Onko lapsi lahjakas jos....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
hän suunnittelee omat askartelunsa, tekee pikkutarkkoja "kuvaelmia" paperille, piirtelee tuntikausia ja on selvästi innostunut asiastaan? Mieluummin siis taiteilee kuin leikkii. Lasta harmittaa, jos kaverit eivät ole innostuneet piirtämisestä/askartelusta. Tekee asiasta kuin asiasta "taidetta" siis lelut asetellaan johonkin muotoon kauniisti jne. Onko tämä tavallista 5-vuotiaalle vai onko kyseessä lahjakkuus? Piirtää muotokuviakin taitavasti esim. silmäripset, nenän sieraimet, kulmakarvat ovat selvästi esillä jne.

tavarat pitää kuitenkin pinota tai kasata... joten miksi ei laittaa niitä kerralla kivaan järjestykseen jossa on jokin sääntö, esim värin mukaan lajittelu legopalikoissa, itsekin olen tuota tehnyt.

Voihan se olla että onkin lahjakas. Itse olen ollut pienenä juurikin tuollainen ja kärsin perfektionistin luonteestani. Kaikki pitää olla juuri eikä melkein. Kiinnitäpä huomiota oman lapsesi kohdalla että huomaatko samaa..

[QUOTE="totuus on";22716384]Ihan normaalia 5-veelle[/QUOTE]

Miksi sitten lapsen kaverit piirtävät tikkujalkaisia pääjalkaisia, kun omani tekee täydellisen kuvan omistamastaan Bratz -nukesta?

Voihan se olla että onkin lahjakas. Itse olen ollut pienenä juurikin tuollainen ja kärsin perfektionistin luonteestani. Kaikki pitää olla juuri eikä melkein. Kiinnitäpä huomiota oman lapsesi kohdalla että huomaatko samaa..

Hän on juuri tuollainen. Pettyy itseensä, jos "työt" epäonnistuvat. Ei siedä epäonnistumista. Muuten ihan normaali, älykäs tyttö, joka on jo vuoden päivät lukenut ja kirjoittanut =)

Miksi sitten lapsen kaverit piirtävät tikkujalkaisia pääjalkaisia, kun omani tekee täydellisen kuvan omistamastaan Bratz -nukesta?

Varmaan siks kun kaverit saavat kaiken valmiina eli heillä ei ole aikaa keskittyä piirtämiseen kun vanhemmat raahaavat harrastuksiin jne sekä kavereita ei ole koskaan kannustettu tioetyllä tavalla siihen piirtämiseen.
Ainoat mahdollisuudet niillä taitaa olla kynänkäsittelyyn päiväkodissa?
Syitä on monia mutta
sun lapsesi kohdalla hän on saanut mahdollisuuden ja vapauden piirtää ja opetella omineen ja et ole latistanut kiinnostusta kun se herkkyyskausi on ollut käsillä :)

Hän on juuri tuollainen. Pettyy itseensä, jos "työt" epäonnistuvat. Ei siedä epäonnistumista. Muuten ihan normaali, älykäs tyttö, joka on jo vuoden päivät lukenut ja kirjoittanut =)

Onnitteluni ja pahoitteluni:) Itse todellakin olen melkein neuroottisen tarkka, en itsekään siedä epäonnistumista muilta enkä itseltäni. Olen normaalia paremmin menestynyt koulussa, työelämässä itselleni etua tarkkuudestani myös. Mutta joskus tuntuu että elämässä voisi päästä helpommallakin. Olisi hyvä jos jollakin keinolla voisi tuota tytön piirrettä lieventää. Kehua esim. juuri silloin kun kaikki ei olekaan juuri tiptop jne. En osaa keinoja tuohon antaa mutta luultavasti tulee olemaan niin vahva piirre tytölläsi tuo tarkkuus ja onnistumisen halu että ei kai siihen voi vaikuttaa. Eikä se mitään kunhan ei liialliseksi mene.

Minusta kuulostaa lahjakkaalta. Mun oma kuopus on nyt 8-vuotias ja on 4-vuotiaasta asti piirtänyt tosi tarkkoja ja yksityiskohtaisia piirustuksia, ja 5-vuotiaana hän piirsi ja kirjoitti pieniä kuvakirjoja ja sarjakuvia. Hän myös suunnittelee itse askartelunsa ja on taitava tekemään niitä. Eikä tämä ole vain minun henkilökohtainen mielipide, vaan ylistyksiä on tullut kerhosta, eskarista ja koulusta.

Mitä se lahjakkuus sitten on, ja kuinka se eroaa kiinnostuksesta, motivaatiosta ja nopeasta motorisesta kehityksestä?

Itse piirsin pienenä tosi hyvin, nyt aikuisena en ole tippaakaan lahjakas kuvataiteissa.

Kuvataidekoulua suosittelen lämpimästi.
Meidän neitokainen rakasti piirtämistä 2-vuotiaasta asti ja kuvataidekoulu antoi lisäoppia piirtämiseen jota kaipasi kovasti tossa iässä. :)

Täällä ilmoittautuu myös yhden vajaa 5-vuotiaan pikkuperfektionistin äiti. Jaksaa piirtää ja kirjoittaa pikkutarkkoja kuvia, tekee omia "kirjoja" ja jäljentää vaikka mitä dvd:n ohjausvalikosta keltaisen pörssin automerkkeihin. Tekee kirjaimia legoista ja asettelee pikkuautoja tarkkaan järjestykseen. Osaa lukea aika hyvin ja kirjottaakin jo jotain.

Lton mielestä lapsi olisi kognitiivisilta taidoilta valmis kouluun. Mutta ne sosiaaliset taidot, niissä on hiomista. Siksipä en osaa ajatella, että lapsi erityisen älykäs olisi. Osaamattomuudesta seuraa turhautumista ja monia juttuja ei edes haluta kokeilla, koska niitä ei suoraan osata tehdä. Tiedä sitten miten tähän pitäisi suhtautua, jotta osaisi kannustaa oikeissa asioissa ja oikeissa tilanteissa.