Onko lasta Pakko käyttää neuvolassa ?? Tuli tuosta neuvolaketjusta mieleen...

  • Viestiketjun aloittaja Jep
  • Ensimmäinen viesti
Outoa
Juu, anteeksi jankkaus, tuli selväksi että olit unohtanut ajan. Sitä mä tässä ihmettelen vaan että miten voi noin verisesti loukkaantua siitä että terveydenhoitaja on vaan ollut huolissaan. Ei hän voi tulla teidän oven taakse koputtelemaan että onko kaikki ok, joten tuskin hälle jäi muita vaihtoehtoja....
 
Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
Mut musta on typeryyden huippu marmattaa siitä, jos lapsi saa apua. Jos kaikki kirjaimet ei tule kunnolla, niin puheterapiaan pääsy pitäisi osata ottaa etuoikeutena, ei minään rangaistuksena.

Ja vanhemman näkemys ei useinkaan ole ihan objektiivinen. Lapsi VOI olla esim. ylipainoinen, kaivata fysioterapiaa, kärsiä hahmotushäiriöistä jne. vaikka hän vanhempien mielestä on täydellinen.

Neuvolassa ei toki tunneta lasta läpikotaisin, mutta kyllä ne ammattilaisena näkee paljon sellaista, mitä vanhempi ei näe. Siksi musta neuvolapalveluita kannattaa käyttää. Vai haluatko tehdä lapsellesi ehdoin tahdoin karhunpalveluksen?
näinpä
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja linde:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja linde:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja linde:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja linde:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Outoa:
Pyh. Ymmärrän kyllä ls-ilmoituksien tekemisen. Jos ei äiti tuo 6kk neuvolaan lasta, ei ilmota asiasta mitään eivätkä vastaa puhelimeen?

Ehkäpä terveydenhoitaja ajatteli vain vauvan parasta ja halusi että asiat tarkastetaan että kaikki on ok.
Mä en tajua teitä ketkä hikeentyy tosta, jos on ihan normaali perhe ja ei ole tarvetta lastensuojelun palveluille, miksi siitä sitten pitää vetästä herneet noin syvälle nokkaan koska kuitenkin ls-työntekijät huomaavat että asiat on ihan ok ja jättävät rauhaan.
Et tajua? Miten voi olla noin yksinkertainen? Sama kuin sinusta tehtäisiin rikosilmoitus ihan vain kaiken varalta.
NO NIINPÄ! Ei luoteta, että osaa hoitaa omaa lihaa ja verta. |O Olis eri asia, jos oikeasti olisi aihetta epäillä laiminlyöntiä.
Olihan aihetta, kun neuvolassa ei käyty.
Neuvola on vapaaehtoinen, joten se ei ole mikään aihe.
Jos ei käy neuvolassa ei ole myöskään todisteita, että lapsesta huolehditaan riittävästi. Siksi on parempi tarkistaa ja ainoa tarkistusväylä on lastensuojelu.
Neuvolassa käyminen ei ole mikään todiste lapsen huolehtimisesta. Ja sitä paitsi, eräshän kirjoitti käyneensä yksityisellä. Se on itse asiassa suurempaa huolehtimista kuin neuvolan terkan kyttäys.
"terkan kyttäys"... olen vahvasti sitä mieltä, että noin vahva epäluulo hyvinvointiyhteiskunnan palveluja vastaan on merkki vähemmän vakaasta mielenterveydestä ja toivon todella kaltaistesi lapsia "kytättävän".

Mistä se neuvolan th tietää, että ovat yksityisellä käyneet? Ei hänellä ole muita väyliä tarkastaa asiaa kuin ls-ilmoitus. Onneksi edes se.
Voi kultapieni, kun se ei edes neuvolan terkalle kuulu, jos käydään yksityisellä.

Ja hah hah. Taas tehdään lähärin koulutuksella vaativia diagnooseja. Tiesitkö, että toisten leimaaminen mielenterveysongelmista kärsiviksi, on yleensä merkki omista mielenterveyden häiriöistä? Noin vahva usko johonkin julkiseen järjestelmään ei ole ihan tervettä.
Taisi kolahtaa.

Juu ei kannata uskoa mihinkään. Lastensuojelu on asentanut valvontakameroita kansalaisten etupihoille ja odottaa tilaisuutta viedä lapsemme. Eläköön julkinen järjestelmä. : D
Juu oikein kolisee oikein kunnolla. Pieni kriittisyys on aina kohdallaan. Suosittelen lämpimästi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Outoa:
Tajuan kyllä ettei neuvolakäynnit/rokotukset ole pakollisia. Missä kohtaa olen väittänyt että ne ovat?

Siis olette käyny jossain muualla lapsen kanssa lääkärissä ja neuvolassa tiesivät sen? Mikset sanonut sille terkalle sitten ettei tulla 6kk tarkastukseen kun ollaan oltu jo?
Kyseessä oli 2v neuvola ja se tosiaan käytiin yksityisellä kun kerta muutenkin oltiin sinne menossa muille asioille. Ei haluttu enää toistamiseen mennä lastenneuvolaan. Soitin terkalle tästä asiasta olisko ollut 4 kk ennen 2v synttäreitä, kysyin 2v neuvola-aikaa jota ei saatu silloin kun ei ollut sopivia aikoja, otti meidät jonoon (josta ei koskaan saatu aikaa) ja sanoin että mennään käymään 2v synttäreiden lähellä lastenlääkärillä muilla asioilla, voitaisiin siellä tehdä tarkastukset... no, asia jäi siihen ja ehti kulua useampi kuukausi ja sitten tuli soitto sosiaalityöntekijältä että ollaan huonoja vanhempia kun jätetään lapsi oman onnensa nojaan, näin antoi ymmärtää. Eli ei sitten antanut lastenterkka 2v aikaa, ei soittanut ja kysynyt miksei tultu, ei mitään muuta kuin ls-ilmoitus! Sosiaalitäti sitten vielä meinasi tosiaan, että täytyy uudelleen mennä lastenneuvolaan käymään, vaikka oltiin käyty yksityisellä! Melkein pakotti, vaikka sanoin ettei neuvolat ole edes pakollisia ja lapsesta kyllä huolehditaan ja että mulla on siitä todistekin. Ei halunnut todistetta itselleen vaan sanoi että varaa meille ajan 2v neuvolaan ja että me mennään sinne vaikka yhdessä sossutädin kanssa. Ilmoitin, ettei mennä kun ei ole pakko. Nyt on mennyt tästä keskustelusta vajaa kuukausi... saa nähdä mitä seuraavaksi. :(
Tee nyt ihmeessä hallintokantelu sekä terkasta että sossusta!
Ootko tosissasi? Kannattaisiko? Miten se tehdään?
Mene aluehallintoviraston sivuille, niin löytyy valmis pohja, jolla voi tehdä kantelun.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Outoa:
Tajuan kyllä ettei neuvolakäynnit/rokotukset ole pakollisia. Missä kohtaa olen väittänyt että ne ovat?

Siis olette käyny jossain muualla lapsen kanssa lääkärissä ja neuvolassa tiesivät sen? Mikset sanonut sille terkalle sitten ettei tulla 6kk tarkastukseen kun ollaan oltu jo?
Kyseessä oli 2v neuvola ja se tosiaan käytiin yksityisellä kun kerta muutenkin oltiin sinne menossa muille asioille. Ei haluttu enää toistamiseen mennä lastenneuvolaan. Soitin terkalle tästä asiasta olisko ollut 4 kk ennen 2v synttäreitä, kysyin 2v neuvola-aikaa jota ei saatu silloin kun ei ollut sopivia aikoja, otti meidät jonoon (josta ei koskaan saatu aikaa) ja sanoin että mennään käymään 2v synttäreiden lähellä lastenlääkärillä muilla asioilla, voitaisiin siellä tehdä tarkastukset... no, asia jäi siihen ja ehti kulua useampi kuukausi ja sitten tuli soitto sosiaalityöntekijältä että ollaan huonoja vanhempia kun jätetään lapsi oman onnensa nojaan, näin antoi ymmärtää. Eli ei sitten antanut lastenterkka 2v aikaa, ei soittanut ja kysynyt miksei tultu, ei mitään muuta kuin ls-ilmoitus! Sosiaalitäti sitten vielä meinasi tosiaan, että täytyy uudelleen mennä lastenneuvolaan käymään, vaikka oltiin käyty yksityisellä! Melkein pakotti, vaikka sanoin ettei neuvolat ole edes pakollisia ja lapsesta kyllä huolehditaan ja että mulla on siitä todistekin. Ei halunnut todistetta itselleen vaan sanoi että varaa meille ajan 2v neuvolaan ja että me mennään sinne vaikka yhdessä sossutädin kanssa. Ilmoitin, ettei mennä kun ei ole pakko. Nyt on mennyt tästä keskustelusta vajaa kuukausi... saa nähdä mitä seuraavaksi. :(
Tee nyt ihmeessä hallintokantelu sekä terkasta että sossusta!
Ootko tosissasi? Kannattaisiko? Miten se tehdään?
Mene aluehallintoviraston sivuille, niin löytyy valmis pohja, jolla voi tehdä kantelun.
Kiitos neuvosta! :)
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja Outoa:
Juu, anteeksi jankkaus, tuli selväksi että olit unohtanut ajan. Sitä mä tässä ihmettelen vaan että miten voi noin verisesti loukkaantua siitä että terveydenhoitaja on vaan ollut huolissaan. Ei hän voi tulla teidän oven taakse koputtelemaan että onko kaikki ok, joten tuskin hälle jäi muita vaihtoehtoja....
itseasiassa terkka ei ollut mistään huolissaan vaan lääkäri..
 
Väärinkö?
Minä en sen jälkeen käynyt kun pyysin apua väkivaltaiseen liittooni. Neuvolantäti vain hymähti, että mitäs olet nuorena naimisiin mennyt... Lapset siis jättivät neuvolat taakseen 5- ja 6-vuotiaina, läkärintarkastuksissa käyvät vuosittain yksityisellä. Siinä meni usko neuvoloiden ammattimaisuuteen, oli kova paikka kertoa tädille liiton epäkohdan ja tuon sai vastaukseksi... HUH!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Väärinkö?:
Minä en sen jälkeen käynyt kun pyysin apua väkivaltaiseen liittooni. Neuvolantäti vain hymähti, että mitäs olet nuorena naimisiin mennyt... Lapset siis jättivät neuvolat taakseen 5- ja 6-vuotiaina, läkärintarkastuksissa käyvät vuosittain yksityisellä. Siinä meni usko neuvoloiden ammattimaisuuteen, oli kova paikka kertoa tädille liiton epäkohdan ja tuon sai vastaukseksi... HUH!!
Aivan kamalaa... Toivottavasti pääsit eteenpäin asiassasi muuta kautta?
 
Miseliini
Meille muistutti neuvolan täti itse, että "ei täällä ole pakko käydä" , kun oltiin ilmeisesti turhan kriittisiä vanhempia hänen mielestään. Ehkä se kuitenkin herättää huomiota, jos aluksi käy säännöllisesti neuvolassa lapsen kanssa ja sitten yhtäkkiä lopettaa, vaikka kyse olisi esim. yksityiselle puolelle siirtymisestä, eikä mistään sen kauheammasta "laiminlyönnistä".
 
täh
Kurjaa kuulla,jos nämä kaikki edelliset on tosiaankin totista totta.Vaikea kyllä sulattaa,kuulostaa kyllä täysin käsittämättömältä toiminnalta nämä ls-jutut ainakin.Joko on aivan liian virkaintoisia tätejä tai sit asiakkaat ovat vähän herkkänahkaisia.Itselläni kun on vain erityisen positiivisia kokemuksia neuvolasta ja terkoista ja myös tuttavillani toisilla paikkakunnilla ei mitään huonoa sanottavaa.Suomen neuvolajärjestelmä on niin loistava keksintö ja ainutlaatuista toimintaa että pitäisi vaan olla tyytyväinen tälläiseen.Jotkut terkat ehkä herkemmin puuttuvat joihinkin asioihin,mutta mielestäni vain auttaakseen ja neuvoakseen.Ei se heidän sana kuitenkaan mikään Jumalan sana ole,joten oma maalaisjärki ja ajattelu käyttöön ja ei kannata ottaa itseensä ja olla niin herkkä kaikesta.suunsa voi avata ja kertoa että oman lapsensa kyllä tuntee parhaiten.
 
vieras
Sepä se, kun se suomalainen neuvolajärjestelmä ei ole niin huippua kuin halutaan uskoa. Tästähän oli muutama vuosi sitten mediassakin juttua. Parikymmentä vuotta sitten neuvoloissa työskenteli kätilöt, gynekologit ja lastentautien erikoislääkärit, nyt terveydenhoitajat ja terveyskeskuslääkärit. Ei voitane olettaa, että neuvolajärjestelmä toimii enää sillä tavalla miten Ylppö tarkoitti.
 
.......
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
kuinkahan moni näistä kauheista neuvolakokemuksista on ihan puhtaasti väärinkäsityksiä? ei voi olla niin että jokaisessa suomen neuvolassa on aivan hirveitä tätejä.
eipä tarvi liioitella kuitenkaan pari tapausta ei ole koko suomi;) meillä on ihan ok neuvolantäti.
ja varmasti löytyy joka neuvolasta täti jonka kans ajatukset ja kemia kolahda yhteen.
mutta silti neuvolajärjestelmää voisi vähän uusia siältä 70-luvulta 2000-luvulle
 
Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
Mut musta on typeryyden huippu marmattaa siitä, jos lapsi saa apua. Jos kaikki kirjaimet ei tule kunnolla, niin puheterapiaan pääsy pitäisi osata ottaa etuoikeutena, ei minään rangaistuksena.

Ja vanhemman näkemys ei useinkaan ole ihan objektiivinen. Lapsi VOI olla esim. ylipainoinen, kaivata fysioterapiaa, kärsiä hahmotushäiriöistä jne. vaikka hän vanhempien mielestä on täydellinen.

Neuvolassa ei toki tunneta lasta läpikotaisin, mutta kyllä ne ammattilaisena näkee paljon sellaista, mitä vanhempi ei näe. Siksi musta neuvolapalveluita kannattaa käyttää. Vai haluatko tehdä lapsellesi ehdoin tahdoin karhunpalveluksen?
Jaa... tuosta ammattilaisuudesta voi olla montaa mieltä, tai ainakin se vaihtelee kovasti eri neuvoloiden välillä. Onko sinusta lapsen motoriikassa häikkää kun 3v ei suostu neuvolassa hyppimään tasajalkaa, vaan hyppii yhdellä jalalla? entä kun 1v ei osannut sanaa auto (tosin 20 muuta sanaa) niin neuvolassa kysyttiin osaako lapsi oikeita sanoja :headwall:

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lissu:
Mielestäni neuvola ei tarvitse mitään erikoislääkäreitä. Jos ilmenee tarvetta ohjataan neuvolasta näiden pakeille.
Onneksi on vauvavakuutus, niin ei tarvitse neuvolan tunareiden kanssa olla tekemisissä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
eipä sinne pakko ole mennä, mut uskosin et perään kysellään jos ei käy koskaan.

Mitä pahaa siinä on jos käy puhiksella? Jos se ärrä siellä vähän surisee niin tuskin siitä mtn haittaa on käydä katsoon onko mahdollisia aiheuttajia.

Mä en kertakaikkiaan jaksa ymmärtää että vieläkin on äitejä ja isiä jotka ei arvosta meidän todella toimivaa ja ainutlaatuista neuvolajärjestelmää, jonka ansiosta suomalaisten lasten sairaudet/kehityshäiriöt havaitaan ja saadaan hyvissä ajoin hoitoon.

Otan omallekin kohdalleni mieluummin vaikka 50 turhaa käyntiä, kuin sen 1 joka OLISI PITÄNYT tehdä.
Luulisin että ne jotka eivät arvosta neuvolassa ravaamista ovat sellaisia joiden neuvolan terkka ei ole kovin ammattitaitoinen yksilö. Musta ainakin olisi ihanaa jos voisin kokea että neuvolasta olisi oikeasti jotain hyötyä tai apua. Meillä äitiysneuvolan terkka ei suostunut antamaan aikaa edes neuvolalääkärille saati et olis lähettänyt sairaalaan rajun pahoinvoinnin takia alkuraskaudessa. Edes vesi ei pysyny sisällä ja paino putosi 6kg, mutta terkka totesi vaan että raskauteen vaan kuuluu tuollaista pientä pahoinvointia ja se pitää vaan kestää :/ Samoin joka kerta jouduin erikeseen pyytämään terkkaa kattomaan hemoglobiinin, vaikka yliopistosairaalasta oli pyydetty että sitä seurataan neuvolassa....

Lapselle taas on pitänyt rukoilla aikaa ravitsemusterapeutille ja 3v:llä joka ei suostunut hyppimään tasajalkaa, vaan hyppi yhdellä jalalla oli terkan mielestä motoriikassa häikkää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja lissu:
Mielestäni neuvola ei tarvitse mitään erikoislääkäreitä. Jos ilmenee tarvetta ohjataan neuvolasta näiden pakeille.
se oiskin kiva jos sieltä oikeasti ohjattaisiin. meidän terkka on nin kaikkitietävä ettei hänen tarvitse ohjata lapsia muualla vaikka tarve olisi ilmeinen :headwall:
Sitten kun on vielä niin pieni paikkakunta ettei terkkaa oikein voi vaihtaakaan, kun ei ole mihin vaihtaa :|
 
mama
ei hitto noita juttuja... Mut terveen järjen käyttö sallittua, itse tunnet lapses parhaiten!
tuli mieleen et jos on vaikka 5v joku r- tai s-"vika" ja sitä ei erikseen harjotuta, niin voiko jäädä kokonaan oppimatta vaiko oppii vaan myöhemmin? Joo, nää on näitä, kukaan ei tiedä varmaksi. mut itse olen vähän kaikessa ns. luonto opettaa kannalla....en ole koskaan varsinaisesti opettanut mitään lapsilleni, kaiken on oppineet omassa tahdissaan, aikanaan...
 
kitty
Ja nykyvanhemmat ei osaa muuta kuin valittaa! Pitäis olla selvänäkijä että tietäis kenen kohdalla mihinkin asiaan saa puuttua! Yhdelle kaikki on turhaa ja neuvotaan itsestäänselviä asioita,seuraava valittaa ettei puhuta ihan perusasioita selviksi ja kolmas tekee valituksen kun hänen lapsensa jäi ohjaamatta puheterapeutille (kun lapsi ei suostunut sanomaan neuvolassa sanaakaan että ois voitu kuulla mitään äännevirheitä),neljäs ei osaa ottaa vastaan mitään missä epäillään jotain poikkeavaa hänen täydellisessä kullanmurussaan - neuvolantäti on vaan ilkeä akka joka haukkuu heitä,viides ei halua lapselleen sikainfluenssarokotusta,mutta soittaa sitten kiukkuisen puhelun kun lapsi sairastuu tautiin ja vielä jälkitauteihinkin - sekin on neuvolan vika (hänelle olisi pitänyt osata paremmin perustella ne rokotuksen hyödyt ja tietää että juuri hänen lapsensa tulee sairastumaan).En ole vielä ihan ikäloppu,mutta kokenut terkkari kuitenkin ja tässä vaan pientä otosta asiakkaista... Onneksi suurin osa arvostaa kuitenkin ilmaisia neuvolapalveluja ja yhteistyö sujuu ihan hyvin.Mainittakoon että vain kaksi lastensuojeluilmoitusta olen urani aikana tehnyt (en peruuttamattomasta ajasta) .Ueimmiten ne asiat kuitenkin sujuvat ihan neuvotellen ja yhteisymmärryksessä. Usein tuollainen ylikriittisyyskin on jonkinlainen hätähuuto ja pahanolon merkki josta olisi hyvä saada puhuttua puolin ja toisin.Eivät tasapainoiset vanhemmat haistattele ja sadattele ketään vaan selvittävät asiat reilusti nokitusten. Minulla on se onni että työskentelen pienellä paikkakunnalla ja tunnen perheet jo pidemmältä ajalta. Ymmärrän että on tosi kurjaa jos vastassa on joka kerta uusi naama ja sijaisen sijainen ja aina saa selvittää asioita neuvolassa juurta jaksain. Toki neuvolan palveluissa on paljonkin parantamisen varaa,sen myönnän! Esim.synnytysvalmennuksesta tulee jatkuvasti hyvin ristiriitaista palautetta ja niin erilaisia toiveita että ryhmiä on ihan mahdoton järjestää kaikkia tyydyttävällä tavalla ja resurssit ei riitä monen pikkuryhmän vetämiseenkään.Mutta toiveita ainakin minä yritän kuunnella ja toivon että saan sen kritiikinkin suoraan enkä näiltä palstoilta joissa leimataan helposti koko ammattikunta! Minäkin sain tosi tökeröä kohtelua poliisilta viime viikolla,mutta silti olen sitä mieltä että Suomessa on hyvät poliisit noin yleisesti ottaen! Lämpimin terkuin yks nelikymppinen täti-ihminen sieltä neuvolasta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
eipä sinne pakko ole mennä, mut uskosin et perään kysellään jos ei käy koskaan.

Mitä pahaa siinä on jos käy puhiksella? Jos se ärrä siellä vähän surisee niin tuskin siitä mtn haittaa on käydä katsoon onko mahdollisia aiheuttajia.

Mä en kertakaikkiaan jaksa ymmärtää että vieläkin on äitejä ja isiä jotka ei arvosta meidän todella toimivaa ja ainutlaatuista neuvolajärjestelmää, jonka ansiosta suomalaisten lasten sairaudet/kehityshäiriöt havaitaan ja saadaan hyvissä ajoin hoitoon.

Otan omallekin kohdalleni mieluummin vaikka 50 turhaa käyntiä, kuin sen 1 joka OLISI PITÄNYT tehdä.
Luulisin että ne jotka eivät arvosta neuvolassa ravaamista ovat sellaisia joiden neuvolan terkka ei ole kovin ammattitaitoinen yksilö. Musta ainakin olisi ihanaa jos voisin kokea että neuvolasta olisi oikeasti jotain hyötyä tai apua. Meillä äitiysneuvolan terkka ei suostunut antamaan aikaa edes neuvolalääkärille saati et olis lähettänyt sairaalaan rajun pahoinvoinnin takia alkuraskaudessa. Edes vesi ei pysyny sisällä ja paino putosi 6kg, mutta terkka totesi vaan että raskauteen vaan kuuluu tuollaista pientä pahoinvointia ja se pitää vaan kestää :/ Samoin joka kerta jouduin erikeseen pyytämään terkkaa kattomaan hemoglobiinin, vaikka yliopistosairaalasta oli pyydetty että sitä seurataan neuvolassa....

Lapselle taas on pitänyt rukoilla aikaa ravitsemusterapeutille ja 3v:llä joka ei suostunut hyppimään tasajalkaa, vaan hyppi yhdellä jalalla oli terkan mielestä motoriikassa häikkää...
mulla oli samanlainen alkuraskaus ja olisin kyllä päässyt päivystykseen ilman neuvolatätiäkin :eek: sinnittelin vaan kotona äitini avustamana, kun en halunnu sairaalaan. Mut ei kai siihen sitä terkan lupaa tarvita jos nesteytystä tarvii :eek:

sit myöskään nuo rav.ter. ajat ja niiden puute ei oo terkan vika. Ei oo terkan vika että lääkäreitä on vähän, kaikkea on liian vähän ja vielä pitäis vähentää lisää. (Meillä viimeksi hammasneuvolakäyntejä..)

Fakta on kuitenkin se, että jos siellä mukulalla jotain vakavempaa on mitä äiti ja isä ei osaa hahmottaa/huomata, niin terkka osaa.

Ehkä joskus kannattaa ajatella siltäkin kannalta että se terkkojenkin työ on aika vaativaa, heiltäkin resursseja viedään aina vaan ja joutuvat jo tekemään monen ihmisen työt yksin ja kaksin. Puhumattakaan henkisestä raskaudesta joka on terveydenhuoltoalalla lähes kaikille kiveen kirjoitettu: Halu tehdä auttamistyötä on kova, mutta todellisuus kentällä karu, ei ole aikaa. Ei ne välttämättä kohauta olkia ja unohda sen pikkutytön kasvoja, jonka kans olisi todellakin pitänyt tutustua kauemmin aikaa. Ne kasvot voi seurata kotiin ja siihen asti että uni voittaa ja sulkee silmät. Ja aamulla on taas vastassa liuta vaikeita asioita.

Onneksi on hyviäkin.
 
terkka
Satuin tässä lukemaan uutta asetusta nevuoaltoiminnasta:
"terveystarkastukset ovat vapaaehtoisia.... Terveystatarkastuksista poisjääviin otetaan yhteyttä... Saadun selvityksen mukaan arvioidaan onko palvelujen tarvetta ja tarvittaessa tehdään lastensuojelulain 25§:ssä tarkoitettu ilmoitus..."
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja miettinyt kans:
Mä olen kans joskus ollut niin tympääntynyt näihin neuvolajuttuihin, että olen miettinyt onko sinne pakko mennä. Ja jos ei mene,niin mitä siitä seuraa? Osaa jotkut neuvolat olla niin syvältä. Johan sen maalaisjärki sanoo, että ei tuollaiset testit ole luotettavia, koska tilanne on niin outo lapselle. Ihme kun meidän muksuja ei ole vielä puheterapiaan tyrkytetty vaikka selvästi hitaammin on kehittynyt.
Neuvolapalvelu on ilmainen kaikille mahdollinen palvelu jossa lapsen kehitystäja kasvua voi seurata ja pohtia. Niin kauan kuin todella on tunne että itselle apua ja sinne mielellään menee, niin kaikki niin kuin pitääkin.

Kun neuvolasta tulee paikka jossa vanhemmat, etenkin äiti kokee että lasta syynätään ja pyritään" saamaan kiinni ajoissa erilaisia ongelmia",paikka jossa lapselle tehdään erilaisia palikkatestejä joista vanhemmille ei etukäteen kerrota ja jotka ahdistaa ja ihmetyttää. Silloin neuvolakäynnit eivät enää tunnu hyviltä eikä äitiä lasta ja vanhempia tue. Ikävä kyllä kaiken lasten kasvavien ongelmien myötä neuvolasta on monelle tullut ahdistava paikka jota lapsetkin jännittävät. ikävuositarkastuksissa.Antakaa äidit palautetta neuvolaan jos ei hyvältä tunnu!

 

Yhteistyössä