Onko lapsesi kastettu? Jos on miksi? Jos ei, miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v i e r a s
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On kastettu hyvän omantunnon liittoon Jumalan kanssa ja kasteessa otettu seurakunnan jäseneksi. Lapsi vahvistaa liiton omasta puolestaan konfirmaatiossa. Jos lapsi ei halua sitä tehdä, eipä minulla siihen ole sanomista. Uskoa ei voi pakottaa.

[QUOTE="viiraska";26079070]On kastettu hyvän omantunnon liittoon Jumalan kanssa ja kasteessa otettu seurakunnan jäseneksi. Lapsi vahvistaa liiton omasta puolestaan konfirmaatiossa. Jos lapsi ei halua sitä tehdä, eipä minulla siihen ole sanomista. Uskoa ei voi pakottaa.[/QUOTE]

Mutta pakotit viattoman lapsen kasteeseen?

On kastettu kaksi ensimmäistä lasta, mutta nyt tekisi mieli erota kirkosta ja olla kastamatta tätä masussa kasvavaa murua:) Osallistuvatko teidän (jotka eivät kuulu kirkkoon) lapset koulun "tavalliseen" uskonnon opetukseen kuitenkin vai saako siitä jonkin vapautuksen?

Alkuperäinen kirjoittaja Hööp;26079091:
On kastettu kaksi ensimmäistä lasta, mutta nyt tekisi mieli erota kirkosta ja olla kastamatta tätä masussa kasvavaa murua:) Osallistuvatko teidän (jotka eivät kuulu kirkkoon) lapset koulun "tavalliseen" uskonnon opetukseen kuitenkin vai saako siitä jonkin vapautuksen?

Et-tunneilla käyvät. Kuten minäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hööp;26079091:

Ei tietenkään osallistu. Osallistuvat elänkatsomus-oppitunnille.

[QUOTE="Tii";26079158]Mutta järjestetäänkö sellaista pienemmissä kouluissa?[/QUOTE]

En todellakaan voi tietää kaikkien Suomen koulujen järjestämistä tunneista.

Ei ole. Mua ei ole myöskään kastettu ja mies erosi jo aikaa päivää sitten kirkosta. Kun aikanaan itse osaa tehdä päätöksensä uskontonsa/uskonnottomuutensa laijista niin se on sillon ok, ihan sama mihin haluaa sitten kuulua.
Itse en henk. koht. koe tarvitsevani mitään uskontokuntaa kertomaan et miten, mihin, milla tavalla ja kehen uskoa - vai uskonko mihinkään.

[QUOTE="Tii";26079158]Mutta järjestetäänkö sellaista pienemmissä kouluissa?[/QUOTE]

Uskontokuntiin kuulumattomat saavat valita osallistuvatko ev.lut.opetukseen vai eivät. Pakko ei ole ET-tunneillekaan raahautua.

Mitä tulee tuohon, järjestetäänkö sitä, niin ei välttämättä. Voi olla tiedossa matkustusta toiseen kouluun tai muita kipulikopulikäänteitä. Vapautusta epäilen, jokin opetus on varmasti järjestettävä (tiedän myös järjestetyn kotiopetuksia, jolloin vain tiedot testattiin kokein).

Mitäs sanotte tästä kommentista "Uskonnottomilta pitäisi kieltää kristilliset juhlapäivät. Eli jouluna töihin vaan plus muut päivät myös."
Löytyy uutisen kommentointifoorumilta :D

Kaksi vanhempaa lasta on kastettu. Kuuluttiin kirkkoon, uskottiin ja koettiin se hyväksi.

Kuopusta ei ole kastettu. Ei olla (ainakaan vielä) erottu kirkosta mutta uskonnäkemykset ovat muuttuneet ja omalta kohdaltani en ole varma edustaako tuo kirkko sitä mihin itse uskon. Erityisesti ollaan miehen kanssa molemmat kyseenalaistettu lapsikastetta.

Kahden isomman kanssa en tiedä miten tullaan toimimaan rippikoulun suhteen (erityislapsia eikä ainakaan vanhempi ole kykenevä tekemään itse tuollaisia päätöksiä). Kuopus saa sitten itse päättää haluaako käydä rippikoulun ja kaste hoitunee siinä samalla, mikä kuulemma on täällä yleistä.

Ei ole kastettu. Lapsi saa itse liittyä uskonnolliseen yhdyskuntaan jos haluaa, heti kun on täysi-ikäinen. Kotoa tulee kuitenkin oppimaan tieteellisen maailmankatsomuksen.

Yhteistyössä