Onko kenelläkään muulla tunnetta, että on itse aiheuttanut lapsensa allergian? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinähattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Kyllä lapsi maitoa on saanut monessakin elintarvikkeessa, ellei teillä sitten tehdä kaikki ruoka ja leivonnaiset alusta alkaen itse. Käytetäänkö teillä leivän päälläkin maidotonta levitettä?

Ei. leivonnaiset ostamme valmiina, joskaan ei meillä sellaisia usein syödä. Ja leivän päällä meillä käytetään useimmiten ihan voita, joka tietenkin on maitotuote. Mutta jotenkin se lääkäri tarttui nimenomaan tuohon maidon juomattomuuteen. Toki sitten kyseli juuri nuo juustot, jugurtit jne., mutta eniten ihmetteli nimenomaan sitä, ettei meillä kukaan juo maitoa (tai ettei sitä ole koskaan edes maistettu!).

En itse syö sianlihaa, en raejuustoa, en tomaattia, en hapankaalia jne. Lapseni syövät kuitenkin. Olen yh, joten itse olen lapseni ruokkinut, ei muiden vaikutusta ruokatapoihin. Helpottaa kaikkien elämää, mitä laajemmin juttuja syö. En halua omaa pahaa tapaani lapsiini siirtää.

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Täytyy sanoa että ihmettelen kyllä miten lapsen ruokavaliosta on saatu riittävä määrä kalsiumia ja d-vitamiinia, jos ei maitotuotteita ole lainkaan käytetty. Jos on kyseessä kasvissyöjäperhe, niin täytyisi ainakin neuvolassa jutella tuollaisen erityisruokavalion kohdalla siitä että varmasti tulee d-vitamiinitkin kasvavan lapsen tarpeen verran täytettyä.

Sanoihan ap, että kalsiumit ja d-vitamiinit on saatu tableteista.

Suurin osa allergioista on äitin ja isän lapselleen aiheuttamia kun eivät ole jaksaneet siedättää lasta. Se että on geeneissä perityvyys ei vielä yksin puhkaise allergiaa. Kyllä vanhemmilla on suuri vastuu. 10% allergioista vain on sellaisia joita ei voi estää vaan tulevat.

Sanoihan ap, että kalsiumit ja d-vitamiinit on saatu tableteista. [/quote]

Ap sanoi että on "suht säännöllisesti nautittu". En pitäis sitä ihan riittävänä, kun kalsium on luuston kasvun ja kehityksen kannalta todella olennainen juttu. Jos on noin radikaalisti kasvavan lapsen ruokavaliota rajoittanut, täytyisi mielestäni selvittää ne lisäravinnemäärät todella tarkkaan mitä lapsi tarvitsee.
Silloin ei riitä että "suht säännöllisesti".

Ei tuo täysi maidottomuuskaan ole pahasta. Mutta kalsiumille ja D-vitamiinille tulisi ehtiä muita korvaavia lähteitä kuin pillerit. Laktovegetaristit osaisivat varmaan neuvoa tässä?

Meillä on se tilanne, että lapset eivät ole kalaa syöneet soseiän jälkeen, koska olen itse sille niin allerginen. Vauvansosetta pystyin juuri ja juuri tarjoamaan lämmitettynä, mutta kalaruokia en pysty valmistamaan. Eikä isovanhemmistakaan ole tässä suhteessa juuri apua. Esikoinen aloitti päiväkodin 5-vuotiaana ja siellä on kalaa syönyt, ilman oireita onneksi. Olisihan se mukavaa totuttaa lapset kalaakin syömään, koska se on kuitenkin terveellistä, mutta ei minulta onnistu.

Rasvahapot saavat kyllä kalaöljystä kuten minäkin.

Enemmän mua ihmetyttää se että jotenkin ihan "huomaamatta" on käynyt niin ettei maitotuotteita ole edes maistettu. Yleensä sellainen ratkaisu on periaatteellinen ja harkittu päätös, ja silloin normaalisti mietitään ne korvaavat ravintolähteet myös.

eli onhan poika altistunut maidon proteiinille! eli on luultavasti ollut allerginen jo ennen tätä tapahtumaan , mutta kun määrät on ollut pienet ja satunnaisia, niin eihän esim ohimenevää vatsakipua, iho-oire tms ole voinut yhdistää maitoon!
mekin luultiin että keskimmäisen maitoallergia oli ohi, mutta sitten pituuskasvussa tapahtui merkittävä notkahdus, vatsa alkoi toimimaan tosi usein, ja kipuakin tuli (nämä siis eri oireita kuin silloin kun ekan kerran allergia havaittiin). Kun maito jätettiin uudestaan pois jäi oireet pois, ja neljässä kuukaudessa tuli pituuttakin useampi sentti!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tuo täysi maidottomuuskaan ole pahasta. Mutta kalsiumille ja D-vitamiinille tulisi ehtiä muita korvaavia lähteitä kuin pillerit.

Miksi? Käsittääkseni lehmänmaidon kalsium ei ole yhtään sen parempaa kuin tablettien. Ei myöskään lehmänmaidon d-vitamiini. Ja maitohan on juuri se tavallisen suomalaisen lapsen kalsiumin päälähde, harva mitään seesaminsiemeniä normaalisti rouskuttaa.

Sanoihan ap, että kalsiumit ja d-vitamiinit on saatu tableteista.

Ap sanoi että on "suht säännöllisesti nautittu". En pitäis sitä ihan riittävänä, kun kalsium on luuston kasvun ja kehityksen kannalta todella olennainen juttu. Jos on noin radikaalisti kasvavan lapsen ruokavaliota rajoittanut, täytyisi mielestäni selvittää ne lisäravinnemäärät todella tarkkaan mitä lapsi tarvitsee.
Silloin ei riitä että "suht säännöllisesti".

[/quote]

suht säännöllisesti on rehellinen vastaus - ihan niinkuin meilläkin. vaikka kalciumia pitäisi antaa päivittäin, niin kyllä tässä härdellissä on sellaisia päiviä että calcichew on viimeisimpänä mielessä!

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Ei tuo täysi maidottomuuskaan ole pahasta. Mutta kalsiumille ja D-vitamiinille tulisi ehtiä muita korvaavia lähteitä kuin pillerit.

Miksi? Käsittääkseni lehmänmaidon kalsium ei ole yhtään sen parempaa kuin tablettien. Ei myöskään lehmänmaidon d-vitamiini. Ja maitohan on juuri se tavallisen suomalaisen lapsen kalsiumin päälähde, harva mitään seesaminsiemeniä normaalisti rouskuttaa.

On enemmän tunnepuolen vastustus tuo pillerien varassa eläminen. Itse kyllä vedän monivitamiineja päivittäin.

Alkuperäinen kirjoittaja mmm:
Ai jos on vegaani, niin maidottomuus on ok? Ja jos ei o vege, niin sit ei ole? Tosi loogista... Älä soimaa itteäs ap!

Jos tarkoitat tällä minun kommenttiani, niin ei se nyt ihan noinkaan mene. Tarkoitin vaan, että jos on periaatteellisista syistä vegaani eli ei käytä eläinperäisiä tuotteita ollenkaan, niin yleensä silloin ruokavalio suunnitellaan esimerkiksi neuvolassa niin, että se varmasti täyttää kaikki kasvavan lapsen tarpeet. Mutta jos maitotuotteita ei nautita siksi että "ei ole vaan tullut 7 vuoteen kokeiltua" tai "kun emme käytä niitä itsekään" ilman sen suurempiä syitä, niin sitten voisi olla syytä miettiä jo sitä ravitsemuspuoltakin. Olen samaa mieltä siitä, että näin tärkeässä asiassa ei "suht säännöllinen" riitä.

Mutta ei kai siitä mitään iloa ole, että itseään ruoskii tällaisella asialla. Ei kannata vaan ihan hirveästi miettiä sitä että miksi lääkäri asiasta kyselee. Kysymys on kuitenkin kasvavasta lapsesta. Aikuiset tehkööt mitä lystäävät.

Summa Summarum: Allergian suhteen ei ole huolta, mutta enemmän epäillyttää riittävä kalsiumin ja vitamiinien saanti.

No jos lääkärikin oli tähän tilanteeseen lopulta tyytyväinen, niin ehkä täällä ei tarvitse palstamammojen huolissaan kohkata.. :)
Ei ne ravinteet olleet ap:nkään huoli, vaan allergia, jonka syytä, kuten jo sanottu, ei varmuudella voida _mitekään_ osoittaa. ja josta ap:n ei tarvitse tunte huonoa omaatuntoa tai huolta.

Oliko kyse nyt sitten kuitenkaan allergiasta (maitoproteiinille) vai laktoosi-intoleranssista? Laktoosi-intoleranssi kun voi hyvinkin kehittyä siitä, ettei maitoa ja samalla siis sen sisältämää maitosokeria nautita moneen vuoteen. Allergia maitoproteiinille on taas ihan eri asia, siinä nimenomaan maidon proteiini on se mikä aihettaa oireita. Jälkimmäisen syntyyn ei pysty vaikuttamaan.

Laktoosi-intoleranssi kun voi hyvinkin kehittyä siitä, ettei maitoa ja samalla siis sen sisältämää maitosokeria nautita moneen vuoteen. Allergia maitoproteiinille on taas ihan eri asia, siinä nimenomaan maidon proteiini on se mikä aihettaa oireita. Jälkimmäisen syntyyn ei pysty vaikuttamaan.

Kiitos. Kyse siis juurikin maitoallergiasta, johon lääkärikin totesi (tosi hieman ylimalkaisesti), "ettei siihen oikeastaan ole itsessä syytä". tartuin siihen "oikeastaan", mutta kyllä mulla nyt on jo parempi olo, kun tosiaan ajattelin, että eihän tässä nyt mitään kamalaa ole sattunut. Tuli taas vaan jostain semonen paska mutsi - fiilis. Mutta se meni jo ohi, kiitti vaan kaikille! :) Kyllä tässä pärjäillään, poika on jo saanut ajan ravintosuunnittelijallekin (omasta pyynnöstäni), joten eiköhän se poika jatkossakin hengissä ja hyvässä lihassa pysy.

Mun poikani sai syödä vain bataattia ja poronlihaa vuoden sitten pikkuhiljaa lisäiltiin ja kokeiltiin muuta. Kalkilla tuokin voidaan korvata mikä olisikin hyvä ettei tule ongelmia vanhemmiten.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Minulla on sellainen mutu, että allergiaa ei voi aiheuttaa välttämällä jotain, mutta esim. maidon suhteen sen sietokyky alenee. Suurin osa aasialaisista esim. on laktoosiongelmaisia, koska maito ei siihen kulttuurin kuulu. Mutta allergisia sille he eivät kuitenkaan ole. Korjatkoon joku, jos tietää paremmin.

tuohon sen verran pitää puuttua että aasialaisia ja meitä verratessa aasialaiset on niitä normaalimpia maidon kestäjiä (eli hiiden elimistöt eivät pilko laktoosia) kun taas pohjoismaissa ja maissa jossa on ollut karjataloutta on ihmisille kehittynyt mutaatio, jonka ansiosta kestämme muuta maailmaa paremmin laktoosituotteita.

Yhteistyössä