Onko kenelläkään muulla näin, että omat vanhemmat ei ikinä auta vaan sä saat auttaa heitä (rahallisesti siis)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä hoitaisin homman niin, että etukäteen avaisin keskustelun siitä, kuka tuo mitäkin jouluksi.
Mä oon ite menossa mun äidille jouluksi, ja tiedän, että äiti tarjoaisi kaiken, vaikka sillä onkin tällä hetkellä rahasta tiukkaa. Tietysti haluan osallistua kuluihin, ja tarjoutumalla itsekin hankkimaan/tuomaan jotain voin mennä joulupöytään paremmilla mielin.:)

Jos haluat että he tuovat jotain ruokaa mukanaan, niin tietenkin ilmoitat asiasta. Aika harvoin varmasti tulee mieleen että pitäisi ottaa omat ruuat mukaan jos tulee syömään jonkun toisen luo.

Itse mennään äidin luo syömään jouluna, ja ois jotenkin tosi outoa tuoda ruokaa sinne, sehän sotkee pakan täysin. Ja rahan antaminen että sais ruokaa, hmmm. Ei vain toimis meillä, tosi kiusallista olis.
Vien mukana konvehtirasian ja amarylliksen. Jos ei kelpaa niin saa toki valittaa :D

No mutta sähän viet sinne jotain, osoitat muistavasi äitiäsi. Tuohan se pointti oli.

Ja tässä EI ollut kyse vain joulusta, ei missään nimessä. Jouluna ruokin kyllä ja kestitsen, ei ongelmaa, mutta että pidetään itsestään selvyytenä auton lainaamiset ja eläminen 6 viikon välein ilman ikinä mitään pienintäkään muistamista, edes synttärinä soittamista. Tämä on susta ihan ok? Äitisi ei onnittelisi kun täytät vuosia? Äitisi ei anna jouluna mitään, ei koskaan kutsu sinua kahville tai tarjoa vaikka pullaa ohimennen jossain? Ei koskaan mitään, mutta olettaa yöpyvänsä päiviä ja saavansa ylläpidon? Se on mielestäsi täysin ok?

Ehkä mä olen tosi tosi kummallinen, mutta mä ymmärrän paremmin jos äiti tarjoaa lapsilleen kuin että se on aina ja vain ja ainaostaan toisinpäin, varsinkin kun se lapsi itse elää lapsiperheaikaa eli on suita elätettävänä. Mutta moukka olen, tajusin jo. Kiitos teille. Mä lopetan, en siis itsekään enää vie niitä kukkia ystävälle joka meidät kutsuu luokseen, en tarjoa apua tai muuta koska ase oli sitä moukan käytöstä. Jep, aina oppii uuttaa. Olisin saanut olla tekemättä tämänkin aloituksen, jäi harmittamaan vaan enemmän. Annan joululahjaksi vanhemmille käyttöoikeuden tiliini niin sitten kaikki on kai hyvin.

Mä hoitaisin homman niin, että etukäteen avaisin keskustelun siitä, kuka tuo mitäkin jouluksi.
Mä oon ite menossa mun äidille jouluksi, ja tiedän, että äiti tarjoaisi kaiken, vaikka sillä onkin tällä hetkellä rahasta tiukkaa. Tietysti haluan osallistua kuluihin, ja tarjoutumalla itsekin hankkimaan/tuomaan jotain voin mennä joulupöytään paremmilla mielin.:)

Taisin kirjoittaa aloitukseni ihan väärin, kun kyse ei ollut vain tästä joulsuta. Yksi jouluruoka sinne tänne, ei mitään väliä tai ongelmaa.

[QUOTE="harmaa";27733155]Anoppi sanoo samaa ja tulee valmiiseen pöytään.
Itsestäni tämä on moukkamaista koska on opetettu että aina kun menet vaikka yhdeksi yöksi yökylään tai vaikka vaan juhlapöytään isompiin kirkkovuoden juhliin (joulu) sinun kuuluu kunnioittaa isäntäperheen kuluja ja viedä vaikka joulukala tai kahvipaketti tai edes joulukukka.
Mutta ikinä et saa itse toimiessaan isäntäperheenä kerjätä näitä vaan tämä kuuluu vieraan tajuta kohteliaisuus syistä ettei kenekään siivellä tulla elämään.[/QUOTE]

Jos ei tajua, niin ihan hyvin voi ottaa puheeksi voiko äiti tai isä tuoda joulupöytään vaikka kylmiä kaloja tai jälkiruokaa. Mun mielestä se että jos yhdessä syödään, ei välttämättä tarvitse tarkoittaa sitä että toisen perheen täytyy joka kerta maksaa kaikki. Tosin tietysti tossa voi isovanhemmilla olla ajatus että he ostavat lapsenlapsille joululahjat, ja jouluruoka on tavallaan sitten lasten lahja heille.

Silloin kun on isommalla porukalla joulua vietetty ollaan ostettu jouluruokia vähän kimpassa eli niin että joku tuo vaikka jälkiruokajuustoja, yksi ostaa mätiä ja smetanaa, joku ehkä hankkii jouluksi pullon viiniä. Näin se kustannus ei tule kenellekään liian isoksi.

Niin, mä jotenkin ymmärsin, että koska tilanne on mikä on, on joulukin muodostunut hieman ongelmaksi ja sua harmittaa, kun vanhempasi eivät osallistu millään lailla?

JOo, kyllä näin, mutta jos olisi siis kyse vain täsät joulusta niin ei mulle olisi tullut mieleenkään mikään harmitus. Mä tykkään kestitä ihmisiä, ei siinä mitään. Mutta hyväksikäyttömeinigistä en tykkää ja silloin harmittaa, kun alkaa tuntua siltä.

Ettekö te paukapäät tajua, että tässä on kyse ISOMMASTA KOKONAISUUDESTA? Ei yhdestä joulusta tai ruuasta tai autonlainaamisesta, vaan eräästä ilmiöstä, jota nyky-isovanhemmat toteuttavat! Tiedättekö, palstan epäsäännöllisenä vieraana tuntuu KAMMOTTAVALTA lukea näitä ymmärtämättömiä kommentteja. Tulee tunne, että apua, onko tässä sivistysvaltiossa noin TYHMIÄ JA ILKEITÄ ihmisiä?!

Älä lainaa äitillesi rahaa. Tai sanot että vasta sitten kun edelliset velat on maksettu! Ja isällesi sanot että kun autoa käyttää niin käy tankkaamassa!
Ja kun isäsi teillä on kylässä niin ota hänet kauppaan mukaan ja pyydä maksamaan kauppa lasku. Lahja toiveitakin voi varmasti synttäri ja joulu aikaan esittää?

On tuo tilanteesi inhottava.Eikä omien vanhempien käytöstä voi helposti muuttaa jos tahallaan teitä ja hyväsydämmellisyyttäsi hyödyksi käyttävät. Mut ei minun mielestä sinulla ole velvollisuus osalistua vanhempiesi elättämiseen.

Meillä ollaan onneksi onnekkaita ja molempien vanhemmat auttavat. Lapsia hoitaen ja tarvittaessa rahallisestikkin :)

Tsemppiä. Ja rohkeutta puhua asioista vanhempiesi kanssa.

[QUOTE="vieras";27733340]Ettekö te paukapäät tajua, että tässä on kyse ISOMMASTA KOKONAISUUDESTA? Ei yhdestä joulusta tai ruuasta tai autonlainaamisesta, vaan eräästä ilmiöstä, jota nyky-isovanhemmat toteuttavat! Tiedättekö, palstan epäsäännöllisenä vieraana tuntuu KAMMOTTAVALTA lukea näitä ymmärtämättömiä kommentteja. Tulee tunne, että apua, onko tässä sivistysvaltiossa noin TYHMIÄ JA ILKEITÄ ihmisiä?![/QUOTE]

Iso kiitos ymmärryksestäsi :)

Mun vanhemmat auttaa meitä niin paljon kuin tarvitaan, eli heitä ei tartte murehtia. Anoppi taas on ihan rahaton ja aina "pyytämässä" jotain, eli jos on siis vaikka joulu tulossa nin vihjailee kovasti uusista talvirenkaista, tietokoneista ym ja kumminkin aina sanoo "lahjoja ei sitten osteta!".. Koska hän ei osta. Arrgh! Häälahjaksi saatiin lottorivi eikä vauva ole saanut mtn.

[QUOTE="Milja";27733018]ja jos menenkin minne tahansa yökylään niin kyllä mä varauduin jollain tapa omilla ruuilla.[/QUOTE]
Mä kyllä loukkaantuisin jos kutsuisin vieraita ja he tois omat ruuat mukanaan. Olettaen ettei taustalla ole jotain vaikeita allergioita tms. Kyllä mun vieraat tulee vieraaksi eikä majataloon...

[QUOTE="Milja";27733238]No mutta sähän viet sinne jotain, osoitat muistavasi äitiäsi. Tuohan se pointti oli.[/QUOTE]

Nojoo. Tosin esim. veljeni ei yleensä tuo mitään. Eikä oletettavasti tule asiaa tajuamaan ennenkuin joku näpäyttää häntä. Tosin en sitten tiedä mitä hiton järkeä on alkaa vikisemään jostain noin vähäpätöisestä asiasta.

Jos joku rassaa niin kannattaa kertoa suoraan sille henkilölle, eikä valittaa josain palstalla.

Kyllä aika monessa perheessä jokainen tuo jotakin joulupöytään jos kimpassa kokoonnutaan.
Toisissa taas ollaan joka vuosi eri paikassa ja tämä paikka sitten pistää pöydän kuntoon.
Mutta kyllä itse yleensä olen kysynyt voisinko tuoda jotakin?

Ja rahajutuissa ollaan tehty asiat selviksi. Eli saa vapaasti lainailla (äiskällä itseasiassa koodit miun lapsuudesta asti olleeseen tilille :D ), kunhan maksaa takaisin. Ei siis ota vain enemmän ja enemmän velkaa.

Kyllä se minusta vain niin menee että jos jollain perheen sisällä menee huonommin kuin toisilla, niin häntä autetaan.
Ja itse en kehtais valittaa jostain 30km autoreissusta joka tehtäis 6 viikon välein, paljon bensakustannukset vuositasolla sitten loppujen lopuksi on?

Varmasti työ saisitte lainata isän pakettiautoa jos joskus semmoista tarvitsisitte? Luuletteko että hän kiskoisi teiltä bensarahoja siitä?

[QUOTE="vieras";27733340]Ettekö te paukapäät tajua, että tässä on kyse ISOMMASTA KOKONAISUUDESTA? Ei yhdestä joulusta tai ruuasta tai autonlainaamisesta, vaan eräästä ilmiöstä, jota nyky-isovanhemmat toteuttavat! Tiedättekö, palstan epäsäännöllisenä vieraana tuntuu KAMMOTTAVALTA lukea näitä ymmärtämättömiä kommentteja. Tulee tunne, että apua, onko tässä sivistysvaltiossa noin TYHMIÄ JA ILKEITÄ ihmisiä?![/QUOTE]

peesi.
nykyisovanhemmat käyttäytyvät osaksi kuten omansa. mutta tilanne on ollut erilainen tilanne, jos perintötila on annettu lapselle, ja itsellä ei ole ollut mitään omaisuutta tai tuloa. Tuolloin on oltu lapsen varassa.

Mutta nykyisovanhemmilla on tilastojen mukaan suomnen varallisuuskäsissään, samoin eläkkeet ovat toista luokkaa kuin heidän omilla vanhemmillaan.

Heidän ei ole soveliasta elää kuten ap:n vanhemmat, ihmeäiti aloittajalla, joka törsää oman palkkansa turhuuksiin, hänen pitäisi mennä hoitoon. saa palkkaa eikä raha riitä vaan pyyttää aloittajalta rahaa.k

Itsekäs isä joka tulee vain valmiiseen edes kysymättä aloittajalta sopiiiko, ja vielä kehtaa työnsä puolesta käyttää aloittajaa hotellina.

Eräs sukulainen asuu Helsingin ydinkeskustassa, ja aina (eli useamman kerran vuodessa) kun joku täältä maalta lähtee muutamaksi päiväksi sinne niin ryykätään ko sukulaisen luo majoittumaan, koska sijainti "turistille" on niin oivallinen. Tätä olen itsekin tehnyt ensin lapsena vanhempieni kanssa ja nyt aikuisena omien lasten kanssa. Ja vaikka kuinka "mentäisiin kylään" niin totta mooses sinne viedään ruokaa, kokataan, viedään sukulainen ravintolaan, leffaan tms., on ostettu uusi kahvinkeitinkin. En kehtaisi vai mennä ja bunkata siellä ilman mitään muistamista.

Mun omat vanhemmat tuovat aina tullessaan jotain, usein äiti on tehnyt ruuan tai leiponut pullaa tuotavaksi. Joka kerta tämä tuntuu itsestä "ihan liialta", mutta totta kai se on mukavaa, etenkin kun äiti ja isä eivät sitä hampaat irveessä selkeastikään tee. Taloudellisesti mun vanhemmat ovat meitä varakkaampia, mutta silti saatan esim. ostaa heille jonkun asian joka tulee kaupassa vastaan ja jota tiedän heidän etsivän. Tarjoavat rahaa tästä tietenkin takaisin, mutta ellei ole usean sadan euron ostos niin kieltäydyn useinmiten toteamalla että ovat antaneet meille paljon kaikenlaista.

Jos ystäväni kutsuu minut kylään, saatan joskus ihan hyvin viedä mukanani esim. vastaleivottuja sämpylöitä tms. ja sanoa että syökää heti tai laittakaa pakkaseen. Kukaan ei omasta ystäväpiiristä todellakaan loukkaannu tai laita pahakseen tuollaista. En kuitenkaan oleta, että jokainen meillä kahvilla tai syömässä käyvä ystävämme toisi mukanaan jotain, mutta jos tuo niin sehän on iloinen yllätys eikä mikään loukkaus mun kokinkykyjäni kohtaan.

Ymmärrän kyllä täysin ap:n harmituksen. En tiedä miten nämä länkyttäjät täällä on kasvatettu ottamaan huomioon läheisensä, mutta kyllä mulle tuo mitä ap aloituksessaan kaipaisi on ihan itsestään selvyys.

[QUOTE="Milja";27733142]Voi, iso kiitos tästä sun kirjoituksesta. Lämmitti oikeesti hirmuisesti mieltä, kun ymmärsit tunteeni noin hyvin. Ja totta, että saan olla tyytyväinen että miehen kanssa pärjätään eikä niin avun tarpeessa taloudellisesti olla, mutta silti välillä vaan tuntuu kurjalta olla niin omillaan ja se ettei edes omat vanhemmat ymmärrä, että ollaan lapsiperhe, kaksi kasvavaa poikaa joihin kyllä menee se kaikki raha mikä tulee.[/QUOTE]

Itseäni on helpottanut kun lapset ovat kasvaneet. Ei enää niin kaipaakaan apua. Muistan miettineeni juuri noin, että eivätkö ymmärrä, tajua, muista, että ollaan lapsiperhe, kaksi kasvavaa lasta, työtä kädet täynnä omastakin takaa.

Onko teidän länkyttäjien mielestä aloittajan äiti ihan tasapainoinen? Aikuinen lainaa toiselta rahaa ja kuluttaa sen lainaamansa rahan heräteostokseen ja pyytää uudestaan rahaa?

Aloittaja voisi yrittää tehdä selväksi, että ei lainaa enää.

Ja isälleen mennä perheensä kanssa täysihoitoon myös.

Mutta tämähän ei tule onnistumaan. jos ap saisikin itsensä sinne puhuttua niin isä odottaisi ap:n tekevän kaiken.

Nämä kuviot ovat vaikeita.
Kukaan ei mielellään välejä laita poikki sukuun. Tilanne olisi ehkä helppo jos kaikki asuisivat samalla paikkakunnalla.

Sulla on kyllä tosi kurja tilanne. Minut on opetettu siihen, että kun kyläillään on kohteliasta viedä jotain. Varsinkin jos mennään yökylään. Ei sen mitään suurta tarvitse olla esim. vaikka kahvipaketti. Niiden kavereiden kesken ketkä asuu samalla paikkakunnalla ja kyläillään usein vuoron vieraissa emme toki vie aina jotain. Mutta koska rakastan leipomista tykkään viedä kyläillessä jotain itse tehtyä.

Käymme myös anoppilassa viikottain viikonloppuisin syömässä, jonne tykkään myös leipoa jotain vastapalvelukseksi. Anoppikin tykkää koska hän ei ole ikinä ollut mikään leipoja.

Joten en todellakaan ymmärrä vanhempiesi käytöstä. Itse lainasin opiskeluaikana paljonkin isäni autoa, koska minulla ei ollut varaa ostaa silloin omaa. Mutta joka ikinen kerta palautin sen tankattuna. Välillä isäni totesi ettei minun välttämättä pienistä opiskelijan tuloista sitä tarvitse tehdä, mutta itse halusin. Olenhan kuitenkin kuluttanut sitä autoa.

En ymmärrä osaa tämän ketjun ihmisistä, eikö teitä ole todellakaan opetettu että kylään on kohteliasta viedä jotain?

Juu, kuulostaa tutulta, paitsi ettei isäni koskaan tuo mitään, eikä edes muista lapsenlapsiaan edes heidän syntymäpäivinää, ei tule silloin kylään vaikka kutsutaan (ei lahjan saanti mielessä, vaan koska lapsi tahtoo nähdä pappaansa) koska pelkää joutuvansa tuomaan jotain. Turhia lupauksia kyllä antaa, esim. lapselle aikoi tuoda lumikolan viime viikolla tai erityisesti kielsi meitä ostamasta pyörää, koska halusi itse sen ostaa, no eipä ole kumpaakaan näkynyt, harmittaa että tekee nämä turhat lupaukset lapselleni. Äidillänikin on rahat aina finito, vaikka on töissä, hänen rahat eivät ikävä kyllä mene heräte ostoksiin vaan alkoholiin, mutta enpä kyllä hänelle rahojani lainailekaan.

Vieraaksi jos luokseni tulee, saa autoani lainata, eikä ruokaa tarvi ostaa, jos luonani viipyy pidempään esim. viikkoja, niin haluan vieraan osallistuvan meidän normi arkeen esim. siivouksiin ja tämän myös kerron vieraalleni (tosin pitkäaikaiset vieraat ovat omaa lähisukuani).

Juu, omat vanhemmat oli pummailemassa koko ajan silloinkin, kun elin pelkällä opintotuella. Isipapalla on vieläkin sellaiset 500€ maksamatta. Rupesin sitten sanomaan, että ei ole rahaa. Aikansa sitä kinuamista kesti, sitten se loppui. Se on jotenkin niin nöyryyttävää, kun omat vanhemmat käyttävät hyväkseen.

Äitisi tuskin voi sinua ryöstää, jos et sitä rahaa hänelle anna. Kun hän sitä pyytää, sano ettei rahaa ole - ja sehän on totta tavallaan, kun rahat ovat tarkoitettu teidän ja lastenne elämiseen. Isälle voit vaikka puhelimessa antaa kauppalistan asioista, joita jääkaappiin tarvitaan ja pyytää häntä täyttämään tankki samalla kun ajelee autollanne. Miksi kursailisit pyytää omilta vanhemmiltasi tuollaisia asioita, joiden pitäisi olla itsestään selviä, kun eivät hekään (kaksi työssäkäyvää aikuista) kursaile ottaa sitä mitä ei olla edes tarjottu?

Ap:n vanhemmnat kuulostavat itsekkäiltä hyväksikäyttäjiltä. Ehkäpä ajattelevat, että nyt vuorostaan tytär maksaa ja passaa kun ovathan he jo "oman osuutensa tehneet" tyttären hyväksi. Olipa kuinka tahansa, huonotapaisia moukkia ovat.

Omat vanhempani kutsuvat meidän koko perheen kerran viikossa passattavakseen, auttavat lastenhoidossa kun tarvitsee, muistavat lapsia ja eivät edes tuossa pihapiirissä piipahda ilman että vaarin taskusta löytyy vähintään namipussi lapsille. Mutta tämä huomioiminen menee myös toisin päin, eli esim. nyt kun menemme heille joulua viettämään, olen luvannut viedä kahvipöydän tarjottavat sinne. Ei tulisi mieleenkään mennä tyhjin käsin rohmeltamaan toisten joulupöytään...

Anopin kanssa meillä oli joskus tuota rahanlainausongelmaa, eli joka kuukausi lainaili mieheltäni rahaa "hätätilanteeseen", joka myöhemmin paljastui joksikin typeräksi heräteostokseksi. Takaisinmaksu laahasi ja takkusi. Sitten kun pistimme mieheni kanssa hynttyyt ja rahat yhteen, ilmoitin että anopin elättäminen loppuu sitten tähän. Mies alkoi aktiivisesti kysellä lainaamiensa rahojen perään, mistä anoppi oli tietysti häkeltynyt. Sitten mies ilmoitti, että olemme ottamassa asuntolainaa ja emme enää pysty lainaamaan rahaa. Sen koommin ei anoppi ole rahaa ruinannut. Kyllä hänellä sentään sen verran käytöstapoja on, että tullessaan tuo kukkia ja herkkuja lapsille.

Ap, kannattaa ilmoittaa äidille, että tästä lähtien et voi enää lainata rahaa. Tietää sitten jo etukäteen, ettei tuhlaile omiaan siinä toivossa että teiltä heruu lisää rahaa. Joulunvietosta sanoisin vanhemmille, että sopisiko heidän tuovan mukanaan esim. joulukakun tai joulukalan, semmoisen minkä nyt voisi käydä vaikka jostain helposti ostamassa. Mahtaisivatko kehdata tulla ilman...?

Ihan suoraan sanoen teillä kyllä tuntuu olevan vähän vinksahtanut tuo roolitus. Kyllä mä autan isääni ja appivafnhempiani jos apua tarvitsevat mutta meillä tuo on vastavuoroista. Varmasti ollaan muuten saatu apua enemmän kuin sitä annettu (tarjottu kyllä ollaan).

Ilmeisesti tiedät etukäteen isäsi vierailut, kun ovat säännöllisiä? Jätä seuraavalla kerralla auto tankkaamatta kun tiedät hänen olevan tulossa. Pistä ajanjakson ruokailut vähän pienemmälle budjetille (keittoja, puuroja yms). Äidillesi voit sanoa suoraan jo, että teidän tuloerot ovat sitä luokkaa, että toivot hänen maksavan ensin vanhatkin velat ja harjoittelevan vähän taloudenhallintaa.

Yhteistyössä