Onko lasten hoito-ongelma tarpeeksi hyvä syy kieltäytyä työkkärin "tarjoamasta" työstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mirumaru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
öö... no vaikka siksi kun olet työttömänä työnhakijana? mä oletan että silloin lähtökohtaisesti halutaan sinne töihin?

miten järjestäisit lasten hoidon jos se sulle tarjottu työ oliskin se sun unelmien duuni?

no täällä pitää kunnan hommata 2viikon kuluessa hoitopaikka kun hakija saa työn, niin oon luottanu siihen et jos saan paikan niin saan hoitopaikatki. ja sen kaks viikkoo ehkä sit sais jotenkin sumplittua.

Et sä voi valita kumpaan kuntaan sä lapset viet hoitoon (vai onko niillä joku ostopalvelusopimus?), hoitopaikka määräytyy kotikunnan mukaan ei työssäkäyntikunnan!
Kunnalla on 2vk aikaa järjestää hoitopaikka, myös vuorohoito pitää järjestyä.Jos työnantajalle sopii että aloitat vasta 2vk päästä niin sun tytyy ottaa paikka vastaan, muuten tulee 3kk karenssi (ja karenssi vaikuttaa myös toimeentulotukeen, jos sellaista saisitte).

[QUOTE="vieras";27905557]Sitä varten on vuoropäiväkodit.[/QUOTE]

niin kun mä en tiedä onko täällä sellasta paikkaa, joka ottas viikonlopuks yöks kaks vuoroo putkeen vieläpä. ja onko se 1veelle ja 3veelle kovin kivaa sekään. ja sit ison mahan kans tarjoilla viinaa???

niin kun mä en tiedä onko täällä sellasta paikkaa, joka ottas viikonlopuks yöks kaks vuoroo putkeen vieläpä. ja onko se 1veelle ja 3veelle kovin kivaa sekään. ja sit ison mahan kans tarjoilla viinaa???

Aika turhaa valittaa täällä, ei me tota voida sun puolesta ratkaista. Soita kunnan päivähoitotoimistoon, soita työkkäriin, ja jos et tahdo ottaa töitä vastaan, älä jää työkkärin listoille. Ne liiton rahat on työttömyyden, ei hoitovapaan ajaksi tarkoitettu. Jos on työttömänä TYÖNHAKIJANA, oletetaan että tahtoo töihin...

Et sä voi valita kumpaan kuntaan sä lapset viet hoitoon (vai onko niillä joku ostopalvelusopimus?), hoitopaikka määräytyy kotikunnan mukaan ei työssäkäyntikunnan!
Kunnalla on 2vk aikaa järjestää hoitopaikka, myös vuorohoito pitää järjestyä.Jos työnantajalle sopii että aloitat vasta 2vk päästä niin sun tytyy ottaa paikka vastaan, muuten tulee 3kk karenssi (ja karenssi vaikuttaa myös toimeentulotukeen, jos sellaista saisitte).

täällä vissiin on sellanen ostopalvelusopimus, mun käsittääkseni ainakin. ja tarkoitus ois siis ollut muuttaa tälle paikkakunnalle mistä saisin työn. Eli tää työpaikka on siis ollut avainsana tässä jutussa :) Sori, tää on niin sekava tilanne ollut. Ei siis haluta asua täällä keskellä persettä enää, mutta kun ei oo tiietty mihin kannattas muuttaa kun sitä työtä mulla ei ole. Ja mies on reissutyössä. äääh, ehkä mä teen itse asioista vaan niin vaikeita.

[QUOTE="Jenis";27905612]Aika turhaa valittaa täällä, ei me tota voida sun puolesta ratkaista. Soita kunnan päivähoitotoimistoon, soita työkkäriin, ja jos et tahdo ottaa töitä vastaan, älä jää työkkärin listoille. Ne liiton rahat on työttömyyden, ei hoitovapaan ajaksi tarkoitettu. Jos on työttömänä TYÖNHAKIJANA, oletetaan että tahtoo töihin...[/QUOTE]

En valita, kun kysyin kun en tiennyt työkkäristä miten sen kanssa toimitaan. En ole ollut kauaa/aiemmin työkkärin asiakas. Nyt olen vastannut teidän kysymyksiinne,. Selvästi haluatte tehdä minusta laiskan yhteiskunnan loisen, mutta kuinka moni teistä haluaisi tällaisen työn mun asemassani? Niin, ei varmaan kovin moni. Asia olisi täysin eri jos olisin lapseton. Silloin menisin innoissani tähän työhön. Mä olen yhdesti jo hoitovapalla ollut, vaikka olisin silloinkin voinut olla työttömänä liiton rahalla, vaan halusin olla lapsen kanssa kotona, vaan nyt olen saanut jo olla kotona tarpeeksi ja isompi lapsi olisi jo valmis hoitoon.

Ei ole tarpeeksi hyvä syy.

Siis työkkärille. Työnantajalle, kuten jo mainittua, todennäköisesti onkin hyvä syy, vaikka he eivät voikaan avoimesti olla palkkaamatta sinua siksi että olet raskaana.

Mutta on vuoropäiväkoteja ja niitten kanssa sitten sovitaan kuviot ja hakuajat, hakijat ynnä muut käytännön asiat. Miten kuvittelet, että esimerkiksi kolmivuorotyötä tekevät muut vanhemmat saavat lapsensa hoidetuiksi?

Valintoja. Elämä on niitä täynnä. Mutta kun kerran tökärin listoilla on, on olemassa myös tiettyjä velvoitteita heidän tarjoamiaan palveluita ja korvauksia vastaan. Eli ellet halua karenssia, haet paikkaa.

Se, onko tökäri aina kovinkaan viisas ja fiksu työhönosoitustensa kanssa, voi puida toisessa ketjussa. Sukulaisilla ainakin on ollut hulvattomia tarinoita, kuinka on menty todistukset kourassa työpaikkaan, joka on jo täyttänyt paikan- vuosi sitten :D ja ilmoittanut siitä työkkärille, tai että haetutetaan työhön, johon vaaditaan se ja se koulutus, ilman että työnhakijalla on sellaista. Tai että uhataan karenssilla siinä kohtaa, kun hakija marssii sisään ja ilmoittaa onnellisena löytäneensä itse työpaikan itselleen ja että poistuisi täten hakijoiden listoilta. :D

miksi et voi vaan myöntää ihan suoraan: et ole kotihoidontuella, koska se on paljon pienempi summa kuin työttömyyskorvaus? Ikävä kyllä työttömyyskorvausta saadaan silloin kun ollaan työttömiä työnhakijoita, ja nimenomaan TYÖNHAKIJOITA. Et sä sitä rahaa siksi saa että on kivempi saada enemmän rahaa kuin kotihoidontuki, vaan siksi että olet ilmoittanut olevasi työtön ja olevasi halukas menemään töihin mikäli sellaisia löytyy. JA nyt kun töitä olisi tarjolla, keksit kaikki mahdolliset tekosyyt miksi et töihin voisikaan mennä....HUOH.

Soitat työpaikkaan, sovit haastattelun ja ilmoitat työkkäri, että olet hakenut paikkaa. Menet haastatteluun ja kerrot kaiken tuon, ei ne sua palkkaa. Liiottelet toki raskausvaivoja ;)

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
[QUOTE="vieras";27905430]Sinulla on 1 ja 3 vuotiaat lapset ja olet raskaana. Miksi olet työkkärin listoilla etkä kotona hoitamassa lapsiasi kotihoidontuella?[/QUOTE]

Miksi ei saisi tuossa tilanteessa hakea työtä? Pitäiskö muka vaan olla pitkä putki lapsia hoitamassa kotona?

[QUOTE="Vieras";27905651]Miksi ei saisi tuossa tilanteessa hakea työtä? Pitäiskö muka vaan olla pitkä putki lapsia hoitamassa kotona?[/QUOTE]

saahan sitä olla hakemassa töitä, mutta sitten kun tulee se tilanne että pitäisi sinne töihin oikeasti mennäkin niin sinne pitää olla valmis menemään eikä alkaa nillittä siitä että kun lapsia ei voi laittaa hoitoon ja kun mä oon raskaanakin....

[QUOTE="vieras";27905643]miksi et voi vaan myöntää ihan suoraan: et ole kotihoidontuella, koska se on paljon pienempi summa kuin työttömyyskorvaus? Ikävä kyllä työttömyyskorvausta saadaan silloin kun ollaan työttömiä työnhakijoita, ja nimenomaan TYÖNHAKIJOITA. Et sä sitä rahaa siksi saa että on kivempi saada enemmän rahaa kuin kotihoidontuki, vaan siksi että olet ilmoittanut olevasi työtön ja olevasi halukas menemään töihin mikäli sellaisia löytyy. JA nyt kun töitä olisi tarjolla, keksit kaikki mahdolliset tekosyyt miksi et töihin voisikaan mennä....HUOH.[/QUOTE]

Mä en jaksa vääntää enää teidän kanssa. Totta kai mä olen mieluummin liiton rahalla kotona, kuin kotihoidontuella, kerran mä haen töitä koko ajan. Voi hyvä Jumala sentään teidän kanssa! Onko tuo työpaikka oikeasti sun mielestä oikea mulle? Mun mielestä ei. Jos en olisi raskaana ja mies olisi kotona viikonloput, niin sitten voisin jopa harkita. On totta, että haluan päivätyön ja ehkä kaksivuorotyökin menisi, mutta ei yötyö!!!!!!!!!En ole missään vaiheessa sanonut etten ole hakenut töitä.

Minun mielipiteeni on se, että jos mä saan kahden viikon kuluessa lapsille hoitopaikan, niin se jotenkin onnistuu, kun saa työpaikan. Yksivuotiaan on ihan turha olla silloin kuukausitolkulla hoidossa, nyt kun hoitopaikat on muutenkin tiukassa ja sille on parempi olla kotona. On myös totta, että olen hakenut vain itselle mieluisia töitä, enkä tuollaisia paskatyöpaikkoja mitä tässä nyt tarjottiin.

Mutta ap kuittaa, mulla on muutakin tekemistä, tuhlasin jo liikaa aikaa täällä.
¨
Kiitos vielä niille jotka ymmärsi <3

Mä en jaksa vääntää enää teidän kanssa. Totta kai mä olen mieluummin liiton rahalla kotona, kuin kotihoidontuella, kerran mä haen töitä koko ajan. Voi hyvä Jumala sentään teidän kanssa! Onko tuo työpaikka oikeasti sun mielestä oikea mulle? Mun mielestä ei. Jos en olisi raskaana ja mies olisi kotona viikonloput, niin sitten voisin jopa harkita. On totta, että haluan päivätyön ja ehkä kaksivuorotyökin menisi, mutta ei yötyö!!!!!!!!!En ole missään vaiheessa sanonut etten ole hakenut töitä.

Minun mielipiteeni on se, että jos mä saan kahden viikon kuluessa lapsille hoitopaikan, niin se jotenkin onnistuu, kun saa työpaikan. Yksivuotiaan on ihan turha olla silloin kuukausitolkulla hoidossa, nyt kun hoitopaikat on muutenkin tiukassa ja sille on parempi olla kotona. On myös totta, että olen hakenut vain itselle mieluisia töitä, enkä tuollaisia paskatyöpaikkoja mitä tässä nyt tarjottiin.

Mutta ap kuittaa, mulla on muutakin tekemistä, tuhlasin jo liikaa aikaa täällä.
¨
Kiitos vielä niille jotka ymmärsi <3

Sanoit että olet aiemmin ollut töissä pikaruokalassa tms. ja nyt sinull tarjotaan baaritarjoilijan työtä. Mikä mahtaa olla koulutuksesi, vai onko sinulla edes sellaista? Jos ei, niin ihan turha valittaa "paskatyöpaikoista". Oikeampi osoite olisi ehkä lopettaa se työn hakeminen ja hakea opiskelemaan, niin voisi oikeasti saada muutakin kuin "paskatöitä" ja hyvällä tuurilla ei tarvitsisi työkkärin listoilla roikkua vaan voisi jopa saada ihan itse valita millaista työtä haluaa tehdä.

[QUOTE="vieras";27905693]Sanoit että olet aiemmin ollut töissä pikaruokalassa tms. ja nyt sinull tarjotaan baaritarjoilijan työtä. Mikä mahtaa olla koulutuksesi, vai onko sinulla edes sellaista? Jos ei, niin ihan turha valittaa "paskatyöpaikoista". Oikeampi osoite olisi ehkä lopettaa se työn hakeminen ja hakea opiskelemaan, niin voisi oikeasti saada muutakin kuin "paskatöitä" ja hyvällä tuurilla ei tarvitsisi työkkärin listoilla roikkua vaan voisi jopa saada ihan itse valita millaista työtä haluaa tehdä.[/QUOTE]

Mutta tietysti tähänkin keksit jonkun tekosyyn, mikset missään nimessä voi opiskella itsellesi oikeaa ammattia. Niinhän te aina.

[QUOTE="vieras";27905693]Sanoit että olet aiemmin ollut töissä pikaruokalassa tms. ja nyt sinull tarjotaan baaritarjoilijan työtä. Mikä mahtaa olla koulutuksesi, vai onko sinulla edes sellaista? Jos ei, niin ihan turha valittaa "paskatyöpaikoista". Oikeampi osoite olisi ehkä lopettaa se työn hakeminen ja hakea opiskelemaan, niin voisi oikeasti saada muutakin kuin "paskatöitä" ja hyvällä tuurilla ei tarvitsisi työkkärin listoilla roikkua vaan voisi jopa saada ihan itse valita millaista työtä haluaa tehdä.[/QUOTE]

mä olen yhteisöpedagogi (AMK)

:D Hae työtä ja mainitse joka välissä olevasi raskaana ja kahden pienen lapsen äiti. Sano että sinua epäilyttää vaikeiden raskauksiesi vuoksi, pystytkö kovin kauaa tuota työtä tekemään. On suuri ihme jos sut palkataan tuon jälkeen ja vailla anniskelupassia ja oikea koulutusta.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Siis tässähän on ihan klassinen systeemin väärinkäyttäjä; ei halua töihin, mutta haluaa työttömyyskorvauksen kun se on isompi kuin kh-tuki. Oksettavaa sakkia tällainen, ei voi muuta sanoa. Toivottavasti sut pakotetaan töihin.

Työkkärin ei tarvitse huomioida hakijan koulutus kuin ensimmäisen 3kk, sen jälkeen ne saa vapaasti tarjota mitä tahansa työtä.

[QUOTE="vieras";27905716]Siis tässähän on ihan klassinen systeemin väärinkäyttäjä; ei halua töihin, mutta haluaa työttömyyskorvauksen kun se on isompi kuin kh-tuki. Oksettavaa sakkia tällainen, ei voi muuta sanoa. Toivottavasti sut pakotetaan töihin.[/QUOTE]

Vielä kerran: minä haluan töihin, mutta en tähän työhön. Kai sullakin on joku paikka mitä sä et halua? Miks mun pitäs haluta jotain joka oikeasti ei sovi mun elämän tilanteeseen? Sopiiko tämä työ mulle, ihan oikeasti??????????????????????

SOPIIKO?

SOPIIKO?

Mä en ymmärrä miksi en saisi pitää lapsia kotona, jos itsekin olen. Joka päivä täällä hakutaan niitä jotka vie lapset hoitoon vaikka ovat kotona. Mikä vittu teillekin kelpaa??Ei mikään. Olisitte oikeesti hiljaa jos ette mistään mitään tiedä. Mä olen koittanut selittää tuhat kertaa miksi lapset on kotona. a)koska minäkin olen b)koska en tiedä minkälaisen työn saa (vuorotyöt ym.). En voi hakea päiväpaikkaa jos saankin kaksivuorotyön c)en tiedä mistä saan työn koska muutamme sinne paikkakunnalle mistä saan työn d) työnhaku meni nyt sekaisin kun tuli tämä yllätysraskaus. Ja olen kouluttautunut ja suunnitelmissa oli lähteä opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska olisi varmasti töitä. Mutta kolmivuorotyö ei oikein sovi tällaiselle, jonka mies ei ole juuri koskaan kotona.

Nyt meni hermot, adios!

Vielä kerran: minä haluan töihin, mutta en tähän työhön. Kai sullakin on joku paikka mitä sä et halua? Miks mun pitäs haluta jotain joka oikeasti ei sovi mun elämän tilanteeseen? Sopiiko tämä työ mulle, ihan oikeasti??????????????????????

SOPIIKO?

SOPIIKO?

Mä en ymmärrä miksi en saisi pitää lapsia kotona, jos itsekin olen. Joka päivä täällä hakutaan niitä jotka vie lapset hoitoon vaikka ovat kotona. Mikä vittu teillekin kelpaa??Ei mikään. Olisitte oikeesti hiljaa jos ette mistään mitään tiedä. Mä olen koittanut selittää tuhat kertaa miksi lapset on kotona. a)koska minäkin olen b)koska en tiedä minkälaisen työn saa (vuorotyöt ym.). En voi hakea päiväpaikkaa jos saankin kaksivuorotyön c)en tiedä mistä saan työn koska muutamme sinne paikkakunnalle mistä saan työn d) työnhaku meni nyt sekaisin kun tuli tämä yllätysraskaus. Ja olen kouluttautunut ja suunnitelmissa oli lähteä opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska olisi varmasti töitä. Mutta kolmivuorotyö ei oikein sovi tällaiselle, jonka mies ei ole juuri koskaan kotona.

Nyt meni hermot, adios!

Tais kalahtaa... Arvasinhan minä. Jo sun selitykset "vaikeista raskauksista" ja siitä, ettet kuitenkaan vois olla töissä kuin max pari kuukautta kertoo siitä, ettet ylipäänsä halua töihin vaan haluat nauttia isommasta tuesta. Säälittävää ja ärsyttää todella paljon, kun jotkut pääsevät tuollaisesta toiminnasta pälkähästä.

Ja olen kouluttautunut ja suunnitelmissa oli lähteä opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska olisi varmasti töitä. Mutta kolmivuorotyö ei oikein sovi tällaiselle, jonka mies ei ole juuri koskaan kotona.

Ja tämä lisää sitä varmuutta, ettet todellakaan halua töihin. Sairaanhoitajista valtaosa tekee kolmivuorotyötä tai muuta vuorotyötä. Miksi opiskelisit itsellesi sellaisen ammatin, jos et kykene vuorotyöhön? Annas kun minä vastaan puolestasi: koska et oikeasti halua tehdä työtä.

mä tunnen empatiaa Ap:ta kohtaan. Tarjottu työ suhteessa elämäntilanteeseen on kyllä pahin mahdollinen. En usko, että häntä sinne otettaisi edes. Ehkä kannattaa käydä haastattelussa. Vaikea ottaa kantaa näillä tiedoilla, mutta sitten ihmettelisin jos ei esim. kokopäiväinen siivoustyö väliaikaisesti kelpaisi (huolimatta koulutuksesta). Mites te muut tuossa tilanteessa, oikeastiko olisitte valmiit laittamaan nuo pienet lapset hoitoon vkl-öinä ja menemään raskaana baariin tarjoilemaan?

SOPIIKO?

SOPIIKO?

Nyt meni hermot, adios!

En oikein näe sinua ulosantisi perusteella yhteisöpedagogina, jos en oikein palveluammatissakaan. Esiinny työpaikkahaastattelussa samaan tyyliin kuin täällä, niin eiköhän homma hoidu.

Yhteistyössä