Onko kukaan muu sitä mieltä, että nykyisessä yhteiskunnassa tyttölasta arvostetaan poikaa enemmän?

  • Viestiketjun aloittaja Rouva x
  • Ensimmäinen viesti
Rouva x
Itse kahden tyttären ja yhden pojan äitinä olen useammassa paikassa törmännyt siihen, että tyttöjä pidetään poikia suuremmassa arvossa.
Tuntuu, että tuttava-äidit toivovat lapsistaan tyttöjä, ja toivovat saavansa kiltin prinsessan riehuvan pikkupojan sijaan.
Päivähoidossa tytöt ovat hoitajien suosiossa ja pojat ovat lähinnä rasitteita.
Ja kun mennään kouluun, niin siellä sen eron vasta huomaakin. "Kympin tytöt" paistattelevat opettajan suosiossa ja pojat ovat lähinnä niitä, jotka (muka) aiheuttavat kaikki järjestyshäiriöt.
Erityisluokan lapset ovat usein poikia ja siitäkin tämä poikien aliarvostaminen koulumaailmassa voi johtua.

Meille on tulossa neljäs lapsi, poika. Ja useamman kerran olen kuullut (vähän pahoittelevaan sävyyn), että voi kun teille olisi vielä yksi tuollainen nätti tyttö tullut.

Onko kenelläkään muulla samanlaisia kokemuksia?
 
Viblsp
En muuten, kuin omista ajatuksista. Meillä 4 lasta; 2 poikaa, 2 tyttöä ja mielestäni juuri hyvä. Neljä tyttöä olisi myös "kelvannut", mutta jos kaikki olisivat olleet poikia, olisin ollut pettynyt jollain tasolla. :ashamed: Ihania toki pojatkin, ei siinä mitään. Mutta jotenkin 4 tyttöä olisi ollut ihanaa ja 4 poikaa kamalaa. :D
 
Bdt
Saattahan se olla että näennäisarvostusta tytöt niittävät enemmän , juuri nuo kympin tytöt luokassa. Mutta sitten se villi vitosen poika siirtyy työelämään ja on innovatiivinen ja nuori alfauros joka vie johtajan tittelin tytön nenän edestä. Ainakin toistaiseksi näin se on ollut, toivottavasti tulevaisuudessa nämä tyttölapset saisivat sitä reaalistakin arvostusta taidoistaan.

Sen olen kyllä kahden pojan äitinä huomannut että vanhemmat (yli 50 v) naisopettajat suosivat tyttöjä aivan häpeilemättä. Eivät tietenkään kaikki mutta kaksi olen jo tavannut, molemmat poikieni luokanopettajia ala-asteella.

Ei voi muuta kuin toivoa että ihmisiä kohdeltaisiin ja arvostettaisiin yksilöinä enemmän. Niin poikia kuin tyttöjäkin ,miehiä sekä naisia. Sukupuoliroolitukset saavat tukkani pystyyn.
 
vieras
mä taas olen pannut merkille että useat toivovat esikoiseksi poikaa. omien raskauksieni aikana kaikki aina sanoivat että voi kun saisitte pojan sukua jatkamaan. no esikoinen oli tyttö ja kuopus sitten poika, pojan syntyessä kaikki onnittelivat miestäni hyvästä työstä. mikä ärsytti minua suunnattomasti.
 
Rukoilijasirkka
Eihän se ole tytön arvostamista, jos odotetaan kilttiä prinsessaa. Se on lapsen toivomista ahtaaseen muottiin.

Tytöiltä odotetaan liikoja, pojilta ei mitään. Eipä ihme, että aikuisenakin vielä ajatellaan, että miehet on ikuisia poikia joita naiset hoitavat.
 
näin itse ajattelen
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
En muuten, kuin omista ajatuksista. Meillä 4 lasta; 2 poikaa, 2 tyttöä ja mielestäni juuri hyvä. Neljä tyttöä olisi myös "kelvannut", mutta jos kaikki olisivat olleet poikia, olisin ollut pettynyt jollain tasolla. :ashamed: Ihania toki pojatkin, ei siinä mitään. Mutta jotenkin 4 tyttöä olisi ollut ihanaa ja 4 poikaa kamalaa. :D
mun mielestä olis kamaalaa jos olisi neljä tyttöä.. poikia voisin ottaa neljä. pojat ovat rauhallisempia vauvana ja teini iässä. tytöt taas ovat teini iässä kamalia.
 
Joo koulussa huomaa just, että helppo se olla kiva kympin oppilaalle kuin vitosen rasavillipojalla joka ei usko sitten edes mitään. Näin se minusta ollut aina kun opettajat on ihan hukassa villikkojen kanssa.

Mä koen ekan kerran jo synnärillä tuon. Sain pojan, ei siinä mitään.. seuraavaksi tuli tyttö ja voi sitä hoitajien paapomista. Näyttivät toisillekin meijän lasta jolla vielä komea tukka oli. SEn jälkeen pukivat hänet erikoisvaatteisiin mitä ei normaalisti sairaalassa käytetä kovinkaan usein. Sitten kaveritkin puhuu, että onpas ihana pukea hienohelmaa pinkkiin kun pojille ei ole mitään..

HUoh mulle on ihan sama onko tyttö vai poika, meillä saa saman kohtelun vaikka likka onkin enkeli ja pojat ihan pimeitä. :D
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja näin itse ajattelen:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
En muuten, kuin omista ajatuksista. Meillä 4 lasta; 2 poikaa, 2 tyttöä ja mielestäni juuri hyvä. Neljä tyttöä olisi myös "kelvannut", mutta jos kaikki olisivat olleet poikia, olisin ollut pettynyt jollain tasolla. :ashamed: Ihania toki pojatkin, ei siinä mitään. Mutta jotenkin 4 tyttöä olisi ollut ihanaa ja 4 poikaa kamalaa. :D
mun mielestä olis kamaalaa jos olisi neljä tyttöä.. poikia voisin ottaa neljä. pojat ovat rauhallisempia vauvana ja teini iässä. tytöt taas ovat teini iässä kamalia.
Ihme yleistystä kyllä.
 
Maailmassa, jossa kovin paljon halutaan myydä asioita, on helpompi myydä pienelle tytölle söpöjä unelmia ja unelmien toteuttamiseen tarvittavia huimia leluja. Villi, reipas ja meluisa poikalapsi, ainakaan maalla asuessaan, ei marmorikuulien kanssa pitkälle pärjäävänä sovi sievään markkinavoimien maailmaan erityisen hyvin.

Tästä syystä kauppiaat ja mainostajat arvostavat tyttölapsen ja hänen vanhempansa selvästi korkeammalle, ja jos ette usko, niin vilkaiskaapa esim. elloksen luettelosta sivumääriä, joilla tytöille ja pojille myydään vaatteita.

Olen itse neljän maalaispojan ylpeä äiti. Niin, ja koulussa olevien poikien keskiarvot kyllä huitelevat yhdeksän tienoilla kaikilla kolmella koululaisella, ja heillä on hymypoikapatsaita sellainen rivi, että voivat ampua niitä hernepyssyllä lommoille (kauheita riivöitä...).
 
vierastus
Meillä 4 poikaa ja 2 tyttöä. Olin hyvin onnellinen että sain kuopuksena vielä pienen kauniin tytön, jolle saa pukea mekkoja ja röyhelöitä =) Mutta tuota, kyllä meidän tytökin riehuu kamalasti, ja ovat urheilullisia. Ja tytöt ne vasta ällipäitä on, ovelia ja sitkeitä inttämään, kiljuvat ja kirkuvat, eli ainakin meillä aiheuttavat pahimmat riidat ja metelin... Pojat on suoria ja rehellisiä, vaikkakin tarvitsevat selvästi enemmän sitä vauhdikasta menoa.

Kyllä meillekin suku odotti kovasti prinsessoja, ostivat kaikki heti rimpsumekkoja kun kuulivat että tyttö tuli =) Sitä en osaa sanoa miten yhteiskunta suhtautuu, meillä vielä kaikki pieniä ettei ole kouluongelmia yms tullut vastaan.
 
Rouva x
Pari tuttavaperhettä on saanut kolamnneksi lapseksi tyttären, kahden pojan jälkeen. Ja voi sitä onnen määrää ja sukulaisten hurmiota. Nyt on eräälle tuttavalle tulossa kahden tytön jälkeen poika ja äiti on itse kauhuissaan ja kukaan ei ole juurikaan onnitellut....

Tuosta kuolumaailmasta vielä. Omalla pojallani on käynyt siinä mielessä hyvä tuuri, että opettajalla on itsellään kaksi poikaa. Osaa suhtautua oikealla asenteella poikalapsiin. Tyttären opettaja on tuollainen vanhan kansan täti, joka palvoo "kympin tyttöjä". Sillä luokalla poikein asema on aika tukala.

Ja se on ehdottomasti totta, että tytöille on helpompi myydä. Ja ehkäpä tytöille myös ostetaan helpommin.... Pakko myöntää, että omilla tytöillänikin on kaksi kertaa se määrä vaatteita, kuin mitä pojalla on.
 
tyttöjen äiti
no. Mielestäni kyse ei ole poikien arvostuksen puutteesta. Meillä on kolme tyttöä ja olen saanut kuulla olevani aika surkea kun "en osaa poikia tehdä".
Sanoit, että tuttava-äidit toivovat tyttöjä. Koska pojat ovat ns.riehujia. Uskon, että kyse on lähinnä siitä, että yhteiskunnassamme pojilta puuttuu selkeät miehen mallit. Miehet ovat itse epävarmoja asemastaan, koska naisten tasa-arvoa toitotetaan jatkuvasti. Asiat ovat alkaneet kääntyä miehiä vastaan. Pojan on vaikea nähdä selkeää kuvaa tai roolia, jollaiseksi haluaisi isona kasvaa. Poika on lapsena mielestä tyttöä "herkempi" sukupuoli. Tarkoitan, että pojan psyyke vaurioituu herkemmin, koska poikien tunteenkäsittely on yleensä tyttöjä heikompaa. Tämäkin on osaltaan aikuisten vika, koska pojan itkiessaä sanotaan"ei pojat itke". Tytölle taas sanotaan "voi voi, mikä hätänä, kerrotko siitä? jne!" Jos poika taas tekee jotain pahojansa esim. lyö tai tappelee, hän pääsee tilanteesta helpommalla kuin tyttö. Pojalle hyväksytään enemmän väkivaltaista käytöstä, joka johtaa joidenkin kohdalla häiriökäytökseen.
Poika tarvitsee selkeät rajat ja rakkautta. Kunnollisen isän mallin. Hänen on myös nähtävä, että mies kohtelee puolisoa kunnioittavasti. Jatkuvat tappopelien rämpyttämiset voi jättää pois, ne eivät edistä mitään. Poika saa ja hänen pitää näyttää heikkoutensa ja herkkyytensä kasvaakseen tasapainoiseksi.
 
Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja näin itse ajattelen:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
En muuten, kuin omista ajatuksista. Meillä 4 lasta; 2 poikaa, 2 tyttöä ja mielestäni juuri hyvä. Neljä tyttöä olisi myös "kelvannut", mutta jos kaikki olisivat olleet poikia, olisin ollut pettynyt jollain tasolla. :ashamed: Ihania toki pojatkin, ei siinä mitään. Mutta jotenkin 4 tyttöä olisi ollut ihanaa ja 4 poikaa kamalaa. :D
mun mielestä olis kamaalaa jos olisi neljä tyttöä.. poikia voisin ottaa neljä. pojat ovat rauhallisempia vauvana ja teini iässä. tytöt taas ovat teini iässä kamalia.
Hmm, jos vertaa noita meijän lapsia... Pojat ovat villimpiä. Etenkin kaksosissa tuo ero on huima. Tyttö pistää kaksi sormea suuhunsa jos harmittaa tai väsyttää, pojan eka ratkaisu kaikkeen on huutaminen. :D 4v 7kk poika on hulivili, juoksee, pomppii, huutaa, riehuu. Tyttö 2,5v voi olla paikoillaankin. :)

Teini-iässä ehkä tytöt vaikeampia tosiaan, ainakin jos äitiinsä tulevat. Mutta senhän näkee sitten.
 

Yhteistyössä