Onko ketään jolla kilpirauhasenvajaatoimintaa ja kärsii lapsettomuudesta?

Mulla on ko sairaus, mutta en kärsi lapsettomuudesta. Pelkäsin kyllä kuollakseni, ettten ikinä saa lapsia sen takia. Mutta niin vaan kävi, että yksi taapertaa tossa menemään ja toinen on mahassa.
Omalta lääkäriltä kysyin asiasta jo lukioaikana, kun olin jostakin tästä lukenut.. Lääkärini tuhahti vain minulle, että mistä minä olen moista saanut päähäni. Kaipa se on niin, että hoitamattomana ja silloin, jos lääkitystä ei saada kohilleen..se vaikuttaa raskautumiseen.
 
Hei, täällä myös taustalla ainoana lapsettomuutta selittävänä tekijänä kilpirauhasen vajaatoiminta. Se ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita lapsettomuutta, kuten Marleea ja nellustiina hyvin todistaa. Mutta tilanteissa joissa muuta syytä ei löydetä kilpirauhasen toiminnalla voi olla ainakin meitä hoitavan lääkärin mukaan mahdollisesti vaikutusta muuhun hormonitoimintaan tai vasta-ainetekijöihin.. Tosin minulla saattaa jo ikäkin vaivata..

Mutta oikealla lääkityksellä kilpparivaivojen ei pitäisi ole este lapsen saamiselle.
 
Mulla on ollut kuitenkin jo puoli vuotta arvot kohdillaan. Mutta mitään ei kuulu :( Onpa ihana kuulla että jotkut ovat raskautunett! Minkälaisilla arvoilla raskauduitte? Kyllä tämä vajaatoiminta varmasti jotenkin vaikuttaa lapsettomuuteen kun jokaisessa oirelistassakin on niin merkitty. Ja mulla on sen takia vasta-aineet ihan pilvissä ja menkkoja ei kuulu. Uskon että se on varmaan ainakin jotenkin meillä esteenä. Toukokuussa tutkimukset alkavat. 2 vuotta yritystä takana. Mulla todettiin reilu puoli vuotta sitte tämä ja sillon TSH oli 120. Eli tuo luku on niin iso että kun se on nuin pahaksi päässyt aikanaan nii josko seki vaikuttas?! Mutta onpa ihana kuulla että teillä on onnistunut. Onnea!
Ja kyllä mulla on lääkitys.
 
Täällä myös yksi vajaatoiminnasta sekä lapsettomuudesta kärsivä. Viime keväänä menimme lapsettomuustutkimuksiin 1 1/2 tuloksettoman vuoden jälkeen. Syynä lapsettomuuteen on mun kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkitys ollut syyskuusta lähtien ja arvot alkavat olemaan kohillaan, mutta lasta ei kuulu :(. 2 vuotta yritystä tullut täyteen, josko kohta olis meidänkin vuoro saada oma nyytti. Sitä odotellessa.
 
Hei !
Täällä yksi vajiksesta kärsivä, lapsettomuutta 5-vuotta takana. Nyt tutkittiin vasta-aineet ja niitäkin löytyi. Seuraava hoito varmaankin kortisoonin kanssa. Saadaan priima alkioita mutta eivät kiinnity.
Tsemmpiä kaikille ! :heart:
t.maariaa
 
Sandraana87: Toistaseks ei oo muuta syytä löytynyt. Katotaan nyt et josko lähtisin raskaaks kun saadaan arvot kohilleen, jos ei ala lasta kuulumaan niin sit tutkitaan lisää. Syksyllä olis seuraava kontrolli jos en raskaudu ennen sitä, siihen asti täytyy jaksaa yrittää ja toivoo parasta.
Tänhetkisiä arvoja en itseasiassa edes tarkalleen tiedä (pitäis pytää kaikki tiedot aina paperiversiona, minä kun en noita lukemia muista). Viime syksynä kun tuo vajis huomattiin niin TSH oli 14.2. Joulukuussa kun kävin kontrolissa niin arvot olivat jo vähän liian hyvät ja lääkitystä hiukan pienennettiin. Pitäis taas kohta käydä verikokeissa selvittään et kuinka ne on nyt muuttunu. Oon ymmärtäny et voi kestää useita kuukausia ennenkuin arvot saadaan tasapainoon.
Jospa tämä tästä.... Jaksan vielä jotenkuten pitää toivoa yllä :heart: . Tsemppiä myös teille!
 
Osui silmään tämä ketju, ja on pakko tulla kommentoimaan. Mitkä teillä ne 'normaaliarvot' ovat? Raskautta yrittävällä TSH:n tulisi olla korkeintaan 2,5. Kun tyroksiini tulee purkista, niin ei itse asiassa ole väliä, vaikka TSH painuisi mittaamattomiin, jos t4v on viiterajoissa ja olo hyvä. T3v:tä mittaamalla voi varmistua siitä, että elimistö ei ole liikatoiminnalla. Toisaalta, vaikka TSH ja t4v olisivat ideaaliset, tilanne solutasolla voi olla jotain aivan muuta, eli t3v olisi joka tapauksessa ainakin kerran hyvä tarkistaa.
 
Mulla on kilpirauhasarvot olleet koholla, mutta eivät ihan varsinaisen vajaatoiminnan puolella. Sukurasitusta vajaatoiminnasta on ainakin pari sukupolvea ylöspäin. THS-arvo oli 1,9 kun olin popsinut pari kuukautta 50 mg tyroksiinia päivässä. Seuraavan kerran kun tulee klinikalle asiaa, otan kilpirauhasarvot puheeksi. Juu, lapseton olen ja hoidoissa ollut v. 2007 keväästä.
 
Onpas tämä vajaatoiminta yleistä. Tuntuu että tätä ei hoideta useinkaan tarpeeksi hyvin ja ihmiset on alilääkittyjä. Ajatelkaa mullakin monta vuotta hoitamattomana ja se on pistäny nämä mun hormoonit varmasti sekasin. Lihonutkin olen aivan valtavasti :( Mutta tosiaan kannattaa olla tarkkoja että mitä ne arvot ovat.

Kanella
Mulla on kuukausi sitten TSH ollut 0,88 ja T4V 19,6 .. Miltä sinusta näyttävät?
Pitäs kyllä kohta mennä taas mittauttamaan.
 
sandraana Minusta sun arvot ovat tällä hetkellä hyvät - edellyttäen tietysti, että myös olosi on hyvä. Kullakin ihmisellä kun on oma henkilökohtainen viitealueensa, joka ei useinkaan vastaa täysin laboratorion rajoja. Kuinka kauan olet sairastanut vajaatoimintaa? Alkuvaiheessahan kilpirauhasen oma toiminta usein vähitellen hiipuu, joten lääkitystä voi joutua säätämään muutaman kuukauden välein pitkäänkin. Minusta tärkeää olisi nyt saada pidettyä arvot mahdollisimman hyvin sinulle sopivalla alueella. Sitten, kun ne ovat tasaantuneet eikä lääkitystä tarvitse jatkuvasti säätää, olisi hyvä katsoa vielä t3v, joka siis tosiaan kertoo tilanteen solutasolla. Tyroksiini eli t4 muuttuu elimistössä aktiiviseen muotoonsa trijodityroniiniksi eli t3:ksi. Toisinaan ongelma on entsyymissä, joka tämän muunnoksen tekee, jolloin tilanne ei korjaannu, vaikka TSH ja t4v olisivat kuinka hyvät.

Itselläni lääkitystä on jouduttu säätämään jo vuosia, ja edelleen tipahdan helposti lievälle vajaatoiminnalle (oma mukavuusalueeni on aivan liikatoiminnan rajalla), vaikka omaa toimintaa kilpirauhasessa ei ole lainkaan. Olen kuitenkin onnistunut 2 kertaa tulemaan raskaaksi ensimmäisellä yrityksellä, vaikka ikää on jo melkein 40 vuotta. Raskauksien keskeytymisellä ei hoitavan lääkärin ja oman käsitykseni mukaan ole ollut tekemistä vajaatoiminnan kanssa.

Summa summarum: kilpirauhasen vajaatoiminta ei periaatteessa aiheuta lapsettomuutta, kun se on hoidettu optimaalisesti. Raskautuminen ja raskauden onnistuminen ovat kuitenkin niin monen tekijän summa, että vajaatoiminta ehdottomasti kannattaa hoitaa asiantuntevasti kuntoon, niin se ei ainakaan ole taustalla aiheuttamassa ongelmia.
 
Heips!
Täällä myös kilpirauhasen vajaatoimintainen :wave:
Meillä aika lailla samanlainentarina kuin Camptsulla. Nyt kohta 2,5v yritystä takana, viime kesänä huomattu kilpparin vajaatoiminta. Lääkitys ei ole vielä kohdillaan, just sain uusimmat verikoetukoset T4V 30,6 ja TSH alle 0.01, eli likaa lääkitystä. Ennen joulua myös T3Voli koholla 9,8.
Mulla on menossa eka clmikierto ja tarkoitus oli tehdä eka inssi tässä kierrossa. Saahan nähdä mitä nuo arvot vaikuttavat :eek: . Olen kyllä nyt heti vähentänyt lääkeannostani :kieh:
Tsemppiä kanssasisaret! :heart:
 
Moninaisia tuntuu olevan nämä kilpparivaivat yhdessä lapsettomuuden kanssa. Esim. Maaria te saatte huippualkioita, jotka eivät kiinnity. Meillä taas tilanne täysin päinvastoin. Alkioiden laatu aina huono, mutta kaksi niistä on silti kiinnittynyt ja raskaus on alkanut, mutta mennyt kesken..

Kanelle
, kirjoitit niin asiantuntevasti eri kilpparihormonien arvoista, että kysynpä vähän lisää. Toisinsanoen, mikä vaikutus tuolla T3V:llä on? MInulla todettu vajaatoiminta vuosi sitten, arvot asettui tosi hyvin kohdalleen (elokuussa TSH 0,02 ja T4V 15) eikä T3V:tä ole ikinä mitattu. Mietin vaan, että mitä hyötyä sen mittaamisesta olisi raskausmahdollisuuksien kannalta? Meillä oli viimeisessä hoidossa myös kortisoni, koska kilpirauhasvasta-aineet pilvissä. Auttoi kiinnittymiseen, mutta raskaus ei jatkunut, koska itse alkio oli melko huonolaatuinen.

Olen myös ymmärtänyt, että liikatoiminnasta ei ole varsinaisesti haittaa raskauden alkamisen kannalta. Tietääkö joku tästä enemmän?

Loistavaa joka tapauksessa kuulla, että vajaatoiminnasta kärsivät ovat onnistuneet onnellisesti raskautumaan!
 
kanella
Lääkitys on ollut puoli vuotta. Sairastin tietämättäni varmaan jotai 2 vuotta. Kun mulla todettiin tämä niin TSH oli 120. Eli aivan valtava. Voihan olla että tämä toipuminen on hiasta senkin takia.. Oikeastaan olo on suhteellisen hyvä nykyään. Mitä nyt vähän turvotusta ja silmien kipua.. Hikoiluakin.. Mutta ei paljon mitään verrattuna siihen mitä oli sillon aikasemmin pahimmillaan. Hiúksetkin lähtivät ja painoa tuli 20 kiloa :( Mutta vakavin tässä mun jutussa on varmaankin se että mulla ei tule menkkoja. Yli kolmeen kuukauteen ei ole tullut.. Mä kaivoin nuita tuloksia mitä multa on otettu.. T3V on otettu 30.9.2008 ja se on ollut 5,2 Miltä tuo vaikuttaa ja paljonko se pitäs olla? Ihanaa että täällä voi jutella näistä asioista. Nämä on tärkeitä asioita ja mulla huolettaa tää lapsettomuusjuttu ihan kauhiasti. Ei malta oottaa sitä tutkmus aikaa.. Huomenna alotan sitten terolut kuurin että ens kuussa saadaan tehtyä se munatorvien aukiolotutkimus..

Mulla on tuttuja jotka on tullut raskaaksi kun lääkitys on kohdillaan että kyllä se varmasti voi onnistua.. Mulla on vaan tosiaan tää menkka juttu niin persssestä.. :( Tsemppiä teille. Tää sairaus ei oo mikään helppo. Mitä vitamiineja te syötte??
 
Hei vielä semmosta että osaako teistä kukaan neuvoa että moneltako terolut aina otetaan?? Mulla siis huomenna alkaa se kuuri. Sitähän ei varmasti saa ottaa thyroksiinin kanssa samaan aikaan. Thyroksiinihan otetaan aamulla tyhjään mahaan.. Voisinkohan mä vaikka ton terolutin ottaa sitte siinä aamupalan jälkeen? Pitääkö tuo terolut ottaa joka päivä samaan aikaan?
 
Vaahtokarkki T3v:tä mittaamalla tarkistetaan elimistön kilpirauhashormonitilanne. Terveessä elimistössä aivolisäke valvoo kilpirauhashormonipitoisuutta ja kehottaa tarvittaessa kilpirauhasta lisäämään hormonien tuotantoa (TSH nousee). Kilpirauhanen tuottaa pääasiassa tyroksiinia (jota t4v mittaa), mikä siis on sama aine, jota synteettisena otetaan purkista. Elimistössä suurin osa tyroksiinista muuttuu aktiiviseen muotoon eli trijodityroniiniksi (t3v mittaa tätä), eli tyroksiinista irtoaa yksi jodi pois. T3v:tä ei kannata rutiinisti ottaa annoksen säätämisen aikana, mutta kun olo ja arvot on saatu kohdalleen, olisi hyvä tarkistaa vielä, että myös solujen hormonitilanne on hyvä. Tähän käytetään t3v:tä. Kokeella saadaan kiinni tilanteet, joissa tyroksiini ei muunnu elimistössä riittävän hyvin, sekä myös tilanteet, joissa elimistö on ylikierroksilla (lähinnä silloin, kun arvellaan tyroksiinikorvauksen annostuksen olevan liian suuri). T3v:tä käytetään siis kontrollikokeena varmistamaan, että potilaan olo ja t4v-mittaus vastaavat todellista tilannetta. Näin annostusta voi tarvittaessa hienosäätää.

Sun elokuun arvot näyttävät hyviltä, ja jos olosi on myös hyvä, on lääkitys todennäköisesti kohdallaan. Koska sinulla on vasta-ainetaso korkea, oma kilpirauhasesti todennäköisesti tuhoutuu vähitellen autoimmuuniprosessin seurauksena. Tämän vuoksi arvoja on hyvä seurata säännöllisesti, itse varmaan seuraisin tässä vaiheessa n. 3 kk:n välein, kunnes muutoksia ei ole tapahtunut n. vuoteen. Sen jälkeen kontrollit ensin puolivuosittain ja sitten jatkossa vuoden välein. Ja tietenkin silloin, jos oma olo rupeaa vaikuttamaan siltä, että arvot eivät ole kohdallaan. T3v:n mittauttaisin siinä vaiheessa, kun t4v ja TSH ovat olleet hyvällä hoitotasolla jo jonkin aikaa tyroksiiniannosta muuttamatta, sekä silloin, jos oma olo ei optimaalisista TSH- ja t4v-arvoista huolimatta ole hyvä.

Kilpirauhasen liikatoiminta sekoittaa kuukautiskiertoa ja sitä säätelevää hormonitoimintaa. Näin anovulatoriset kierrot saattavat lisääntyä, ja seurauksena voi olla lapsettomuus.
 
Zandraana Sulla on ollut jo melkoisen pitkällinen vajaatoiminta siinä vaiheessa, kun se on havaittu. On siis luonnollista, että elimistöltä menee aikaa palautua tilanteesta. Kilpirauhashormonit ja niiden puutehan vaikuttaa käytännössä kaikkeen elimistössä, myös kuukautiskiertoa sääteleviin hormoneihin. Näin ollen kilpirauhasongelmat sotkevat helposti kuukautiskierron. Tärkeintä minusta on tällä hetkellä, että sinun olosi sekä kilpirauhasarvot saadaan normaalistettua. Olo on tässä se kaikista tärkein mittari, TSH ja t4v saavat olla hyvinkin lähellä liikatoimintaa, jos olo sitä vaatii. Voi olla melkoista hienosäätöäkin loppuvaiheessa, että saadaan olo ja tyroksiiniannos juuri optimaalisiksi. T3v sinulla on ollut mielestäni hyvä viimeksi mitattaessa. Viitearvot ovat vähän laboratoriosta riippuen suunnilleen 2,8-6,5. Ymmärrän kyllä, että on tosi stressaavaa odotella kuukautiskierron normaalistumista. Ja stressi itsessäänkin voi sekoittaa kiertoa. Minusta voisi olla ihan paikallaan, että mietit gynekologin tai endokrinologin kanssa mahdollisuutta vähän 'potkia' kk-kiertoa taas käyntiin. Ilmeisesti sitä noilla Teroluteilla jo yritelläänkin.
 
Kanella, suurkiitokset, että olet niin asiantuntevasti ja kärsivällisesti selventänyt noita arvoja ja eri termejä.

Minusta vajaatoiminta on pirullinen tauti sikäli, että periaatteessa olo ei välttämättä ole kovin sairas ja monia oireita on vaikea erottaa vaikkapa "normaaleista" talven väsymyksen tai rempallaan olevan ruokavalion oireista. Silloin tuolla hormoni- ja solutasolla moni asia voi olla pielessä, ilman että ymmärtää olevansa sairas. Onneksi toisaalta myös hoitotason löytäminen on monella kohtuullisen helppoa.

sain tänään omat tarkistetut arvoni. TSH oli 0,27 ja T4V 17,4 eli kohtuullisella tasolla. Tosin ehkä jopa pikkaisen liikatoiminnan suuntaan kallellaan. Omalta kohdaltani lapsettomuuden kannalta hämäävää on se, että kuukautiseni tulevat kuin kellon mukaan, ovulaatio tapahtuu ja kaikki kiertoon liittyvät hormonitasot ovat ok. Silti mielessä käy, voiko vika olla kilpirauhanen, kun muuta selittävää syytä lapsettomuuten ei ole löydetty.

Zandraana, sulla on ollut hurjan kuuloinen TSH, toivottavasti hyvä hoitotaso löytyy pikaisesti ja teroluteista on apua.



Its
 
Oletpa kanella todella hyvin perillä näistä kilpparijutuista :)

Minulla vain hyvin lievää muutosta vajaatoiminnan suuntaan, selittämätöntä lapsettomuutta yli kuusi vuotta + ikää 40+. Minulta ei ole tutkittu t3v-arvoa koskaan, tsh vaihdellut 1.1 ja 3.6 välillä ja t4v 12-16 välillä, tammikuun lopussa olivat 1.81 ja 13. Viime syksynä tutkittiin IgA, joka oli 3.5. Voiko siitä päätellä jotain?

Jostain lääketieteen julkaisusta olen lukenut, että tsh olisi parempi olla lähellä 1 kuin 2, jos toivoo raskautta.

Nukun 9 tuntia yössä ja olisin mielellään vähän nykyistä energisempi - mutta ehkä en noista syistä kuitenkaan alkaisi tyroksinia syömään, jos raskaus muuten mahdollinen.

Marraskuun lahjamunasoluhoidosta plussasin (neljäs ivf), kortisonia söin 2 tablettia rv. 8 puoliväliin saakka, sitten rv 9 todettiin alkio kuolleeksi. Ei liene kortisonin lopettamisella ollut osuutta, vai mitä luulette?

Mielestäni ei ole väliä, mihin aikaan Terolutin ottaa - ellei Thyroxin-purkissa ole erikseen jotain mainintaa.

Tsemppiä kaikille!
 
Hyvä jos on ollut vastauksista apua. Pitää tunnustaa, että mulla on tässä vähän 'kotikenttäetua', kun olen sekä alan opiskelija että itse kilpirauhasongelmainen ;) .

Vaahtokarkki Minusta et ole lainkaan liikatoimintaan kallellaan noilla arvoilla, jos sun olo on hyvä. Mitä viiterajoja sun laboratoriossa käytetään t4v:lle? Minusta sun t4v on aika tavalla keskellä yleisiä viiterajoja, joten se ei viittaa liikatoimintaan. Mitä TSH:hon tulee, niin sillä ei käytännössä ole pahemmin merkitystä silloin, kun käytetään tyroksiinihoitoa. Arvo saa vaikka painua mittaamattomiin, jos t4v (ja tarvittaessa t3v) eivät näytä liikatoimintaa JA oma olo on hyvä. Monet asiantuntijat ovat sitä mieltä, että TSH:n mittaaminen ei tuo mitään lisäarvoa vajaatoiminnan hoitamiseen. Itsekin kyllä olen joskus kokemattoman lääkärin ohjeesta vähän pienentänyt annosta, kun TSH on ollut 'liian matala'. Lopputuloksena oli vajaatoiminnalle tipahtaminen, jota sitten taas korjailtiinkin jonkin aikaa.

Siinä olet ihan oikeassa, että oireiden huomaaminen voi monesti olla varsinaista salapoliisin työtä. Kilpirauhanen toimii käytännössä koko elimistön 'termostaattina', eli sen toimimattomuus tai liikatoiminta vaikuttaa lähes kaikkeen. Monesti varsinkin vajaatoiminnassa oireet tulevat niin hiipimällä, että niihin ehtii tavallaan tottua. Jos olo huononisi yhtäkkiä sellaiseksi kuin se monilla vajaatoimintaa sairastavilla lääkäriin hakeutuessa on, niin olisi ollut kiire lääkäriin jo aiemmin.

Hillevi IgA ei minun käsittääkseni tässä anna mitään lisätietoja kilpirauhasen tilanteesta. Yleensä kilpirauhasen autoimmuuniprosessia epäiltäessä mitataan kilpirauhasvasta-aineita (voivat olla lamaavia tai kiihdyttäviä). Mitä sun kilpirauhasarvoihin tulee, niin t4v on ehkä vähän matalahko. Vähän riippuu laboratorion viiterajoista, mutta joissakin laboratorioissa alaraja on 12. Minusta ei ole mahdottomuus, että nuo arvot vaikuttaisivat raskautumiseenkin. TSH:n tosiaan pitäisi olla korkeintaan 2 raskautta yritettäessä, ja osa asiantuntijoista suosittelee tuota lähempänä 1 kuin 2. Ja vaikka arvot olisivat viitealueella, niin joidenkin ihmisten oma henkilökohtainen viitealue on huomattavasti kapeampi. Itse saisin noilla sinun tammikuun arvoillasi jo varsin pahoja vajaatoiminnan oireita, mutta joku toinen olisi elämänsä kunnossa. Jos sinulta ei ole koskaan mitattu kilpirauhasvasta-aineita, niin ne voisi olla hyvä katsoa. Jos arvojen heittelyn taustalla on autoimmuuniprosessi (yleisin syy kilpirauhasen vajaatoimintaan), niin silloin yleensä ennemmin tai myöhemmin vaaditaan tyroksiinihoitoa. Raskaustoiveiden vuoksi hoito saattaisi autoimmuunitaudin paljastuessa olla paikallaan ennemmin kuin mitä se ehkä olisi ilman raskaustoivetta pelkän olon perusteella.

Tyroksiinin ottamisessa on tärkeää, että se otetaan tyhjään mahaan. Ennen aamupalaa pitäisi pitää vähintään 15 minuutin väli, mielellään mahdollisuuksien mukaan jopa puolisen tuntia. Pharmacassa ei mainittu mitään siitä, että Terolut vaikuttaisi haitallisesti tyroksiinin imeytymiseen tai päin vastoin. Itse yritän tällä hetkellä kasvatella kaavinnan jäljiltä liian ohueksi jäänyttä limakalvoa Divinan avulla ja olen kyllä ottanut sen samaan aikaan tyroksiinin kanssa.
 
Kiitos paljon vastauksestasi kanella, palstalääkärihoitaja :flower:

Muistelen, että viime keväänä minulta tutkittiin vasta-aineet, eikä niissä ollut häikkää. Täytyypä tarkistaa ja ehkäpä ennen seuraavaa hoitoa käyn vielä sisätautilääkärillä juttelemassa, jos kuitenkin miniannoksella tyroksinia kokeiltaisiin... Juu, ei ole minulla vasta-aineita ollut, toukokuussa oli tutkittu.
 

Yhteistyössä