lapselle.Ei tuon ikäinen pysty käsittämään tarkoitusta.

Meillä puhutaan ja keskustellaan,jos raivostuttaa niin puretaan se kiukku yhessä.

Pieni lapsi tarvii ohjausta vielä kiukuttelun purkuun,lasta voi opettaa sanomalla,että äiti on tässä lähellä ja voit huutaa taikka ravistaa käsiäsi jotta saat pahan olon pois.

Ja monasti ihan huomion suuntaamisella toisaalle saadaan todella hyviä tuloksia.

ymmärrystä..

Peesailen kyllä ihan täysin :flower:
En laittais noin pientä jäähylle selviytymään yksin kiukustaan, vaan sylissä vielä yhdessä koetaan nuo tunteet.

ymmärrystä..

Lyödessä niin minne muualle laitat lapsen?

ymmärrystä..

mihin muualle laitat huutavan tavaroita heittelevät sylkevät ja potkivat lapset?
tietysti jäähypenkin(meillä pieni matto makuuhuoneessa) vieressä ollaan koko ajan ainakin meillä. yksin hän ei jää hetkeksikään.
samalla kerrotaan että niin ei saa tehdä ja siksi jouduit jäähylle.sama on sanottu myös jäähylle mentäessä,kun jäähyllä uhkailtiin. ja kerrotaan että kun rauhoitut niin pääset pois ja perussääntö on se että aika alkaa alusta jos yrittää lähteä pois, mut minsa per ikävuosi. kyllä meillä vaan on toiminut ja ymmärtää mielestäni sen.

Alkuperäinen kirjoittaja järkyttynyt:
Mielestäni ihan ok kun välistä ottaa syliin.Eräs ex ystäväni laittoi lapsensa kylmään suihkuun!!!!!!!!!joka sai mut voimaan pahoin...

Siis ottaa syliin välillä ja jäähylle taas??Mikä järki siinä on? Lapsi menee aivan sekaisin...ja tuo kylmä suihku...
provo oltava.
:headwall:

Meillä samanikäinen enkä mäkään ole vielä omaanhuoneeseen jäähylle laittanut, mutta kyllä mielläkin joutuu pöydästä pois, jos siinä riehuu. Eli aina vastaavasti toimisin itsekin samanikäisen kanssa.

Mielestäni ihan ok kun välistä ottaa syliin.Eräs ex ystäväni laittoi lapsensa kylmään suihkuun!!!!!!!!!joka sai mut voimaan pahoin...

Siis ottaa syliin välillä ja jäähylle taas??Mikä järki siinä on? Lapsi menee aivan sekaisin...ja tuo kylmä suihku...
provo oltava.

EI provo!!!Enkä tarkoita että edes taas lasta retuutetaan jäähylle ja syliin jne....

provo oltava.

Mun mielestä tässä se pääidea on, että lapsi ei saa tulla pöytään ennenkuin on rauhoittunut. Ja kun noin pientä ei vielä voi yksin laittaa rauhoittumaan niin mulle on ihan sama rauhoittuuko penkillä istuen vai äidin sylissä.

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:

ymmärrystä..

mihin muualle laitat huutavan tavaroita heittelevät sylkevät ja potkivat lapset?
tietysti jäähypenkin(meillä pieni matto makuuhuoneessa) vieressä ollaan koko ajan ainakin meillä. samalla sanotaan että niin ei saa tehdä ja siksi jouduit jäähylle.sama on sanottu myös jäähylle mentäessä,kun jäähyllä uhkailtiin. ja kerrotaan että kun rauhoitut niin päset pois ja perussääntö on se että aika alkaa alusta jos yrittää lähteä pis mut minsa per ikävuosi. kyllä meillä vaan on toiminut ja ymmärtää mielestäni sen.

Muualle,eli jos lyö kaveria,siirtää siitä pois vaan.
Täällä kaikki Nanny tai muiden dr phill faneja kun jokainen jäähyttää lapsiaan...
Eikö ketään kasvata keskustelemalla?

Isompia lapsia olen pyytänyt menemään miettimään käytöstään mutta todellakin isompia.
Jotka pystyy miettimään omaa käytöstään ja sen seurauksia.
Ja kertomaan mikä ajoi siihen että teki hölmösti tms.

Pienien kanssa olen läsnä siinä kiukussakin.
Ei sylissä tarvii pitää,joskus siinäkin mutta apuna sillä pienellä tuo tunne voi olla jo itsessään erittäin pelottava.
Ja äiti vielä tekee ihan ihmejuttuja...
Kiikuttaa eestaas 27 kertaa...
:o
tai vie suihkuun??? :o :o |O

Meillä on samanikäinen tyttö, kuulstaa mun mielestä liian pieneltä sadakseen sellaista rangaistusta.

Mä poistan pöydästä esim omaan huoneseen jos on tarvetta. sillä voi huutaa niin paljon kun keuhkot sallii. Tilaanteen mukaan olen joko siellä tai sitten tyttö on yksin. Muiden täytyy saada syödä rauhassa kuitenkin. Kun huuto hiljenee niin tyttö tulee takaisin syömään.

Mä seisoin nukassa pienenä, samalla tavalla kun nykyään on jäähypenkit käytössä. ei sopinu mulle, enkä aio tahdä sitä lapsillenikaan.

Yhteistyössä