Onko lasta Pakko käyttää neuvolassa ?? Tuli tuosta neuvolaketjusta mieleen...

  • Viestiketjun aloittaja Jep
  • Ensimmäinen viesti
Jep
Siis kun käydään 1-6v kerran vuodes niin onko sinne edes pakko mennä ja varata aikaa kun mullaa on samanlaista kokemusta kun tuossa eräs palstalainen kirjoitti.

5v kävi just neuvolassa tammikuussa kun täytti 5v, ja kun piti hyppiä yhdellä jalalla niin likkapa ei hyppinyt.
Mun piti korjata ihan että lapsi osaa hyppiä kyllä yhdellä jalalla mutta neuvolan tätsy näki sen köpelyytenä.

ja sitten kun ei osaaa sanoa kunnolla R- kirjainta , tuli puhikseen aika ja käytiin siellä.

Puhis kysyi että neuvolan näkemys on että ei osaa sanoa R, L - kirjaimia.
Juu, neuvola tietää kaiken kun näkee lasta kerran vuoden 20min ajan.
Ja mun näkemys on että osa asanoa L kirjaimen ja R- tulee vähän suristen.


Puhis näytti niitä kortteja ja sitten tuli se piippu , mitä likka ei edes tiennyt.
Ihmettelin että miksi se on siellä kuvakorteissa edes.
Pitäs nyt R- kirjainta harjoitella, samoin L- kirjainta vaikka osaa tuon L sanoa mutta joskus kun nopeesti sanoo sanan L muuntuu K- ksi.

Kaikenlisäksi saa raudat takahampaihin vuodeksi että levenee takarivistö ja hammaslääkäri sanoi että vaikeuttaa hiukan kirjaimen sanomista puhtaina.



Siis en voi kun ihmetellä näitä neuvoloiden hyvinvointipalveluja.


Onko pakko mennä , ei varmaan mutta jos et mene aletaan syynää vielä enemmän.
Näin se taitaa olla.
 
me käytiin eka vuosi "tavallisessa" neuvolassa ja sen jälkeen ollaan käyty yksityisellä.... Eikä kukaan oo meitä syynänny tarkemmin "vanhasta" neuvolasta ei oo kuulunu mitään eikä yksityisellä olla oltu muutaku mukavia ja asiallisia...
 
miettinyt kans
Mä olen kans joskus ollut niin tympääntynyt näihin neuvolajuttuihin, että olen miettinyt onko sinne pakko mennä. Ja jos ei mene,niin mitä siitä seuraa? Osaa jotkut neuvolat olla niin syvältä. Johan sen maalaisjärki sanoo, että ei tuollaiset testit ole luotettavia, koska tilanne on niin outo lapselle. Ihme kun meidän muksuja ei ole vielä puheterapiaan tyrkytetty vaikka selvästi hitaammin on kehittynyt.
 
mielipide
Mut musta on typeryyden huippu marmattaa siitä, jos lapsi saa apua. Jos kaikki kirjaimet ei tule kunnolla, niin puheterapiaan pääsy pitäisi osata ottaa etuoikeutena, ei minään rangaistuksena.

Ja vanhemman näkemys ei useinkaan ole ihan objektiivinen. Lapsi VOI olla esim. ylipainoinen, kaivata fysioterapiaa, kärsiä hahmotushäiriöistä jne. vaikka hän vanhempien mielestä on täydellinen.

Neuvolassa ei toki tunneta lasta läpikotaisin, mutta kyllä ne ammattilaisena näkee paljon sellaista, mitä vanhempi ei näe. Siksi musta neuvolapalveluita kannattaa käyttää. Vai haluatko tehdä lapsellesi ehdoin tahdoin karhunpalveluksen?
 
ei
monessakaan paikassa ei noin pienten äännevirheiden takia ole helppoa päästä kunnalliselle puheterapeutille, kannattaa olla tyytyväinen, että lapsesi pääsee opettelemaan äänteitä ennen koulua.
yksityisille puheterapeuteille ei saa heillekään helposti aikaa.
meillä neuvolan puheterapeutti on mielestäni todella hyvä.
 
vieras
Aika epäammattimaista kohtelua olette saaneet neuvolassa. Onneksi meillä on tosi asiallinen terkka neuvolassa. Jos lapsi on ujostellut tai kieltäytynyt tekemästä jotain temppua niin terkka on kysynyt minulta. Kerran käytiin uusintakäynnillä parin viikon päästä, kun poika ei 4v-käynnillä suostunut oikein mitään tekemään kunnolla. Uusintakäynnillä teki kaiken niin kuin pyydettiin. Terkka kuittasi vain, että joskus auttaa, kun ollaan käyty ensin tutustumassa ja sitten vasta lapsi uskaltaa heittäytyä mukaan.
 
Pöljä
Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
Mut musta on typeryyden huippu marmattaa siitä, jos lapsi saa apua. Jos kaikki kirjaimet ei tule kunnolla, niin puheterapiaan pääsy pitäisi osata ottaa etuoikeutena, ei minään rangaistuksena.

Ja vanhemman näkemys ei useinkaan ole ihan objektiivinen. Lapsi VOI olla esim. ylipainoinen, kaivata fysioterapiaa, kärsiä hahmotushäiriöistä jne. vaikka hän vanhempien mielestä on täydellinen.

Neuvolassa ei toki tunneta lasta läpikotaisin, mutta kyllä ne ammattilaisena näkee paljon sellaista, mitä vanhempi ei näe. Siksi musta neuvolapalveluita kannattaa käyttää. Vai haluatko tehdä lapsellesi ehdoin tahdoin karhunpalveluksen?
Olen samaa mieltä. En oikein ymmärrä, mitä vikaa siinä on, että saa lisähuomiota ja apua. Mistäs tässä nyt valitetaan?
 
oot sä ja yks
Nii just! Olkaa onnellisia jos lapsenne PÄÄSEE PUHETERAPEUTILLE! Niitä koulutetaan nykyisin niin vähän, että kaikki eivät todellakaan pääse vaikka terapian tarpeessa olisivatkin. Ja jotku joutuu käymään jopa 150 km päässä terapiassa.

Mietipä sitä.
 
ap
En tiiä oliko siitä mitään hyötyä koska se oli vain se kerran ei siis mitään käyntejä enään vai sen kerran.

Näis on niin paljon eriävää mielipidettä.

Esikon kanssa sain tapella hanakasti vastaan kun yritin päästä puheterapiaa, neurologille, sairaalaan ylipäänsä tutkimuksiin, kaupunki hylkäsi kuntoutumislähetteen joka oli laadittu psykologin ja kiertävän erityislastentarhanopettajan kanssa,3 vuotta meni kun päästiin kunnon tutkimuksiin ja diagnoosina oli adhd, lapsi oli siinävaiheessa 8v.

Ja tiedän että alle 6v ei diagnooseja yleensä juurikaan tehdä saatikka aloiteta lääkitystä.


 
Me käytettiin neuvolapalveluja tasan neljä kertaa ja nykyään käyvään yksityisellä lastenlääkärillä... Sanoin neuvolatätille että aiottaan näin toimia ja se oli ok sille ja sillä selvä. Sano että toki saa soittaa hällekki jos on jotaki mielessä...
 
joo
ne neuvolan vanhat tädit iältään 50-60v ovat kaikkein pahimpia kaikkitietäviä, eivät kuuntele vanhempien arvioita lapsen kehityksestä ja kasvusta vaan ekahavaintojen perusteella laukovat omia totuuksiaan

kyllä terveälyiset vanhemmat osaa arvioida onko lapsella kehityksessä jotain viivästymää
 
km
me ollaan käyty kaikissa neuvolakontrolleissa mitkä on tarjolla ja oon kiitollinen siitä, että suomessa tää on ilmaista. Poika jäi 4v neuvolassa kiinni näkö- ja kuulotestissä sekä puheen kehityksessä ja "joutui" kaikista niistä lisätutkimuksiin. Kuulo todettiin sairaalassa normaaliksi, näössä sen sijaan oli oikeasti vikaa ja poika sai silmälasit. Mitään ei oltu huomattu että olis näössä vikaa näin normaalielämässä joten ilman neuvolan kontrollia olis jääny helposti kouluikään asti ennenku olis tajuttu ettei näe niinkuin pitää (ja rillit on kuitenki +3 vahvuiset eli kohtuu voimakkaat). Puheterapeutillekkin ohjattiin mutta se totes sitten, että puheen kehityksessä ei oo mitään vikaa, ihan normaalisti puhuu. Nyt 5v neuvolassa poika jäi kiinni hahmottamisen vaikeuksista ja sai ajat neuvolapsykologille. Kerran on käyty alustavalla käynnillä, jatkoa myöhemmin keväällä. Kuitenkin ne asiat, joita poika ei 5v neuvolassa osannu ja jonka vuoksi sai lähetteen, niin nyt poika on ne oppinut kuitenkin (nyt ikää 5v4kk) joten luulen, että neuvolapsykologikin lopuksi toteaa, että mitään vikaa ei oo missään.

Riippuu varmaan neuvolatädistä että miten tarkka on, täällä ainakin hyvin erilaisia. Meidän täti on aika pikkutarkka ja puuttuu heti jos näkee että on jotain epäilyä ettei joku asia ole kuten pitää. Mua se ei oo haitannu, onpahan nyt meidänkin pojan kohdalla moni asia todettu tarkemmilla tutkimuksilla että ihan normaalisti kehittynyt on eikä mitään vikaa oo, lukuun ottamatta tuota näköä.

Mutta, mikään pakkohan ei neuvolassa oo käydä eikä siitä mun mielestä pitäis mitään seuraamuksia olla. Onhan se vapaaehtoinen juttu.
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
ne neuvolan vanhat tädit iältään 50-60v ovat kaikkein pahimpia kaikkitietäviä, eivät kuuntele vanhempien arvioita lapsen kehityksestä ja kasvusta vaan ekahavaintojen perusteella laukovat omia totuuksiaan

kyllä terveälyiset vanhemmat osaa arvioida onko lapsella kehityksessä jotain viivästymää
Meidän neuvolatäti on ainaki 30v...
 
+++
mun tyttö 2vee neuvolassa ei suostunu tekemään mitään,ei puhumaan,istui vaan lattialla ja mökötti...paino saatiin väkisin punnittua ja pituuskin jäi vähän arvoitukseksi.no neuvolantäti kirjoitti neuvolakorttiin "tempperamenttinen tyttö,katsotaan 3v neuvolassa sitten tarkemmin" :)
 
.....
ei kai pakko ole mennä mut jätin neuvolakäynin väliin olisko ollut 6kk tarkastus,n-lääkäri teki ilmon sossuun olin vähän ihmeissäni miksi näin?? sossu katsoi et kaikki ok ja varasin ajan että lapsi sai rokotukset sen jälkeen päästiin l-suojelun kirjoilta pois.
inhotti mennä neuvolaan sen jälkeen lääkäri vain selitti oli huolisaan kun ei käyty silloin,huoh..
oltiin ravattu niin paljon lääkärissä vauvan kans ja oltiin matkoilla käyty unohdin koko neuvolan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja .....:
ei kai pakko ole mennä mut jätin neuvolakäynin väliin olisko ollut 6kk tarkastus,n-lääkäri teki ilmon sossuun olin vähän ihmeissäni miksi näin?? sossu katsoi et kaikki ok ja varasin ajan että lapsi sai rokotukset sen jälkeen päästiin l-suojelun kirjoilta pois.
inhotti mennä neuvolaan sen jälkeen lääkäri vain selitti oli huolisaan kun ei käyty silloin,huoh..
oltiin ravattu niin paljon lääkärissä vauvan kans ja oltiin matkoilla käyty unohdin koko neuvolan..


Mä luulen, että ihan rutiini juttu toi, koska masennus on tuoreilla äideillä niin yleistä ja heti puuttumalla saatetaan pelastaa jopa vauvan henki. Toisaalta, eikö neuvolasta ensin soitella kotiin ja kysytä miksei olla aikaa varattu ennen lastensuojeluun ilmoittamista

:/

Muuten ei kuitenkaan ole pakko kaikkia neuvolatarkastuksia käydä. Luulen, että ainakin 5v tarkastus olisi pakollinen, mutta ei sitäkään tarvitse neuvolassa tehdä vaan voi sen tehdä yksityiselläkin.

Mä jätin tytön 2,5v tarkastuksen käymättä, kun en nähnyt sitä tarpeelliseksi eikä siinä mitään ongelmaa ollut. 2v ja 3v tarkastukset käytiin normaalisti.
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
Ei yhdestä kerrasta mitään ilmoitusta mene lastensuojeluun. Vain silloin jos herää epäilys että lapsen terveydesta, kasvusta ja kehityksestä ei huolehdita kunnolla.
no kyllä meni et voi tästä väittää,vauvasta on kyllä hyvä huoli pidetty AINA joten otin tuon loukauksena lääkäriltä.
tämä on myös neuvolantäti sanonut jos hänellä olisi ollut epäilys kun ollaan oltu enemmän tekemisissä olisi varmaan ilmotuksen tehnyt aikasemmin.
lääkärin mielestä rokotukset on pakko hoitaa....
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja .....:
ei kai pakko ole mennä mut jätin neuvolakäynin väliin olisko ollut 6kk tarkastus,n-lääkäri teki ilmon sossuun olin vähän ihmeissäni miksi näin?? sossu katsoi et kaikki ok ja varasin ajan että lapsi sai rokotukset sen jälkeen päästiin l-suojelun kirjoilta pois.
inhotti mennä neuvolaan sen jälkeen lääkäri vain selitti oli huolisaan kun ei käyty silloin,huoh..
oltiin ravattu niin paljon lääkärissä vauvan kans ja oltiin matkoilla käyty unohdin koko neuvolan..


Mä luulen, että ihan rutiini juttu toi, koska masennus on tuoreilla äideillä niin yleistä ja heti puuttumalla saatetaan pelastaa jopa vauvan henki. Toisaalta, eikö neuvolasta ensin soitella kotiin ja kysytä miksei olla aikaa varattu ennen lastensuojeluun ilmoittamista

:/

Muuten ei kuitenkaan ole pakko kaikkia neuvolatarkastuksia käydä. Luulen, että ainakin 5v tarkastus olisi pakollinen, mutta ei sitäkään tarvitse neuvolassa tehdä vaan voi sen tehdä yksityiselläkin.

Mä jätin tytön 2,5v tarkastuksen käymättä, kun en nähnyt sitä tarpeelliseksi eikä siinä mitään ongelmaa ollut. 2v ja 3v tarkastukset käytiin normaalisti.
juu oli varmaan soitettu mutta olimme matkoilla silloin ..
 

Yhteistyössä