Onko ketään jolla kilpirauhasenvajaatoimintaa ja kärsii lapsettomuudesta?

Nostanpa tässä vanhaa ketjua. :)

Mihin tuo perustuu, että raskautta yrittäessä TSH:n kannattaa olla alle 2.5? Olen lukenut useasta paikasta, että näin olisi hyvä olla, mutta syytä en tiedä. Itselläni mitattiin se muista syistä viime vuoden lopulla ja arvo oli 4.0 eli rajojen sisällä. Oireitakaan ei ole minulla läheskään kaikkia, mutta useampia löytyy.
Lapsettomuudesta en vielä kärsi, mutta raskaus olisi toiveissa. :) Anteeksi siitä, jos tungen alueelle, jolle en kuulu.
 
Tuittu, kilpirauhanen vaikuttaa aika monen hormonin eritykseen, vajaatoiminta voi aiheuttaa ongelmia kuukautiskierron kanssa, mm. ovulaatio, kohdun limakalvo, tai että alkiot ei kiinnity, kuten epäilen että itselläni menee. Minulla oli kanssa TSH 4,4, ja rajojen sisäpuolella, mutta 2v. jo lapseton. Oireita ei ole kaikkia, muten joitakin kuten sinullakin.
Eli TSH:n olisi hyvä olla 1-2, koska pieni liikatoiminta on parempi kuin vajaatoiminta, elimistö toimii paremmin raskautta silmällä pitäen.

Mutta, älä vielä epäile lapsettomuutta, koska monet raskautuvat vaikka TSH olisi korkeampi kuin 4. Nämä eivät ole absoluuttisia lukuja, vaan henkilökohtaisia. Pitää tarkastella, miten tuo luku vaikuttaa juuri sinuun. Onnea!
 
Faith83, kiitos vastauksesta. :) Mietin juuri tuota, että onko siitä jotain muuta haittaa, jos päällisin puolin kuukautiskierto näyttää normaalilta. Minulla se ei ehkä sitten vaikuta raskaaksi tuloon, sillä ovulaation luulen/uskon tapahtuvan ovistikkujen ja lämpöjen perusteella ja kiertokin on säännöllinen keskenmenosta huolimatta.
Onnea sinullekin, että pitkä odotus lopulta palkittaisiin. :flower:
 

Yhteistyössä